Przywrócenie przejścia dla pieszych przez Lipską x Węglarską
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Lipska, Kraków, Polska. Na wysokości ul. Węglarskiej i mostku prowadzącego nad linią ciepłowniczą do osiedla Nowy Przewóz
Opis projektu
Zadanie polega na przywróceniu istniejącego przejścia dla pieszych (z przejazdem dla rowerów) przez ul Lipską na wysokości skrzyżowania z ul Węglarską.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Cel: poprawa bezpieczeństwa i dostępności komunikacyjnej w ruchu pieszym pomiędzy osiedlami Mały Przewóz i Nowy Przewóz a punktami usługowymi przy ul. Węglarskiej oraz Zalewem Bagry.
W ostatnich latach przy ulicy Przewóz powstały dwa duże osiedla: Mały Przewóz (ok 200 mieszkań) oraz Nowy Przewóz (obecnie 1300 mieszkań i ok 300 w budowie), co generuje dodatkowy ruch, w tym pieszy i rowerowy. Tymczasem po drugiej stronie ulicy powstał sklep Lidl, który jest bardzo często odwiedzany przez mieszkańców osiedla. Dodatkowo nową jakość zyskał - i wciąż się rozwija - zalew Bagry, który jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku dla mieszkańców osiedli. Barierą pomiędzy powyższymi obiektami jest wielopasmowa ulica Lipska, wzdłuż której dodatkowo przebiega linia tramwajowa. Przy realizacji inwestycji tramwajowej zlikwidowano postulowane przejście (funkcjonujące dotychczas wraz z przystankiem autobusowym n/ż ''Węglarska''), tym samym droga na drugą stronę ulicy Lipskiej wydłużyła się odpowiednio o 654 metry (przejście w okolicy ul. Rzebika), lub 530 metrów (okolice pętli Mały Płaszów). Przy relacji tam i z powrotem powoduje to nadkładanie drogi o ponad kilometr, dlatego bardzo wiele osób decyduje się na przekraczanie ulicy Lipskiej w miejscu dawnego przejścia, o czym świadczą wydeptania na pasie zieleni. Realizacja projektu zatem przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa (przekraczanie jezdni w oznakowanym miejscu) oraz skrócenia czasu dojścia pomiędzy ul. Węglarską a Przewóz (wzrost atrakcyjności ruchu pieszego - obecnie wielu mieszkańców ze względu na brak przejścia wybiera samochód w drodze na codzienne zakupy). Obecność przejścia dla pieszych zwiększy ponadto czujność kierowców, którzy na wskazanym odcinku często jeżdżą z nadmierną prędkością.
Projekt zwiększy dostępność terenów rekreacyjnych po północnej części ulicy Lipskiej dla mieszkańców osiedli Mały Przewóz oraz Nowy Przewóz, a także umożliwi mieszkańcom osiedla domków jednorodzinnych oraz osiedla Bagry Park po przeciwległej stronie ulicy, na szybkie dojście do punktów usługowych przy osiedlach na ulicy Przewóz (fryzjer, kosmetyczka, delikatesy, restauracja, żłobek, przedszkole, dentysta).
Ulica Lipska wg Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa 2014 jest drogą klasy Zbiorczej więc wyznaczenie przejścia dla pieszych łączącego 2 duże osiedla jest zgodne z polityką transportową miasta Krakowa.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych | Wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych | 580 000,00 PLN |
580 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie dokumentacji technicznej | Zlecenie i opracowanie dokumentacji technicznej dla realizacji projektu | I - IV kw. 2021 r. |
Realizacja zadania na podstawie projektu | Realizacja zadania na podstawie projektu | V - XII kw. 2021 r. |