Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 13 NR 30:

Przywrócenie przejścia dla pieszych przez Lipską x Węglarską

Projekt odrzucony: Uzasadnienie opinii negatywnej Wniosek dot. projektu budżetu obywatelskiego BO.D15.33/20 zostaje odrzucony na podstawie §17.1. pkt 4 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (Uchwała RMK nr XXXV/903/20 z dnia 12.02.2020r.): § 17. 1. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 2) których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § 13 ust. 2 do 3 regulaminu (kwota limitu dla jednego projektu BO dla Dzielnicy XIII wynosi 696 040 zł). Szacowany koszt budowy sygnalizacji świetlnej to ok. 675 000 zł (brutto). Oszacowany przez Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu koszt wykonania aktualizacji projektów pozostałych programów sygnalizacji tj. 13 szt. w ciągu ul. Lipskiej to kwota ok. 80 000zł. Dodatkowo szacunkowy koszt projektu stałej organizacji ruchu to ok. 5 000zł. Przede wszystkim jednak wykonanie zadania wiąże się z przebudową całego układu drogowego. Konieczne będzie wykonanie azyli (2 szt.) dla pieszych i rowerzystów pomiędzy jezdniami a torowiskiem, a z powodu braku miejsca wymusi to konieczność przesunięcia (odgięcia) obu nitek jezdni ul. Lipskiej. Przesunięcie jezdni od strony północnej może okazać się niemożliwe ze względu na istniejący ciepłociąg. W wyniku tych prac może też dojść w ww. rejonie do kolizji z działkami prywatnymi. Przebudowa układu drogowego w ciągu ul. Lipskiej wymusi też konieczność przebudowy skrzyżowania ul. Węglarskiej z ul. Lipską wraz z przebudową sygnalizacji na skrzyżowaniu. Zakres prac związanych z przebudową układu drogowego przy realizacji zadania wygeneruje więc koszty, które przewyższą koszty przebudowy samej sygnalizacji świetlnej, która szacunkowo wynosi ok. 760 000zł. Dodatkowo z uwagi na skomplikowany charakter, złożoność tematu i konieczność opracowania dokumentacji projektowej (przewidywany czas opracowania dokumentacji wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń to ok. 10 miesięcy) niemożliwa jest realizacja zadania w cyklu jednorocznym. Powyższe narusza §2 Rozdziału nr 1 Postanowień Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, który mówi , że ,,Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych”.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Lipska, Kraków, Polska. Na wysokości ul. Węglarskiej i mostku prowadzącego nad linią ciepłowniczą do osiedla Nowy Przewóz

Opis projektu

Zadanie polega na przywróceniu istniejącego przejścia dla pieszych (z przejazdem dla rowerów) przez ul Lipską na wysokości skrzyżowania z ul Węglarską.
 

W ramach zadania: wytyczenie przebiegu przejścia (wymalowanie pasów i przejazdu, przejście przez torowisko tramwajowe - wykonanie nawierzchni, wykonanie połączenia z istniejącymi chodnikami i ścieżką rowerową biegnących po obu stronach ulicy Lipskiej), ustawienie znaków, montaż sygnalizacji.
 
Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada wybudowanie przejścia dla pieszych z przejazdem dla rowerów przez ul. Lipską na wysokości ul. Węglarskie: wymalowanie pasów, przejście przez torowisko tramwajowe, przejazd dla rowerów, ustawienie znaków, montaż sygnalizacji świetlnej. Wskazana w propozycji lokalizacja cechuje się dużym natężeniem ruchu samochodowego (ul. Lipska), a brak jest połączenia dla pieszych i rowerzystów pomiędzy osiedlami Mały Przewóz i Nowy Przewóz a znajdującymi się po drugiej stronie ul. Lipskiej sklepem Lidl i zalewem Bagry pełniącym coraz większą funkcję rekreacyjną dla okolicznych mieszkańców. Najbliższe przejścia przez ul. Lipską znajdują się w znacznej odległości (ok 600m w obu kierunkach) od wskazanego we wniosku miejsca co powoduje przekraczanie ul. Lipskiej i torowiska tramwajowego w miejscu niedozwolonym(„na dziko”), o czym świadczy wydeptana zieleń w pasie pomiędzy oboma jezdniami. Zatem realizacja projektu przyczyni się poza stworzeniem lepszej komunikacji (skróceniem czasu dojścia)dla mieszkańców pomiędzy rejonami os. Przewóz a ul. Węglarską do zwiększenia bezpieczeństwa (przekraczanie jezdni w oznakowanym miejscu). Ponadto obecność przejścia dla pieszych wymusi na kierowcach, którzy na wskazanym odcinku notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość wzmożenie czujności.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Cel: poprawa bezpieczeństwa i dostępności komunikacyjnej w ruchu pieszym pomiędzy osiedlami Mały Przewóz i  Nowy Przewóz a punktami usługowymi przy ul. Węglarskiej oraz Zalewem Bagry.
W ostatnich latach przy ulicy Przewóz powstały dwa duże osiedla: Mały Przewóz (ok 200 mieszkań) oraz Nowy Przewóz (obecnie 1300 mieszkań i ok 300 w budowie), co generuje dodatkowy ruch, w tym pieszy i rowerowy. Tymczasem po drugiej stronie ulicy powstał sklep Lidl, który jest bardzo często odwiedzany przez mieszkańców osiedla. Dodatkowo nową jakość zyskał - i wciąż się rozwija - zalew Bagry, który jest najpopularniejszym miejscem wypoczynku dla mieszkańców osiedli. Barierą pomiędzy powyższymi obiektami jest wielopasmowa ulica Lipska, wzdłuż której dodatkowo przebiega linia tramwajowa. Przy realizacji inwestycji tramwajowej zlikwidowano postulowane przejście (funkcjonujące dotychczas wraz z przystankiem autobusowym n/ż ''Węglarska''), tym samym droga na drugą stronę ulicy Lipskiej wydłużyła się odpowiednio o 654 metry (przejście w okolicy ul. Rzebika), lub 530 metrów (okolice pętli Mały Płaszów). Przy relacji tam i z powrotem powoduje to nadkładanie drogi o ponad kilometr, dlatego bardzo wiele osób decyduje się na przekraczanie ulicy Lipskiej w miejscu dawnego przejścia, o czym świadczą wydeptania na pasie zieleni. Realizacja projektu zatem przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa (przekraczanie jezdni w oznakowanym miejscu) oraz skrócenia czasu dojścia pomiędzy ul. Węglarską a Przewóz (wzrost atrakcyjności ruchu pieszego - obecnie wielu mieszkańców ze względu na brak przejścia wybiera samochód w drodze na codzienne zakupy). Obecność przejścia dla pieszych zwiększy ponadto czujność kierowców, którzy na wskazanym odcinku często jeżdżą z nadmierną prędkością.
 
Projekt zwiększy dostępność terenów rekreacyjnych po północnej części ulicy Lipskiej dla mieszkańców osiedli Mały Przewóz oraz Nowy Przewóz, a także umożliwi mieszkańcom osiedla domków jednorodzinnych oraz osiedla Bagry Park po przeciwległej stronie ulicy, na szybkie dojście do punktów usługowych przy osiedlach na ulicy Przewóz (fryzjer, kosmetyczka, delikatesy, restauracja, żłobek, przedszkole, dentysta).
 
Ulica Lipska wg Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa 2014 jest drogą klasy Zbiorczej więc wyznaczenie przejścia dla pieszych łączącego 2 duże osiedla jest zgodne z polityką transportową miasta Krakowa.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych Wykonanie dokumentacji projektowej i wykonanie robót budowlanych 580 000,00 PLN
580 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie dokumentacji technicznej Zlecenie i opracowanie dokumentacji technicznej dla realizacji projektu I - IV kw. 2021 r.
Realizacja zadania na podstawie projektu Realizacja zadania na podstawie projektu V - XII kw. 2021 r.

Galeria

powrót