Edycja Budżet Obywatelski 2020
Projekt lokalny - 2
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Lubomirskiego
Opis projektu
Propozycja zadania obejmuje wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej. Sygnalizacja świetlna wymagałaby synchronizacji z sygnalizacjami na skrzyżowaniach z ul. Rakowiską i Rondem Mogilskim.
Naziemne przejście dla pieszych przecinałoby ul. Lubomirskiego, łącząc jej północną i południową stronę. Ponadto, przejazd dla rowerzystów łączyłby drogę dla rowerów biegnącą w ciągu ul. Lubomirskiego po stronie północnej z bocznym, uspokojonym fragmentem ul. Lubomirskiego i ul. Ariańską po stronie południowej.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obecnie otwierany jest kompleks biurowy Unity Centre, kojarzony głównie za sprawą swojego najwyższego budynku, Unity Tower, dawnego biurowca NOT, potocznie Szkieletora – będącego wieżowcem w krakowskiej dzielnicy Grzegórzki, przy ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego 2, obok ronda Mogilskiego.
Niestety ten biurowy obszar oddzielony jest od licznych punktów handlowych i usługowych, znajdujących się południowej stronie ul. Lubomirskiego szeroką, wielopasmową arterią drogową, która w najbliższej okolicy (od ul. Rakowickiej do Ronda Mogilskiego) nie posiada żadnych przejść dla pieszych, ani przejazdów dla rowerzystów.
Uzmysłowieniu skali problemu niech posłuży fakt, że trasa piesza pomiędzy skrzyżowaniem ul. Lubomirskiego i ul. Ariańskiej (połowa długości ul. Lubomirskiego), a "Szkieletorem" wynosi 750 m (10 min marszu), podczas, gdy odległość w linii prostej to raptem 250 m (3 razy mniej). Trasa rowerem jest jeszcze dłuższa i wymaga przejechania ponad 1 km! Tymczasem przejechanie tego odcinka samochodem wymaga jedynie 3 min. Nie jest to zgodne z polityką transportową Miasta Krakowa, która wyraźnie mówi o promocji mobilności aktywnej i jej priorytecie nad transportem samochodowym.
Co więcej, ruch na wspomnianej trasie odbywac się może aktualnie wyłącznie przez przejścia podziemne.
Należy jednak zauważyć, pomimo iż przejścia te wybudowano stosunkowo niedawno (na początku XXI wieku), to generalnie podziemne przejścia dla pieszych są obecnie powszechnie uznawane za rozwiązania przestarzałe, jako, że były często budowane w Europie w latach 70. XX wieku w tym w Polsce Ludowej ze względu na popularność modernistycznych idei rozdzielania ruchu pieszego i samochodowego. Wadą przejść podziemnych pozbawionych jest brak funkcjonalności i nieprzyjazny charakter dla osób z dziećmi na wózkach, niepełnosprawnych i rowerzystów. Przejścia takie rzadko umożliwiają przejazd wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Z tego powodu od lat 90. XX wieku rozpoczęto w Polsce wyposażanie przejść podziemnych w windy. Niektóre przejścia podziemne wyposaża się także w schody ruchome. Aktualnie nie buduje się już praktycznie na świecie przejść podziemnych ponieważ są niefunkcjonalne. W niektórych miastach Europy zdecydowano się nawet na usunięcie przejść podziemnych, aby ułatwić komunikację osobom zmęczonym, starszym i z bagażami, co równocześnie wiąże się z likwidacją dominacji samochodów na ulicy i przywróceniem przejść dla pieszych czego przykładem są remonty ul. Babenberger w Wiedniu, ul. Krakowskie Przedmieście w Warszawie oraz Trasy W-Z w Łodzi. Z przykładów krakowskich warto zaś wspomnieć powstanie przejść naziemnych, funkcjonujących niezależnie od przejść podziemnych, na Moście Dębnickim.
Oraz na pl. Bohaterów Getta.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej | Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej | 300 000,00 PLN |
| | 300 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej | Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej | pierwsza połowa 2021 r. |
Galeria