Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 2 NR 34:

Skocz do Szkieletora – przejście przez ul. A. Lubomirskiego

Projekt odrzucony: Na podstawie Uchwały Nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu Budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa : Rozdział 1 § 2 Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. § 17. 1 W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: Pkt 4 ) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami ,strategiami ,programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta Pkt2) których wymagany budżet całkowity na realizację jest niezgodny z limitami finansowymi wskazanymi w § ust.2 do 3 regulaminu. Uzasadnienie: Wykonanie ww. zadania w formie zaproponowanej w przedmiotowym projekcie na chwilę obecną nie jest możliwe ze względu na brak możliwości zapewnienia bezpieczeństwa prawidłowej obsługi pieszych /rowerzystów. Występuje konieczność wybudowania azylu dla niechronionych uczestników ruchu, co wiąże się z przebudową tego odcinka ulicy wraz z budową sygnalizacji świetlnej. Powyższe generuje znacznie koszty zadania (koszt zadania jest znacznie wyższy od kwoty maksymalnej przeznaczonej na realizację projektu o charakterze ogólnomiejskim tj. 1 280 000,00zł). Wskazane zadanie jest co najmniej zadaniem dwuletnim, ponieważ obejmuje opracowania projektu i uzyskania wszystkich niezbędnych uzgodnień i pozwoleń (niezbędny czas to ok. 8 – 10 mies.) i przebudowę ulicy. Nadmienia się, że ulica Aleksandra Lubomirskiego stanowi ciąg drugiej obwodnicy, pełni funkcję rozprowadzającą ruch , dlatego z uwagi na konieczność zapewnienia efektywności organizacji ruchu (w przypadku realizacji projektu ) zgodnie z § 18 ust. 6 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzeniem (Dz.U z 2017r poz.784) projekt organizacji ruchu może nie zostać zatwierdzony. Wykonanie przedmiotowego przejścia dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej jest niemożliwe ze względu na konieczność przekroczenia dwóch pasów ruchu w jednym kierunku. Przejścia takie są niebezpieczne ze względu na przesłanianie niechronionych uczestników ruchu przez pojazdy na sąsiednim pasie w rejonie przejścia, dlatego też odchodzi się od tego typu rozwiązań, charakteryzujących się dużą wypadkowością.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 2 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Lubomirskiego

Opis projektu

Propozycja zadania obejmuje wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej. Sygnalizacja świetlna wymagałaby synchronizacji z sygnalizacjami na skrzyżowaniach z ul. Rakowiską i Rondem Mogilskim.

Naziemne przejście dla pieszych przecinałoby ul. Lubomirskiego, łącząc jej północną i południową stronę. Ponadto, przejazd dla rowerzystów łączyłby drogę dla rowerów biegnącą w ciągu ul. Lubomirskiego po stronie północnej z bocznym, uspokojonym fragmentem ul. Lubomirskiego i ul. Ariańską po stronie południowej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie otwierany jest kompleks biurowy Unity Centre, kojarzony głównie za sprawą swojego najwyższego budynku, Unity Tower, dawnego biurowca NOT, potocznie Szkieletora – będącego wieżowcem w krakowskiej dzielnicy Grzegórzki, przy ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego 2, obok ronda Mogilskiego.

Niestety ten biurowy obszar oddzielony jest od licznych punktów handlowych i usługowych, znajdujących się południowej stronie ul. Lubomirskiego szeroką, wielopasmową arterią drogową, która w najbliższej okolicy (od ul. Rakowickiej do Ronda Mogilskiego) nie posiada żadnych przejść dla pieszych, ani przejazdów dla rowerzystów.
Uzmysłowieniu skali problemu niech posłuży fakt, że trasa piesza pomiędzy skrzyżowaniem ul. Lubomirskiego i ul. Ariańskiej (połowa długości ul. Lubomirskiego), a "Szkieletorem" wynosi 750 m (10 min marszu), podczas, gdy odległość w linii prostej to raptem 250 m (3 razy mniej). Trasa rowerem jest jeszcze dłuższa i wymaga przejechania ponad 1 km! Tymczasem przejechanie tego odcinka samochodem wymaga jedynie 3 min. Nie jest to zgodne z polityką transportową Miasta Krakowa, która wyraźnie mówi o promocji mobilności aktywnej i jej priorytecie nad transportem samochodowym.
Co więcej, ruch na wspomnianej trasie odbywac się może aktualnie wyłącznie przez przejścia podziemne.
Należy jednak zauważyć, pomimo iż przejścia te wybudowano stosunkowo niedawno (na początku XXI wieku), to generalnie podziemne przejścia dla pieszych są obecnie powszechnie uznawane za rozwiązania przestarzałe, jako, że były często budowane w Europie w latach 70. XX wieku w tym w Polsce Ludowej ze względu na popularność modernistycznych idei rozdzielania ruchu pieszego i samochodowego. Wadą przejść podziemnych pozbawionych jest brak funkcjonalności i nieprzyjazny charakter dla osób z dziećmi na wózkach, niepełnosprawnych i rowerzystów. Przejścia takie rzadko umożliwiają przejazd wózków inwalidzkich i wózków dziecięcych. Z tego powodu od lat 90. XX wieku rozpoczęto w Polsce wyposażanie przejść podziemnych w windy. Niektóre przejścia podziemne wyposaża się także w schody ruchome. Aktualnie nie buduje się już praktycznie na świecie przejść podziemnych ponieważ są niefunkcjonalne. W niektórych miastach Europy zdecydowano się nawet na usunięcie przejść podziemnych, aby ułatwić komunikację osobom zmęczonym, starszym i z bagażami, co równocześnie wiąże się z likwidacją dominacji samochodów na ulicy i przywróceniem przejść dla pieszych czego przykładem są remonty ul. Babenberger w Wiedniu, ul. Krakowskie Przedmieście w Warszawie oraz Trasy W-Z w Łodzi. Z przykładów krakowskich warto zaś wspomnieć powstanie przejść naziemnych, funkcjonujących niezależnie od przejść podziemnych, na Moście Dębnickim.
Oraz na pl. Bohaterów Getta.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej 300 000,00 PLN
300 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej Wyznaczenie naziemnego przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów (z sygnalizacją) przez ul. Aleksandra Ignacego Lubomirskiego, na wysokości ul. Ariańskiej pierwsza połowa 2021 r.

Galeria

powrót