Nowy Kleparz na okrągło - nowa organizacja ruchu!
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: nowy kleparz
Opis projektu
- Przerobienie nawrotki na wzór tej przy ul. Teofila Lenartowicza - zawracanie i skręt na północ
- Dwa pasy ruchu na "łączniku" (50°04''27.1"N 19°56''10.5"E)
- Dzięki nowo powstałej możliwości skrętu na północ z ATW poprzez Nawrotkę i Łącznik można zlikwidować istniejący skręt w lewo z ATW w Prądnicką, który jest ciasny i powoduje wzajemne klinowanie się aut oraz korek na pasie do skrętu w lewo z ATW w Prądnicką. Dodatkowo, co widać na zdjęciach satelitarnych, jak i codziennych obserwacjach, kierowcy sami formują tam 3 pasy zamiast dwóch. Jednokierunkowy ruch od Lubelskiej na południe sprawi, że wyjazd z łącznika będzie znacznie upłynniony, gdyż auta skręcające w lewo będą miały dedykowane miejsce na ulicy Prądnickiej.
- Na ulicy Prądnickiej od wysokości ulicy Wrocławskiej 2 pasy ruchu na południe – jeden wyłącznie dla ruchu od północy, drugi dla wlotu ulicy Wrocławskiej oraz Lubelskiej.
- Utworzenie na ulicy Wrocławskiej śluzy autobusowej do przystanku linii 130 dzięki skróceniu pasa do skrętu na północ w Prądnicką do długości mniej więcej 3 aut.
- Ruch rowerowy z ulicy Długiej na północ będzie biegł kontrapasem. Być może dobrym rozwiązaniem byłoby pozostawienie rowerów na torowisku tramwajowym aż do samego skrzyżowania, gdzie jest sporo pustej przestrzeni. Jednocześnie można wtedy zlikwidować śluzę rowerową na ulicy Długiej, która nie jest zbyt uczęszczana, bo prowadzi donikąd, a tym samym poszerzyć chodnik.
- Dodatkowo odwrócenie kierunku jazdy na zachodniej odnodze ulicy Długiej pozwoli na szybsze rozładowanie korków na tej ulicy, co poprawi sytuację tramwajów, a także umożliwi ruch okrężny wokół targowiska co ułatwi znalezienie miejsca parkingowego.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Niniejszy projekt zmiany organizacji ruchu powstał w wyniku kilkuletnich obserwacji i doświadczeń z perspektywy pieszego, rowerzysty, pasażera komunikacji autobusowej ( głównie linii 130) i tramwajowej oraz kierowcy auta osobowego, a także analizy natężenia ruchu według serwisu Google Maps, a przede wszystkim poirytowania obecnym stanem rzeczy. Głównym założeniem jest udoskonalenie obecnych rozwiązań tak, aby najmniej inwazyjnie i najtaniej zwiększyć przepustowość, a tym samym usprawnienie poruszania się w okolicy Nowego Kleparza. Problem kompleksu skrzyżowań w okolicy objawia się długimi korkami głównie na ulicy Wrocławskiej oraz Prądnickiej, z których ruch najczęściej kieruje się na Aleję Trzech Wieszczów (dalej ATW), która na wysokości ulicy Montelupich w kierunku wschodnim jest zazwyczaj stosunkowo pusta, a ma potencjał na przejęcie ruchu z całych ATW oraz powyższych ulic przy poprawieniu przepustowości skrzyżowania.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt | Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i decyzjami | 100 000,00 PLN |
Przebudowa | Roboty budowlane | 400 000,00 PLN |
500 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Przebudowa | Przebudowa | 2021 |