Projekt ogólnomiejski
NR 128:
Skocz na rower – przystanki wiedeńskie na ul. Rakowickiej
Projekt odrzucony:
Wniosek został zaopiniowany negatywnie w oparciu o § 17 Regulaminu Budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa uchwalonego UCHWAŁĄ NR XXXV/903/20 RADY MIASTA KRAKOWA z dnia 12 lutego 2020r.
Zgodnie z ww. Regulaminem - § 17 ust. 1 pkt. 6 w ramach procedury Budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: "które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa (…)”
Realizacja wnioskowanego projektu wiązałaby się z koniecznością zmiany organizacji ruchu na taką, która będzie stanowiła zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, co stanowić będzie zgodnie z § 8 ust. 5 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784) – powód odrzucenia projektu organizacji ruchu. Ponadto przedmiotowa organizacja ruchu nie będzie mogła zostać zaakceptowana – zgodnie z § 8 ust. 6 pkt. 2 ww. rozporządzenia – także z uwagi na jej nieefektywność.
Przystanek wiedeński ma za zadanie spowolnić przejazd pojazdów przez strefę przystanku w miejscach, gdzie nie ma możliwości wykształcenia wyspy przystankowej oraz zaznaczyć miejsce występowania przystanku. Taką samą funkcję spełnia obecnie funkcjonujące na ul. Rakowickiej rozwiązanie w postaci antyzatok.
Należy podkreślić, że celem wyznaczania przystanków wiedeńskich nie jest umożliwienie niektórym grupom uczestników ruchu wyprzedzania innych pojazdów, ale zwiększenie bezpieczeństwa pasażerów przy wchodzeniu i wychodzeniu z pojazdów komunikacji miejskiej w miejscach, gdzie torowisko jest znacznie odsunięte od krawędzi jezdni.
Zasadą projektowania elementów wynoszących jest, aby najazd wykonywać na całej szerokości pasa ruchu. Ma to na celu uniknięcie sytuacji, gdy jadący poprawnie pojazd wjeżdża na wyniesienie tylko jednym kołem.
Na ul. Rakowickiej na całej długości są wyznaczone tylko dwa pasy ruchu, w związku z czym wykonanie przystanku wiedeńskiego tylko na części pasa ruchu łamire ww. zasadę. Ponadto należy zwrócić uwagę, że na przystanku Teatr Bagatela, jak i Stary Kleparz, przystanek wiedeński dla rowerzystów jest wyznaczony na przedłużeniu pasa ruchu, w taki sposób, że kierujący rowerem nie ma możliwości ominięcia go w inny sposób niż poprzez przejazd wzdłuż przystanku jadąc torowiskiem.
Zgodnie z opinią IR UMK obecnie istniejące rozwiązanie, z punktu widzenia ruchu drogowego jest bezpieczniejsze niż proponowany we wniosku przejazd przez powierzchnie peronu. Bezpieczeństwu pasażerów służy m.in. wymuszenie przejazdu wszystkich uczestników ruchu za tramwajem, tak aby mieli oni możliwość bezkonfliktowego wsiadania i wysiadania z pojazdu. W tym kontekście wyznaczenie przystanku wiedeńskiego w miejsce antyzatoki jest obniżeniem bezpieczeństwa zamiast jego podniesieniem.
Edycja Budżet Obywatelski 2020
Projekt ogólnomiejski
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ul. Rakowicka
Opis projektu
Propozycja zadania obejmuje zamianę aktualnych tramwajowych peronów półwyspowych (antyzatok) przystanków "Cmentarz Rakowicki", "Uniwersytet Ekonomiczny" i "Lubicz", zlokalizowanych na ul. Rakowickiej na rowerowe przystanki wiedeńskie. Przystanki takie powstałyby przez dobudowanie najazdów i zjazdów z peronu, odpowiednie oznakowanie oraz ewentualne przesunięcie elementów infrastruktury (słupy, wiaty) poza skrajnię.
Warto zauważyć, że Kraków posiada już przykłady istniejących rowerowych przystanków wiedeński (na I Obwodnicy).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Rozbudowa mieszkaniowa Warszawskiego, Osiedla Oficerskiego i Olszy powoduje narastanie ruchu pojazdów, w tym samochodów, na ul. Rakowickiej (w stronę centrum miasta). Równocześnie ul. Rakowicka jest istotnym połączeniem rowerowym dla wspomnianych obszarów miasta. Co więcej, rowerowe znaczenie ul. Rakowickiej wkrótce wzrośnie jeszcze bardziej, kiedy oddany zostanie do użytku przejazd rowerowy z ul. Brogi.
Ruch samochodów, nawet korkujący się, normalnie nie stanowi problemu dla rowerzystów, z uwagi na dosyć szerokie pasy ruchu na ul. Rakowickiej.
Problemy pojawiają się jednak w okolicach przystanków, które, na ul. Rakowickiej mają formę półwyspów przystankowych (antyzatok). Tam, szerokość pasów ruchu zwęża się i rowerzysta jest zmuszony do stania w korku wraz z kierowcami samochodów. Nie jest to zgodne z polityką transportową Miasta Krakowa, która wyraźnie mówi o promocji mobilności aktywnej i jej priorytecie nad transportem samochodowym.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Zamiana aktualnych tramwajowych peronów półwyspowych (antyzatok) przystanków "Cmentarz Rakowicki", "Uniwersytet Ekonomiczny" i "Lubicz", zlokalizowanych na ul. Rakowickiej na rowerowe przystanki wiedeńskie. | Zamiana aktualnych tramwajowych peronów półwyspowych (antyzatok) przystanków "Cmentarz Rakowicki", "Uniwersytet Ekonomiczny" i "Lubicz", zlokalizowanych na ul. Rakowickiej na rowerowe przystanki wiedeńskie. | 1 200 000,00 PLN |
| | 1 200 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Zamiana aktualnych tramwajowych peronów półwyspowych (antyzatok) przystanków "Cmentarz Rakowicki", "Uniwersytet Ekonomiczny" i "Lubicz", zlokalizowanych na ul. Rakowickiej na rowerowe przystanki wiedeńskie. | Zamiana aktualnych tramwajowych peronów półwyspowych (antyzatok) przystanków "Cmentarz Rakowicki", "Uniwersytet Ekonomiczny" i "Lubicz", zlokalizowanych na ul. Rakowickiej na rowerowe przystanki wiedeńskie. | pierwsza połowa 2021 r. |
Galeria