Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 36:

Czyste Pychowice - doposażenie osiedla w kosze.

Projekt odrzucony: Projekt wniosku zostaje odrzucony. Podstawę odrzucenia stanowi: 1) § 17 ust. 1 pkt 4 uchwały Nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa: „w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta”. Ad 1. Projekt jest niezgodny z art. 21 ust. 2 uchwały Nr III/35/18 Rady Miasta Krakowa z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków: „kosze uliczne winny być rozmieszczone w pasach dróg publicznych o nasilonym ruchu pieszych, na przystankach komunikacyjnych, przy przejściach podziemnych, parkach oraz innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego”. W dniu 7 lipca 2020 r. pracownik Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK przeprowadził wizję lokalną potencjalnych lokalizacji wskazanych w projekcie. Kontrola wykazała, że na terenie osiedla Pychowice znajdują się w większości nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej – nie zaobserwowano wzmożonego ruchu pieszych. Ponadto, pasy lokalnych dróg publicznych nie są wyposażone w chodnik, co uniemożliwia ustawienie tam koszy ulicznych. Podczas kontroli stwierdzono następujące wnioski: 1) w lokalizacji „Sodowa/Krasowa po stronie warzywniaka (dz. 490/3)” nie ma ustawionego kosza, natomiast jest on ustawiony w niewielkiej odległości przy skrzyżowaniu ul. Sodowa/ul. Na Leszczu. Przy ustawieniu dodatkowego kosza odległość pomiędzy koszami wynosiłaby ok. 60 m. Ponadto wzdłuż ul. Sodowej na wprost ul. Na Leszczu i ul. Krasowej znajdują się sklepy spożywcze przed którymi ustawione są kosze na odpady, 2) w lokalizacji „Sodowa/Prylińskiego (dz. 490/3) lub (dz. 408/85)”, w niedalekiej odległości od zaproponowanego miejsca znajduje się kosz uliczny (przy cmentarzu), 3) w lokalizacji „Prylińskiego/Talowskiego (dz. 257/3)” ustawiony jest w bliskiej odległości kosz uliczny (ul. Prylińskiego), 4) w lokalizacji „Skalica/Odrzywolskiego - vis a vis pizzerii (dz. 263/2)”, w niedalekiej odległości od zaproponowanego miejsca znajduje się kosz uliczny (skrzyżowanie ul. Prylińskiego z ul. Odrzywolskiego). Ponadto istnieje zagrożenie podrzucania do kosza ulicznego odpadów z punktu gastronomicznego. 5) w lokalizacji „Szczypiorek Market” (dz. 275/5)” okolice sklepu wyposażone są w kosz na odpady. Ulica jest wąska, nie jest wyposażona w chodnik, a nieruchomości przylegają bezpośrednio do jezdni – nie ma możliwości ustawienia kosza. Jednocześnie istnieje zagrożenie podrzucania odpadów ze sklepu. Ponadto, podczas przeprowadzonej wizji lokalnej, pracownik Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK nie stwierdził zalegania odpadów komunalnych w pasach drogowych ww. ciągów ulicznych, znajdujące się tam kosze nie były przepełnione. Pozwala to stwierdzić, że czystość powyższych lokalizacji jest zabezpieczona w sposób wystarczający. Mając na uwadze powyższe, ustawienie koszy ulicznych w powyższych lokalizacjach nie jest możliwe, lub nie znajduje uzasadnienia prawnego.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: •Sodowa/Krasowa, po stronie warzywniaka (dz.490/3) • Sodowa/Prylińskiego (dz.490/3) lub (dz.408/85) • Prylińskiego / Talowskiego (dz.257/3) •Skalica/Odrzywolskiego - vis a vis pizzerii (dz.263/2) • okolice „Szczypiorek Market” (dz.275/5)

Dodatkowe lokalizacje: • Sodowa/Krasowa, po stronie sklepu warzywnego (dz.490/3) • Sodowa/Prylińskiego (dz.490/3) lub (dz.408/85) • Prylińskiego / Talowskiego (dz.257/3) • Skalica/Odrzywolskiego - vis a vis pizzerii (dz.263/2) • okolice „Szczypiorek Market” (dz.275/5)

Opis projektu

Umieszczenie koszy dwufunkcyjnych (na śmieci i psie odchody – oznaczone tak jak załączniku z pdf) we wskazanych lokalizacjach.
Kosze powinny być:

  • · stabilne- ciężka; niemożliwe do przewrócenia przez wandali
  • · być koszami uniwersalnymi DWUFUNKCYJNYMI „uniwersalnymi’ zarówno na śmieci jak i psie odchody
W przypadku uwag co do ew. zbyt gęstego rozmieszczenia koszy, prośba o rozważenie jako alternatywy rozmieszczenia koszy dedykowanych na psie odchody w okolicach wskazanych lokalizacji.
 
UWAGA: 
  1. Projekt podległ wstępnej preweryfikacji w ramach wspólnych budżetów i został zmodyfikowany w zakresie:  korekta lokalizacji i ich zmniejszenie podyktowane kwestiami projektowym (brak poboczy w niektórych ze wcześniej wskazanych lokalizacjach).
  2. Nie zgadzamy się jednak ze stwierdzeniem zawartym w prewerfyfikacji mówiącym, iż "zapeniona jest wystarczająca czystośc, bo  podczas wizji lokalnej nie stwierdzono przepełnienia istniejących koszy."  Wizja lokana była dokonana w OKRESIE PANDEMII, kiedy w całej  Polsce obowiazywał zakaz opuszczania domu i wyjścia były dozwolne tylko w celach uzasadnionych życiowo. Zatem nie były to standarodowe, normalne warunki kiedy mieszkańcy przemieszczają sie swobodnie, dzieci chodzą do szkoły i "wpadają" do sklepów po przekąski, a spacerowicze i rowerzyści w sposób niegoraniczony korzystają z terenów rekracyjnych. 
  3. Nie zgadzamy sie również w zawartymi w preweryfikacji stwierdzeniami, iż czystosci dopełniają kosze przy sklepach oraz na placu zabaw przy Sodowej. Ze względów sanitarnych i "zapachowywch"  w koszach na placu zabaw nie powinny być umieszczane psie odchody; właściciele psów nie maja wstępu na plac zabaw (i słusznie) i nie powinni sie tam kierować w celu utylizacji odchodów. W okresie letnim "przechowywanie" przez kilka dni takich subtacji będzie również powodować wydzielania sie nieprzyjemnych zapachów, a tym samym okolica wypoczynkowa przestanie być atrakcyjna. Z tych samych wzgledów, wyrzucanie psich odchodów przy sklepie spożywczym wydaje się również niedopuszczalne, wręcz powinno być zabronione. 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Zaśmiecenie osiedla wynikający ze zbyt małej ilości koszy na śmieci w stosunku do dynamiki rozwoju osiedla, przyrostu mieszkańców oraz ich czworonożnych przyjaciół, jak również osób przemieszczających się w celach rekreacyjnych.

  • Rosnąca ilość mieszkańców – dynamiczny rozwój i zabudowa osiedlowa i jednorodzinna => brak koszy na osiedlu sprawia, iż mieszkańcy oraz osoby przechodzące lub transferujące się przez osiedle, porzucają je „po drodze”.
  • Pojawianie się miejsc usługowych (m.in. delikatesy lokalne x 2, sklep przy Tynieckiej, infrastruktura – place zabaw, siłownie, termy, planowany na 2020 duży park rekreacyjny Wola Park przy ulicy Sodowej, przedszkole)
  • Zwiększony „ruch transferowy” rowerzystów i spacerowiczów, szczególnie w okresie od wczesnej wiosny do późnej jesieni od bulwarów wiślanych w kierunku kampusu UJ, Uroczyska Wiszówka lub Górki Pychowickiej = przystanki w sklepie w celu zakupienia napojów, przekąski i późniejszy brak możliwości ich wyrzucenia.
  • Kosze przy sklepach udostępniane przez wspólnoty, są zbyt małe w stosunku do zapotrzebowania. Wyrzucanie psich odchodów do koszy umieszczonych bezpośrednio przy sklepach spożywczych rodzi problem natury sanitarnej i zapachowej, zwłaszcza w okresie wysokich temperatur.
  • Śmieci (szczególnie butelki oraz plastiki) stanowią zagrożenie dla ludzi i zwierząt.
  • Śmieci i psie odchody – problem estetyczny oraz społeczny – wspólnoty oraz właściciele zabudowy jednorodzinnej ustawiają oznaczenia „Zakaz wyprowadzania psów” lub nawołują do sprzątania po swoim psie. Aby skutecznie zrealizować te postulaty, potrzebne są kosze.
  • Psie odchody – problem sanitarny - dzieci podnoszą z ziemi różne przedmioty; w rezultacie zanieczyszczone pasożytami  obiekty mogę być przyczyną chorób układu pokarmowego.
  • Rozrzucane butelki mogą podziałać także jako soczewka i w rezultacie mogą spowodować pożar; potłuczone butelki mogą być źródłem zakażeń dzieci, które mogą w przypadku przewrócenia się nabić na szkło.
Korzyści społeczne: nauka młodszego, i nie tylko!, pokolenia czystości i dbania o środowisko; zwracanie uwagi, aby torebki z czipsów, lodów i inne były wyrzucane koszy
Korzyści dla środowiska: Ochrona środowiska naturalnego i jej mieszkańców: osiedle, ze względu na swoje położenie pomiędzy Skałkami Twardowskiego / Uroczyskiem Wiszówka / Górką Pychowicką obfituje w leśnych mieszkańców, którzy cierpią z powodu zalewu śmieci. Luźno wyrzucane śmieci mogą powodować uduszenie, skaleczenia, zatrucia bezmyślnie wyrzucanymi resztkami.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Obsługa Obsługa koszy 2 500,00 PLN
miejski kosz na śmieci cieżki, uniwersalny (śmieci oraz psie odchody) kosz betonowy; 5 sztuk; 1200 zł 6 000,00 PLN
8 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
umiejscowienie koszy preferowany termin - wczesna wiosna - marzec/kwiecień 2021

Załączniki

powrót