Projekt ogólnomiejski NR 117:

odKUP sobie Kraków

Edycja Budżet Obywatelski 2020

Projekt ogólnomiejski

Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: miasto Kraków

Opis projektu

Celem projektu jest stworzenie  edukacyjnej kampanii społecznej uświadamiającej Mieszkańcom Miasta Krakowa  konieczność sprzątania  odchodów po swoich pupilach poprzez:
1.Zakup "psich pakietów"tj woreczków na psie odchody w ładnym poręcznym etui w formie kości z nadrukiem BO Miasta Krakowa  ( wg obowiązującego wzorca logo Budżetu Obywatelskiego ), oraz z hasłem proponowanej akcji: "odKUP sobie Kraków" - ilości 500 pakietów na Dzielnice ( 18  Dzielnic pomnożone przez 500 szt = 9000 szt psich pakietów 
Woreczki powinny być ekologiczne :
-  worki ze składnikiem (d2w) ,który powoduje ich  rozkład po upływie 24 miesięcy uwalniając organiczną zawartość (psie nieczystości),która ulega całkowitej biodegradacji w kompoście lub na wysypisku śmieci. Bezpieczne dla środowiska naturalnego worki ulegają dwustopniowej biodegradacji przy udziale flory bakteryjnej dzięki odpowiednim komponentom.
lub
- worki wykonane z kukurydzy, które ulegają biodegradacji w ciągu 45 dni.
-lub inne spełniające normy ekologiczne, biodegradowalne.
2.Zaprojektowanie i wydrukowanie plakatów w formacie A3 (CMYK 4+0, papier kreda, minimum 130 g/m2) promujące akcje "odKUP sobie Kraków" w ilości osiemnaście Dzielnic MK pomnożone przez ilość tablic informacyjnych dzielnicowych ( z prośbą do Radnych o powieszenie plakatów na tablicach).
3.Zaprojektowanie i wydrukowanie broszur w formacie DL (CMYK 4+4, dwustronnych, materiał: kreda błysk 130 g/m²) - zawierających informacje o zagrożeniu epidemiologicznym, roznoszących się bakteriach, a także dodatkowe informacje nt. posiadania psa w mieście w kontekście terenów zieleni publicznej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Olbrzymia ilość żyjących w Krakowie psów , powoduje iż psie odchody w olbrzymiej ilości zalegają na naszych skwerach,trawnikach,parkach a nawet chodnikach. Nie jest to tylko nieprzyjemny problem estetyczny. Wysychające kupy pylą salmonellą,a w powietrzu fruwają jaja tasiemca ( od nieodrobaczonych psów).Możemy również być narażeni na zespół larwy wędrującej trzewnej .Szacuje się że w Warszawie na trawniki trafia codziennie 16 ton psich odchodów. ( nie spotkałam się z szacunkami z Krakowa).Z moich informacji wynika iż obecnie nie prowadzi się na terenie miasta kampanii w tym temacie.Straż  Miejska nie posada żadnych plakatów ani broszur w temacie sprzątania psich odchodów. MPO nie posiada worków przeznaczonych na psie odchody.Kampania ma charakter edukacyjny dla Mieszkańców Krakowa.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
zakup psich pakietów ( w skład jednego pakietu wchodzi rolka woreczków ( ok 20 szt) oraz etui w postaci kości. cena dla klienta indywidualnego to koszt za 1 szt etui z 1 rolką woreczków ok 5 zł na potrzeby kampanii rozdawania pakietów pod UMK 500 szt pakietów. ( 500 razy 5 zł 2 500,00 PLN
Projekt i wydrukowanie plakatów oraz broszur zaprojektowanie i wydrukowanie plakatów oraz broszur 10 000,00 PLN
Koszt zorganizowania akcji pod UMK Koszt obsługi pracowniczej 2 000,00 PLN
Kolportaż do Dzielnic dostarczenie do Siedzib osiemnastu dzielnic przesyłek z psimi pakietami oraz ulotek i plakatów 18 razy 30 zł 3 500,00 PLN
zakup psich pakietów ( w skład jednego pakietu wchodzi rolka woreczków ( ok 20 szt) oraz etui w postaci kości. cena dla klienta indywidualnego to koszt za 1 szt etui z 1 rolką woreczków ok 5 zł dla każdej z 18 Dzielnic po 500 pakietów tj 9.000 pakietów razy 5 zł 45 000,00 PLN
63 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
realizacja zadania dostarczenie pakietów do Dzielnic I do XVIII Miasta Krakowa,rozpoczęcie akcji propagującej sprzątanie odchodów po zwierzętach. 1 kwartał 2021
Charakterystyka długoterminowych skutków: Dokonując weryfikacji zgłoszonego projektu BO.OM.117/20 odKUP sobie Kraków, Wydział Komunikacji Społecznej w pierwszej kolejności sprawdził podane we wniosku koszty poszczególnych działań. W ramach zakupu pojemników na psie odchody wyceniono przykładowo etui w kształcie kości z karabińczykiem wykonane z ekologicznego plastiku ze słomy pszenicznej, które mieści 15 szt. biodegradowalnych torebek. Koszt zakupu 9 500 szt. (500 szt. na potrzeby promocji pod UMK i 9 000 szt. tj. 18 dzielnic x 500 szt.) wynosi 28 800,45 zł brutto. Wycena zawiera oznakowanie pojemników oraz transport do magazynu UMK. Oznacza to, że kwota mieści się w zakładanych na ten cel środkach. Można oczywiście zastanowić się nad zmniejszeniem zakładanej w kosztorysie kwoty, trzeba mieć jednak na uwadze, że po pierwsze, ceny tego asortymentu mogą wzrosnąć, a po drugie, to tylko jeden z przyjętych w projekcie wariantów opakowań. Przygotowanie plakatów i ulotek w formacie DL trójdzielnych (kreacja, opracowanie merytoryczne i projekt) to koszt 7 257 zł brutto, natomiast koszt wydrukowania 150 szt. plakatów w formacie A3 (CMYK 4+0, papier kreda, minimum 130 g/m2) oraz 9 700 szt. ulotek trójdzielnych, składanych do formatu DL (CMYK 4+4, dwustronnych, materiał: kreda błysk 130 g/m²) to 1 955,47 zł brutto. Koszt uwzględnia transport materiałów poligraficznych do siedziby UMK. Łączny koszt przygotowania i druku wynosi 9 212,47 zł brutto, co oznacza, że kwota mieści się w zakładanych na ten cel środkach. Wydział wystąpił z prośbą do Zarządu Zieleni Miejskiej o pomoc w opracowaniu merytorycznym ulotki. Jednostka zaopiniowała projekt pozytywnie, zaznaczając, że w przygotowanej ulotce powinny pojawić się również treści nt. posiadania psa w mieście w kontekście terenów zieleni publicznej. Zwrócono się również do Biura ds. Dzielnic, które potwierdziło, że wszystkie dzielnice zdeklarowały wywieszenie we własnym zakresie na swoich tablicach informacyjnych plakatów promujących akcję oraz wyraziły zgodę na rozdawanie przez pracownika Rady w godzinach jego pracy psich pakietów mieszkańcom. Zastrzegły jednak, że jedyną możliwą formą ewidencji dystrybucji jest potwierdzenie przez pracownika dzielnicy, iż materiał został wydany w określonym okresie i ilościach w ramach imprezy organizowanej przez Radę Dzielnicy. Pakiety wraz z broszurami i plakatami zostałyby dostarczone do każdej z dzielnic. Zleciliśmy wycenę transportu firmie zewnętrznej, która oszacowała koszty logistyczne na kwotę 3 321,00 zł brutto. W przedstawionym kosztorysie ta pozycja została wyceniona na 600,00 zł brutto, dlatego zwiększono tę kwotę do 3 500,00 zł. Wydział informuje również, że możliwa jest realizacja akcji promocyjnej pod budynkiem urzędu (stoisko z elementami systemu wystawienniczego i obsługą dwóch pracowników UMK), podczas której mieszkańcom rozdawane będą pakiety. Informacje o tej akcji, podobnie, jak o akcjach w dzielnicach, pojawią się w lokalnych mediach (portal i FB Kraków.PL, dwutygodnik Kraków.PL oraz miejska telewizja), a także na stronach Rad Dzielnic i ich fanpage’ach. Mając na uwadze, że kosztorys proponowanych działań pokrywa się z ich cenami rynkowymi, jak również doceniając walor edukacyjny całego projektu, Wydział opiniuje wniosek pozytywnie.

×