Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 18 NR 54:

Co z tą hutą? Zbadajmy tereny wokół kombinatu.

Projekt odrzucony: Zgłoszony w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa w dniu 30.04.2020 r. dzielnicowy projekt pn.: „Co z tą hutą? Zbadajmy tereny wokół kombinatu” (Numer projektu BO.D18.54/20) w kategorii „Zieleń i ochrona środowiska”, zakłada wykonanie „kompleksowych, niezależnych badań gleb, gruntów i wód podziemnych na terenach poprzemysłowych wokół kombinatu hutniczego w Nowej Hucie, celem określenia rzeczywistego stanu środowiska i jego wpływu na zdrowie mieszkańców”. Projekt polega na wykonaniu: • przypowierzchniowych badań gleb i gruntów; • kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki; • sprawozdania z przeprowadzonych badań wraz z ewentualną oceną zagrożeń środowiskowych oraz zdrowotnych. W ramach przeprowadzonej weryfikacji, na podstawie kryteriów wskazanych w regulaminie, w ocenie Wydziału Kształtowania Środowiska mogą nie zostać spełnione wymogi, o których mowa: W § 17. ust 1. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 3) które, w przypadku projektów, których szacunkowy koszt realizacji przekracza 20 tys. zł, po realizacji generowałyby roczne koszty utrzymania wyższe niż 20% wartości projektu; 7) które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta; 8) które zakładają realizację jedynie części zadania – wykonanie wyłącznie projektu przedsięwzięcia bez uwzględnienia środków na realizację lub zabezpieczają środki wyłącznie na realizację bez uwzględnienia środków na projekt; Ad § 17 ust 1 pkt 3) regulaminu: Z uwagi na planowanie większości badań gruntów w bezpośredniej lokalizacji pasów drogowych w obrębie wierzchniej, najbardziej zanieczyszczonej warstwy podłoża, nieuniknionym będą przekroczenia dopuszczalnych zawartości substancji powodujących ryzyko, określonych w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395). W zależności od zakwalifikowania pochodzenia w/w przekroczeń, przepisy prawa w postaci Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2020 r., poz. 1219) lub Ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz. U z 2019 r., poz. 1862), definiują podjęcie dalszych czynności, polegających na zgłoszeniu tego faktu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska oraz podjęcie odpowiednio działań zmierzających do przeprowadzenia remediacji lub działań w celu ograniczenia szkody w środowisku / działań naprawczych. W obu przypadkach ewentualne dalsze czynności określone przepisami prawa, mogą generować znaczące koszty roczne przekraczające 20% wartości projektu. Ad § 17 ust. 1 pkt 7) regulaminu: W projekcie wskazano 75 lokalizacji stanowiących odrębne nieruchomości, na których miałby zostać przeprowadzone badania geośrodowiskowe. Analiza własności przedstawionych działek wykazała, iż działki nr: 196 obr. 30 Nowa Huta; 254/3 obr. 31 Nowa Huta; 396/2 obr. 33 Nowa Huta; 96 i 156 obr. 34 Nowa Huta; 207/1 obr. 37 Nowa Huta; 202 obr. 39 Nowa Huta; 272/1 obr. 46 Nowa Huta; 425 i 45/2 obr. 47 Nowa Huta; 78 obr. 58 Nowa Huta, nie należą i nie pozostają we władaniu Miasta, a działki nr: 230/7 obr. 27 Nowa Huta; 32/14, 32/31, 48 obr. 43 Nowa Huta; 153/2 obr. 47 Nowa Huta nie znajdują się w ogóle w rejestrze gruntów Gminy Miejskiej Kraków. Ad § 17 ust. 1 pkt 8) regulaminu: Jak wynika z „Uzasadnienia dla realizacji propozycji zadania” realizacja projektu miałaby stanowić wstęp do przeprowadzenia działań „na rzecz usunięcia wyemitowanych w latach wcześniejszych zanieczyszczeń już występujących w środowisku”. Przeprowadzenie badań w sposób określony w projekcie będzie realizacją jedynie części zadania ponieważ w konsekwencji wykrycia zanieczyszczeń gruntów należy uszczegółowić badania, celem okonturowania zanieczyszczenia, a następnie przeprowadzić działania naprawcze lub remediację. Natomiast kosztorys projektu nie przewiduje finansowania przeprowadzenia badań w sposób wymagany w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395) – tj. badania w sekcjach na różnych głębokościach – umożliwiający sporządzenie planu remediacji lub projektu działań naprawczych oraz nie przewiduje finansowania usuwania z gruntów zanieczyszczeń. Aby obecny projekt uznać za kompletny, musiałby przewidywać kompletne finansowanie zarówno fazy badawczej, jak i fazy działań remediacyjnych lub naprawczych. Tym samym projekt zakłada realizację jedynie części zadania – bez działań wynikających ze wskazanych powyżej przepisów prawa. Mając na uwadze powyższe Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa opiniuje negatywnie zgłoszony w ramach Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa w dniu 30.04.2020 r. dzielnicowy projekt pn.: „Co z tą hutą? Zbadajmy tereny wokół kombinatu” (Numer projektu BO.D18.54/20). Jednakże, w przypadku uznania przez Radę Budżetu Obywatelskiego przedmiotowego projektu za zgodny z regulaminem zostanie podjęta próba zmodyfikowania projektu poprzez: 1. Rezygnację z badań gruntu na działkach nie będących w posiadaniu Gminy i nie znajdujących się w rejestrze gruntów Gminy Miejskiej Kraków. 2. Rezygnację z badań gruntu na działkach w bezpośrednim sąsiedztwie pasów drogowych. 3. Uwzględnienie w kosztorysie kosztów zakupu map geodezyjnych i obsługi geodezyjnej. 4. Sprecyzowanie na czym ma polegać nadzór Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Środowiska i Komisji Kształtowania Środowiska. Nie przewidziano podjęcia koniecznych działań w przypadku stwierdzenia ewentualnych zanieczyszczeń. Z uwagi na fakt, że część działek wskazanych w projekcie występuje w bliskości pasów drogowych w warstwie wierzchniej, najbardziej zanieczyszczonej warstwy podłoża, nieuniknionym będą przekroczenia dopuszczalnych zawartości substancji. Wiązałoby się to z koniecznością podjęcia dalszych czynności (przewidzianych prawem), polegających na zgłoszeniu tego faktu Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska oraz podjęcie działań zmierzających do przeprowadzenia remediacji, działań w celu ograniczenia szkody w środowisku lub działań naprawczych. W obu przypadkach ewentualne dalsze czynności określone przepisami prawa, mogą trwać wiele miesięcy, jak nie kilka lat co wiązało by się z ryzykiem etapowania prac. Ponadto kosztorys projektu nie przewiduje finansowania przeprowadzenia badań w sposób wskazany w Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 1 września 2016 r. w sprawie sposobu prowadzenia oceny zanieczyszczenia powierzchni ziemi (Dz. U. z 2016 r., poz. 1395) – tj. badania w sekcjach na różnych głębokościach – umożliwiający sporządzenie planu remediacji lub projektu działań naprawczych oraz nie przewiduje finansowania usuwania z gruntów zanieczyszczeń.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 18 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Załącznik nr 1. Wykaz działek miejskich w granicach dzielnicy Nowa Huta wytypowanych do badań gleb i gruntów (plik xls).

Opis projektu

Proponowany zakres rzeczowy projektu obejmuje:
1) Wykonanie badań gleb i gruntów, w obrębie wierzchniej, najbardziej zanieczyszczonej warstwy podłoża do głębokości 1 m ppt., w maksymalnie 75 reprezentatywnych punktach badawczych w zakresie składników charakterystycznych dla zanieczyszczeń środowiska związanych z pełnym zakresem działalności kombinatu metalurgicznego. Zakres koniecznych do wykonania badań: a) metale i metaloidy: arsen (As), bar (Ba), chrom (Cr), cyna (Sn), cynk (Zn), kadm (Cd), kobalt (Co), miedź (Cu), molibden (Mo), nikiel (Ni), ołów (Pb), rtęć (Hg); b) benzyny (C6-C12) i oleje mineralne (C12-C35); c) węglowodory aromatyczne: benzen, etylobenzen, toluen, ksyleny; d) wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne: naftalen, antracen, chryzen, benzo(a)antracen, dibenzo(a,h)antracen, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(ghi)perylen, indeno(1,2,3-c,d)piren.
Pobór próbek gleb i gruntów w każdym reprezentatywnym punkcie badawczym powinien zostać dokonany z głębokości 0-0,25 m oraz 0,15-1 m ppt. (łącznie 2 próbki) przy użyciu odpowiednich próbników, zgodnie z obowiązującymi normatywami.
2) Wykonanie kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki, planowanego do przekształcenia w kąpielisko miejskie, obejmujące: a) badania gleb i gruntów wokół akwenu w obrębie wierzchniej najbardziej zanieczyszczonej warstwy podłoża do głębokości 1 m ppt., w maksymalnie 10 reprezentatywnych punktach badawczych w zakresie składników charakterystycznych dla zanieczyszczeń środowiska związanych z pełnym zakresem działalności kombinatu metalurgicznego wymienionych w pkt. 1, b) wykonanie 2 piezometrów badawczych w rejonie akwenu, ujmujących cały profil utworów czwartorzędowych o głębokości do około 15 m w obrębie utworów przepuszczalnych, c) wykonanie profilowań głębokościowych akwenu-kąpieliska w minimalnej liczbie 200 punktów pomiarowych, z równomierną gęstością powierzchniową, d) wykonanie sondowań hydrogeochemicznych zbiornika dla co najmniej 3 profili badawczych z ciągłym pomiarem odczynu pH, potencjału redox lub zawartości tlenu rozpuszczonego, temperatury i przewodności elektrolitycznej właściwej z poborem próbek wody ze strefy powierzchniowej, środkowej i dennej (maksymalnie do 4 próbek na profil), e) wykonanie badań składu chemicznego próbek wód ze zbiornika w Przylasku Rusieckim w zakresie następujących składników: jony główne (Ca, Mg, Na, K, HCO3, SO4, Cl), związki azotowe (NH4, NO2, NO3), wybrane mikroelementy (As, Al, Ba, Cd, Cr, Co, Cu, Fe, Hg, Mn, Mo, Ni, P, Pb, Sn, Zn) oraz związki organiczne: węglowodory aromatyczne - benzen, etylobenzen, toluen, ksyleny, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne - naftalen, antracen, chryzen, benzo(a)antracen, dibenzo(a,h)antracen, benzo(a)piren, benzo(b)fluoranten, benzo(k)fluoranten, benzo(ghi)perylen, indeno(1,2,3-c,d)piren; fenole; ogólny węgiel organiczny (OWO), benzyny i oleje mineralne.
3) Wykonanie sprawozdania ze zrealizowanych badań, w tym zawierającego , ocenę zawartości oznaczanych składników w odniesieniu do kwestii zanieczyszczenia środowiska w oparciu o obowiązujące przepisy prawne oraz o ile będzie to zasadne ocenę zagrożeń zdrowotnych dla okolicznych mieszkańców oraz osób korzystających z terenów rekreacyjnych. W ramach sprawozdania wykonane powinny być załączniki mapowe obrazujące przestrzenny rozkład składników zanieczyszczających w glebach i gruntach.


Wnioskujemy, aby w nadzór nad realizacją projektu włączeni byli przedstawiciele Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Środowiska i Komisji Kształtowania Środowiska Rady Miasta Krakowa.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt ma bardzo ważne znaczenie społeczne z uwagi na fakt, że umożliwia dokonanie oceny aktualnego stanu środowiska na terenie dzielnicy Nowa Huta w sposób wiarygodny i niezależny. Stan środowiska w przestrzeni miejskiej ma bardzo istotne znaczenie dla komfortu i długości życia człowieka, gdzie aktualnie z zanieczyszczeniami (różnego rodzaju związkami chemicznymi) występującymi w jego obrębie wiąże się szereg poważnych chorób cywilizacyjnych, w tym choroby nowotworowe, układu krążenia i układu oddechowego. Istnieją ewidentne dowody naukowe, że w strefie do kilku-kilkudziesięciu kilometrów od zakładów metalurgicznych następuje intensyfikacja szkodliwych oddziaływań na środowisko oraz zdrowie okolicznych mieszkańców. Należy zwrócić uwagę że długotrwała działalność kombinatu metalurgicznego realizowana początkowo od lat 50. XX wieku do upadku PRL była prowadzona przy braku uregulowań środowiskowych. W tym okresie wyemitowano ogromne ilości  zanieczyszczeń, które przeniknęły do gleb, gruntów i wód podziemnych powodując ich degradację. Zmniejszenie oddziaływania zakładu na środowisko jaka miała miejsce począwszy od lat 90. XX wieku związana była z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń, ale w żaden sposób nie prowadzono działań na rzecz usunięcia wyemitowanych w latach wcześniejszych zanieczyszczeń już występujących w środowisku. Kwestia ta nie jest uwzględniana w zagospodarowaniu miasta Krakowa, w tym w odniesieniu do planowania szeregu inwestycji o charakterze rekreacyjno-wypoczynkowym w dzielnicy XVIII Nowa Huta w strefie na wschód od kombinatu tj. na obszarze, który z racji dominujących wiatrów z zachodu został najsilniej zanieczyszczony.
W ramach projektu w celu rzetelnego informowania społeczności lokalnej określone zostanie lub wykluczone zagrożenie zdrowotne z tytułu zanieczyszczenia gleb i gruntów. Dodatkowo uzyskane zostaną wiarygodne dane z zakresie jakości środowiska, w tym wód w obrębie planowanego kąpieliska w Przylasku Rusieckim. Dane te są niezwykle istotne nie tylko dla mieszkańców dzielnicy Nowa Huta, ale również dla całej społeczności Miasta Krakowa, która będzie mieć możliwość korzystania z terenów rekreacyjno-wypoczynkowych planowanych do realizacji we wschodniej części miasta.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
1) Wykonanie badań gleb i gruntów; 1) Wykonanie badań gleb i gruntów w maksymalnie 75 reprezentatywnych punktach badawczych zlokalizowanych w obrębie wytypowanych działek miejskich; Szacunkowe koszty: 75 pkt badawczych × 2 próbki × 600 zł = 90 000 zł. 90 000,00 PLN
2) Wykonanie kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki; 2) Wykonanie kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki; Szacunkowe koszty: 53 000 zł, w tym: a) opróbowanie gleb i gruntów - 10 pkt badawczych × 2 próbki × 600 zł = 12 000 zł, b) wykonanie 2 piezometrów – 15 000 zł, c) sondowania zbiornika i pobór próbek – 3 500 zł, d) badania składu chemicznego próbek wody - 15 próbek * 1500 zł = 22 500 zł. 53 000,00 PLN
3) Sprawozdanie. 3) Wykonanie sprawozdania z realizacji projektu. 7 000,00 PLN
150 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
1) Wykonanie badań gleb i gruntów; 1) Wykonanie badań gleb i gruntów w maksymalnie 75 reprezentatywnych punktach badawczych marzec 2021 – czerwiec 2021
2) Wykonanie kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki; 2) Wykonanie kompleksowych badań sozologicznych w rejonie zbiornika Przylasek Rusiecki w tym: a) opróbowanie gleb i gruntów (marzec – czerwiec 2021) b) wykonanie 2 piezometrów (styczeń 2021 – kwiecień 2021) c) sondowania zbiornika i pobór próbek (maj 2021 - czerwiec 2021) d) badania składu chemicznego próbek wody (czerwiec 2021 – wrzesień 2021) marzec 2021 - wrzesień 2021
3) Sprawozdanie. 3) Wykonanie sprawozdania z realizacji projektu. wrzesień 2021 – grudzień 2021

Galeria

Załączniki

powrót