Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 17 NR 44:

Autobusem ze Wzgórz przez Grębałów na pociąg w Luboczy

Projekt odrzucony: Dotyczy: projektu zgłoszonego do Budżetu Obywatelskiego: BO.D17.44/20 „Autobusem ze Wzgórz przez Grębałów na pociąg w Luboczy” Zarząd Transportu Publicznego opiniuje negatywnie zadanie BO.D17.44/20 pn.: „Autobusem ze Wzgórz przez Grębałów na pociąg w Luboczy” - Budżet Obywatelski Miasta Krakowa 2020 z uwagi na naruszenie §17, pkt. 1.5 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, dotyczącego konieczności przedstawienia wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. Ww. gotowości nie przedstawiło MPK S.A. w Krakowie, które miałoby być Operatorem realizującym przewozy na proponowanej w ramach projektu linii autobusowej. Powodem braku przedstawienia gotowości przez MPK S.A. w Krakowie jest wyniki odbytego przejazdu próbnego w dniu 16.07.2020 r. po obszarze osiedla Grębałów, w wyniku którego stwierdzono, że: (…) ul. Grębałowska i ul. Darwina na odcinku od ul. Stokowej do ul. Lubockiej posiada parametry uniemożliwiające bezpieczny przejazd autobusu Mercedes Sprinter 516. Szerokość jezdni wynosi około 5 metrów. W skrajni jezdni znajdują się: drzewa, słupy sieci elektrycznej, bramy wjazdowe, ogrodzenia i mury oporowe sąsiadujących posesji. Z tego powodu występują duże trudności z wyminięciem się z większymi pojazdami jadącymi z przeciwnej strony (samochód dostawczy, śmieciarka). Możliwe jest ogłoszenie przetargu na wyłonienie Operatora, który realizowałby przewozy na proponowanej linii. W takim przypadku jednak istniałoby wysokie ryzyko nie spełnienia §2 Regulaminu Budżetu Obywatelskiego Miasta Krakowa, który mówi o realizacji projektów w cyklu jednorocznym. Ogłoszenie przetargu na realizację przewozów zgodnie z Art. 23 Pkt. 1 Ustawy o Publicznym Transporcie Zbiorowym musi bowiem zostać poprzedzone publikacją ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia. Taka publikacja musi nastąpić w terminie nie krótszym niż sześć miesięcy, jeśli umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma dotyczyć świadczenia tych usług w wymiarze mniejszym niż 50 000 kilometrów rocznie lub jednego roku, jeśli umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma dotyczyć świadczenia tych usług w wymiarze większym niż 50 000 kilometrów. W takiej sytuacji sama procedura wyłonienia Operatora realizującego przewozy mogłaby zająć nawet dwa lata. Taki wariant obarczony jest również dużym ryzykiem przekroczenia maksymalnej wartości projektu. Nie jest bowiem znana stawka, jaką zaproponują oferenci w postępowaniu przetargowym. Istnieje natomiast duże prawdopodobieństwo, że ze względu na małą liczbę wozokilometrów do realizacji i krótki okres realizacji przewozów, stawka ta będzie wysoka. Należy również mieć na względzie, że w przypadku uruchomienia proponowanej linii autobusowej, wystąpiłby poważny problem z lokalizacją peronów przystankowych w rejonie osiedla Grębałów. Wąski pas drogowy i bliskość ogrodzeń posesji do jezdni uniemożliwiłyby wykonanie peronów przystankowych o minimalnych parametrach w rejonie ul. Jubileuszowej, Stycznej, Grębałowskiej i Darwina bez wejścia w obszar działek prywatnych. Taka sytuacja wyklucza przedmiotowy projekt z uwagi na §17, pkt. 1.6 i 1.7 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, dotyczące naruszania prawa własności i planowania projektu w ramach Budżetu Obywatelskiego na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta. Roczny koszt funkcjonowania linii na uzgodnionej z Wnioskodawcą trasie Osiedle Na Stoku - Os. Grębałów - ul. Blokowa - Elektromontaż przy uruchomieniu 14 par kursów dziennie w dni powszednie oraz 7 par kursów dziennie w dni wolne oszacowany został na kwotę 345 529,18 zł netto przy stawce 8,71 zł za wozokilometr, za którą MPK S.A. w Krakowie realizuje przewozy w 2020 roku. Kwota ta stanowi blisko 74% kwoty limitu dla jednego projektu, przewidzianego w Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie. W przypadku pozostawienia linii po okresie finansowania w ramach Budżetu Obywatelskiego, roczny koszt jej utrzymania przekraczałby 20% wartości projektu, co z kolei wyklucza przedmiotowy projekt z uwagi na §17, pkt. 1.3 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 17 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Projekt przewiduje uruchomienie pilotażowych bezpłatnych autobusów, dowożących mieszkańców i pasażerów z pętli tramwajowej Wzgórza Krzesławickie, przez centrum Grębałowa oraz Luboczę do reaktywowanego przystanku kolejowego Kraków Lubocza. Muszą to być małe autobusy lub mikrobusy, które zmieszczą się na wąskich uliczkach Grębałowa. Godziny odjazdów i przyjazdów autobusów muszą być dostosowane do kursów pociągów (niekoniecznie wszystkich), zatrzymujących się na przystanku Kraków Lubocza. W ramach projektu należy też zorganizować tymczasowe przystanki i tymczasowe ciągi piesze, aby zapewnić bezpieczne dojście na pociąg. Autobus powinien też zapewniać skomunikowanie wykluczonych transportowo mieszkańców Grębałowa, którzy obecnie muszą nadkładać drogi, by dostać się na pętlę tramwajową lub najbliższy przystanek autobusowy. Nawet dla sprawnych osób dojście z Grębałowa na tramwaj jest problematyczne ze względu na poczucie braku bezpieczeństwa podczas przechodzenia cieszącym się złą opinią odcinkiem w sąsiedztwie łąk na tyłach pętli, gdzie dochodzi do libacji alkoholowych i gdzie zwłaszcza w godzinach wieczornych nie jest bezpiecznie. Dodatkowo dojście na pętlę wymaga przejścia sporego odcinka pod górę, ulicą bez chodnika, co jest problematyczne dla osób starszych, osób na wózkach czy mających problemy z poruszaniem się, a w Grębałowie takich osób nie brakuje. W tej sprawie powstała petycja do ZTP, podpisana przez kilkaset osób. Celem projektu jest zapewnienie sprawnego transportu na pewien okres w roku 2021, do wyczerpania środków w ramach projektu. Oczywiście ZTP może też rozszerzyć zakres zadania dokładając do niego środki z własnego budżetu. Projekt ma charakter pilotażowy, a więc oprócz samych korzyści dla mieszkańców z funkcjonowania tych przejazdów przez pewien czas, pozwoli on przetestować to rozwiązanie pod kątem jego wprowadzenia na stałe już w ramach bieżącego budżetu miasta Krakowa na kolejne lata.
 
W ramach projektu należy też zorganizować pilotażowe kursy z Zesławic i Kantorowic do przystanku Kraków Lubocza, a także kursy z północnych części Łuczanowic, przez Wadów, do stacji Kraków Nowa Huta. Mogą to być nawet pojedyncze kursy, ważne aby dać możliwość przetestowania tego rozwiązania. Dodatkowe kursy należy wypromować wśród Krakowian w ten sposób, by zachęcić ich do poznawania swojego miasta poprzez dojazd pociągiem z centrum Krakowa do Luboczy lub Wadowa, a stamtąd na wycieczkę np. na kopiec w Łuczanowicach, w okolice dworu w Wadowie czy na spacer po ciekawych krajobrazowo i kulturowo terenów Zesławic, Kantorowic, Grębałowa, Luboczy, Łuczanowic, Wadowa, Węgrzynowic i Górki Kościelnickiej, również z wykorzystaniem tradycyjnych autobusów miejskich. Przy współpracy z autorem projektu ZTP opracuje kilka proponowanych tras pieszych i rowerowych a także poda informacje o dostępności okolic dla osób poruszających się na longboardzie lub fiszce.

UZASADNIENIE PROJEKTU

W 2020 roku po wielu latach starań społeczników udało się doprowadzić do reaktywacji przystanków kolejowych na Dużej Obwodnicy Kolejowej Krakowa - mowa o stacjach Kraków Lubocza i Kraków Nowa Huta. Mieszkańcy, aktywiści i eksperci zrzeszeni w inicjatywie obywatelskiej "Małopolska Kolej Aglomeracyjna - inicjatywa obywatelska" apelują o podjęcie wszelkich możliwych działań, które będą służyć popularyzacji kolei miejskiej, jej integracji z innymi środkami transportu, w tym uruchomieniem lokalnych linii autobusowych czy dojazdu na przystanek kolejowy rowerem, deskorolką, hulajnogą lub skuterem. O uruchomienie lokalnych linii autobusowych obsługujących Grębałów mieszkańcy Grębałowa i Luboczy apelują od lat, stąd też petycja do ZTP opracowana przez autora tego projektu. Niniejszy projekt wpisuje się w te działania i odpowiada na potrzeby i oczekiwania Mieszkańców.
Z kolei kursy autobusowe o charakterze "krajoznawczym" zachęcą krakowian, by pewnego majowego lub letniego weekendu wsiąść w pociąg i pojechać na ciekawą wycieczkę w nieznane szerzej krakowianom tereny na północnym-wschodzie miasta. Autobus dowiezie ich ze stacji kolejowej w ciekawe miejsca w Zesławicach, Kantorowicach oraz Łuczanowicach. W programie spaceru powinien się znaleźć m. in. zabytkowy Kopiec Lutrów w Łuczanowicach, "nowohucka pustynia" w Zesławicach, piękne tereny nad Baranówką, dwór w Wadowie zabytkowe kapliczki i krzyże przydrożne. Należy też zachęcać do spacerów lub wycieczek rowerowych czy deskorolkowych do pobliskich Węgrzynowic, Ruszczy, Górki Kościelnickiej, Kościelnik. Autor służy nieodpłatną pomocą w opracowaniu przez ZTP materiałów informacyjnych dotyczących spacerów i wycieczek w tych miejscach. Można też linkować do opracowanych niezależnie materiałów zewnętrznych na ten temat.
 
Realizacja tego zadania spopularyzuje korzystanie z kolei miejskiej, zachęci do mobilności polegającej na integracji różnych środków transportu, będzie służyć odbudowie zaufania do publicznego transportu zbiorowego po epidemii z 2020 roku. Istotnym aspektem będzie też popularyzacja pięknych, lecz nieznanych powszechnie terenów w Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie. W przyszłości przełoży się to na lepsze zrozumienie potrzeb mieszkańców tych terenów wśród ogółu krakowian, a więc również na tak potrzebne doinwestowanie tych okolic w brakujące chodniki, ścieżki rowerowe i inne dobra luksusowe tego typu.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie tymczasowych przystanków i ciągów pieszych Przygotowanie tymczasowych przystanków i ciągów pieszych 10 000,00 PLN
Pilotażowe przewozy autobusowe Pilotażowe przewozy autobusowe 70 000,00 PLN
Materiały informacyjne Dodatkowe koszty związane z przygotowaniem materiałów informacyjnych. Większość powinna zostać zrealizowana w ramach codziennej pracy urzędników oraz w ramach nieodpłatnej pomocy udzielonej przez autora projektu. Kwota 2000 zł obejmuje np. druk mapek i folderów dla pasażerów SKA, z czym nie należy przesadzać - należy oszczędzać środki podatników 2 000,00 PLN
82 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja projektu Realizacja zadania Maj - jesień 2021 (ciepłe miesiące)

Galeria

powrót