Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 14 NR 34:

Zielona Aleja Bora Komorowskiego

Projekt odrzucony: Wskazana w projekcie lokalizacja, w tym wiata przystankowa znajduje się w większości na terenach należących do Skarbu Państwa oraz Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki. Dodatkowo przedmiotowy teren posiada gęstą sieć instalacji podziemnych, co mogłoby spowodować kolizję z planowaną zielenią i niezgodność realizacji z przepisami oraz zaleceniami dotyczącymi odległości nasadzeń od urządzeń infrastruktury technicznej, jak również znacząco podniosłoby koszty zadania. Zgodnie z zapisami uchwały nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa §17, W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: 4) które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta oraz 6) które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności, jak także 7) które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta. Mając na względzie powyższe, projekt zostaje odrzucony.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 14 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ul. Bora-Komorowskiego i okolice na terenie Dzielnicy XIV Czyżyny

Opis projektu

Projekt zakłada zmianę charakteru ruchliwej i uciążliwej ul. Bora-Komorowskiego poprzez nasadzenia drzew, krzewów, kwiatów i pnączy w pasie drogowym ul. Bora-Komorowskiego i w jego sąsiedztwie.
 
Rośliny zostaną dobrane na etapie realizacji przez Ogrodników Miejskich ZZM i zostana posadzone tak, aby stworzyć szczelną, zieloną barierę izolującą ruchliwą arterię od otoczenia
 
Jeżeli jest to możliwe, warto też obsadzić zielenią samą wiatę przystankową, np. stosując rozwiązania takie jak na Rynku w Katowicach na poniższym zdjęciu. Ważne, aby ta część zieleni była "wiecznie zielona" - również zimą, stąd postulat iglaków i nasadzeń z mchów, paproci i innych roślin. Gdyby jednak ta część projektu okazała się zbyt droga, należy z niej zrezygnować i rozważyć tańsze rozwiązania lub realizację tej części w ramach bieżącego budżetu Zarządu Zieleni Miejskiej.
 
Należy też posadzić szpaler drzew w pasie zieleni pomiędzy chodnikiem i ścieżką rowerową a jezdnią. Najlepiej, aby były to takie drzewa, które w przyszłości będą tworzyć niebanalny szpaler drzew, który skutecznie odizoluje strefę pieszo-rowerową od jezdni i sprawi, że arteria zmieni swój charakter na przyjemny do spacerów. Autor proponuje rozważyć dęby lub lipy, ale o tym jakie będą to drzewa, zdecydują Ogrodnicy Miejscy ZZM.
Elementem projektu może być też obsadzenie (jeśli to możliwe) zielenią estakady prowadzącej na ulicę Jurczaka oraz murów oporowych. Nasadzenia powinny też objąć pozostałe miejskie działki w sąsiedztwie os. Akademickiego i Skarżyńskiego, również te położone w oddaleniu od Bora-Komorowskiego.
 
Projekt powinien być realizowany w taki sposób, by możliwa była jego kontynuacja w kolejnych latach lub dołożenie dodatkowych elementów finansowanych z innych źródeł - np. budżetu miasta lub dzielnicy.
Projekt realizowany będzie na działkach będących własnością Gminy Miejskiej Kraków oraz pozostających w jej władaniu.
 
 
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecny charakter ul. Bora-Komorowskiego to ruchliwa "bieda-autostrada" śródmiejska - z samochodami przekraczającymi dopuszczalną prędkość, dominacją betonu i asfaltu, znikomym udziałem zieleni, spalinami i hałasem. Celem projektu jest zrobienie pierwszego kroku, aby zmienić charakter tej ulicy z arterii o charakterze obwodnicowym na przyjazną pieszym i rowerzystom aleję śródmiejską, wzdłuż której przyjemnie się spaceruje, jeździ na rowerze lub rolkach. Ulica powinna zmienić stopniowo swój charakter by upodobnić się do zielonych arterii w pobliżu - ul. Andersa i Meissnera - na zdjęciu poniżej.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Realizacja Wykonanie nasadzeń 70 000,00 PLN
Projekt Opracowanie dokumentacji projektowej 20 000,00 PLN
90 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja projektu Realizacja projektu 2021

Galeria

powrót