Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 18 NR 52:

ZWOLNIJ - WYŚWIETLACZE informujace o prędkości pojazdu!

Projekt odrzucony: Projekt zakłada montaż elektronicznych tablic informujących o prędkości pojazdów z uwzględnieniem poniższych zakresów: w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości, tablice winny zawierać: - pulsacyjny komunikat ZWOLNIJ, - informację o potencjalnej liczbie punktów karnych - informacje o wysokości mandatu w przypadku jazdy z dozwoloną prędkością, tablice winny zawierać: - zielony kolor prędkości z uśmiechniętą buźką W projekcie zawarto również zakres, aby powyższe tablice posiadały funkcję prowadzenia statystyk, do których będą miały wgląd Zarządcy dróg oraz Policja. Z opinii Wydziału Miejskiego inżyniera Ruchu (IR) wynika, że tablice informujące o prędkości pojazdów winny być montowane w miejscach, w których dotychczas zarejestrowano zdarzenia drogowe, w szczególności z udziałem niechronionych uczestników ruchu drogowego, zaobserwowano niedostosowanie się kierujących do obowiązujących ograniczeń prędkości, a także w obszarach wrażliwych, takie jak okolice szkół. Jednocześnie elektroniczne tablice wyświetlające prędkość z jaką poruszają się przejeżdżające pojazdy, powinny być dostosowane do obowiązującego na danym odcinku drogi ograniczenia prędkości. W przypadku notorycznego przekraczania dopuszczalnej prędkości przez kierujących pojazdami, funkcja prowadzenia statystyk, umożliwi Policji i zarządcy drogi podejmowanie stosownych czynności. Ponadto w przypadku realizacji wnioskowanego zakresu, w pierwszej kolejności należy dokonać analizy statystycznego rozkładu prędkości pojazdów poruszających się w zasięgu działania tablic przed ich montażem, które wykażą ich skuteczność. W sytuacji podjęcia decyzji o montażu, zachodzi konieczność dokonywania cyklicznej aktualizacji danych przez pewien okres czasu, na podstawie których po podsumowaniu, należy dokonać weryfikacji i przeanalizować ewentualną zasadność utrzymania tablic. Parametry techniczne konstrukcji wsporczych tablic, a także zasady tworzenia napisów, wymiary znaków alfanumerycznych, lokalizacja, winny być zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku, w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z 2019 r. poz. 2311 oraz z 2020 r, poz. 862). Z uwagi na powyższe, Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu, stoi na stanowisku, że zasadność realizacji przedmiotowego projektu warunkują wyniki przeprowadzonych analiz prędkości, które wykażą ich skuteczność. Dla przedmiotowego zakresu zachodzi konieczność opracowania dokumentacji projektowej która m.in. określi ilość i docelowe lokalizacje oraz zakres stosowania, sposób posadowienia, system transmisji danych, stałą aktualizację oprogramowania, nadzór funkcjonalny i techniczny wraz z uzyskaniem wymaganych decyzji formalno-prawnych co określi możliwości docelowej realizacji. Zgodnie z opinią IR jak wyżej, w pierwszej kolejności należy przeprowadzić analizy statystycznego rozkładu prędkości wraz z wykonaniem pomiarów celem uzyskania danych porównawczych, co wskaże celowość i zasadność realizacji wnioskowanego zakresu (ok. 6 m-cy). Następnie (w przypadku pozytywnych opinii) opracowanie dokumentacji wraz z uzyskaniem decyzji (ok. 6-8 m-cy), kolejny etap to realizacja zadania (ok. 6 m-cy) – ok. 1,5 roku. - według uchwały Rady Miasta Krakowa nr XXXV/903/20 z dnia 12 lutego 2020r, w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa” w oparciu o § 2 Realizacja projektów w ramach budżetu obywatelskiego odbywa się w cyklu jednorocznym na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. Wstępnie analizując ilość wypadków i kolizji, podczas których poszkodowanymi byli piesi (na podstawie dostępnych danych) w latach 2017 - 2019 na wskazanych w projekcie ulicach (dotyczy całej długości ulic) wynika, że nie znajduje uzasadnienia realizacja wnioskowanego zakresu ze względu na brak takich zdarzeń lub inne podejmowane działania na rzecz ochrony pieszych przez jednostki zarządzające i nadzorujące ruchem na poszczególnych ulicach, np.: ul. Bulwarowa – brak takich zdarzeń, ul. Bieńczycka – w wyniku budowy dodatkowego przejścia wraz z sygnalizacją świetlną – brak zdarzeń z udziałem pieszych, ul. Brzeska na całej długości – dwa zdarzenia (jedno w 2017 i jedno w 2019). Jednak trzeba zaznaczyć, że w obu przypadkach sprawcą był pieszy, ul. Prawocheńskiego/Wyciąska – brak zdarzeń (dane z 2007 i 2011), ul. Mierzwy – brak takich zdarzeń, ul. Gardy Godlewskiego/Rydza Śmigłego – brak zdarzeń. Ulica jednokierunkowa, krótka, dodatkowo zamontowany próg zwalniający, uniemożliwiają osiągnięcie zwiększonej prędkości (dane z 2007-2017), ul. S Żeromskiego – brak zdarzeń. Ponadto, brak jest możliwości rozwinięcia zwiększonej prędkości na Al. Andersa, ze względu na fakt, że w bieżącym roku na Al. Andersa (m.in. na wys. os. Spółdzielczego/Czuchajowskiego) na podstawie opracowanych audytów z uwagi na liczbę zdarzeń z udziałem pieszych, zostaną wykonane przejścia dla pieszych ze specjalnie dedykowanym oświetleniem, a w bliskiej odległości od powyższego przejścia istnieją dwa przejścia z sygnalizacją świetlną (jedno na skrzyżowaniu od strony ul. Bieńczyckiej i Kocmyrzowskiej (we wniosku os. Spółdzielcze z Andersa 4), a drugie przy skrzyżowaniu, z ul. Spiechowicza i Ludźmierską. Natomiast z uwagi na prowadzone inwestycje na całej długości Al. Jana Pawła II, zasadnym jest wstrzymanie się z realizacją wnioskowanego zakresu do czasu jej zakończenia. - wg uchwały Rady Miasta Krakowa nr XXXV/903/20 z dnia 12 lutego 2020 roku, w sprawie „Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa”, ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1.W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: - pkt. 4) „które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta”

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 18 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Lokalizacje: 1. ul. Bulwarowa z obu stron parkingu pomiędzy MOS Wschód a Zalewem Nowohuckim 2. okolice SP. 80 – al. Jana Pawła II 3. os Spółdzielcze – przy skrzyżowaniu z Andersa 4. ul. Bieńczycka przy ZSE nr 2 5. ul. Brzeska na wysokości ul. Drożyska 6. ul. os Spółdzielcze 7. przy SP.140 ul. Prawocheńskiego /Wyciąska 8. os. Jana Pawła II przy os Na Skarpie 9. ul. Mierzwy – rejon Przedszkola Samorządowego 10. przy SP88 – ul. Godlewskiego/ RydzaŚmigłego 11. ul. Stefana Żeromskiego na wys. SP.105
 
Wyświetlacze powinny zawierać:
1. W przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości pojazdu:
Pulsacyjny komunikat ZWOLNIJ
Informacje o potencjalnej ilości punktów karnych
Orientacyjna wysokość mandatu
2. W przypadku zachowania dozwolonej prędkości pojazdu:
Zielony kolor prędkości z uśmiechniętą buźką
Ponadto urządzenia będą miały za zadania prowadzenie statystyk, do których będą miały wgląd ZDMK oraz Policja

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt zakłada umieszczenie tablic informujących o prędkości pojazdów w  w/w lokalizacjach. Tablice mają spełniać funkcję prewencyjną  w szczególności w rejonie szkół i informować kierowców o prędkości oraz  informować o konieczności „Zwolnienia”.
Realizacja do wysokości limitu finansowego środków przeznaczonych na realizację budżetu obywatelskiego - Dzielnica XVIII Nowa Huta w kolejności wskazanych lokalizacji.
RADAROWE WYŚWIETLACZE PRĘDKOŚCI POJAZDU powinny być zamontowane przy ruchliwych ulicach gdzie kierowcy notorycznie przekraczają dozwoloną prędkość.
Wyświetlenie aktualnej prędkości pojazdu, napis „ZWOLNIJ”, informacja o ilości punktów karnych i wysokości mandatu ma działanie psychologiczne oraz prewencyjne - kierowca zdecydowanie częściej zachowuje dozwoloną prędkość pojazdu.
Urządzenia są pozytywnie odbierane przez społeczeństwo ze względu na ich pedagogiczną, a nie represyjną funkcję.
W przypadku skuteczności tych urządzeń, będzie można je stosować zamiast progów zwalniajacych, których wadą jest wytwarzanie hałasu, na który skarżą się mieszkańcy.
Radarowe wyświetlacze są instalowane w większości krajów europejskich jako skuteczne narzędzia do walki z przekraczaniem dozwolonej prędkości.
 
Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy zagospodarowania terenu, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem obowiązujących przepisów prawa na etapie sporządzania dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami. Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego
 
 
 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Opracowanie analizy możliwości realizacji Opracowanie analizy statystycznego rozkładu prędkości wraz z wykonaniem pomiarów oraz możliwości realizacji 40 000,00 PLN
Opracowanie dokumentacji technicznej na podstawie opracowanej analizy wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej umożliwiającej realizacje Opracowanie dokumentacji technicznej na podstawie opracowanej analizy wraz z uzyskaniem decyzji administracyjnej umożliwiającej realizacje 75 000,00 PLN
Realizacja na podstawie opracowanej dokumentacji Realizacja na podstawie opracowanej dokumentacji 500 000,00 PLN
615 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przeprowadzenie analizy statystycznego rozkładu prędkości wraz z wykonaniem pomiarów celem uzyskania danych porównawczych oraz możliwości realizacji Wybór wykonawcy i realizacja I połowa 2021
Opracowanie dokumentacji technicznej na podstawie przeprowadzonej analizy Wybór Wykonawcy i realizacja przez cały / w roku 2021 rok
Realizacja na podstawie opracowanej dokumentacji Wybór wykonawcy i realizacja II połowa 2021

Załączniki

powrót