Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 136:

Strona www - Rejestr Umów podpisywanych przez Miasto Kraków

Projekt odrzucony: Projekt podlega odrzuceniu z uwagi na to, iż nie spełnia kryteriów określonych w Uchwale Nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (§ 17 ust. 1 pkt 4 Regulaminu budżetu obywatelskiego) tj. w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Przede wszystkim aktualnie tego rodzaju działanie jest nieracjonalne w zakresie finansowym i rzeczowym biorąc pod uwagę obowiązujące w mieście plany i programy. Chcąc skutecznie zrealizować postulat projektu w postaci strony internetowej, wyposażonej w odpowiednie algorytmy umożliwiające oczekiwane prezentowanie danych, należałoby umożliwić bezpośrednie połączenie strony (interfejs) ze źródłami danych. Obecnie UMK nie posiada takich możliwości, a ich wytworzenie wyłącznie na potrzeby niniejszej inicjatywy byłoby nieekonomiczne. Dla potrzeb zgłoszonej propozycji Rejestru Umów, niezbędne jest wdrożenie w produkcji produktów projektów: szyny danych, systemu elektronicznego obiegu dokumentów oraz otwartych danych. Przedsięwzięcia te znacząco wpłyną na obecnie funkcjonujący w UMK Generalny Rejestr Umów i Zamówień, jak również kolejny planowany projekt dot. centralizacji rozliczeń umów cywilnoprawnych z osobami fizycznymi w Gminie Miejskiej Kraków. Z wyżej wymienionych projektów zrealizowane zostało wdrożenie szyny danych. Natomiast dopiero po zakończeniu wszystkich ww. projektów, z uwzględnieniem miejskich jednostek organizacyjnych, możliwe będzie rozważenie udostępnienia w postulowanym formacie danych dotyczących umów zawieranych przez Gminę Miejską Kraków (zarówno Urząd Miasta jak i miejskie jednostki), uwzględniające również przedstawione poniżej dodatkowe uwarunkowania.Projekt podlega odrzuceniu również z uwagi na to, iż nie spełnia kryteriów określonych w Uchwale Nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 lutego 2020 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (§ 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego) tj. ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem §17 ust. 1. Przepisy nie formułują dla Gminy Miejskiej Kraków zadania udostępniania na stronach Biuletynu Informacji Publicznej rejestru umów zawieranych przez Gminę i jej jednostki organizacyjne. Obowiązku takiego nie określa ani ustawa o samorządzie gminnym, ani o samorządzie powiatowym. Także ustawa o dostępie do informacji publicznej nie zawiera tego rodzaju informacji w katalogu informacji publikowanych obligatoryjnie na stronach BIP. Publikacja wykazu umów Urzędu Miasta Krakowa oraz wybranych miejskich jednostek organizacyjnych (MJO), zainicjowana została uchwałą XCIV/1404/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie ustalenia kierunków działań dla Prezydenta Miasta Krakowa mających na celu umieszczanie na stronie internetowej Miasta Krakowa danych dotyczących przetargów i umów zawieranych przez Miasto Kraków z podmiotami zewnętrznymi. Z tego powodu oraz mając na uwadze potrzebę transparentności działań, na podstawie przepisu art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, Prezydent Miasta Krakowa podjął decyzję o rozpoczęciu publikacji na stronach BIP MK wykazu umów i zamówień publicznych. W lipcu 2014 r. opublikowano pierwsze wykazy obejmujące zestawienie umów i zamówień publicznych realizowanych przez Urząd Miasta Krakowa. Od października 2015 r. wykaz obejmuje również zestawienie umów i zamówień publicznych realizowanych przez wybrane MJO. Aktualnie trzynaście MJO publikuje w cyklu kwartalnym wykazy na swoich stronach podmiotowych BIP, które poprzez dedykowany moduł wyświetlane są w BIP MK. Należy również zwrócić uwagę, iż w BIP MK zamieszczanych jest bardzo dużo informacji i dokumentów dotyczących różnych sektorów funkcjonowania Miasta i Gminy. Aktualnie to około miliona obiektów, stron i dokumentów, a strony BIP MK są odwiedzane średnio ponad 570 000 razy dziennie. Co do zasady, publikując dane informacje Urząd Miasta Krakowa stara się, aby ich zakres miał charakter racjonalny, minimalizujący powodowanie chaosu informacyjnego i przeładowania danymi oraz nie utrudniający sprawnego i efektywnego ich uzyskiwania. Kierujemy się jednocześnie zasadą uwzględniania formułowanych przez mieszkańców potrzeb informacyjnych i jednocześnie zasadą adekwatności w wymiarze zaangażowania zasobów, w tym ludzkich, niezbędnych do wytworzenia, publikowania i aktualizowania informacji. Przez cały prawie sześcioletni okres funkcjonowania w BIP MK wykazu umów i zamówień, stronę zbiorczą zawierającą odnośniki do wykazów publikowanych przez UMK i wybrane MJO, odwiedzono ponad 46 tys. razy, co daje około 7 750 wejść w ciągu jednego roku. Dla porównania Serwis BIP MK dziennie ma średnio ponad 570 000 odsłon. Natomiast dotychczas Redakcja BIP MK nie odnotowała istotnych ilości próśb, uwag, czy sugestii dotyczących zmiany sposobu udostępniania przedmiotowych wykazów.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Wzorując się na rozwiązaniu Warszawskim, zamierzamy wyposażyć oficjalną stronę Urzędu Miasta Krakowa w przejrzysty rejestr umów cywilnoprawnych oparty o algorytmy sklepów internetowych, umożliwiających wygodną segregację treści.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecny rejestr publikowany na stronach BIP publikowany jest kwartalnie, w formie listy pdf. co czyni go nieczytelnym i trudnym w obsłudze. Rejestr pełni ważną funkcję antykorupcyjną poprzez społeczną kontrolę administracji. Z tego powodu musi być łatwy w obsłudze dla każdego (dziennikarzy, prawników, społeczników) nawet dla ludzi nie zaznajomionych ze szczegółami funkcjonowania jednostek miejskich. Z tego powody postulujemy o jego unowocześnienie.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
projekt i realizacja projekt i realizacja 30 000,00 PLN
30 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
projekt i realizacja projekt i realizacja 2020
powrót