Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 47:

Galeria plenerowa „Para Butów” -stacja ścieżki filozoficznej

Projekt odrzucony: W nawiązaniu do przesłanej propozycji realizacji zadania p.n.: „Galeria plenerowa „Para Butów” – stacja ścieżki filozoficznej” (BO.D8.47/20), uprzejmie informuję, iż na podstawie § 17 ust. 1 pkt 4 „Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa”, opiniuję negatywnie wyżej wymieniony projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego”. W opinii cząstkowej Wydział Planowania Przestrzennego UMK potwierdził, że przedmiotowa część działki nr 23/10 obr. 12 Podgórze nie podlega ustaleniom żadnego obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym niemniej, Wydział Planowania Przestrzennego zaznaczył, iż w przyjętym przez Radę Miasta Krakowa „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa”, zatwierdzonym uchwałą Nr XII/87/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 kwietnia 2003 r., zmienionym uchwałą Nr XCIII/1256/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 marca 2010 r. oraz uchwałą Nr CXII/1700/14 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2014 r., przedmiotowa część działki znajduje się w strukturalnej jednostce urbanistycznej Nr 4, w kategoriach zagospodarowania terenu o symbolach: • U – tereny usług, • KD – tereny komunikacji (zasadnicza część działki). Zarząd Dróg Miasta Krakowa podkreślił, iż wskazana lokalizacja plenerowej galerii, obejmująca część działki nr 23/10 obr. 12 Podgórze w całości zlokalizowana jest w pasie drogowym drogi publicznej – ul. Marii Konopnickiej (droga publiczna kategorii powiatowej). Z tej przyczyny Zarząd negatywnie zaopiniował projekt ingerencji w konstrukcję przejścia dla pieszych pod ul. Marii Konopnickiej. ZDMK nie wyrazil również zgody na wykorzystanie poręczy na ścianach oporowych w przejściu dla realizacji tego zadania. Przejście to zostało w nieodległej przeszłości wyremontowane, obecnie znajduje się w stanie dobrym i służy jedynie skomunikowaniu obu stron ulicy. Dodatkowo, należy podkreślić, że zgodnie z art. 39 pkt. 1 Ustawy o drogach publicznych zabrania się lokalizacji obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 471). Ponadto od dnia 1 lipca 2020r. obowiązuje Uchwała Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z dnia 9 marca 2020 r., poz. 1984), zgodnie z którą przedmiotowy obszar znajduje się w strefie III podobszar 3. Dlatego też zamierzenia inwestycyjne powinny być zgodne z zapisami ww. uchwały: „§ 7. Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury: 1) zakaz sytuowania obiektów małej architektury w sposób kolidujący z zachowaniem ciągłości przejść pieszych i tras rowerowych (…).” Zgłoszony projekt nie przerywa wprost ciągłości przejść pieszych i tras rowerowych, jednak przez swoją bezpośrednią bliskość do bardzo ruchliwej ulicy o charakterze powiatowym, ścieżki rowerowej oraz przejścia dla pieszych stwarza zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu. Należy także podnieść, iż Uchwała Nr LXXXI/1240/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 września 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Bulwary Wisły”, z którym to obszarem przedmiotowa działka bezpośrednio sąsiaduje, w „Przepisach ogólnych” (rozdz. 1) określa jako „stanowiące ustalenia planu” w punkcie 10) główne ciągi i punkty widokowe i w punkcie 11) powiązania widokowe w skali lokalnej i miejskiej (§ 5, ust 1), które przechodzą przez działkę. I choć działka 23/10 obr. 12 Podgórze znajduje się poza terenami wpisanymi do rejestru zabytków, to wydaje się, że mając na uwadze planowane zagospodarowanie Bulwarów Wisły w ramach projektu „Wisła Łączy” warto ewentualnie w przyszłości rozważyć wpisanie zamierzenia pod względem kompozycyjnym i materiałowym w kompleksowy projekt. Pragnę także podkreślić, iż pod względem merytorycznym opis projektu NEGATYWNIE ZAOPINIOWAŁA Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” – instytucja zajmująca się prezentowaniem i propagowaniem sztuki współczesnej - podnosząc m.in.: typowy dla koncepcji amatorskich kompletny brak spójności i uzasadnień oraz wprowadzenie do koncepcji architektonicznej dodatkowego chaosu koncepcyjnego;. Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego szczególnie podziela wątpliwości Instytucji co do przesadnie wysokiego kosztorysu „Galerii plenerowej”. Kwota ponad pół miliona złotych za realizację zadania, w dobie obecnego kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID 19, który odcisnął swe piętno także na budżecie Gminy Miejskiej Kraków, jest zdecydowanie przesadzona i zawyżona. Szczególną uwagę zwraca zbyt wysoki udział procentowy (14 %) kosztów przygotowania koncepcji oraz dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji w stosunku do całości kosztów realizacji zadania. Taki stosunek kosztów jest niespotykany z obyczajami dot. prac projektowych, przyjętymi w środowisku architektów i projektantów. W związku z tym Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK opiniuje negatywnie ten projekt.

Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Przy schodach prowadzących do przejścia podziemnego pod ul. Marii Konopnickiej na Bulwarze Wołyńskim. Obręb 12, część działki nr 23/10. Lokalizacja poza obszarem strefy ochrony konserwatorskiej.

Opis projektu

Projekt zakłada stworzenie jednego z przystanków ścieżki filozoficznej Romana Ingardena zlokalizowanych wzdłuż brzegów Wisły. Na ścieżce filozoficznej tematem wspólnej refleksji będą: sztuka, człowiek, przedmiot, czas, sacrum, historia, cywilizacja, natura i muzyka. Każdy z tematów będzie przypisany do konkretnego obiektu na ścieżce.
Zagadnienie sztuki będzie reprezentowane przez galerię plenerową, w której znajdą się reprodukcje obrazu Vincenta van Gogha „Para butów”.

 
Plenerowa galeria z reprodukcjami obrazu „Para butów” Vincenta van Gogha zostanie umiejscowiona przy schodach prowadzących do przejścia podziemnego pod ul. Marii Konopnickiej na Bulwarze Wołyńskim.
 
 
Reprodukcje obrazu „Para butów” van Gogha zostaną umieszczone w niewielkiej otwartej plenerowej galerii, której obrys wytyczą panele z matowego szkła profilowego. Zostaną one zamontowane przed istniejącą stalową barierką lub jeśli będzie to możliwe, zastąpią ją. Każda z sześciu jednakowych reprodukcji obrazu zostanie przytwierdzona do monolitycznej bryły, która wraz z obrazem dodatkowo może zostać umieszczona wewnątrz szklanego prostopadłościanu z grubego szkła o wymiarach około: 280cm/100cm/50cm. Prostopadłościany te (6 sztuk) zostaną rozmieszczone w otwartej galerii, przy części z nich znajdzie się tekst interpretujący obraz lub odnoszący się do poprzedniej interpretacji. Pierwsza i ostatnia reprodukcja będą go pozbawione, interpretacja w pełni należeć będzie do odbiorcy. Przed niektórymi gablotami znajdzie się jeden szklany hoker. Dodatkowo w galerii umieszczonych zostanie kilka szklanych sześcianów – siedzisk. Podłoże galerii zostanie wypełnione dwoma rodzajami kamienia: szarym na ścieżce i białym na pozostałej powierzchni.



Mnogość reprodukcji tego samego obrazu oraz fakt, że są reprodukcjami, ma pozbawić dzieło sztuki ciężaru jego wielkości i przypisanej a priori wysokiej wartości, tak by nie przytłaczało sobą odbiorcy, a tym samym pozwoliło na nieskrępowaną podróż w obraz i różne jego interpretacje. W ten sposób wykluczając własność i niepowtarzalność prezentowanego dzieła sztuki, staje się ono bardziej tymczasową „własnością” - partnerem na wyłączność, każdoczesnego odbiorcy. Dodatkowo wielość reprodukcji jednego obrazu oraz otwarty charakter galerii, może sprzyjać indywidualnej interakcji z obrazem ze względu na jego większą dostępność. Przywiązanie jednej reprodukcji obrazu do jednej interpretacji umożliwi przyglądanie się obrazowi w trakcie słuchania lub czytania odnoszącej się do niego interpretacji.

Obraz Vincenta van Gogha „Para butów” stanie się przyczynkiem do podróży w świat interpretacji (nadinterpretacji) sztuki, prawdy w sztuce oraz roli, którą pełni w odbiorze sztuki: twórca, dzieło i interpretator. Do podróży tej wprowadzi nas R. Ingarden, a następnie zostaną przedstawione interpretacje obrazu „Para butów” Vincenta van Gogha dokonane przez M. Heideggera oraz M. Schapiro, które dalej stały się przyczynkiem do głośnej dyskusji dotyczącej granic interpretacji i jej prawomocności. Do tej dyskusji dołączy J. Derrida.
Poszczególnym interpretacjom obrazu towarzyszyć będą wyjaśnienia pojawiających się w nich terminów, kontekstów i zagadnień filozoficznych.

W przyszłych edycjach budżetu obywatelskiego, jako kontynuację do omawianego przystanku ścieżki, będziemy chcieli ulokować kilka reprodukcji dzieł różnych artystów w całym mieście. Wybrane reprodukcje obejmować będą różnych twórców, style i techniki. Towarzyszyć im będą krótkie wprowadzenia w formie tekstu - po wcześniejszym sczytaniu kodu QR. Reprodukcje mogą być wykonane na różnego rodzaju nośnikach: płótno, mural czy billboard. Zlokalizowane byłyby w miejscach ogólnodostępnych do których w jakiś sposób będą nawiązywać swoją formą, tematem czy techniką. Dla przykładu: mural „La gare de Perpignan” Salvadora Dali na stacji PKP Płaszów czy billboard „Corrida: La mort du torero” Pablo Picasso przy Tauron Arenie.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Przedstawiony projekt ma na celu dostarczenie formy rozrywki kulturalnej i intelektualnej pomyślanej tak, by rozszerzać spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość i na podstawowe zagadnienia filozoficzne oraz zaoferować dodatkowe narzędzia do interpretacji sztuki i otaczającego nas świata.

Projekt jest również próbą uczynienia z przestrzeni publicznej miejsca refleksji nad sztuką, człowiekiem i światem, tak aby mogła być obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.

Projektowi towarzyszy również chęć wprowadzenia w mieście nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla silnie obecnej w przestrzeni miejskiej architektury użytkowej.

Realizując przedstawiony projekt, pragniemy wzbogacić nadbrzeże Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać: rowerem, statkiem czy pieszo. Miejsc, w których można spędzić kilka chwil, by wypocząć i znaleźć w nich odmianę od przestrzeni, w której na co dzień przebywamy.

Projekt ma również służyć uczynieniu Krakowa dialogizującym miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zapowiadając się wzajemnie, przez co czynią miasto bardziej wciągające, zaskakujące i wieloznaczne.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji 80 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą wykonanie fundamentów pod szklane prostopadłościany oraz pod panele ze szkła profilowego, utwardzenie terenu pod ścieżkę, pokrycie terenu kamykami, doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii 120 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" wykonanie ścian galerii ze szkła profilowego w szkleniu podwójnym (ok. 25 mb ścian o wysokości 2,6 m z mocowaniem punktowym, profil o wymiarach 26 cm x 6 cm) wraz ze stalową konstrukcją 45 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" wykonanie szklanych sześcianów (8 sztuk o wymiarach ok. 50x50x50cm) i prostopadłościanów (6 sztuk o wymiarach ok. 50x100x280cm ze szkła optiwhite o grubości 19mm) 180 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" wykonanie 6 reprodukcji „Para butów” van Gogha 60 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" montaż kamer oraz wykonanie oświetlenia 20 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych wraz z nagraniem lektora 40 000,00 PLN
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" opracowanie i przygotowanie strony www 10 000,00 PLN
555 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej opracowanie koncepcji, opracowanie projektu, przygotowawczych prac budowlanych 2021 r.
Pozwolenie oraz przetarg uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawcy prac budowlanych 2021 r.
Realizacja projektu wykonanie prac budowlanych. Zainstalowanie prostopadłościanów wraz z obrazami oraz podłączenie multimediów 2021 r.

Galeria

Załączniki

powrót