Projekt lokalny - 8
NR 47:
Galeria plenerowa „Para Butów” -stacja ścieżki filozoficznej
Projekt odrzucony:
W nawiązaniu do przesłanej propozycji realizacji zadania p.n.: „Galeria plenerowa „Para Butów” – stacja ścieżki filozoficznej” (BO.D8.47/20), uprzejmie informuję, iż na podstawie § 17 ust. 1 pkt 4 „Regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Krakowa”, opiniuję negatywnie wyżej wymieniony projekt zgłoszony do Budżetu Obywatelskiego”.
W opinii cząstkowej Wydział Planowania Przestrzennego UMK potwierdził, że przedmiotowa część działki nr 23/10 obr. 12 Podgórze nie podlega ustaleniom żadnego obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym niemniej, Wydział Planowania Przestrzennego zaznaczył, iż w przyjętym przez Radę Miasta Krakowa „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Krakowa”, zatwierdzonym uchwałą Nr XII/87/03 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 kwietnia 2003 r., zmienionym uchwałą Nr XCIII/1256/10 Rady Miasta Krakowa z dnia 3 marca 2010 r. oraz uchwałą Nr CXII/1700/14 Rady Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2014 r., przedmiotowa część działki znajduje się w strukturalnej jednostce urbanistycznej Nr 4, w kategoriach zagospodarowania terenu o symbolach:
• U – tereny usług,
• KD – tereny komunikacji (zasadnicza część działki).
Zarząd Dróg Miasta Krakowa podkreślił, iż wskazana lokalizacja plenerowej galerii, obejmująca część działki nr 23/10 obr. 12 Podgórze w całości zlokalizowana jest w pasie drogowym drogi publicznej – ul. Marii Konopnickiej (droga publiczna kategorii powiatowej). Z tej przyczyny Zarząd negatywnie zaopiniował projekt ingerencji w konstrukcję przejścia dla pieszych pod ul. Marii Konopnickiej. ZDMK nie wyrazil również zgody na wykorzystanie poręczy na ścianach oporowych w przejściu dla realizacji tego zadania. Przejście to zostało w nieodległej przeszłości wyremontowane, obecnie znajduje się w stanie dobrym i służy jedynie skomunikowaniu obu stron ulicy.
Dodatkowo, należy podkreślić, że zgodnie z art. 39 pkt. 1 Ustawy o drogach publicznych zabrania się lokalizacji obiektów budowlanych, umieszczania urządzeń, przedmiotów i materiałów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu (tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 471). Ponadto od dnia 1 lipca 2020r. obowiązuje Uchwała Nr XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z dnia 9 marca 2020 r., poz. 1984), zgodnie z którą przedmiotowy obszar znajduje się w strefie III podobszar 3. Dlatego też zamierzenia inwestycyjne powinny być zgodne z zapisami ww. uchwały:
„§ 7. Ustala się następujące zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury:
1) zakaz sytuowania obiektów małej architektury w sposób kolidujący z zachowaniem ciągłości przejść pieszych i tras rowerowych (…).”
Zgłoszony projekt nie przerywa wprost ciągłości przejść pieszych i tras rowerowych, jednak przez swoją bezpośrednią bliskość do bardzo ruchliwej ulicy o charakterze powiatowym, ścieżki rowerowej oraz przejścia dla pieszych stwarza zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu.
Należy także podnieść, iż Uchwała Nr LXXXI/1240/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 września 2013 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Bulwary Wisły”, z którym to obszarem przedmiotowa działka bezpośrednio sąsiaduje, w „Przepisach ogólnych” (rozdz. 1) określa jako „stanowiące ustalenia planu” w punkcie 10) główne ciągi i punkty widokowe i w punkcie 11) powiązania widokowe w skali lokalnej i miejskiej (§ 5, ust 1), które przechodzą przez działkę. I choć działka 23/10 obr. 12 Podgórze znajduje się poza terenami wpisanymi do rejestru zabytków, to wydaje się, że mając na uwadze planowane zagospodarowanie Bulwarów Wisły w ramach projektu „Wisła Łączy” warto ewentualnie w przyszłości rozważyć wpisanie zamierzenia pod względem kompozycyjnym i materiałowym w kompleksowy projekt.
Pragnę także podkreślić, iż pod względem merytorycznym opis projektu NEGATYWNIE ZAOPINIOWAŁA Galeria Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” – instytucja zajmująca się prezentowaniem i propagowaniem sztuki współczesnej - podnosząc m.in.: typowy dla koncepcji amatorskich kompletny brak spójności i uzasadnień oraz wprowadzenie do koncepcji architektonicznej dodatkowego chaosu koncepcyjnego;.
Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego szczególnie podziela wątpliwości Instytucji co do przesadnie wysokiego kosztorysu „Galerii plenerowej”. Kwota ponad pół miliona złotych za realizację zadania, w dobie obecnego kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią COVID 19, który odcisnął swe piętno także na budżecie Gminy Miejskiej Kraków, jest zdecydowanie przesadzona i zawyżona. Szczególną uwagę zwraca zbyt wysoki udział procentowy (14 %) kosztów przygotowania koncepcji oraz dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji w stosunku do całości kosztów realizacji zadania. Taki stosunek kosztów jest niespotykany z obyczajami dot. prac projektowych, przyjętymi w środowisku architektów i projektantów.
W związku z tym Wydział Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK opiniuje negatywnie ten projekt.
Edycja Budżet Obywatelski 2020
Projekt lokalny - 8
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Przy schodach prowadzących do przejścia podziemnego pod ul. Marii Konopnickiej na Bulwarze Wołyńskim. Obręb 12, część działki nr 23/10. Lokalizacja poza obszarem strefy ochrony konserwatorskiej.
Opis projektu
Projekt zakłada stworzenie jednego z przystanków ścieżki filozoficznej Romana Ingardena zlokalizowanych wzdłuż brzegów Wisły. Na ścieżce filozoficznej tematem wspólnej refleksji będą: sztuka, człowiek, przedmiot, czas, sacrum, historia, cywilizacja, natura i muzyka. Każdy z tematów będzie przypisany do konkretnego obiektu na ścieżce.
Zagadnienie sztuki będzie reprezentowane przez galerię plenerową, w której znajdą się reprodukcje obrazu Vincenta van Gogha „Para butów”.
Plenerowa galeria z reprodukcjami obrazu „Para butów” Vincenta van Gogha zostanie umiejscowiona przy schodach prowadzących do przejścia podziemnego pod ul. Marii Konopnickiej na Bulwarze Wołyńskim.
Reprodukcje obrazu „Para butów” van Gogha zostaną umieszczone w niewielkiej otwartej plenerowej galerii, której obrys wytyczą panele z matowego szkła profilowego. Zostaną one zamontowane przed istniejącą stalową barierką lub jeśli będzie to możliwe, zastąpią ją. Każda z sześciu jednakowych reprodukcji obrazu zostanie przytwierdzona do monolitycznej bryły, która wraz z obrazem dodatkowo może zostać umieszczona wewnątrz szklanego prostopadłościanu z grubego szkła o wymiarach około: 280cm/100cm/50cm. Prostopadłościany te (6 sztuk) zostaną rozmieszczone w otwartej galerii, przy części z nich znajdzie się
tekst interpretujący obraz lub odnoszący się do poprzedniej interpretacji. Pierwsza i ostatnia reprodukcja będą go pozbawione, interpretacja w pełni należeć będzie do odbiorcy. Przed niektórymi gablotami znajdzie się jeden szklany hoker. Dodatkowo w galerii umieszczonych zostanie kilka szklanych sześcianów – siedzisk. Podłoże galerii zostanie wypełnione dwoma rodzajami kamienia: szarym na ścieżce i białym na pozostałej powierzchni.
Mnogość reprodukcji tego samego obrazu oraz fakt, że są reprodukcjami, ma
pozbawić dzieło sztuki ciężaru jego wielkości i przypisanej a priori wysokiej wartości, tak by nie przytłaczało sobą odbiorcy, a tym samym pozwoliło na nieskrępowaną
podróż w obraz i różne jego interpretacje. W ten sposób wykluczając własność i niepowtarzalność prezentowanego dzieła sztuki, staje się ono bardziej tymczasową „własnością” - partnerem na wyłączność, każdoczesnego odbiorcy. Dodatkowo wielość reprodukcji jednego obrazu oraz otwarty charakter galerii, może sprzyjać
indywidualnej interakcji z obrazem ze względu na jego większą dostępność. Przywiązanie jednej reprodukcji obrazu do jednej interpretacji umożliwi przyglądanie się obrazowi w trakcie słuchania lub czytania odnoszącej się do niego interpretacji.
Obraz Vincenta van Gogha „Para butów” stanie się przyczynkiem do podróży w świat interpretacji (nadinterpretacji) sztuki,
prawdy w sztuce oraz roli, którą pełni w odbiorze sztuki:
twórca, dzieło i interpretator. Do podróży tej wprowadzi nas R. Ingarden, a następnie zostaną przedstawione interpretacje obrazu „Para butów” Vincenta van Gogha dokonane przez M. Heideggera oraz M. Schapiro, które dalej stały się przyczynkiem do głośnej
dyskusji dotyczącej granic interpretacji i jej prawomocności. Do tej dyskusji dołączy J. Derrida.
Poszczególnym interpretacjom obrazu towarzyszyć będą wyjaśnienia pojawiających się w nich terminów, kontekstów i zagadnień filozoficznych.
W przyszłych edycjach budżetu obywatelskiego, jako kontynuację do omawianego przystanku ścieżki, będziemy chcieli ulokować kilka reprodukcji dzieł różnych artystów w całym mieście. Wybrane reprodukcje obejmować będą różnych twórców, style i techniki. Towarzyszyć im będą krótkie wprowadzenia w formie tekstu - po wcześniejszym sczytaniu kodu QR. Reprodukcje mogą być wykonane na różnego rodzaju nośnikach: płótno, mural czy billboard. Zlokalizowane byłyby w miejscach ogólnodostępnych do których w jakiś sposób będą nawiązywać swoją formą, tematem czy techniką. Dla przykładu: mural „La gare de Perpignan” Salvadora Dali na stacji PKP Płaszów czy billboard „Corrida: La mort du torero” Pablo Picasso przy Tauron Arenie.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przedstawiony projekt ma na celu dostarczenie formy rozrywki kulturalnej i intelektualnej pomyślanej tak, by rozszerzać spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość i na podstawowe zagadnienia filozoficzne oraz zaoferować dodatkowe narzędzia do interpretacji sztuki i otaczającego nas świata.
Projekt jest również próbą uczynienia z przestrzeni publicznej miejsca refleksji nad sztuką, człowiekiem i światem, tak aby mogła być obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.
Projektowi towarzyszy również chęć wprowadzenia w mieście nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla silnie obecnej w przestrzeni miejskiej architektury użytkowej.
Realizując przedstawiony projekt, pragniemy wzbogacić nadbrzeże Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać: rowerem, statkiem czy pieszo. Miejsc, w których można spędzić kilka chwil, by wypocząć i znaleźć w nich odmianę od przestrzeni, w której na co dzień przebywamy.
Projekt ma również służyć uczynieniu Krakowa dialogizującym miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zapowiadając się wzajemnie, przez co czynią miasto bardziej wciągające, zaskakujące i wieloznaczne.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | opracowanie koncepcji oraz dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji | 80 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą wykonanie fundamentów pod szklane prostopadłościany oraz pod panele ze szkła profilowego, utwardzenie terenu pod ścieżkę, pokrycie terenu kamykami, doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii | 120 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | wykonanie ścian galerii ze szkła profilowego w szkleniu podwójnym (ok. 25 mb ścian o wysokości 2,6 m z mocowaniem punktowym, profil o wymiarach 26 cm x 6 cm) wraz ze stalową konstrukcją | 45 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | wykonanie szklanych sześcianów (8 sztuk o wymiarach ok. 50x50x50cm) i prostopadłościanów (6 sztuk o wymiarach ok. 50x100x280cm ze szkła optiwhite o grubości 19mm) | 180 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | wykonanie 6 reprodukcji „Para butów” van Gogha | 60 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | montaż kamer oraz wykonanie oświetlenia | 20 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych wraz z nagraniem lektora | 40 000,00 PLN |
GALERIA PLENEROWA "PARA BUTÓW" | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
| | 555 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej | opracowanie koncepcji, opracowanie projektu, przygotowawczych prac budowlanych | 2021 r. |
Pozwolenie oraz przetarg | uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawcy prac budowlanych | 2021 r. |
Realizacja projektu | wykonanie prac budowlanych. Zainstalowanie prostopadłościanów wraz z obrazami oraz podłączenie multimediów | 2021 r. |
Galeria
Załączniki