Filozofia na bruku / Przedmiot - Myśl - Interpretacje
Edycja Budżet Obywatelski 2020 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Rzeźba krzesła - na lewym brzegu Wisły przy zaporze Dąbie (działka nr 218/3) lub na lewym brzegu Wisły przy moście Zwierzynieckim od strony Salwatora (działka nr 91 lub 102/2). Postać Neandertalczyka - na prawym brzegu Wisły przy parku „Stacja Wisła” od strony mostu Kotlarskiego. (obręb 14, działka nr 213/5 lub 213/1). Wszystkie lokalizacje znajdują się poza obszarem strefy ochrony konserwatorskiej.
Opis projektu
Projekt zakłada stworzenie dwóch przystanków ścieżki filozoficznej Romana Ingardena zlokalizowanych wzdłuż brzegów Wisły. Na ścieżce filozoficznej tematem wspólnej refleksji będą: sztuka, człowiek, przedmiot, czas, sacrum, historia, cywilizacja, natura i muzyka. Każdy z tematów będzie przypisany do konkretnego obiektu na ścieżce.
Sztuka oraz czas – reprezentowane są na przystankach; galeria plenerowa „Para butów” oraz las oniryczny, które zostały złożone w tegorocznym budżecie dzielnicowym (dzielnica VIII Dębniki i XIII – Podgórze).
Nieopodal krzesła znajdą się dwie tabliczki w obudowie ze stali kortenowskiej: jedna tradycyjna z wybranymi myślami R. Ingardena i ich wyjaśnieniem, druga interaktywna z tekstami z obszarów filozofii i antropologii przedmiotu, należącymi do innych autorów.
Wybór padł na krzesło ponieważ, obiektem tym ma być przedmiot powszedni, prosty, zwyczajny, codziennego zastosowania, towarzyszący nam od bardzo dawna. Przedmiot, który na myśl o słowie „przedmiot”, jest jednym z częstszych naszych skojarzeń. Przedmiot, który jest już obecny w przestrzeni Krakowa, o bogatych i różnych odniesieniach.
Przesadnie powiększone traci swój walor użytkowy, jednak mimo tego przypisujemy mu wciąż tę samą nazwę. Co zatem czyni z krzesła, krzesło? Z których warstw możemy go odrzeć, aby wciąż pozostało krzesłem? Jakie są jego konieczne własności, aby w spostrzeżeniu było nam dane jako krzesło?
Dzięki niejednolitości materiału z którego będzie wykonane krzesło, jego wielkości oraz lokalizacji i możliwości oglądania go z różnych perspektyw: z poziomu statku, drugiej strony brzegu, „od góry” z mostu, z bliska: od boku, sprzed, spod i przy, powyższa myśl stanie się bardziej unaoczniona.
Krzesło-rzeźba, przywołując sobą inne krzesła i ich znaczenia, może nas pobudzić do namysłu nad jego znaczeniem (np. puste krzesło, jako brak obecności osoby, która odeszła lub na którą czekamy) czy sposobem funkcjonowania w kulturze.
W rzeźbie krzesła, zawierają się inne krzesła; krzesła codziennego użytku, krzesło Kantora, Van Gogha, czy te reprezentujące historyczne wydarzenia z placu Bohaterów Getta oraz te wszystkie inne, których obrazy odbiorca ma w swoim umyśle. „Krzesło” ma być zaproszeniem do podróży w przedmiot, w jego istotę oraz to co przywołuje i do czego się odnosi. Jest krzesłem, w którym przenikają się inna krzesła, ale też tym konkretnym krzesłem, „stąd” - chcielibyśmy, aby to konkretne, projektowane krzesło, zawierało w sobie charakter Starego Podgórza.
Wytłumaczenie powyższych znaczeń i interpretacji będzie integralną częścią projektu.
Myśl filozoficzna R. Ingardena, zostanie odczytana przez jednego z krakowskich aktorów. Poprowadzona zostanie jak gdyby z perspektywy Neandertalczyka. Przystanek ten będzie okazją do refleksji nad naturą człowieka, jego marzeniami czy lękiem przed śmiercią.
Wybór Neandertalczyka, jako przyczynku do rozważań nad naturą ludzką, wynika z jego podobieństwa do człowieka współczesnego (homo sapiens sapiens). Neandertalczyk stanowi tutaj rodzaj lustra międzygatunkowego, w którym człowiek współczesny może się przejrzeć. Dostrzegając w nim swoje podobieństwo może uświadomić sobie swoją wyjątkowość i zarazem jej brak. Brak własnej wyjątkowości jako cechy podgatunku do którego przynależy - jako, że człowiek współczesny nie był jedyną rozumną dwunożną istotą, nie jest więc też jedyny w swoim rodzaju – wyjątkowy i szczególny. Z kolei dostrzegając swoją odmienność może pomyśleć siebie jako część jednej „rodziny” do której należą wszyscy przedstawiciele podgatunku człowieka współczesnego - ta kategoria staje się wyrazista w wyniku kontaktu z podobną istotą, która nie należy do tego samego gatunku homo sapiens.
Powyższy efekt będzie wzmocniony wyrażonymi myślami Neandertalczyka (tekst R. Ingarden) w formie monodramu, zaprezentowanego przez krakowskiego aktora. Monolog będzie rodzajem przesłania od homo neanderthalensis do homo sapiens sapiens. Tekst będzie dotyczył zatracania się człowieka, zaznaczania siebie w świecie, marzeń o wielkości czy lęku przed śmiercią.
„Jestem siłą, która – w ciele żyjąca i ciałem się posługująca – ślady ciała na sobie nosi i jego działaniu nieraz podlega, ale zarazem, raz to ciało ujarzmiwszy, wszystkie jego możliwości na wzmożenie samej siebie obraca. Jestem siłą, która raz w świat sobie obca rzucona, świat ten sobie przyswaja i ponad to, co zastaje, nowe – dla swego życia niezbędne – dzieła wytwarza.” (R. Ingarden)
UZASADNIENIE PROJEKTU
Przedstawiony projekt ma na celu dostarczenie formy rozrywki kulturalnej i intelektualnej pomyślanej tak, by rozszerzać spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość i na podstawowe zagadnienia filozoficzne oraz zaoferować dodatkowe narzędzia do interpretacji sztuki i otaczającego nas świata.
Projekt jest również próbą uczynienia z przestrzeni publicznej miejsca refleksji nad sztuką, człowiekiem i światem, tak aby mogła być obecna w codziennym krajobrazie, niezamknięta, zawsze dostępna, bez określonych ram czasowych.
Projektowi towarzyszy również chęć wprowadzenia w mieście nieutylitarnej architektury, stanowiącej choćby minimalną przeciwwagę dla silnie obecnej w przestrzeni miejskiej architektury użytkowej.
Realizując przedstawiony projekt, pragniemy wzbogacić nadbrzeże Wisły o punkty, do i pomiędzy, którymi można się przemieszczać: rowerem, statkiem czy pieszo. Miejsc, w których można spędzić kilka chwil, by wypocząć i znaleźć w nich odmianę od przestrzeni, w której na co dzień przebywamy.
Projekt ma również służyć uczynieniu Krakowa dialogizującym miastem – gdzie elementy jednej przestrzeni pojawiają się i przypominają o sobie w innej przestrzeni, zapowiadając się wzajemnie, przez co czynią miasto bardziej wciągające, zaskakujące i wieloznaczne.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wizualizacja, koncepcja oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji | 50 000,00 PLN |
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) | 110 000,00 PLN |
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wykonanie rzeźby krzesła oraz rzeźb pobocznych wraz z tabliczkami | 690 000,00 PLN |
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | montaż kamer oraz wykonanie oświetlenia | 20 000,00 PLN |
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych | 40 000,00 PLN |
RZEŹBA 8 METROWEGO KRZESŁA | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | wizualizacja, koncepcja oraz opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem stosownych decyzji | 50 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie prac przygotowawczych budowlanych wraz z infrastrukturą (wykonanie fundamentów pod rzeźbę, ścieżki oraz doprowadzenie światłowodu oraz przyłącza energii) | 30 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie silikonowej figury Neandertalczyka | 80 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | wykonanie kuli geodezyjnej (ok. 2,5 metra średnicy) oraz zadaszenia wraz z tabliczkami | 60 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | montaż kamery oraz wykonanie oświetlenia | 10 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | wybór oraz przygotowanie materiałów multimedialnych w dwóch wersjach językowych wraz z nagraniem monodramu aktora | 30 000,00 PLN |
FIGURA NEANDERTALCZYKA | opracowanie i przygotowanie strony www | 10 000,00 PLN |
1 190 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Koncepcja oraz przygotowanie dokumentacji projektowej | koncepcja poszczególnych przystanków, opracowanie projektów | 2021 r. |
Pozwolenie oraz przetarg | uzyskanie pozwolenia na budowę. Wyłonienie wykonawców prac budowlanych oraz pracowni które wykonają rzeźby | 2021 r. |
Realizacja projektu | wykonanie prac budowlanych oraz zainstalowanie rzeźb | 2021 r. |