Projekt lokalny - 7
NR 10:
Stacja ładowania samochodów elektrycznych na Bielanach
Projekt odrzucony:
Wybudowanie stacji ładowania pojazdów elektrycznych wymaga dokonania licznych uzgodnień oraz uzyskania zezwoleń takich jak np.: uzyskanie warunków od operatorów dystrybucyjnych, wyznaczenie geodezyjnej mapy do celów projektowych, uzgodnienia lokalizacji projektowanej infrastruktury
w pasie drogowym oraz lokalizacji przyłączy, uzyskanie zgód na wejście w teren działek, przygotowanie wniosków o zajęcie pasa drogowego oraz zgłoszenie robót budowlanych. Samo urządzenie, tj. stacja ładowania pojazdów elektrycznych, podlega dodatkowo odbiorom i badaniom ze strony Urzędu Dozoru Technicznego. Należy mieć na uwadze, że możliwość wybudowania stacji ładowania w określonej lokalizacji uwarunkowana jest dostępnością przyłącza elektroenergetycznego oraz odpowiedniej mocy przyłączeniowej jaką dysponuje Operator Systemu Dystrybucyjnego Elektroenergetycznego (dla Krakowa - Tauron Dystrybucja S.A.). Brak przyłącza lub odpowiedniej rezerwy mocy dyskwalifikuje możliwość realizacji przedmiotowej inwestycji. Należy zaznaczyć, że zgodnie z zapisami uchwały
nr XXXV/903/20 Rady Miasta Krakowa w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa (dalej: Regulamin), w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które: wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźniej, pisemnej gotowości do współpracy
w formie oświadczenia (rozdział 4, par. 17, ust. 1 pkt 5).
Należy jednocześnie zauważyć, że inwestycja wskazana w projekcie najprawdopodobniej nie będzie ograniczać się wyłączenie do wskazanej nieruchomości. Wykonanie przyłącza elektroenergetycznego jest kosztowne oraz wymaga zgody na wejście w teren, gdyż działki przez które przyłącze należy poprowadzić, często są własnością osób lub podmiotów prywatnych. Zgodnie
z rozdziałem 4, par 17, ust. 1 pkt. 7 Regulaminu, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które: są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta.
Podkreślić należy również, że projekt zadania budżetu obywatelskiego nie przewiduje kosztów montażu urządzeń jak i wykonania ww. przyłącza. Zgodnie z rozdziałem 4, par 17, ust. 1 pkt. 8 Regulaminu, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które: zakładają realizację jedynie części zadania (…).
Jednocześnie informuje się, że obszar brany pod uwagę dla przedmiotowego zadania budżetu obywatelskiego objęty jest aktualnie sporządzanym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru ,,Bielany”. Działka nr 739 obręb 21 Krowodrza stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków i oznaczona jest symbolem użytku Bb, tj. zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy. Projekt ustaleń planu dla obszaru Bielany zakłada poszerzenie ul. Sokolej do bezpośredniej granicy z działką 739, tym samym będzie ona wchodzić w tarczę skrzyżowania ulic Sokolej i Orlej. Zabudowa miejscami parkingowymi oraz stacją ładowania przedmiotowej działki może powodować ograniczenie pola widoczności na skrzyżowaniu i jest niezgodna z zapisami Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie z dnia 2 marca 1999 r.
Ponadto należy zauważyć, że w obszarze działek nr 897/5, 905/15 obręb 21 Krowodrza, znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie działki nr 739, na etapie opracowania projektu budowlanego jest inwestycja w zakresie przebudowy i budowy wodociągu wraz z przyłączami, której realizatorem są Wodociągi Miasta Krakowa S.A.
Zgodnie z rozdziałem 4, par 17, ust. 1 pkt. 4 Regulaminu, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które:
w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta.
Mając powyższe na uwadze, opiniuje się negatywnie projekt BO.D7.10/21 zakładający budowę stacji ładowania pojazdów elektrycznych, stacji naprawy rowerów oraz parkingu w rejonie skrzyżowania ulicy Orlej i Sokolej, ponieważ, projekt ten nie spełnia warunków zapisanych w przyjętym przez Radę Miasta Krakowa Regulaminie budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa.
Edycja Budżet Obywatelski 2021
Projekt lokalny - 7
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Bielany skrzyżowanie ul. Orla/Sokola, działka miejska nr 739
Opis projektu
Parking i stacja ładowania samochodów elektrycznych miałaby znajdować się na działce miejskiej nr 739 o powierzchni 2arów, skrzyżowanie ul. Orla/Sokola. Proponuję tutaj trzy stanowiska do ładowania, reszta powierzchni może zostać przeznaczona na parking, brakuje tego na Bielanach, przyjezdni muszą parkować na drodze. Gdzieś z boku mogłaby zostać ustawiona dodatkowo stacja naprawy rowerów/pompowanie/szybka naprawa. Generalnie mogłoby być to miejsce użyteczności publicznej. Stacja ładowania samochodów powinna być bezpłatna lub udostępniona tylko za cenę prądu, bez dodatkowych marż.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Jeśli będzie gdzie ładować samochód elektryczny, to może część mieszkańców Bielan zachęcona tym zakupi taki samochód, co zmniejszy ilość spalin i smogu, z którym Kraków ma problem. Parking nawet na kilka aut przyda się w tej okolicy, ludzie często parkują na drodze, przy ul. Orlej, jest gęsta zabudowa. Nie ma ogólnodostępnego parkingu. Ponadto stacja byłaby przy ul. Orlej, w samym środku Bielan, więc w miejscu dostępnym, widocznym i bliskim dla większości mieszkańców.
Bielany znajdują się na terenie bielańsko-tynieckiego parku krajobrazowego, sądzę więc że powinniśmy tu dbać o ekologię bardziej niż gdzie indziej, jest to miejsce rekreacji i droga do trasy rowerowej nad Wisłą dla dużej liczby krakowian, stąd też dodatkowy pomysł na umieszczenie tutaj samoobsługowej stacji naprawy rowerów. Każdy rowerzysta jadący z lasku Wolskiego nad Wisłę będzie w stanie ją zauważyć i z niej skorzystać, w okolicy nie ma takiej stacji naprawy rowerów, a jest to teren rekreacyjny, w weekendy jest duży ruch rowerowy.
Obecny plan zagospodarowania przestrzennego Bielan zakłada że nie będzie można budować domów na działkach mniejszych niż 8 ar, sądzę więc że tą dwuarową działkę najlepiej wykorzystać na cele publiczne, w tym wypadku także popularyzacji postaw ekologicznych wśród mieszkańców.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
stacje ładowania samochodów elektrycznych | trzy stanowiska | 45 000,00 PLN |
parking | kostka, przygotowanie podłoża | 35 000,00 PLN |
samoobsługowa stacja naprawy rowerów | wariant stacji większej, lepiej wyposażonej, 1 sztuka | 4 000,00 PLN |
projekt | opracować wygląd miejsca, jaka nawierzchnia, czy kostka czy inny wariant, jaki podział miejsca, co z której strony ma stać; koszty projektanta. | 15 000,00 PLN |
| | 99 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
realizacja inwestycji | realizacja inwestycji | II połowa 2022 |
Galeria