Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 11 NR 8:

Szydełko, koraliki, MATEMATYKA

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 11 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 149, ul. Bujaka 15 Kraków

Opis projektu

Warsztatowe zajęcia z szydełkowania dla dzieci z klas 3-8 i z tkactwa koralikowego dla dzieci z klas 1-8.
Uczestnicy w formie zabawy poznają zasady posługiwania się szydełkiem i nauczą się podstawowych splotów. Będą
przy tym wykorzystywać działania matematyczne (dodawanie, odejmowanie, dzielenie, mnożenie) do obliczania
ilości ściegów i porównywania ich ze schematami.
Po opanowaniu zasad techniki będą wykonywać proste formy geometryczne, pozwalające na tworzenie małych
zabawek, ozdób i innych przedmiotów użytkowych.
Zapoznają się z różnymi rodzajami włóczek i szydełek.
Na zajęciach z tkactwa koralikowego dzieci opanują technikę polegającą na odpowiednim nawlekaniu koralików na druciki, żyłki itp. pozwalającą na tkanie  konkretnych  form płaskich lub przestrzennych wg wzoru. Wykorzystując półfabrykaty typu: zapięcia, bigle, zawieszki, zapinki, będą mogły tworzyć proste elementy biżuterii - bransoletki, naszyjniki, kolczyki, breloczki. chętni będą mogli próbować swych sił w tworzeniu trudniejszych prac typy wianki komunijne lub krakowskie.
Po opanowaniu zasad powyższych technik, dzieci na zajęciach będą tworzyły wg otrzymanego schematu, lub będą wykonywały własne projekty, wykorzystując własną inwencję twórczą.
W zajęcia z szydełkowania i tkactwa koralikowego będą wplatane elementy innych technik rękodzielniczych  z wykorzystaniem różnych materiałów takich  jak: papier, tkanina, sznurek, filc, rozmaite artykuły pasmanteryjne itp.
Uczestnicy:
9 grup po 10 osób = 90 osób 
 
 
Wszystkie narzędzia i materiały potrzebne do zajęć będą zapewnione.
Ze względu na warsztatowy charakter zajęć, wiek uczestników i na to, że dzieci w większości będą dopiero zaczynały swoją przygodę z daną techniką, z każdą grupą będzie pracowało jednocześnie 2 instruktorów.
Każda grupa będzie miała zajęcia raz w tygodniu i będą one trwały 60 minut.
Planuje się, żeby w każdym tygodniu  odbywało się 9 warsztatów.  Dokładny plan zajęć uzależniony jest od dostępności sal lekcyjnych i będzie uzgodniony z dyrekcją szkoły.
Projekt „Szydełko, koraliki, matematyka”  skierowany jest do uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dz. XI, oraz do uczniów zamieszkałych na terenie Dz. XI uczęszczających do szkół podstawowych na terenach innych dzielnic
Zapisy będą odbywały się w sekretariacie SP nr 149 wg kolejności zgłoszeń.
Warsztaty będą się odbywać  w okresie od lutego do grudnia 2021 roku z uwzględnieniem 2 miesięcznej przerwy wakacyjne - 20 tygodni zajęć przed wakacjami i 14 tygodni po wakacjach. 
Łączna ilość godzin warsztatów w projekcie - 306.
Tryb zajęć zawsze będzie dostosowywany do aktualnej sytuacji epidemicznej.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest nauczenie dzieci techniki, która dla wielu może stać się hobby, a co za tym idzie czas spędzony na pracach ręcznych,  będzie czasem z dala od komputera i innych urządzeń medialnych.
Obie zaproponowane techniki wspaniale rozwijają zdolności poznawcze i sprawność manualną. Poprawiają koordynację ruchową i uczą zarządzania wieloma informacjami jednocześnie – materiały wykorzystywane na zajęciach mają kolor, teksturę , posługując się narzędziami trzeba wykonywać określone ruchy, umieć przełożyć to co się widzi, na to co trzeba zrobić.
Praca na warsztatach dostarcza wielu bodźców dotykowych, a w czasach kiedy palce dzieci najczęściej mają kontakt z płaską, szklaną powierzchnią jest to tym bardziej cenne.
Samo szydełkowanie i tkactwo koralikowe to techniki opierające się na liczeniu, dodawaniu i mnożeniu. Projektując prace korzysta się z zasad geometrii i tak mimowolnie ćwiczy się zdolności matematyczne.
Zajęcia tego typu mają działanie uspokajające, poprawiające pamięć i koncentrację oraz podnoszące samoocenę. Stymulują i rozwijają wrażliwość wzrokową i dotykową, minimalizują postawy agresywne, pomagają odreagować napięcia, zachęcają do podejmowania inicjatywy, rozwijają samodzielność i wytrwałość.
Podarowanie dzieciom nowej umiejętności ma także czysto praktyczny wymiar – będą umiały zrobić coś, co się przyda. Coś dla siebie lub na prezent. I to coś będzie niepowtarzalne.
Zajęcia tego typu były prowadzone w latach poprzednich w Szkole Podstawowej nr 164 i 149. Zainteresowanie zajęciami było bardzo duże. W ciągu każdego z sześciu lat w zabawie z rękodziełem brało udział ponad 100 dzieci z klas 1-5. Udział w zajęciach był nieodpłatny, rodzice płacili tylko za materiały.
Niestety w kolejnym roku zmieniły się zasady i zajęcia musiałyby stać się płatne. Przekroczyło to możliwości finansowe większości rodziców i nie udało się zebrać grupy.

Realizacja projektów Budżetu Obywatelskiego "Szydełko, włóczka, matematyka" z 2019 i "Szydełko, koraliki, matematyka" 2020 spotkała się z ogromnym zainteresowaniem.  Obecnie, kiedy wiele rodzin dotkniętych zostało kryzysem spowodowanym pandemią, a dostęp do bezpłatnych zajęć dla dzieci jest coraz bardziej ograniczony, szczególnie zasadne wydaje się wykorzystanie środków Budżetu Obywatelskiego na ten cel.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
materiały i narzędzia włóczka, szydełka i narzędzia potrzebne do zabawy z włóczką, koraliki i narzędzia potrzebne do tkactwa, dodatkowe materiały kreatywne typu ramki, filc, pojemniki do przechowywania materiałów, papier i tusz do drukarki, 8 150,00 PLN
wynagrodzenie instruktorów Wynagrodzenie jednego instruktora za 1h zajęć wynosi 120 PLN brutto.Ilość godzin w projekcie 306.Każda godzina zajęć prowadzona jest przez 2 instruktorów. 306h x 120 PLN x 2 instruktorów 73 440,00 PLN
wynajem sali 306hx30zPLN 9 180,00 PLN
promocja i reklama projekt i druk plakatów i ulotek, grafika komputerowa 700,00 PLN
sprzęt do nagrywania kamerka 400PLN,mikrofon 300PLN,statyw 150PLN 850,00 PLN
92 320,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Zapisy Sekretariat SP 149 ul. Bujaka 15 8- 15 stycznia 2022
Zakończenie rekrutacji Ogłoszenie list dzieci zapisanych na warsztaty z podziałem na grupy 3 luty 2022
organizacja warsztatów w okresie luty - czerwiec luty 36h, marzec-45h, kwiecień 36h, maj- 36h, czerwiec 27h 4 luty 22 czerwca 2022
organizacja warsztatów w okresie wrzesień - grudzień wrzesień 27h, pażdziernik 36h, listopad 45h, grudzień 18h 8 września - 15 grudnia 2022

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: Propozycja zadania w zakresie nauki szydełkowania i tkactwa koralikowego z elementami innych technik rękodzielniczych dla uczniów szkół podstawowych, połączona z praktycznym zastosowaniem zdobytych umiejętności przy wykorzystaniu prostych działań matematycznych. Realizacja projektu wpłynie na rozwijanie zdolności manualnych i kształtowanie zdolności poznawczych dzieci. Szydełkowanie poprawia koordynacje ruchową i uczy zarządzania wieloma informacjami jednocześnie. Korzystanie z szydełka sprzyja nauce zasad geometrii oraz ćwiczy zdolności matematyczne. Ponadto zajęcia proponowane w projekcie stymulują i rozwijają wrażliwość dzieci, uspokajają, poprawiają pamięć i koncentrację, podnoszą samoocenę.
powrót