Dogoterapia-podaj łapę. Terapia wspomagająca dla dzieci
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 13 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 2,Kraków ul. Zamoyskiego 100, Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 2,ul.Barska 45, Niepubliczne Przedszkolne Specjalne'''''''''''''''''''''''''''''''' Teraz My'''''''''''''''''''''''''''''''' ul Zamoyskiego 100
Dodatkowe lokalizacje: Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy nr 2,ul.Barska 45, 30-307 Kraków
Opis projektu
Kontakt i spotkanie dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności przez zabawę z wyszkolonym w tym celu psem pod okiem psiego instruktora bardzo wspomaga rehabilitację i rozwój dzieci.
Zabawa ze zwierzęciem, czucie jego ciepła, bliskości i doznanie dotyku dają dziecku poczucie bezpieczeństwa i radości. Dzieci uczą się budowania relacji z innymi dziećmi, z otoczeniem, a dzięki temu poznają sposoby lepszego funkcjonowania w społeczeństwie. Uczą się nawiązywać kontakty bez lęku i poczucia wyobcowania. Wspomagana jest ich rehabilitacja ruchowa i ogólny rozwój. Jest to szczególnie ważne i pomocne dla dzieci z trudnościami szkolnymi i emocjonalnymi. Zajęcia z udziałem psa mają również na celu rozwijanie sfery umysłowej dziecka, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu. Dzięki nawiązaniu i pogłębieniu kontaktu z psem osoba niepełnosprawna czuje się pewniej we własnym środowisku, łatwiej nawiązuje kontakty społeczne, poprawia komunikację, zdobywa nowych przyjaciół. Różnego rodzaju zabawy wpływają na aktywność fizyczną podopiecznych.
Zajęcia dogoterapii odbywałyby się w małych, 5 osobowych grupach z 1 psem i z 1 instruktorem. Czas trwania - 1 godzina lekcyjna.
Beneficjentami projektu będą dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności, licznymi sprzężeniami i/lub problemami emocjonalnymi. Będą to głównie uczniowie dwóch specjalnych ośrodków - SOSW nr 2 i SOSW nr 1, a także uczniowie przedszkoli specjalnych i integracyjnych z naszej dzielnicy.
Informacje o możliwości zapisania dziecka na takie zajęcia zostaną zamieszczone się na stronie ośrodka, stronie facebookowej oraz będą wysłane drogą mailową do innych krakowskich szkół i przeszkoli, do których uczęszczają dzieci specjalnej troski.
Zaplanowano 20 grup po 5 dzieci w każdej grupie. Każda grupa uczestniczyłaby w cyklu 6 spotkań.
Z dogoterapii skorzystałoby łącznie 100 dzieci. Dzieci te miałyby łącznie kontakt z wyszkolonymi psami przez 120 godzin w projekcie.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Realizowane zadanie będzie bardzo dużym wsparciem dzieci niepełnosprawnych i ich rodziców przez zapewnienie możliwości udziału w zajęciach rehabilitacyjnych ze specjalnie wyszkolonymi psami. Posłuży wspomaganiu ich rozwoju emocjonalno-ruchowego, budowaniu poczucia bezpieczeństwa i bliskości. Przytulanie się do czworonoga rozluźnia mięśnie, relaksuje i pomaga poradzić sobie z niechcianymi emocjami. Pies nie ocenia, a bezwarunkowo akceptuje człowieka, łagodzi więc smutek, poczucie odrzucenia czy samotności.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Dogoterapia | Zajęcia odbywałyby się w 5-osobowych grupach, każda grupa miałaby cykl 6 spotkań z 1 psem i 1 instruktorem. Dla dzieci starszych zajęcia będą trwały 45 min, a dla przedszkolaków jednorazowo 30 min. Koszt 1 spotkania dzieci starszych to 120 zł 6 spotkań x 15 grup x 120 zł = 10.800 ,00 zł Koszt 1 spotkania dzieci przedszkolnych to 80 zł. 6 spotkań x 80zł x 5 grup = 2.400,00 zł. Razem 13.200 ,00 zł. | 13 200,00 PLN |
Druk ulotek i plakatów | druk plakatów i ulotek informacyjnych, dzięki którym rodzice dzieci będą mieli możliwość dowiedzenia się o możliwości skorzystania z zajęć | 1 000,00 PLN |
14 200,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Promocja zajęć z dogoterapii, ustalenie harmonogramu | Informacja o zajęciach, rozesłanie maili informacyjnych do placówek w dzielnicy (ośrodki specjalne, przedszkola specjalne i integracyjne), plakaty informacyjne w dzielnicy i placówkach. | I kwartał 2022 |
Zapisy dzieci na zajęcia | Promocja i zapisy dzieci odbywałyby się przez stronę internetową szkoły, facebooka, poprzez formularz zgłoszeniowy w miejscu realizacji.Poinformowanie chętnych o terminach zajęć. | I kwartał 2022 |
Przeprowadzenie zajęć | Przeprowadzenie zajęć na terenie trzech placówek, co ułatwi uczestnikom dotarcie do najbardziej korzystnej dla nich lokalizacji i wpłynie pozytywnie na ogólnodostępność zajęć | II,III, IV kwartał 2022 |