Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 159:

Darmowe stacje parkowania i ładowania hulajnóg

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Bratysławska, Plac Przystanek, Błonia Krakowskie, Stanisława Lema, Mogilska, Zarzecze, Wioślarska, Rondo Grunwaldzkie, Aleja 29 Listopada, Zwierzyniecka, Plac Inwalidów

Dodatkowe lokalizacje: Projekt ma zasięg ogólnomiejski ze względu na charakter związany z zintegrowanym transportem. Aby realizacja przyniosła pożądany efekt, stacje ładowania powinny być rozmieszczone w różnych częściach miasta, aby użytkownicy mogli parkować i ładować hulajnogi w wyznaczonych punktach.

Opis projektu

Szybko rozwijający się trend elektromobilności - nie tylko w samochodach, ale również w małej elektromobilności - generuje potrzebę dostępu do energii w miejscach publicznych. Miasta coraz intensywniej ograniczają obecność samochodów w centrach miast - coraz więcej użytkowników korzysta z małej elektromobilności i porusza się pieszo lub komunikacją miejską.

Projekt obejmuje instalację uniwersalnych stacji do ładowania urządzeń małej elektromobilności (hulajnóg, rowerów elektrycznych) oraz urządzeń przenośnych. Ważnym elementem odpowiedzialnego korzystania w miejskich hulajnóg jest odstawianie ich w miejscach, które nie zakłócają ruchu przechodniów. Zamysłem projektu jest stworzenie "stref parkowania", gdzie użytkownicy będą mogli odstawiać urządzenia do ładowarek i przyczynić się do uporządkowania chaosu na chodnikach. Projekt ma zasięg ogólnomiejski ze względu na charakter związany z zintegrowanym transportem. Aby realizacja przyniosła pożądany efekt, stacje ładowania powinny być rozmieszczone w różnych częściach miasta, aby użytkownicy mogli parkować i ładować hulajnogi w wyznaczonych punktach.

Stacje ładowania są w pełni zasilane energią solarną, przy użyciu paneli fotowoltaicznych, która magazynowana w urządzeniach zapewnia im nieprarwaną wydajność pracy - stację są samowystarczalne i niezależne energetycznie.
Dzięki tej technologii projekt jest ogólnodostępny. Umożliwia nieodpłatne korzystanie każdemu użytkownikowi przestrzeni publicznej, niezależnie od pory dnia 24/7.

Tym sposobem komunikacja Krakowa zostanie usprawniona, na drogach zmniejszy się natężenie ruchu, użytkownicy będą mogli bezpiecznie poruszać się po mieście bez stania w korkach czy czekania na przystankach, a chodniki nie będę "zaśmiecane" porzuconymi urządzeniami.

Wnioskodawca wyraża zgodę na zmianę miejsc wdrożeń na lokalizacje niezakłócające ruchu pieszych, niekolidujące z planowanymi i procedowanymi inwestycjami oraz innymi planami miasta.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wyposażenie poszczególnych przystanków autobusowych oraz miejsca parkowania hulajnóg w stacje ładowania przyczyni się do:
· uporządkowania chaosu urbanistycznego, wynikającego z porzuconych na chodnikach hulajnóg
· korzystania z zawsze naładowanych hulajnóg
· zmniejszenia natężenia ruchu drogowego 
· zwiększenia redukcji CO2
Słupki zapewnią odpowiedni dostęp do usług i infrastruktury – technicznej, społecznej i środowiskowej wpływając na upowszechnianie wzorców w zakresie redukcji emisji CO2 i uświadamiając o potrzebie dbałości o środowisko i aktywności.

Projekt dedykowany jest dla wszystkich użytkowników przestrzeni publicznej korzystających z hulajnóg czy rowerów elektrycznych, organów zarządzających oraz operatorów mikro pojazdów.
Operatorzy zminimalizują koszty ładowania o kilkadziesiąt procent.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Stacje ładowania Przygotowanie i realizacja 536 500,00 PLN
536 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
przygotowanie wybór miejsc lokalizacji, pozyskanie niezbędniych opinii, uzgodnień, decyzji I -IV kwartał 2022
zamówienie przygotowanie i ogłoszenie zamówienia publicznego na montaż i obsługę stacji I-II kw 2023
realizacja montaż urządzeń III-IV kw. 2023

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Pojawienie się w przestrzeni publicznej dodatkowych urządzeń umożliwiających pozostawienie hulajnóg, rowerów elektrycznych i ich ładowanie, minimalizacja kosztów ładowania.
powrót