Zadbajmy o wzrok naszych dzieci
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 5 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja:
Opis projektu
Proponowanym projektem są ogólnodostępne (jeśli tylko nie ma przeciwwskazań medycznych) zajęcia treningu wzroku metodą Batesa dla dzieci i ich rodziców, prowadzone przez dyplomowanego instruktora / trenera. Trener / nauczyciel świadomego widzenia jest osobą, która ukończyła kurs nauczycielski w jednej z takich placówek. Oto nazwy niektórych placówek w Europie:
http://www.verein-gesundes-sehen.de/
http://www.visioneducators.com
http://www.batesvisioneducation.org/
http://www.sehtraining.ch
http://www.artdevoir.asso.fr
http://www.vea.org.es
https://www.aiev.it/.
Instruktorzy działający na terenie Polski: Joanna Korczak-Grochowska, Mikołaj Markiewicz, Elżbieta Maria Smigielski, Wirginia Cristin.
Metoda W. Batesa jest praktyką edukacyjną. Na terenie Polski nie istnieje jeszcze żadna placówka kształcąca trenerów/ nauczycieli świadomego widzenia. Niemniej jednak są oferowane zajęcia treningu wzroku/ świadomego widzenia według metody Batesa, prowadzone przez profesjonalistów, którzy wykształcenie w formie kursów lub certyfikatów uzyskali za granicą. W samym Krakowie już od półtorej roku organizowane są zajęcia „Jogi oczu” dla Seniorów.
Metoda Batesa została opisana w literaturze polskiej i obcojęzycznej. Przykładowe pozycje literatury zostały zamieszczone poniżej
W języku polskim:
Christopher Markert „Lepsze życie bez okularów”;
Uschi Ostermeier-Sitkowski „Lepiej widzieć – bez i w okularach. Ćwiczenia wzroku”;
Uschi Ostermeier-Sitkowski „Fitness dla oczu przy komputerze”;
Marilyn B. Rosanes-Berret „Widzieć bez okularów”, Bob Fingerbild „Samoleczenie wzroku metoda Batesa”;
Aldous Huxley „Sztuka widzenia”;
Jan Młodkowski „Aktywność wizualna człowieka”;
Edward T. Hall „Ukryty wymiar”;
Dawid Cook „Sprawne oczy”;
Francis Crick „Zdumiewająca hipoteza, czyli nauka w poszukiwaniu duszy”;
W języku angielskim:
Janet Goodrich „Better Vision Without Glasses”;
Janet Goodrich „Help Your Child to Perfect Eyesight Without Glasses”;
Lisette Scholl „Visionetics”, John Selby „The Visual Handbook”;
Jacob Libermann „Light. Medicine of the Future” ;
Oliver Sacks „Seeing Voices”;
Vision for Life, Revised Edition: Ten Steps to Natural Eyesight Improvement Meir Schneider;
Oliver Sacks „The Island of the Colour-blind”;
Movement for Self-Healing: An Essential Resource for Anyone Seeking Wellness, Meir Schneide.
Zajęcia te będą polegały głównie na zabawach, ćwiczeniach ogólnorozwojowych, kładących nacisk na rozwój koordynacji wzroku- ciała, stymulacji akomodacji wzroku, rozwoju widzenia peryferyjnego i centralnego.
Kto może wziąć udział w zajęciach/Sposób rekrutacji
Dzieci z opiekunami. Ze względów organizacyjnych w pojedynczych zajęciach może wziąć udział maksymalnie 16 osób. Zajęcia będą dedykowane dla dzieci w wieku szkolnym, dając pierwszeństwo dzieciom w wieku lat 7-9.
O zapisach zadecyduje kolejność zgłoszeń. W wyjątkowych przypadkach organizator zastrzega sobie
możliwość ujednolicenia grupy pod względem potrzeb edukacyjnych uczestników.
Biorąc pod uwagę, że są to zajęcia mające na celu aktywizację wzroku, uczestnik (dziecko i opiekun) nie może wziąć w nich udziału jeśli:
przeszedł operację/zabieg na oczy mniej niż 3 miesiące przed zajęciami. Po upływie tego terminu korzystna jest konsultacja z lekarzem prowadzącym – okulistą,
została u niego zdiagnozowana jakiekolwiek choroba zakaźna oczu (zapalenie spojówki, jęczmień i inne). Aby wziąć udział w zajęciach musi upłynąć przynajmniej miesiąc od przebycia takiej choroby.
jest w trakcie jakiejkolwiek innej choroby zakaźnej,
ma przeciwskazania do jakichkolwiek zajęć rekreacyjno- ruchowych (rzucanie woreczkiem, zabawa piłką itp.)
W razie wątpliwości związanych ze szczególnym stanem zdrowia uczestnika, zaleca się konsultację z lekarzem okulistą. (Opiekun jest aktywnym uczestnikiem i beneficjentem zajęć, ponieważ dzięki nim uczy się w jaki sposób stymulować wzrok dziecka i swój poza zajęciami.) Zajęcia edukacji/ treningu wzroku według metody Batesa są holistyczną formą „treningu”, przez co angażują umysł i całe ciało. Mogą w nich brać udział również dzieci z niepełnosprawnościami. Jest jednak obowiązkiem opiekuna upewnić się, czy dziecko będzie w stanie wykonywać poszczególne zadania- ćwiczenia. W takim wypadku zaleca się wcześniejszą konsultację z trenerem/ nauczycielem.
Gdzie?
Zajęcia będą organizowane w formie cotygodniowych 60 minutowych spotkań w dzielnicy Stare Miasto,
Realizacja zajęć
Jedno spotkanie będzie trwało 60 minut.
Proponuje się następującą organizację zajęć:
• organizacja warsztatów w czterech dwugodzinnych spotkaniach dla jednej grupy odbiorców. Warsztaty odbędą się w jednym miesiącu tak aby umożliwić ich ciągłość.
• organizacja ośmiu jednogodzinnych zajęć dla drugiej grupy odbiorców. Zajęcia odbędą się w formie cotygodniowej przez 2-3 miesiące w roku szkolnym.
Jak będą wyglądać zajęcia?
Trening ten opiera się głównie na konceptach metody Williama Batesa, która przez lata została poszerzona
i wzbogacona poprzez inne holistyczne techniki terapii i pracy z ciałem.
Główne zasady metody W. Batesa:
ruch - aby uzyskać poprawny ruch oczu ćwiczy się bez szkieł kontaktowych czy też soczewek.
relaksacja - spięte i mrużące oczy to głównie oczy z wadami lub takie, które odczuwają dyskomfort.
centralizacja - aby opisać poprawny sposób widzenia.
Dodatkowe zasady pracy ze wzrokiem:
koordynacja i płynność ciała
poprawny oddech
ćwiczenia poprzez zabawę.
Zabawa w grupie jest bardzo ważnym aspektem takich zajęć ponieważ umożliwia uczestnikom zapomnieć o ich intencji edukacyjnej i szybciej osiągnąć przewidziany cel (poprawienie kondycji widzenia, zrelaksowanie oczu, pobudzenie widzenia peryferyjnego i centralnego, praca nad zbieżnością).
Niektóre z ćwiczeń są stosowane w optometrycznej korekcji wzroku. Inne zostały wprowadzone prawie sto lat temu przez W. Batesa. Uczestnicy mogą oczekiwać dużo płynnego ruchu całego ciała, zabaw, ćwiczeń w grupach i relaksacji. Jet to przyjemna i aktywna forma spędzania czasu, która ma na celu zrelaksowanie i aktywizację wzroku, wpływając nie tylko na samo widzenie ale i ogólne samopoczucie.
Zajęcia będą się odbywać w salach, które umożliwiają swobodny ruch uczestników i dostęp do ściany, na której zawieszane będą sprzęty pomocnicze (typu tablice itd.).
Trening wzroku i Metoda Batesa są to holistyczne metody pracy ze wzrokiem, powszechnie już znane w takich krajach jak Stany Zjednoczone czy też Niemcy.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obecne pokolenie jest pokoleniem okularników. Krótkowzroczność stała się epidemią naszych czasów, szczególnie u dzieci i młodzieży. Winne temu zjawisku jest przebywanie przez większość czasu w sztucznym oświetleniu i praca
z bliska, w szczególności przy ekranach komputerowych czy tez smartphonach (Komputer, Vision System). Dbamy profilaktycznie o nasze ciało, sylwetkę, jednak dużo trudniej jest uzyskać fachową pomoc w celu aktywnego zadbania o nasz wzrok, a poza tym nie wszystkich na nią stać. Według amerykańsko-chińskiego badania opublikowanego na łamach czasopisma Jama Ophtamology, zamknięcie szkół, nauczanie online, a przede wszystkim ograniczenie aktywności poza domem nasiliły rozwój krótkowzroczności u dzieci w wieku od 6. do 8. roku życia. Projekt ten dałyby możliwość nieodpłatnego uczestnictwa w profesjonalnych zajęciach (do tej pory taka forma zajęć, dzięki funduszom miasta, była oferowana seniorom w dzielnicy Prokocim, Stare Miasto, Nowa Huta).
Metoda W. Batesa jest praktyką edukacyjną. Ze względu na to, że jest to metoda edukacyjna używane są pojęcia „uczeń” - „nauczyciel” a nie „pacjent” – „terapeuta”. Celem treningu wzroku/ świadomego widzenia jest aktywizacja wzroku, harmonizacja wzroku i ciała, i pomimo że może ona mieć skutki terapeutyczne, nie kategoryzuje się do praktyk terapeutycznych czy też medycznych. W metodzie Batesa, poprzez ruch całego ciała, zaangażowany proces widzenia wchodzi w ciągłą współpracę ciała, oka i umysłu, przy współudziale i przewodnictwie układu nerwowego. Dlatego też każde działania poprawiające umysłową część procesu widzenia automatycznie poprawia część postrzegania
i selekcjonowania widzianego obrazu. Korzyści z tej metody odniosą również osoby w pełni sprawne fizycznie, a które pragną rozwinąć swój potencjał ruchowo- wzrokowy.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Kosz materiałów papierniczych | łączny koszt materiałów | 150,00 PLN |
Wynagrodzenie dla autorów i osób prowadzących zajęcia/warsztaty | koszt wynagrodzeń za zajęcia/warsztaty | 4 800,00 PLN |
Wynajem sali | koszt wynajmu | 2 400,00 PLN |
Koszt reklamy | Reklama FB | 250,00 PLN |
Wysyłka | koszt wysyłki | 100,00 PLN |
Kolorowe tablice Snellen | koszt tablic | 300,00 PLN |
Rastrebrille okulary otworkowe - dzieci | koszt okularów | 1 120,00 PLN |
Rasrebrille okulary otworkowe - dorośli | koszt okularów | 1 120,00 PLN |
Okulary zielono-czerwone i niebiesko-czerwone | koszt - 16 sztuk | 500,00 PLN |
Opaska "pirat" | opaska umożliwiajaca widzenie peryferyjne (nadaje się do ćwiczeń koordynacyjnych oko-ręka-ciało) - 16 sztuk | 432,00 PLN |
Czarno-białe tablice Snellen | koszt tablic | 250,00 PLN |
Melissa | koszt opasek do naprzemiennej stymulacji prawego i lewego oka - 16 sztuk | 736,00 PLN |
12 158,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Ogłoszenie konkursu ofert | wyłonienie wykonawcy | I-III kwartał 2022 r. |
Zawarcie umowy | umowa z wykonawcą | I-III kwartał 2022 r. |
Zapisy i realizacja zajęć warsztatowych | warsztaty | I-IV kwartał 2022 r. |
Zapisy na zajęcia cotygodniowe i realizacja zajęć | zajęcia cotygodniowe | III-IV kwartał 2022 r. |