Oswoić emocje
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 5 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ZSP nr 4 ul. Urzędnicza 65
Opis projektu
Coraz częściej wśród dzieci możemy zauważyć problem okaleczania się czy samobójstw, a niestety dostęp do specjalistów jest utrudniony. Rozpoczynając nasz projekt chcemy zarówno reagować na występujące już problemy u dzieci, ale też równocześnie wśród najmłodszych kształtować postawy otwartości na pomoc psychologiczną. Projekt składa się z dwóch części dyżury psychologa oraz warsztaty z komunikacji i emocji.
-Warsztaty zostaną przeprowadzone w ZSP NR 4. Odbędzie się 20 warsztatów po trzy godziny z tematyki dotyczącej emocji oraz 20 warsztatów po trzy godziny dot. komunikacji. Również właśnie dzięki warsztatom dzieci będą miały szansę dowiedzieć się o innych formach pomocy jaką mogą otrzymać.
-W szkole każdego dnia dyżur będzie pełnił psycholog-psychoterapeuta, który będzie reagował na bieżące potrzeby dzieci zarówno w ZSP nr 4 jak i innych dzieci z terenu danej dzielnicy. Aby jego praca była efektywniejsza zostaną zakupione profesjonalne testy diagnostyczne.
Zakres treści merytorycznych warsztatów oraz wymagane kwalifikacje: Osoba prowadząca warsztaty musi posiadać wykształcenie psychologiczne lub pedagogiczne, minimum trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowym atutem będzie posiadanie kursu trenerskiego. W trakcie warsztatów będą realizowane cele zarówno z poziomu rozwoju wiedzy, jak i umiejętności. Główne koncepcje, które będą stały u podstaw programu, to NVC („Porozumienie bez przemocy” Marshalla Rosenberga”) oraz Mindfullnes (trening uważności – udowodniona naukowo metoda wspomagająca zdrowienie psychiczne oraz wspierająca radzenie sobie ze stresem). W oparciu o te 2 koncepcje uczniowie poznają i będą ćwiczyć: - rozpoznawanie emocji - nazywanie emocji - techniki z zakresu treningu uważności, które obniżają napięcie i niwelują skutki długotrwałego stresu - rozróżnianie faktów od opinii i ocen - wyrażanie własnego zdania z szacunkiem do drugiej strony (komunikat typu„ja”) - aktywne słuchanie (parafraza, odzwierciedlenie, zadawanie pytań otwartych) - rozpoznawanie przyczyn konfliktów - wspólne rozwiązywanie konfliktów - rozpoznawanie barier komunikacyjnych - rozpoznawanie sytuacji, w której druga osoba traktuje nas bez szacunku (manipulacja, upokarzanie, przemoc) - reagowanie w sytuacjach, w których druga osoba traktuje nas bez szacunku - rozpoznawanie najbardziej powszechnych symptomów świadczących o tym, że warto skorzystać z pomocy - dowiedzą się, w których miejscach można znaleźć pomoc w sytuacjach kryzysowych (lokalnie oraz globalnie, bezpośrednio oraz w Internecie); jakie zawody realizują osoby, które mogą pomóc; jakie są wytyczne pozwalające odróżnić profesjonalistę od nieprofesjonalisty. Zajęcia będą prowadzone metodami dostosowanymi do wieku dzieci i młodzieży. Zajęcia będą poprzedzone rozmową prowadzącego z nauczycielami na temat: ogólnego klimatu w szkole, najczęściej powtarzających się problemów, doświadczeń dzieci z formą warsztatową zajęć, poziomu dyscypliny, wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów, na temat warunków przeprowadzania zajęć. Ostateczna forma zajęć będzie dostosowana do potrzeb ich uczestników. Prowadzący przekaże listę przynajmniej 5 (łącznie) rekomendowanych pozycji książkowych dla dzieci i rodziców, których samodzielne zgłębienie będzie okazją do przedłużenia procesu edukacji w zakresie dbałości o zdrowie psychiczne.
Narzędzia diagnostyczne, które będą wykorzystywane podczas konsultacji psychologicznych w szkołach, wymagane kwalifikacje oraz zakres pracy psychologa: Osoba prowadząca konsultacje musi posiadać wykształcenie psychologiczne, minimum trzy letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowym atutem będzie posiadanie kursu psychoterapii. Rola psychologa/psychoterapeuty w trakcie dyżurów w szkole: - konsultowanie wątpliwości i obaw związanych ze zdrowiem dzieci przez nauczycieli - obserwowanie dzieci w trakcie codziennych aktywności i zgłaszanie wychowawcy oraz rodzicom konieczności uzyskania długofalowej pomocy - prowadzenie rozmów wspierających z dziećmi - wykonywanie wstępnej diagnostyki przesiewowej w celu przyspieszenia procesu dopasowywania właściwych form pomocy dla konkretnego dziecka. Liczba godzin konsultacji: 40h tygodniowo. Osoba korzystająca z narzędzi musi mieć wykształcenie psychologiczne, tzn. mieć magistra z psychologii. Przy zamawianiu narzędzi należy podać numer konkretnego dyplomu. Z tego względu narzędzia diagnostyczne, w które należy zaopatrzyć psychologa to: 1. Intelekt – krótkie badanie przesiewowe: CFT20R https://www.practest.com.pl/cft-20-r-neutralny-kulturowo-testinteligencji-cattella-%E2%80%93-wersja-2-zrewidowana-przez-r-h-weiba-we-ws cena kompletu: 304,30 brutto
Sposoby oszacowania rezultatów warsztatów i ich prezentacji.
Sposoby oszacowania rezultatów konsultacji psychologicznych w szkole:
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wielu specjalistów i nauczycieli alarmuje o wzroście problemów dot. zdrowia psychicznego wśród polskich obywateli. Badania przeprowadzone przez fundację Dajemy dzieciom siłę wyraźnie pokazują, iż w Polsce notujemy drugie miejsce w Europie pod względem samobójstw wśród dzieci. Jest to realny problem, który trzeba rozwiązywać na dwóch płaszczyznach;
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Zatrudnienie psychologa | Pełny etat psychologa 40h tygodniowo przeznaczonyna konsultacje psychologiczne w szkołach 5900zł bruttox 8 miesięcy | 47 200,00 PLN |
Intelekt – krótkie badanie przesiewowe: CFT 20R | 304,30 PLN | |
CONNERS3 Podręcznik | 488,41 PLN | |
ASRS Podręcznik | 298,10 PLN | |
CDI2 Podręcznik 274,25zł | 274,25 PLN | |
Koszty koordynacji projektu: rozmowy z dyrekcją, ustalanie grafiku | 4 000,00 PLN | |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród uczestniczących w warsztatach oraz przygotowanie prezentacji z wynikami | 1 000,00 PLN |
Warsztaty | Warsztaty dla dzieci z komunikacji i emocji 166,67zl/h x 120h | 20 000,40 PLN |
CONNERS 3 arkusze 123,99zł x 5 | 123,99zł x 5 | 619,95 PLN |
ASRS Arkusze | 51,58zl x3 | 154,74 PLN |
Koszty promocji projektu | Zaprojektowanie plakatu, zredagowanie i rozesłanie informacjio projekcie | 1 500,00 PLN |
75 840,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Czynności organizacyjne | Przeprowadzenie rozmów z dyrekcjami szkół, ustalenie harmonogramu warsztatów i konsultacji psychologicznych | 03.01.2022r - 20.01.2022r |
Działania marketingowe | Promocja warsztatów i konsultacji psychologicznych wśród uczniów | 20.01.2022r - 31.01.2022r |
Zebranie zgód na udział w warsztatach oraz konsultacjach psychologicznych od rodziców uczniów | Zgody rodziców na udział dzieci w warsztatach | 01.02.2022r - 28.02.2022r |
Zakup narzędzi diagnostycznych | Przygotowanie oferty i zakup narzędzi diagnostycznych | 01.03.2022r - 31.03.2022r |
Przeprowadzenie warsztatów | (proponowane jest, aby warsztaty były prowadzone np. w czasie godzin wychowawczych) | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Przeprowadzenie konsultacji psychologicznych w szkołach | Konsultacje psychologa | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ewalucji | 01.12.2022r - 15.12.2022r |