Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 111:

Przełamuję schemat

Projekt odrzucony: Projekt zadania został poddany weryfikacji merytoryczno-prawnej, zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, przyjętym Uchwałą Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 roku. W wyniku weryfikacji stwierdza się, iż zadanie ogólnomiejskie w zaproponowanej formule nie może zostać pozytywnie zweryfikowane jako planowane do realizacji na terenie Krakowa w ramach budżetu obywatelskiego. Projekt nie spełnia wymogów określonych w § 3 ww. Regulaminu, tj. nie uwzględnia – uniwersalnego projektowania, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062 - t.j. z dnia 19.06.2020 r.). W projekcie nie uwzględniono kwestii dostępności do planowanych działań dla osób ze szczególnymi potrzebami, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi. Projekt pn. „Przełamuję schemat” ma być działaniem realizowanym „poprzez kampanię społeczną zachęcającą mieszkańców Krakowa przeżywających trudności do sięgnięcia po profesjonalne wsparcie”, nie uwzględnia wymagań odnośnie dostępności przede wszystkim informacyjno-komunikacyjnej dla grup osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących itp. (brak dla tych grup osób dostępu do informacji stanowiących treść kampanii). Ponadto należy podkreślić, że zgłoszony projekt nie uwzględniając dostępności kampanii społecznej dla grup osób ze specjalnymi potrzebami, w tym osób niewidomych i słabowidzących, niesłyszących itp., tym samym nie spełnia wymogów określonych w § 17 ust. 1 pkt 1 ww. Regulaminu, to jest kryterium ogólnodostępności. Brak też uzasadnienia dla określania dolnej granicy kategorii wiekowej adresatów kampanii wskazując osoby powyżej 17 r. życia, w sytuacji gdy zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami pełnoletnim jest ten, kto ukończył lat osiemnaście (art. 10 Kodeksu cywilnego), a osoby poniżej 18 r. życia to osoby małoletnie. W ramach tak określonej dolnej granicy kategorii wiekowej, projekt adresowany jest także do młodzieży niepełnoletniej, ale tylko tej części młodzieży, która ukończyła 17 r. życia. Projekt nie spełnia również wymogów określonych w § 10 ww. Regulaminu, tj. w ustalonym zakresie informacji niezbędnych do złożenia projektu stwierdzono następujące braki i nieprawidłowości: 1) Tytuł projektu „Przełamuję schemat” nie odpowiada rzeczywistemu zakresowi zadania, który to wymóg został określony w § 10 ust. 1. pkt 5, tj. w przypadku tego projektu nie odzwierciedla rzeczywistej funkcji psychoterapii, a wręcz może sugerować i promować tylko jeden rodzaj terapii, tj. terapię schematów Younga, będącą częścią podejścia poznawczo-behawioralnego. Rozpowszechnianie wśród mieszkańców Krakowa informacji i promowanie tym samym jednej tylko metody terapeutycznej, nie stanowi gwarancji do osiągnięcia głównego celu zadania, jakim jest „przełamanie stereotypów i tabu dotyczącego psychoterapii”, szczególnie, że tylko profesjonalna diagnoza specjalisty daje możliwość dobrania właściwej do danego problemu metody psychoterapii, tak aby jej zastosowanie przyniosło wymierne efekty dla pacjenta. Na przykład wyklucza skojarzenia z psychoterapią rodzin i par. Założenie kampanii budowane jest na myśli: „Gdy mam problem – szukam rozwiązania”, a główne hasło proponowane dla kampanii pn. „W psychoterapii przełamuję schemat” zawęża w rzeczywistości planowane działania do propagowania jednej wyłącznie metody psychoterapii i nie jest zbieżne ze wskazanym w projekcie ogólnym celem zadania, wg którego należałoby przełamywać stereotypy w odniesieniu do psychoterapii (rozumianej jako całokształt podejść, nurtów, metod, rodzajów terapii). Kampania tego rodzaju powinna z założenia zachęcać mieszkańców do skorzystania z profesjonalnego wsparcia realizowanego w dostępnych różnorodnych jego formach i przez wykwalifikowanych psychoterapeutów, a nie psychologów nie będących wyszkolonymi do prowadzenia specjalistycznej psychoterapii, zwłaszcza jeżeli kampania miałaby zrealizować wskazany w projekcie cel, jakim jest: „przełamanie tabu związanego z psychoterapią”. Zatem brak jest uzasadnienia do propagowania wąskiego i jednego spośród wielu kierunków psychoterapii, tym bardziej, że to psychoterapeuta powinien decydować o wyborze formy pracy z pacjentem, dostosowując te wybory do indywidualnej diagnozy pacjenta z różnymi problemami emocjonalnymi czy też pacjenta z zaburzeniami psychicznymi. 2) Niektóre informacje zawarte w „szczegółowym opisie propozycji zadania nie są zgodne z niektórymi „szacunkowymi kosztami realizacji propozycji zdania”, co utrudnia oszacowanie zasadności kosztów projektu, np. w ramach kampanii w szczegółowym opisie proponuje się ekspozycję 50 sztuk plakatów na przystankach PKP, a w tabeli dotyczącej szacunkowych kosztów zadania wskazana została inna liczba plakatów, tj. 40 sztuk. 3) Brak spójności etapów zadania wskazanych w treści szczegółowego opisu z harmonogramem działań wskazanych w tabeli, gdzie w opisie szczegółowym najpierw planuje się konsultacje materiałów i treści na stronę internetową z psychologiem/psychoterapeutą a dopiero potem przygotowanie projektów i ich wydruk, a w harmonogramie dot. etapów projektu jest wykonanie projektów graficznych oraz konsultacje. Należy także zauważyć, że „konsultacje z psychologiem/psychoterapeutą” są planowane jako możliwe do wykonania przez psychologa lub psychoterapeutę, gdzie w opinii specjalisty w tym zakresie nie powinno się tych określeń używać zamiennie, gdyż tylko psychoterapeuta może zagwarantować rzetelność konsultacji. Bycie psychologiem nie jest jednoznaczne z byciem psychoterapeutą a nierzadko psychoterapeutami bywają nie-psychologowie, np. pedagodzy czy lekarze. 4) Szacunkowe koszty realizacji propozycji zadania nie są zgodne z obecnymi cenami rynkowymi i w niektórych kategoriach wydatków zostały zawyżone, np. koszt 1 000 sztuk plakatów oszacowano na 46 500 zł, gdzie wg stanowiska Wydziału Komunikacji Społecznej wg obowiązujących cen wynosiłby ok. 36 tys. brutto. Z kolei inne kategorie wydatków zostały zaniżone, np. koszt wydruku citylightów, gdzie wg stanowiska Wydziału Komunikacji Społecznej ta kategoria wydatków powinna być zaplanowana na poziomie kwoty orientacyjnej ok. 70 tys. brutto i przy założeniu, że mamy na uwadze 40 sztuk citylightów, a nie 50 sztuk, która to liczba wskazana została w opisie zadania. Są także kategorie wydatków, dla których brak jest uzasadnienia wydatkowania środków publicznych, tj. np. na stworzenie domeny strony internetowej do ww. projektu oraz założenie fanpage’a i instagrama, zwłaszcza w sytuacji, gdy Urząd Miasta Krakowa dysponuje serwisami miejskimi np. Magiczny Kraków i innymi stronami internetowymi np. sprawyspoleczne.pl czy fanpage budżetu obywatelskiego, które można byłoby wykorzystać w kampanii społecznej (bez angażowania środków publicznych). 5) Harmonogram działań związanych z wykonywaniem propozycji zadania zawiera nierealne terminy poszczególnych działań, w tym nie uwzględnia czasu na realizację procedury związanej z koniecznością ogłoszenia konkursu ofert w celu wyłonienia wykonawcy zadania. Ponadto przy założeniu, że główna kampania miałaby trwać jeden miesiąc (od 11 maja do11 czerwca 2022 r.), utrzymywanie strony internetowej wskazywane do 10 maja 2023 r. nie znajduje uzasadnienia. Zgodnie z zapisem § 2 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, realizacja projektów odbywa się w cyklu jednorocznym lub w cyklu dwuletnim na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych. Poza tym, Urząd Miasta Krakowa dysponuje miejskimi serwisami i stronami internetowymi, które można wykorzystywać zgodnie z bieżącymi potrzebami (bez ograniczeń czasowych) do działań informacyjno-edukacyjno-promocyjnych adresowanych do mieszkańców Krakowa. Warto także przypomnieć, iż Gmina Miejska Kraków prowadzi politykę zdrowotną, w ramach której w obszarze zdrowia psychicznego obecnie realizowana jest kolejna trzyletnia edycja Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2019-2022 na podstawie Uchwały Nr VI/105/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 30 stycznia 2019 r., w tym kontynuowana jest realizacja dwóch programów polityki zdrowotnej, które stanowią uzupełnienie dostępnej w Krakowie oferty świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, tj. „Pomoc w powrocie do zdrowego funkcjonowania psychicznego. Program profilaktyki głębokich, nawracających zaburzeń psychicznych (GZP)” oraz „Program profilaktyki i terapii dzieci z autyzmem.” W ramach poprzedniej trzyletniej edycji Miejskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego w zakresie działań mających na celu upowszechnianie wiedzy nt. zdrowia psychicznego i podnoszenia świadomości społeczności lokalnej opracowany i wydany został w nakładzie 15 tys. egz. Krakowski Informator o Formach Pomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi i Ich Rodzin, w którym dostępny był wykaz podmiotów udzielających na terenie Krakowa świadczeń zdrowotnych z zakresu zdrowia psychicznego oraz różnych form pomocy i wsparcia. W ramach obecnej edycji MPOZP 2019-2021 zaplanowano działania mające na celu aktualizację ww. Informatora (prace w toku) oraz jego publikację w Biuletynie Informacji Publicznej Miasta Krakowa. Kampania społeczna adresowana do mieszkańców Krakowa realizowana jako zadanie o charakterze ogólnomiejskim, powinna obejmować wszystkich jego mieszkańców, przede wszystkim z uwagi na potrzebę zadbania o bezpieczeństwo zdrowotne wszystkich krakowian, i w związku z tym nie powinna się ograniczać do promowania tylko jednego wycinka działań odnoszącego się do wąskiego zakresu jednej z wielu metod psychoterapii. Z uwagi na powyżej wskazane uwarunkowania i regulacje prawne, projekt pn. „Przełamuję schemat” został zweryfikowany negatywnie. Zatem zadanie to w zgłoszonej formule nie może być realizowane w ramach procedury budżetu obywatelskiego jako zadanie o charakterze ogólnomiejskim.

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

OPIS PROJEKTU 

 
Chociaż przez tryb życia coraz więcej osób boryka się z problemami natury psychicznej; nadmierny stres, nałogi, przemęczenie, niewyrażone emocje to nadal opornie podchodzimy do pomocy specjalistów w zakresie zdrowia psychicznego sprawę tą spychając do sfery tematów tabu. 
Czas to zmienić! Psychoterapia jest jednym ze sposobów na odnalezienie siebie i zmianę swojego życia na lepsze i to właśnie chcemy przekazać mieszkańcom Krakowa za pomocą tej kampanii społecznej.
 
Celem projektu jest przeprowadzenie na terenie Krakowa kampanii społecznej, w czasie jednego miesiąca, poprzez stworzenie strony www z bazą adresów gabinetów psychoterapeutycznych, profilu na facebooku oraz instagramie, ekspozycję 50 plakatów na przystankach mpk, 500 plakatów wewnątrz pojazdów mpk oraz 1000 plakatów w przestrzeni publicznej.
Celem uzupełniającym projektu jest przeprowadzenie kampanii mającej za zadanie przełamanie tabu związanego z psychoterapią.
 Kampania przedstawia psychoterapię jako sposób działania pozwalający poradzić sobie z problemem, przepracować emocje, znaleźć profesjonalne wsparcie w kryzysie. 
W ramach kampanii na terenie miasta zostaną umieszczone plakaty na przystankach tramwajowych i autobusowych, naklejki na siedzeniach w tramwajach i autobusach, plakaty na przeznaczonych do tego powierzchniach w przestrzeni publicznej.
Kampania uzupełniona zostanie o promowane posty na Facebooku i Instagramie. 
Kampania dodatkowo odnosić będzie na stronę www, na której zebrane zostaną dane teleadresowe licznych krakowskich gabinetów psychoterapii oraz będą umieszczone na niej podstawowe informacje na temat psychoterapii. Dzięki temu rozwiązaniu osoby potrzebujące pomocy znajdą w jednym miejscu informacje o gabinetach ją oferujących. 
 
Etapy projektu:
-Konsultacje materiałów i treści na stronę internetową z psychologiem/psychoterapeutą
 -Przygotowanie projektów plakatów, naklejek, postów social mediowych
 -Postawienie strony www na wykupionej domenie 
-Wydruk materiałów 
-Umieszczenie materiałów na powierzchniach reklamowych
 
 KONCEPT KREATYWNY 
Kampania stworzona zostanie w myśl: Gdy mam problem - szukam rozwiązania. Podobnie jak idę do dentysty, gdy boli mnie ząb, tak gdy mam problemy emocjonalne idę do psychoterapeuty. To dla mnie pomoc, gdy widzę, że sama/sam sobie z czymś nie radzę
 
 Hasło kampanii: W psychoterapii przełamuję schemat 
 
Koncept graficzny bazuje na projekcie o charakterze literniczym. Na plakacie umieszczone zostaną napisy przedstawiające tą samą, powtarzającą się emocję, która zostaje przełamana po pojawieniu się słowa psychoterapia - po nim następuje ciąg różnorodnych pozytywnych emocji. Zakładamy trzy projekty, które odróżnia od siebie emocja wyjściowa. Dzięki temu rozwiązanie więcej odbiorców będzie mogło się utożsamić z przekazem:
 
 Projekt 1: SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK SMUTEK PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA AKCEPTACJA SIŁA
 W psychoterapii przełamuję schemat
 www.przelamujeschemat.pl* 
 
Projekt 2: ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ ZŁOŚĆ PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA AKCEPTACJA SIŁA 
W psychoterapii przełamuję schemat
 www.przelamujeschemat.pl* 
 
Projekt 3: BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ BEZRADNOŚĆ PSYCHOTERAPIA ZROZUMIENIE NADZIEJA AKCEPTACJA SIŁA 
W psychoterapii przełamuję schemat
 www.przelamujeschemat.pl* 
 
* przedstawiony adres www może się różnić w zależności od dostępności domeny w czasie wejścia projektu w etap realizacji
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Celem projektu jest przeprowadzenie na terenie Krakowa kampanii społecznej dotyczącej przełamania tabu związanego z psychoterapią. W wyniku kampanii kwestia psychoterapii pojawi się w życiu codziennym, przyczyniając się do "oswojenia" tematu. Ma ona pokazać, że psychoterapia jest dla każdego i może być narzędziem do poznania samego siebie i w efekcie rozwiązania problemów, z którymi się borykamy. Kampania jest skierowana do osób powyżej 17 roku życia. 
Wydawałoby się, że żyjemy w czasach, w których względnie niczego nam nie brakuje. Nie musimy walczyć o życie, aby zdobyć jedzenie wystarczy pójść do sklepu. Nasze podstawowe potrzeby z piramidy Maslowa są zaspokojone. To najlepszy czas, aby zadbać o nasze relacje z drugim człowiekiem czy ze sobą samym. Mamy dostęp do wiedzy i wsparcie specjalistów. Niestety z tej pomocy korzystamy w stopniu niewspółmiernym do potrzeb. Styl życia, który prowadzi duża część społeczeństwa: nadmierny stres, przebodźcowanie, przemęczenie, wysokie wymagania stawiane przez otoczenie, przyczyniają się m.in. do kryzysów w relacjach, kryzysów emocjonalnych, chorób autoimmunologicznych, depresji itp. 
Pandemia koronawirusa przyczyniła się do pogłębienia problemów natury psychicznej. Związane z nią poczucie zagrożenia, bezradności, izolacji mają wpływ na psychikę, mogą wydobyć skrywane problemy, a nawet w sytuacji skrajnej, prowadzić do uzależnień, bezdomności, przemocy w rodzinie, prób samobójczych. 
Tabu jakim w świadomości niektórych otoczona jest psychoterapia, nie ułatwia decyzji skorzystania z pomocy specjalisty. Część społeczeństwa nadal uważa, że jest ona "dla wariatów" i jest powodem do wstydu. Często pacjenci uczęszczający na psychoterapię nie mówią o tym otwarcie, przez co temat ten nadal pozostaje poza sferą rozmów. 
A przecież mózg jest jednym z naszych organów. Więc skoro mając problemy z sercem idziemy do kardiologa i nie widzimy przeszkód, by mówić o tym otwarcie, to czemu nie może być tak w przypadku, gdy problemy dotyczą naszego mózgu? Czemu czujemy opór, aby iść na psychoterapię lub przyznać się, że już jesteśmy w tym procesie? 
Ta kampania ma wywołać ten temat. Oswoić z nim mieszkańców naszego miasta. Sprawić, aby zaczęli postrzegać psychoterapię jako coś normalnego, rozwiązanie z którego może skorzystać każdy kto czuje, że nie radzi sobie z niektórymi emocjami. Chcemy by przestali mieć obawy przed skorzystaniem z pomocy specjalisty. Zatroszczyli się o swoją psychikę i przełamali schemat.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koncept + projekt graficzny Przygotowanie konceptu z trzema różnymi hasłami; smutek, złość, bezradność 25 000,00 PLN
Przeformatowanie wraz z DTP czyli projekt w różnych wymiarach w wersji przygotowanej do druku. 3 warianty x 2000zł 6 000,00 PLN
Strona www Prosta strona www jednoodsłonowa postawiona na Wordpressie, zawierająca adresy krakowskich gabinetów psychoterapii i podstawowe informacje na temat psychoterapii 9 000,00 PLN
Koordynacja projektu 5 000,00 PLN
Konsultacje materiałów kampanijnych z psychologami/psychoteraputami Konsultacja materiałów reklamowych jak i materiałów na stronę internetową. 3 000,00 PLN
Content strony www + projekt 3 000,00 PLN
Ekspozycja reklamy na przystankach MPK Cena obejmuje jednokrotny druk plakatu, montaż, demontaż, ekspozycję miesięczną oraz dokumentację fotograficzną ekspozycji 40x 861zł czas 1 miesiąc 34 440,00 PLN
Reklama a4 na siedzeniach autobusów i tramwajów Montaż, demontaż, ekspozycja 500x 41zł czas 1 miesiąc 20 500,00 PLN
Koszt wydruku reklam na siedzenia 500szt x 4zł 2 000,00 PLN
Plakatowanie Plakat wymiar B1 1000szt x 1.5zł x 31dni 46 500,00 PLN
Koszt wydruku 800sztx 1.5zl 1 200,00 PLN
Utrzymanie domeny strony internetowe roczne utrzymanie 400,00 PLN
Załozenie fanpagea i instagrama Założenie fanpagea, dostosowanie grafik, umieszczenie postów z grafikami, ustawienie płatnej promocji postów przez 1 miesiąc 5 000,00 PLN
Płatna promocja postów na facebooku i instagramie Obszar promocji: mieszkańcy Krakowa przez czas 1 miesiąca 6 000,00 PLN
167 040,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie projektów graficznych oraz konsultacje materiałów z psychologiem/psychoterapeutom 01.04.2022-30.04.2022
Druk i dystrybucja 01.05.2022- 10.05.2022
Kampania Umieszczenie wszystkich nośników w tym samym czasie oraz prowadzanie fanpagea. Jeśli z powodu braku dostępnych nośników ten termin nie będzie możliwy można go zmienić. 11.05.2022-11.06.2022
Przygotowanie strony internetowe i jej "postawienie" oraz opracowanie treści z psychologiem/psychoterapeutom 01.04.2022-09.05.2022
Funkcjonowanie strony internetowej 10.05.2022-10.05. 2023
powrót