Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 18
NR 20:
Uwolnijmy wózkownie
Projekt odrzucony:
Zgodnie z § 17 ust.1 pkt. 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa z Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności. Ogólnodostępność projektu należy rozumieć jako umożliwienie wszystkim albo ogółowi mieszkańców nieodpłatnej możliwości korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach budżetu obywatelskiego.
Autor projektu zakłada wykonanie zamykanych wiat rowerowych mających zgodnie z ideą projektu zastąpić wózkownie. W opisie projektu wskazano, iż realizacja dostępności do boksów miałaby zostać zapewniona na wzór rozwiązania funkcjonującego we Wrocławiu z roczną opłatą za użytkowanie poszczególnych miejsc w wiacie w kwocie ok. 70 zł. Wnioskodawca na spotkaniu zorganizowanym w ramach opiniowania projektu, na którym wskazano, iż projekt nie spełnia kryterium ogólnodostępności (konieczność ponoszenia opłaty za użytkowanie boksów, ograniczone grono osób, które może rocznie skorzystać z wiat do liczby stanowisk oddanych w długoterminowy najem), dopuścił, iż pełen koszt utrzymania boków byłby pokryty w ramach projektu, nie dopuścił jednak modyfikacji polegającej na wykonaniu wiat otwartych np. na wzór obiektów zrealizowanych w ramach BO na terenie os. Azory i Krowodrza Górka, zapewniających dostępność dla mieszkańców.
Wskazać należy, iż obszar na którym postulowano realizację wiat zlokalizowany jest w układzie urbanistycznym Nowa Huta wpisanym do rejestru zabytków pod numerem A-1132 decyzją z 30 grudnia 2004 r. oraz na terenie objętym MPZP obszaru „Centrum Nowej Huty” (Uchwała Nr XCII/1362/13 Rady Miasta Krakowa z dnia 4 grudnia 2013 r.). W wydanej opinii Miejski Konserwator Zabytków wskazał, iż zgodnie z zapisami ww. MPZP wykluczona jest lokalizacja budowli postulowanych w projekcie BO od strony dróg publicznych oraz fakt, iż z uwagi na ochronę zieleńców należy uwzględnić istniejące drzewa oraz konieczność zachowania większości z nich oraz ograniczenie ingerencji w trawniki. Ponadto Miejski Konserwator Zabytków informuje, że docelowo na realizację omawianego zamierzenia inwestycyjnego wymagane jest uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego na prace budowlane w układzie urbanistycznym wpisanym do rejestru zabytków co na tym etapie projektu nie można zagwarantować spełnienia warunków w celu jego pozyskania.
W ramach uzupełnienia projektu Wnioskodawca wskazał 6 proponowanych lokalizacjach dla wiat . Cześć lokalizacji koliduje z istn. uzbrojeniem poziemnym, jedna zakładała wykonanie wiaty od strony drogi publicznej. Wnioskodawca w projekcie i późniejszej korespondencji zaznaczył także, iż projekt zakłada przeprowadzenie dodatkowych konsultacji społecznych w celu wybrania optymalnych miejsc z punktu widzenia mieszkańców co jest sprzeczne z pkt. 1 „Słownika pojęć” Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa z Uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. Budżet obywatelski sam w sobie stanowi specyficzną formę konsultacji społecznych, zatem nie jest dopuszczalne, aby projekty w treści zawierały informacje oraz wskazania do przeprowadzenia dodatkowych konsultacji społecznych na temat przedmiotu złożonego wniosku np. proponowanej lokalizacji.
Mając na względzie powyższe na podstawie § 17 ust. 1 pkt. 1, 6. Regulaminu Budżetu Obywatelskiego projekt opiniowany jest negatywnie.
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 18 - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Nowa Huta
Opis projektu
Celem projektu jest wyprowadzenie rowerów z wózkowni i zostawienie tej przestrzeni dla wózków należących do młodych rodziców, których jest coraz więcej na terenie starej części Nowej Huty.
Projekt obejmuje montaż wiat i stojaków rowerowych na podwórkach wewnątrz-osiedlowych. Wiaty te mogą być "przyklejone" do obecnie istniejących garaży, a stojaki powinny być zlokalizowane możliwie blisko wejść do budynków. UZASADNIENIE PROJEKTU
W większości bloków mieszkalnych wybudowanych na terenie Nowej Huty znajdują się wózkownie. Obecnie okupowane są one w znacznej mierze przez rowerzystów. Przestrzeń tą chcemy oddać dla młodych rodziców, których jest coraz więcej na terenie naszej dzielnicy.
Rozumiemy, ze rowerzyści także potrzebują miejsca na przechowywanie swoich pojazdów. Proponujemy montaż 8 wiat rowerowych i 20 stojaków rowerowych.
Prawie cała powierzchnia podwórek jest w zarządzie miejskim. Wiaty może wybudować miasto i wzorem wrocławskim pobierać niską opłatę roczną za użytkowanie. ( we Wrocławiu ~70 zł za rok)
Wiaty w celach estetycznych powinny być dodatkowo obsadzone pnączami. Przykładowe proponowane lokalizacje zaznaczone są na mapce.
Wiaty w celach estetycznych powinny być dodatkowo obsadzone pnączami. Przykładowe proponowane lokalizacje zaznaczone są na mapce.
Zdjęcia z miejskiej strony www.wroclaw.pl prezentują przykładową wiatę rowerową.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Budowa 8 wiat rowerowych | przygotowanie terenu, montaż wiat | 160 000,00 PLN |
Montaż 20 stojaków rowerowych | zakup i montaż | 10 000,00 PLN |
Konsultacje | Konsultacje w formie ogłoszeń i zbierania wniosków na maila | 2 000,00 PLN |
172 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Prace budowlane | . | 2 kwartał 2022 |
Konsultacje społeczne w celu wyłonienia lokalizacji | . | 1 kwartał 2022 |
Uzgodnienia międzyurzędowe, przygotowanie dokumentacji | 1 kwartał 2022 |