Projekt ogólnomiejski
NR 71:
Renowacja Miasteczka Rowerowego w Parku Jordana
Projekt odrzucony:
W ramach projektu przewiduje się renowacje miasteczka rowerowego znajdującego się na terenie Parku Jordana. Na etapie wstępnej weryfikacji przedmiotowy projekt został poddany ocenie merytoryczno-prawnej oraz wysłany do opinii do różnych jednostek. Na podstawie uzyskanych opinii projekt opiniuje się negatywnie. Na przedmiotowym terenie ZZM posiada aktualną decyzję o pozwoleniu na budowę nr 799/6740.2/2018
z dn. 12.07.2018 r. dotyczącą inwestycji: „Rewitalizacja Parku Jordana w zakresie: budowy i przebudowy alejek parkowych, budowy wejścia/zjazdu technicznego z ul. Reymana, przebudowy wejść do parku z ul. Reymana i ul. Reymonta, budowy obiektów małej architektury, budowy i przebudowy placów zabaw, przebudowy i budowy ścieżki zdrowia, budowy miasteczka komunikacyjnego, pergoli, przebudowy ogrodzenia, przebudowy placu do gry w boule, budowy rampy dla niepełnosprawnych, budowy piłko-chwytów, na działce nr 182/2, 182/5, 203/1 obr. 12, jedn. ewid. Krowodrza przy ul. W. Reymonta, ul. H. Reymana w Krakowie". Inwestycja zawiera 8 etapów, przedmiotowy projekt BO obejmuje etap: Etap 7 - Część północno-zachodnia Parku: budowa i przebudowa alejek parkowych, budowa obiektów małej architektury, budowa i przebudowa placu zabaw, budowa miasteczka komunikacyjnego, pergoli, przebudowa i remont ogrodzenia wraz z zielenią, dla którego kosztorys inwestorski opiewa na kwotę ok. 3 mln brutto. Nie ma możliwości realizowania jedynie części etapu, należy realizować go w całości. Realizacja projektu byłaby możliwa pod warunkiem zwiększenia kwoty, niemniej jednak maksymalne środki dla zadania ogólnomiejskiego to 1 400 000 zł.
Z uwagi na powyższe projekt zostaje odrzucony.
Edycja Budżet Obywatelski 2021
Projekt ogólnomiejski
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Park Jordana
Opis projektu
W parku Jordana co najmniej od lat 60. XX w. istniało rowerowe miasteczko ruchu drogowego. Pokolenia młodych rowerzystów uczyły się tam podstaw bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym oraz podstaw przepisów prawa o ruchu drogowym. Dzięki miasteczku poznawały znaki drogowe oraz doskonaliły swoją technikę jazdy jednośladem. Niestety w ostatnich latach miasteczko ruchu drogowego popadło w ruinę i dziś nie spełnia już funkcji, dla której zostało stworzone. To wielka strata dla młodych rowerzystów. W ramach projektu proponuję przywrócenie świetności temu miejscu poprzez odbudowę, rozbudowę i modernizację alejek rowerowych oraz uzupełnienie infrastruktury o nowe znaki drogowe poziome i pionowe, a także sygnalizację świetlną, tak aby miasteczko odzwierciedlało współczesny stan ulic pozwalając młodym rowerzystom nauczyć się poruszania po standardowych drogach publicznych w "normalnych" warunkach ruchu drogowego.
Należy zaprojektować nowy układ drogowy miasteczka uwzględniający współczesne rozwiązania drogowe spotykane w mieście. Nowe alejki należy wykonać poprzez realizację podbudowy oraz nakładki asfaltowej uzupełnionej o krawężniki, chodniki i inne obiekty inżynieryjne. Całość należy wyposażyć w znaki drogowe oraz sygnalizację świetlną, odpowiadającą obecnym standardom, tak aby całość sprawiała wrażenie normalnego, choć nieco pomniejszonego, układu drogowego.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest jednym z najistotniejszych problemów współczesnego społeczeństwa. Przepisy ruchu drogowego powinny być uczone od jak najmłodszych lat. Najlepszą metodą nauki jest praktyka połączona z zabawą. Jazda na rowerze jest źródłem radości dla dzieci i młodzieży. Korzystanie z infrastruktury miasteczka ruchu drogowego daje namiastkę poruszania się po normalnym układzie drogowym, będąc zdecydowanie bezpieczniejszą formą poznawania przepisów prawa o ruchu drogowym, pozwalając na zapoznanie się ze znakami drogowymi oraz sytuacjami występującymi na drodze.
Miasteczko ruchu drogowego w Parku Jordana swoje lata świetności ma dawno za sobą. Wielu obecnych kierowców z naszego miasta, niekiedy całkiem już niemłodych, stawiało swoje pierwsze kroki w "ruchu drogowym" w tym miejscu. Wspominają z rozrzewnieniem jak kiedyś się tam jeździło i z żalem patrzą na dzisiejszy stan techniczny tego obiektu. To smutne, że w obecnych czasach dzieci nie mają takiego miejsca do nauki jazdy na rowerze i przyswojenia sobie prawidłowych nawyków w ruchu drogowym. Powszechnie wiadomo, że im wcześniej dzieci i młodzież nauczą się poprawnych zachowań na drodze, tym bezpieczniej wszyscy będziemy się czuli w ruchu drogowym.
Przy dzisiejszych możliwościach i dostępności do rozwiązań technicznych, jest zaskakujące, że współczesne dzieci uczą się na miasteczku, którego stan techniczny odpowiada lub jest niższy od tego, na którym uczyli się ich dziadkowie. W wielu miastach i gminach można dziś zobaczyć miasteczka ruchu drogowego o najwyższym standardzie. Dlaczego w Parku Jordana, miejscu, które zostało stworzone z myślą o dzieciach i młodzieży, straszą resztki niegdysiejszego miasteczka ruchu drogowego?
Kraków i Park Jordana zasługują na miasteczko ruchu drogowego na miarę XXI wieku!
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Projekt | Należy wykonać projekt układu drogowego z oznakowaniem, infrastrukturą towarzyszącą i obiektami inżynieryjnymi. (pełny projekt organizacji ruchu) | 10 000,00 PLN |
Budowa dróg | Należy wykonać podbudowę oraz nakładkę asfaltową. ok. 2000 m bieżących dróg rowerowych wraz z krawężnikami i chodnikami | 800 000,00 PLN |
Oznakowanie drogowe | Należy ustawić pionowe znaki drogowe (ok. 200 sztuk) oraz wymalować poziome znaki drogowe. (ok. 400 m2). | 90 000,00 PLN |
Sygnalizacja świetlna | Budowa sygnalizacji świetlnej na dwóch wybranych skrzyżowaniach | 200 000,00 PLN |
Obiekty inżynieryjne | Montaż słupków, barierek i innych obiektów inżynieryjnych wg projektu. | 30 000,00 PLN |
| | 1 130 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt | Wykonanie projektu | pierwszy kwartał 2022 r. |
Pozwolenie na budowę | Uzyskanie pozwolenia na budowę | drugi kwartał 2022 r. |
Realizacja | Realizacja inwestycji | druga połowa 2022 r. |