Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 4 NR 29:

Uwaga - wyświetlacz prędkości!

Projekt odrzucony: Projekt zostaje odrzucony na podstawie z §17.1 pkt 6 regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – Uchwała LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r., zgodnie z którym w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane zadania, „które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich w tym prawa własności” Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa uzyskał opinię z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, z której wynika, że wskazane we wniosku radarowe wyświetlacze pokazujące prędkość pojazdu można określić jako „urządzenie sygnalizacyjne do wskazywania prędkości rzeczywistej” zdefiniowane w Załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2311). Oznacza to, że jako środek organizacji ruchu, wdrażane rozwiązanie musi być zgodne z poniższymi warunkami: — zastosowanie w miejscach, w których obserwuje się rozwijanie przez kierujących prędkości większej, niż wynika to z przepisu ogólnego lub szczegółowego ograniczenia prędkości i jest to zjawisko szczególnie niepożądane, — wyświetlanie prędkości tylko tych pojazdów, które przekraczają prędkość, — wybór środka powinien zależeć od szczegółowej analizy warunków bezpieczeństwa ruchu na danym odcinku i badań zachowania kierujących, Ponadto: — rozporządzenie nie przewiduje, aby tego typu urządzenie wyświetlało inne komunikaty, jak np. „buźki”, podziękowania itp. — urządzenie takie może być sprzężone z rejestratorem zdarzeń i stanowić dowód przekroczenia przepisów, — cyfry pokazywane przez wyświetlacz nie mogą być barwy białej, — warunki zastosowania, usytuowanie, kształt tablicy, piśmiennictwo, wymiary itd. powinny być zgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz.U. 2019 poz. 2311 z późn. zm.) Zaproponowane w budżecie obywatelskim rozwiązanie jest stosunkowo rzadko stosowanym narzędziem z grupy środków organizacji ruchu, którego skuteczność nie została potwierdzona badaniami. Stanowi rozwiązanie nietypowe i jego wprowadzenie powinno być ograniczone do wyjątkowych przypadków, gdyż nadmiernie częste stosowanie będzie prowadzić do zmniejszenia jego efektywności (jeśli taka występuje). Ponadto nie można wykluczyć iż nieprawidłowo zastosowane rozwiązanie będzie skutkować obniżeniem bezpieczeństwa ruchu zarówno w miejscu występowania jak i na poziomie ogólnym poprzez deprecjację tradycyjnego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd). Skuteczność rozwiązań, które oddziałują na zachowanie kierujących jest m.in. pochodną częstości ich stosowania. Należy zaznaczyć, że celem nadrzędnym organizacji ruchu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu, a nie zastosowanie określonego rozwiązania (znaku, urządzenia brd) we wskazanym miejscu. Organ zarządzający ruchem zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 784) opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu. Przeprowadzenie rzetelnej analizy poprzedzającej projekt organizacji ruchu, która wykaże zasadność lub brak stosowania danego rozwiązania w określonych warunkach w czasie przewidzianym harmonogramem opiniowania budżetu obywatelskiego nie jest możliwe. Ponadto obecnie brak jest odpowiednich poligonów, na których można dane rozwiązanie przeanalizować. Biorąc pod uwagę przedstawione wymagania oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i efektywności organizacji ruchu nie można pozytywnie zaopiniować budżetu obywatelskiego w przedstawionym kształcie. Instalacja środka bezpieczeństwa ruchu musi być poprzedzona analizą celowości jego zastosowania oraz wyboru rozwiązania właściwego dla danej lokalizacji. Dopiero po przeprowadzeniu stosownych analiz można określić, czy dane urządzenie jest możliwe do zastosowania jako środek organizacji ruchu, czy też nie. Wynikiem analizy może być także brak zasadności wdrożenia, co jest sprzeczne z zasadą budżetu obywatelskiego. Rozwiązaniem, które zapewnia redukcję prędkości w strefie ograniczenia prędkości i podnosi bezpieczeństwo ruchu jest spójne kształtowanie przestrzeni ulicy jednoznacznie wskazujące na jej charakter (w tym za pomocą urządzeń brd). Stosowanie dodatkowych znaków ma natomiast charakter punktowy. Niniejsza opinia nie uwzględnia kwestii technicznych związanych z utrzymaniem sprawności danego rozwiązania, a także możliwości wykorzystywania danych przez jednostki uprawnione do wystawiania mandatów, w przypadku wykrycia przekroczenia prędkości.

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 4 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Dzielnica IV Prądnik Biały

Opis projektu

Wbudowany w Tablicę LED radar mikrofalowy dokonuje pomiaru prędkości jadących samochodów i w czytelny sposób wyświetla jej wartość. Urządzenie posiada regulowany próg prędkości - przekroczenie progu sygnalizowane jest zmianą koloru wyświetlacza prędkości z zielonego na czerwony (pulsujący) oraz wyświetlającym się czerwonym napisem ZWOLNIJ. Kierowca jadący zgodnie z przepisami nagrodzony zostaje zielonym komunikatem DZIĘKUJĘ. Dodatkowo można wyświetlać również komunikaty w postaci buźki uśmiechniętej i buźki smutnej. Dostępna jest także opcja zastosowania systemu archiwizującego najważniejsze statystyki dotyczące prędkości pojazdów oraz natężenia ruchu.
Proponowane Lokalizacje projektu:
okolice skrzyżowania ulicy Radzikowskiego i Czerwieńskiego
okolice Ronda Ofiar Katynia
 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Analizując prędkość samochodów, zupełnie nie dostosowaną do obowiązujących przepisów wg mnie realizacja projektu może potencjalnie podnieść bezpieczeństwo użytkowników drogi oraz świadomość kierowców odnośnie dozwolonych prędkości.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koszt realizacji 2 lokalizacje, czyli 2 urządzenia z niezbędnymi czynnościami technicznymi to koszt około 70 000 zl (2 x 35 000zł) 75 000,00 PLN
75 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja Projekt, ustalenia z ZDM i MIR, zapytanie ofertowe, umowa, realizacja II-IV kwartał 2022
powrót