Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski NR 103:

Buspas Jubilat-Bonarka

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Jubilat-Bonarka

Dodatkowe lokalizacje: Jubilat- Marii Konopnickiej - Kamieńskiego - Bonarka

Opis projektu

Projekt zakłada zintegrowanie obecnej sieci- niepowiązanych ze sobą- buspasów, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie jednego nieprzerwanego pasa dla komunikacji zbiorowej. Połączy on cały Kraków na osi północ-południe.
 
 
By tak się stało konieczne jest wyznaczenie nowego buspasa, na nieistniejącym dotychczas odcinku, czyli od Jubilata do Bonarki (ok. 4 km długości).
 
 
Funkcjonować ma on na tych samych zasadach jak buspas na Alejach Trzech Wieszczów: być całodobowy i znajdować się na obydwu jezdniach.
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Obecnie mamy pasy dla autobusów, które są poszatkowane, niepołączone ze sobą, przez co nie spełniają swojego głównego założenia, jakim powinno być znaczące przyspieszenie podróży komunikacją zbiorową.
 
Pojazdy MPK grzęzną w gigantycznych korkach, podobnie jak samochody osobowe. Zdarza się, że w godzinach szczytu autobusy odnotowują potężne opóźnienia sięgające kilkudziesięciu minut (30 i więcej). Problem nasila się szczególnie podczas złych warunków pogodowych, przed świętami oraz wyjazdami weekendowymi.
 
 
Dodatkowo, ze względu na geometrię i budowę jezdni w niektórych miejscach, nie ma możliwości utworzenia tzw. „korytarza życia” dla karetek oraz szybkiego przejazdu dla służb publicznych.
 
Brak buspasa na linii Jubilat-Bonarka sprawia, że żaden z uczestników nie ma wyboru: ani MPK, ani kierowcy.
Jedni i drudzy stoją w korkach.
 
Buspas na tym odcinku znacząco usprawni przejazd, który stanie się szybki i przewidywalny. Pasażerowie sporadycznie korzystający z MPK nie będą musieli się obawiać czy kupiony przez nich 20-minutowy bilet starczy na planowaną podróż.
 
Stworzy on również możliwość bezpiecznego oraz sprawnego przejazdu dla karetek, straży pożarnej, policji, straży miejskiej oraz innych służb publicznych.
 
Zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza oraz hałas. W perspektywie długofalowej korki ulegną redukcji. Do centrum Krakowa nie będzie wjeżdżało tak wiele samochodów jak obecnie, przez co krakowianom z centralnych dzielnic będzie łatwiej zaparkować blisko swojego miejsca zamieszkania.
 
Co najważniejsze: kierowcy z peryferyjnych dzielnic oraz mieszkańcy okolicznych gmin w końcu zyskają realną alternatywę dla samochodu. Skoro będą mogli przejechać MPK przez cały Kraków znacznie szybciej niż autem, będzie opłacało im przesiąść się na transport zbiorowy.
 

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Opracowanie projektu organizacji ruchu Opracowanie dokumentacji projektowej 25 000,00 PLN
Realizacja zadania wyznaczenie buspasa 70 000,00 PLN
95 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie projektu organizacji ruchu-WMIR Opracowanie projektu organizacji ruchu 2022
Realizacja zadania-ZDMK Utworzenie buspasa 2023

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Poprawa warunków jazdy komunikacją zbiorową poprzez szybszy transport wydzielonym buspasem; zwiększenie atrakcyjności korzystania z komunikacji zbiorowej i zachęta do wybrania takiego środka poruszania się po mieście.
powrót