Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt ogólnomiejski
NR 103:
Buspas Jubilat-Bonarka
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Jubilat-Bonarka
Dodatkowe lokalizacje: Jubilat- Marii Konopnickiej - Kamieńskiego - Bonarka
Opis projektu
Projekt zakłada zintegrowanie obecnej sieci- niepowiązanych ze sobą- buspasów, dzięki czemu możliwe będzie stworzenie jednego nieprzerwanego pasa dla komunikacji zbiorowej. Połączy on cały Kraków na osi północ-południe.
By tak się stało konieczne jest wyznaczenie nowego buspasa, na nieistniejącym dotychczas odcinku, czyli od Jubilata do Bonarki (ok. 4 km długości).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Obecnie mamy pasy dla autobusów, które są poszatkowane, niepołączone ze sobą, przez co nie spełniają swojego głównego założenia, jakim powinno być znaczące przyspieszenie podróży komunikacją zbiorową.
Pojazdy MPK grzęzną w gigantycznych korkach, podobnie jak samochody osobowe. Zdarza się, że w godzinach szczytu autobusy odnotowują potężne opóźnienia sięgające kilkudziesięciu minut (30 i więcej). Problem nasila się szczególnie podczas złych warunków pogodowych, przed świętami oraz wyjazdami weekendowymi.
Dodatkowo, ze względu na geometrię i budowę jezdni w niektórych miejscach, nie ma możliwości utworzenia tzw. „korytarza życia” dla karetek oraz szybkiego przejazdu dla służb publicznych.
Brak buspasa na linii Jubilat-Bonarka sprawia, że żaden z uczestników nie ma wyboru: ani MPK, ani kierowcy.
Jedni i drudzy stoją w korkach.
Buspas na tym odcinku znacząco usprawni przejazd, który stanie się szybki i przewidywalny. Pasażerowie sporadycznie korzystający z MPK nie będą musieli się obawiać czy kupiony przez nich 20-minutowy bilet starczy na planowaną podróż.
Stworzy on również możliwość bezpiecznego oraz sprawnego przejazdu dla karetek, straży pożarnej, policji, straży miejskiej oraz innych służb publicznych.
Zmniejszy się zanieczyszczenie powietrza oraz hałas. W perspektywie długofalowej korki ulegną redukcji. Do centrum Krakowa nie będzie wjeżdżało tak wiele samochodów jak obecnie, przez co krakowianom z centralnych dzielnic będzie łatwiej zaparkować blisko swojego miejsca zamieszkania.
Co najważniejsze: kierowcy z peryferyjnych dzielnic oraz mieszkańcy okolicznych gmin w końcu zyskają realną alternatywę dla samochodu. Skoro będą mogli przejechać MPK przez cały Kraków znacznie szybciej niż autem, będzie opłacało im przesiąść się na transport zbiorowy.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Opracowanie projektu organizacji ruchu | Opracowanie dokumentacji projektowej | 25 000,00 PLN |
Realizacja zadania | wyznaczenie buspasa | 70 000,00 PLN |
95 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Opracowanie projektu organizacji ruchu-WMIR | Opracowanie projektu organizacji ruchu | 2022 |
Realizacja zadania-ZDMK | Utworzenie buspasa | 2023 |
Galeria
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Poprawa warunków jazdy komunikacją zbiorową poprzez szybszy transport wydzielonym buspasem; zwiększenie atrakcyjności korzystania z komunikacji zbiorowej i zachęta do wybrania takiego środka poruszania się po mieście.