Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 18 NR 36:

Kotek Włodek i Akademia Hutnika: edukacyjnie i sportowo!

Projekt odrzucony: § 17 ust. 1 pkt. 1. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, których efekty nie spełniają kryterium ogólnodostępności. Z projektu wynika, że kluczowym beneficjentem projektu jest Stowarzyszenie Nowy Hutnik 2010 – na jego potrzeby zostanie stworzona maskotka Akademii Hutnika i powiązane z nią inne elementy wprost promujące Klub: książka dot. Klubu Hutnik, materiały edukacyjne dla nauczycieli mające na celu wprowadzenie w tematykę Klubu Sportowego Hutnik, piknik inauguracyjny na stadionie, spot reklamowy dla Akademii Hutnika. Szacunkowe koszty związane z promocją tego podmiotu to prawie 25% kosztu realizacji całego projektu, tj. ponad 50.000 zł. Zgodnie z Uchwałą nr LI/1410/21 Rady Miasta Kraków z dnia 13 stycznia 2021 roku w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Kraków, ogólnodostępność projektu należy rozumieć poprzez umożliwienie wszystkim albo ogółowi mieszkańców nieodpłatnej możliwości korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach BO, realizacja powinna odbywać się w przestrzeni publicznej umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość skorzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji zadania. W projekcie nie zaplanowano bezpłatnych zajęć/wydarzeń sportowych adresowanych do mieszkańców Dzielnicy XVIII Nowa Huta. W dniu 20 lipca 2021 roku podczas rozmowy telefonicznej z Dyrektorem Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida Wnioskodawczyni została przekazana informacja, że istnieje wątpliwość co do spełniania przez wniosek kryterium ogólnodostępności. Wnioskodawczyni stwierdziła, że Akademia Hutnika przeprowadzi także zajęcia bezpłatne, nie zostały one jednak bliżej określone ani wskazane we wniosku. Wydział Sportu UMK w piśmie z dnia 26 lipca 2021 roku (nr pisma SP.01.526.2.61.2021), podkreślił, że założony w projekcie charakter planowanych działań oraz kosztorys nie przewidują realizacji żadnych działań sportowych, do których Wydział Sportu UMK mógłby wydać merytoryczną opinię. Wnioskodawczyni nie wykazała umocowania do reprezentowania Stowarzyszenia Nowy Hutnik 2010 i zaciągania w imieniu Stowarzyszenia jakichkolwiek zobowiązań – w tym w zakresie prowadzenia nieodpłatnych zajęć. W związku z powyższymi wątpliwościami zwrócono się o wyrażenie opinii o spełnianiu przez projekt kryterium ogólnodostępności do Dzielnicy XVIII Nowa Huta. Dnia 26 lipca 2021 roku otrzymano odpowiedź od Przewodniczącego Rady i Zarządu Dzielnicy XVIII Nowa Huta, iż w oparciu o opinię Komisji Budżetu Obywatelskiego Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta opiniuje on pozytywnie kryterium ogólnodostępności w projekcie „Kotek Włodek i Akademia Hutnika – edukacyjnie i sportowo!”. Zgodnie z § 17 ust. 7. opinię o spełnianiu przez projekt kryterium ogólnodostępności Dzielnica podejmuje na posiedzeniu z udziałem Wnioskodawcy lub osoby przez niego upoważnionej. Pismo z Dzielnicy XVIII nie zawiera informacji potwierdzającej zachowanie tego trybu. Powyższa opinia nie zawiera również uzasadnienia i nie usuwa wątpliwości Oceniającego w zakresie spełnienia kryterium ogólnodostępności dotyczących działań wskazanych do realizacji przez Klub Hutnik. § 17 ust. 1 pkt. 3. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w przypadku projektów, których szacunkowy koszt realizacji przekracza 20 tys. zł, po realizacji generowałyby roczne koszty utrzymania wyższe niż 20% wartości projektu.16 lipca 2021 roku skierowano do Wnioskodawczyni prośbę o uzupełnienie niezbędnych do analizy projektu informacji, w tym m.in. o doprecyzowanie lokalizacji figurek, tablic informacyjnych, płyt chodnikowych (ślady kocich łapek), które są konieczne do oszacowania kosztów. Wnioskodawczyni wskazała przybliżone miejsca lokalizacji figurek, tablic i oznaczeń, nie była jednak w stanie doszacować w tym zakresie kosztów utrzymania efektów projektu w przyszłości. OPINIE: Zarząd Dróg Miasta Krakowa (pismo z dnia 23 lipca 2021 roku DW.454.5.22.2021): na etapie opiniowania wniosku trudno jest oszacować i odnieść się do wskazanych kosztów. W projekcie nie ma wskazanej liczby figurek i płyt chodnikowych do wymiany. Wydział ds. Turystyki UMK (pismo oraz korespondencja mailowa z dnia 23 lipca 2021 roku) – dot. pozycji w harmonogramie pn. Oznaczenie trasy i montaż oznaczeń – brak szczegółowego odzwierciedlenia tego punktu w przedstawionym kosztorysie: Wątpliwości budzą następujące kwestie: 1. Brak ilości przewidywanych punktów do oznakowania. 2. Brak uwzględnionych ew. kosztów związanych z merytorycznym wytyczeniem trasy edukacyjnej. 3. Brak precyzyjnych założeń dotyczących ilości figurek i tablic informacyjnych. 4. Brak orientacyjnych danych co do ich wielkości, materiału, z których mają być wykonane, sposobu posadowienia, etc. 5. Brak uwzględnionych kosztów sporządzenia dokumentacji projektowej i technicznej niezbędnej do zaprojektowania i posadowienia tablic, oraz figurek. W związku z powyższym, w opinii Wydziału, nie jest możliwa weryfikacja zaprezentowanych przez Wnioskodawcę kosztów oraz oszacowanie wydatków związanych z utrzymaniem trasy edukacyjnej w kolejnych latach po jej ew. realizacji. Krakowskie Biuro Festiwalowe (wskazane przez Wnioskodawczynię jako jedna z Instytucji realizujących, pismo z dnia 23 lipca 2021 roku) – brak w projekcie informacji o liczbie figur, tablic i płyt chodnikowych oraz ich rozmieszczeniu, a także o materiale, z którego zostaną wykonane. Bez tych informacji niemożliwe jest przeprowadzenie szacowania kosztów utrzymania. W związku z pozyskanymi opiniami i późniejszymi próbami uszczegóławiania podniesionych wątpliwości z Wnioskodawczynią, nie ma możliwości realnego doszacowania kosztów zarówno samego projektu, jak i kosztów utrzymania generowanych rocznie przez projekt po jego zakończeniu. § 17 ust. 1 pkt. 4. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. W piśmie z dnia 23 lipca 2021 roku (KZ-03.4120.6.577.2021.NP) Miejskiego Konserwatora Zabytków UMK: „Szlak edukacyjny projektowany jest na terenach objętych ochroną konserwatorską, położonych głównie w układzie urbanistycznym Nowej Huty, wpisanym do rejestru zabytków pod numerem A-1132, decyzją z 30.12.2004 r. Teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru Centrum Nowej Huty (Uchwała Rady Miasta Krakowa Nr CXll/1362/13 z dnia 4 grudnia 2013 r.) i wszelkie działania muszą być zgodne z jego zapisami. Obowiązują także zapisy wynikające z Uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XXIX/757/19 z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta.” I dalej: „Akceptuje się ideę projektu, natomiast szczegółowe rozwiązania będą wymagały modyfikacji. W przestrzeni, a zwłaszcza w zabytkowych wnętrzach architektoniczno­krajobrazowych, nie powinno znajdować się nadmiernie dużo ahistorycznych elementów. Dla zachowania ładu przestrzennego nowe obiekty należy dobierać starannie, aby uniknąć chaosu. Z tego względu należy maksymalnie ograniczyć liczbę tabliczek informacyjnych, nie dopuszcza się również montażu figurek kotka Włodka m.in. na Placu Centralnym, przy dworze Jana Matejki w Krzesławicach i w opactwie oo. Cystersów w Mogile. Oznaczenie szlaku za pomocą śladów kocich łapek w nawierzchniach również wymaga głębszych analiz. Nawierzchnie w Nowej Hucie są istotnymi elementami układu objętego ochroną i mają wpływ na charakter przestrzeni.” W związku z powyższą opinią Wnioskodawczyni została natychmiast poinformowana o konieczności wprowadzenia zmian w ilości oraz lokalizacjach figurek kotka i tabliczek informacyjnych. Z tego względu, zgodnie z pismem Konserwatora, ostateczna akceptacja zamierzenia będzie możliwa po przedstawieniu konkretnych rozwiązań dostosowanych do kontekstu przestrzennego i niekonkurencyjnych dla zabytków. Również w opinii Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK (pismo z dnia 26 lipca 2021 roku KD-06.415.2.37.2021) konieczne jest uwzględnienie planowanych tras, atrakcji i elementów małej architektury w ramach projektu w oparciu o obowiązujące przepisy dot. Uchwały nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 roku w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Nowa Huta. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (pismo z dnia 23 lipca 2021 roku DW.454.5.22.2021) – „Ostateczna forma i lokalizacja rzeźb na terenach wpisanych do rejestru zabytków wymaga uzyskania pozwolenia Miejskiego Konserwatora Zabytków, po wcześniejszej akceptacji Plastyka Miasta.” oraz „W przypadku lokalizacji obiektów w granicach pasów drogowych należy uzyskać akceptację i uzgodnienie ZDMK oddzielnie dla każdej lokalizacji”. Oceniający nie otrzymał opinii Plastyka Miasta Krakowa w przedmiotowej sprawie. Wydział ds. Turystyki UMK – wydanie opinii wymaga uzgodnień z odpowiednimi jednostkami dotyczących posadowienia elementów małej architektury, ewentualnie z Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie Parku Kulturowego Nowa Huta. Tym samym Oceniający uznaje, że tak przedstawiony projekt stoi w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Po próbach dookreślenia lokalizacji elementów małej architektury, Wnioskodawczyni wskazała je używając nieprecyzyjnych określeń. Wnioskodawczyni nie zgodziła się również na wprowadzenie zmian, które pozwoliłyby zachować spójność z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. § 17 ust. 1 pkt. 5. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które wymagają współpracy instytucjonalnej, jeżeli osoby odpowiedzialne za kierowanie daną instytucją nie przedstawiły wyraźnej, pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia. Wnioskodawczyni wskazała jako „instytucje realizujące projekt”: Klub Hutnik, Krakowskie Biuro Festiwalowe i Klub Kuźnia. 16 lipca 2021 roku skierowano do Wnioskodawczyni prośbę o uzupełnienie niezbędnych do analizy projektu informacji, w tym dostarczenie oświadczeń o gotowości do współpracy instytucji, które Wnioskodawczyni wskazała do realizacji projektu, zgodnie z § 10 ust. 3 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Zgodę od Stowarzyszenia Nowy Hutnik 2010 dot. współpracy podczas realizacji projektu Oceniający otrzymał 21 lipca 2021 roku – pismo podpisał prezes Stowarzyszenia Nowy Hutnik 2010. Zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego z Rejestru Stowarzyszeń, Innych Organizacji Społecznych i Zawodowych, Fundacji oraz Samodzielnych Publicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej Stowarzyszenie Nowy Hutnik 2010 reprezentowane jest przez dwóch członków zarządu łącznie. Tym samym dostarczone przez Wnioskodawczynię pismo nie spełnia wymogów określonych w § 10 ust. 3 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Jednocześnie należy zauważyć, że jako instytucję realizującą Wnioskodawczyni wskazała Klub Hutnik a uzupełniona zgoda została wydana przez Stowarzyszenie Nowy Hutnik 2010. Dodatkowo, w piśmie z dnia 26 lipca 2021 roku z Wydziału Sportu UMK zwrócono uwagę iż, „Wnioskodawca na etapie zgłaszania projektu nie może wskazywać bezpośredniego realizatora proponowanego zadania. Dane, określającego konkretnego wykonawcę zadania w zgłoszonym projekcie naruszają zapisu regulaminu BO Miasta Krakowa – par. 17 ust. 2.”. Zgodnie z treścią wniosku Stowarzyszenie Nowy Hutnik 2010 miałoby być realizatorem i jednocześnie beneficjentem projektu w zakresie działań związanych z Akademią Hutnika (m.in. spot reklamowy reklamujący maskotkę Akademii Hutnik i sam klub Hutnik, gadżety związane z Akademią Hutnika). Wnioskodawczyni nie wyraziła zgody na ograniczenie działań reklamowych do promowania samej trasy edukacyjno-sportowej. Nie otrzymano pisemnej gotowości do współpracy w formie oświadczenia z KBF. Wnioskodawczyni skontaktowała się telefonicznie z Dyrekcją Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida dopiero na etapie weryfikacji merytoryczno-prawnej wniosku. Została poinformowana, że zgodnie z Regulaminem budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa o pisemną zgodę na współpracę instytucjonalną należy wystąpić przed złożeniem projektu. Gdyby to zrobiła, to z przyczyn obiektywnych nie otrzymałaby oświadczenia o gotowości do współpracy ze strony OKN, ponieważ projekt – jako zadanie o charakterze edukacyjno-sportowym - nie wpisuje się w działania statutowe Ośrodka Kultury. Ponadto, zdaniem Oceniającego, Wnioskodawczyni nieprawidłowo wskazała jako realizatora zadania Klub Kuźnia, ponieważ jest on jedynie częścią Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida, a dodatkowo znajduje się w Dzielnicy XV Mistrzejowice, czyli poza obszarem realizacji zadania. § 17 ust. 1 pkt. 6-7. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności oraz które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta. Odnośnie § 17 ust. 1 pkt 6 Regulaminu BO: Koncepcja projektu oparta jest na postaci Kotka Włodka – bohatera książki dla dzieci autorstwa Wnioskodawczyni, z ilustracjami Joanny Styrylskiej- Gałażyn. Wnioskodawczyni zapewniła Oceniającego o dysponowaniu autorskimi prawami majątkowymi do postaci Kotka Włodka oraz o gotowości do „nieodpłatnego przekazania praw autorskich do postaci i rysunku na potrzeby projektu”. Powyższe informacje nie znajdują jednak odzwierciedlenia we wniosku. Kwestie związane z prawami autorskimi mogą rodzić trudności w związku z przygotowaniem maskotki dla Akademii Hutnika oraz figurek. Oceniający skierował zapytanie do Działu Prawnego UMK, jednak ten odmówił przyjęcia zlecenia. Odnośnie § 17 ust. 1 pkt 6 i 7 Regulaminu BO: W opinii Wydziału Geodezji UMK (pismo z dnia 22 lipca 2021 roku GD-01.015.63.2021) opisany w projekcie mural istniejący na ścianie garaży przy boisku w os. Centrum D położony jest na działce nr 110 obręb 51 jednostka ew. Nowa Huta stanowiącej własność Gminy Miejskiej Kraków w wieczystym użytkowaniu osób fizycznych. Oznacza to, że mural wykonano na ścianie garaży należących do nieznanych Oceniającemu osób fizycznych. Garaże te nie są własnością miasta i nie pozostaję we władaniu miasta. Tym samym renowacja byłaby wykonana w sprzeczności z § 17 ust. 1 pkt. 7 Regulaminu BO. Wątpliwości Oceniającego budzą także lokalizacje figurek i łapek Kotka zaplanowane przez Wnioskodawczynię. Z opinii Miejskiego Konserwatora Zabytków UMK (pismo z dnia 23 lipca 2021 roku KZ-03.4120.6.577.2021.NP) – „należy maksymalnie ograniczyć liczbę tabliczek informacyjnych, nie dopuszcza się również montażu figurek kotka Włodka m.in. na Placu Centralnym, przy dworze Jana Matejki w Krzesławicach i w opactwie oo. Cystersów w Mogile. Oznaczenie szlaku za pomocą śladów kocich łapek w nawierzchniach również wymaga głębszych analiz. Nawierzchnie w Nowej Hucie są istotnymi elementami układu objętego ochroną i mają wpływ na charakter przestrzeni.” Miejski Konserwator Zabytków UMK zwraca uwagę, że „Szlak edukacyjny projektowany jest na terenach objętych ochroną konserwatorską, położonych głównie w układzie urbanistycznym Nowej Huty, wpisanym do rejestru zabytków pod numerem A-1132, decyzją z 30.12.2004 r. Teren objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru Centrum Nowej Huty (Uchwała Rady Miasta Krakowa Nr CXll/1362/13 z dnia 4 grudnia 2013 r.) i wszelkie działania muszą być zgodne z jego zapisami. Obowiązują także zapisy wynikające z Uchwały Rady Miasta Krakowa Nr XXIX/757/19 z dnia 20 listopada 2019 r. w sprawie utworzenia parku kulturowego pod nazwą Park Kulturowy Nowa Huta” (pismo z dnia 23 lipca 2021 roku KZ-03.4120.6.577.2021.NP). Z tego względu, zgodnie z pismem Konserwatora, ostateczna akceptacja zamierzenia będzie możliwa po przedstawieniu konkretnych rozwiązań dostosowanych do kontekstu przestrzennego i niekonkurencyjnych dla zabytków. Ponieważ Wnioskodawczyni nie wprowadziła sugerowanych przez MKZ zmian można wnioskować, że uzyskanie zgody Konserwatora niezbędnej do realizacji projektu może okazać się niemożliwe. Również w opinii Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego UMK (pismo z dnia 26 lipca 2021 roku KD-06.415.2.37.2021) konieczne jest uwzględnienie planowanych tras, atrakcji i elementów małej architektury w ramach projektu w oparciu o obowiązujące przepisy dot. Uchwały nr XXIX/757/19 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 listopada 2019 roku w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Nowa Huta. Zgodnie ze stanowiskiem Zarządu Dróg Miasta Krakowa (pismo z dnia 23 lipca 2021 roku DW.454.5.22.2021) – „Ostateczna forma i lokalizacja rzeźb na terenach wpisanych do rejestru zabytków wymaga uzyskania pozwolenia Miejskiego Konserwatora Zabytków, po wcześniejszej akceptacji Plastyka Miasta.” oraz „W przypadku lokalizacji obiektów w granicach pasów drogowych należy uzyskać akceptację i uzgodnienie ZDMK oddzielnie dla każdej lokalizacji”. Oceniający nie otrzymał opinii Plastyka Miasta Krakowa w przedmiotowej sprawie. Wydział ds. Turystyki UMK stwierdził, że wydanie opinii wymaga uzgodnień z odpowiednimi jednostkami dotyczących posadowienia elementów małej architektury, ewentualnie z Wydziałem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie Parku Kulturowego Nowa Huta. W opinii Oceniającego projekt „Kotek Włodek…” narusza § 17 ust. 1 pkt. 6 oraz 7 Regulaminu BO. § 17 ust. 1 pkt. 8. W ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które zakładają realizację jedynie części zadania – wykonanie wyłącznie projektu przedsięwzięcia bez uwzględnienia środków na realizację lub zabezpieczają środki wyłącznie na realizację bez uwzględnienia środków na projekt. W projekcie „Kotek Włodek i Akademia Hutnika: edukacyjnie i sportowo!” zabezpieczono środki na realizację nie uwzględniając środków na projekt, „w tym na przygotowanie projektu do realizacji, opracowanie koncepcji i wytycznych do realizacji (np. jak duże mają być figurki, z jakiego materiału, itp.” – z opinii Wydziału ds. Turystyki UMK. W opinii Zarządu Dróg Miasta Krakowa projekt powinien być realizowany w cyklu dwuletnim (a nie jednorocznym, jak założyła Wnioskodawczyni), przy czym w pierwszym roku należałoby przygotować dokumentację i pozyskać wszystkie decyzje i uzgodnienia – tymczasem projekt nie przewiduje kosztów przygotowania koniecznej dokumentacji (pismo z ZDMK z dnia 23 lipca 2021 roku DW.454.5.22.2021). Kosztorys nie uwzględnia również projektów: kostiumu - maskotki klubowej dla człowieka, figurek, gadżetów, tablic, oznaczeń w płytach chodnikowych, kosztów stworzenia strony (wykupienie domeny, serwera, administrowania) na której byłyby zamieszczone materiały multimedialne przygotowane w ramach projektu. INNE: Zadanie zgłoszono jako projekt o charakterze edukacyjnym i sportowym w kategorii edukacja. Z odpowiedzi Wydziału Edukacji UMK wynika, że nie może on wydać merytorycznej opinii w kwestiach związanych z opracowaniem materiałów edukacyjnych, ponieważ rolę nadzoru pedagogicznego zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe pełni w imieniu wojewody kurator oświaty. Tym samym przygotowywanie zawnioskowanych materiałów edukacyjno-sportowych dla nauczycieli oraz scenariuszy warsztatów dla przedszkoli i szkół musiałoby się odbywać przy współpracy i akceptacji kuratora oświaty. Może to być utrudnione ponieważ Kotek Włodek może być kojarzony z postacią „Włodka” i w sposób niezamierzony ocieplać postać Włodzimierza Iljicza Lenina i jego pomnika kojarzonego z Nową Hutą. W opinii Oceniającego, nie jest też możliwe wytypowanie pilotażowo trzech szkół i trzech przedszkoli i narzucenie im do realizacji takiego programu. W kwestii sportowego charakteru projektu, Wydział Sportu UMK wypowiedział się w piśmie z dnia 26 lipca 2021 roku (nr pisma SP.01.526.2.61.2021), że założony w projekcie charakter planowanych działań oraz kosztorys nie przewidują realizacji żadnych działań sportowych, do których Wydział Sportu UMK mógłby wydać merytoryczną opinię. PODSUMOWANIE: Oceniający odrzuca projekt „Kotek Włodek i Akademia Hutnika: edukacyjnie i sportowo!” (numer projektu BO.D18.36/21) ponieważ w wyniku przeprowadzenia weryfikacji merytoryczno-prawnej zauważa następujące przeszkody w jego realizacji: 1. nie wszystkie efekty projektu spełniają kryterium ogólnodostępności, 2. nie można oszacować realnych kosztów rocznego utrzymania projektu po realizacji, 3. Wnioskodawczyni nie zgadza się na ograniczenia wniosku, które umożliwiłyby akceptację projektu przez odpowiednie jednostki, 4. brak zgód na współpracę instytucjonalną oraz wskazanie wykonawcy spoza komórek organizacyjnych UMK lub miejskich jednostek organizacyjnych, 5. mural – jako część projektu – nie może być odnawiany z wykorzystaniem środków BO, ponieważ znajduje się na ścianie budynku należącego do osób fizycznych, 6. projekt jest niepełny ponieważ zabezpiecza środki na realizację bez uwzględnienia wszystkich środków na projekt, 7. wdrożenie programu edukacyjno-sportowego do przedszkoli i szkół podstawowych nie leży w kompetencjach Miasta, 8. projekt nie jest możliwy do zrealizowania w cyklu jednorocznym, 9. postać i rysunek Kotka Włodka objęta jest prawami autorskimi należącymi do Wnioskodawczyni, co może zasadniczo wpłynąć na realizację zadania, 10. istotnym beneficjentem projektu jest Klub Hutnik zarządzany przez Stowarzyszenie Nowy Hutnik 2010 prowadzący działalność gospodarczą.

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 18 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja:

Opis projektu

Celem projektu  jest rozpowszechnienie postaci promującej Nową Hutę oraz lokalny klub sportowy Hutnik oraz stworzenie trasy edukacyjnej: Śladami Kotka Włodka przez Nową Hutę wraz z przygotowaniem programu edukacyjno-sportowego adresowanego do dzieci (grupy zorganizowane) oraz rodzin z dziećmi. Zostanie stworzona maskotka dla  Akademii Hutnika i powiązane z nią tematycznie inne elementy promujące klub oraz książka zawierająca wątki związane z klubem Hutnik oraz Nową Hutą.
Trasę będą oznaczały: figurki, ślady kocich łapek w płytach chodnikowych, mural (istniejący, ale odnowiony) oraz Drzewo: Mruczący Kasztanowiec. Zostaną opracowane 3 ścieżki, propozycja głównej ścieżki mieści się ściśle na terenie dzielnicy XVIII. Dokładne umiejscowienie figurek, tablic (tudzież mniejszych form nie przysłaniających) będzie możliwe po wcześniejszym zweryfikowaniu możliwości i atrakcyjności miejsc z przewodnikami, historykami, pedagogami, ZZM, Miejskim Konserwatorem Zabytków. Sugerowane przeze mnie umiejscowienie figurek, śladów kocich łapek w płytach chodnikowych: A

  1. Aleja Róż – łapki w chodnikowych płytach min.10 sztuk jednym ciągiem na przestrzeni pomiędzy Placem Centralnym im. R. Reagana a Aleją Przyjaźni.
  2. Park Ratuszowy – w miejscu,gdzie już jest tabliczka postawiona przez ZZM przy Mruczącym Kasztanowcu, obok rzeźby „Ryby” figurka lub dalej tabliczka, tudzież mniejsza forma informacyjna.
  3. Plac Centralny – na samym środku Placu Centralnego figurka i kocie łapki w płytkach
  4. Łąki Nowohuckie – w niedalekiej odległości od Łąka Cafe, osiedle Centrum E tablica informacyjna, tudzież mniejsza forma informacyjna.
  5. Dawne Kino Światowid, czyli obecne Muzeum Nowej Huty – figurka i płyty chodnikowe tuż obok budynku
  6. Czołg – tuż nieopodal płyty z łapkami
  7. Zgody 7 – tuż przy Cafe Nowa Księgarnia płyty chodnikowe i figurka
  8. Osiedle Wandy – płyty chodnikowe przy pierwszym bloku tuż obok tablicy informującej o fakcie wybudowania pierwszego bloku
  9. Ogródek Jordanowski i boisko przy osiedlu Centrum D z muralem KW – mural już istnieje.
  10. Stadion Hutnik – na terenie przynależnym do klubu – figurka i tablica. Środki przewidziane w budżecie powinny wystarczyć na oznaczenie jeszcze 2-3 miejsc, które zostaną wyłonione w trakcie konsultacji z przewodnikami, pedagogami itp. Każde z miejsc może ulec przesunięciu w nieodległe miejsce, które z na ten moment nieznanych dla mnie przyczyn będzie stosowniejsze a zasugerowane przez ZZM, Miejskim Konserwatorem Zabytków, Zarząd Dróg czy inną kompetentną ku temu jednostkę. Trasy przed ostatecznym wytyczeniem  będą testowane przez różnych odbiorców: dzieci oraz ekspertów.  Na bazie wytyczonej i zatwierdzonej trasy następnie zostanie wykonana mapa edukacyjna/materiał pomocniczy do spacerów. Podczas takiego spaceru dorośli podziwiają architekturę NH, poznają historię, zwiedzają stadion a dzieci  bawią się i uczą. Dzieci w oznaczonych miejscach będą miały za zadanie wykonać określone działania (np. posłuchać Mruczącego Kasztanowca, pohuśtać się na huśtawce, przejść po śladach kotka Włodka, kopnąć piłkę do bramki, odnaleźć  figurkę KW). Po odznaczeniu wszystkich miejsc na mapie będą mogły odebrać małą nagrodę związaną z NH w wybranych punktach. Zostaną opracowane materiały edukacyjne dla nauczycieli mające na celu wprowadzenie w tematykę klubu sportowego i ogólnie nowohucką. Zostanie zorganizowany piknik inauguracyjny na stadionie połączony z otwarciem trasy edukacyjnej. Będą przeprowadzone warsztaty pilotażowe powiązane z przejściem trasy edukacyjnej dla 3 wybranych przedszkoli oraz dla 3 wybranych szkół podstawowych dostosowane poziomem do wieku dzieci.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Głównymi odbiorcami projektu są mieszkańcy Nowej Huty, którzy otrzymują atrakcyjny i rozwijający sposób na aktywne spędzanie czasu wolnego przez udział w życiu i umocnienie więzi z lokalnym klubem oraz promocję Nowej Huty i edukowanie najmłodszych mieszkańców. Do tej pory lokalny klub o bogatej historii nie miał swojej maskotki, która przyciągałaby najmłodszych Nowohucian do czynnego i aktywnego uczestnictwa w życiu klubu.  Mieszkańcy dzięki maskotce z którą i oni i dzieci będą mogli się identyfikować nie tylko zyskają miejscowego bohatera, ale i  w przystępnej spacerowej formie poznają historię miejsca, w którym żyją, wychowują się i dorastają. Co ważne, postać Kotka Włodka jest już znana i kochana przez nowohuckie dzieci. Działając pro bono, autorka i ilustratorka książki o Kotku Włodku odwiedziła już kilkanaście żłobków, szkół i przedszkoli przedstawiając historię Nowej Huty oczyma kociego bohatera.
Projekt wpłynie również na poprawę estetyki miejsc spacerowych, wzrośnie atrakcyjność klubu oraz zajęć przez niego prowadzonych nie tylko dla dzielnicy również dla pozostałych mieszkańców Krakowa.
Warto raz jeszcze podkreślić, że projekt ma charakter otwarty, społecznościowy, wykorzystujący dostępne zasoby (dziedzictwo architektoniczne Nowej Huty ), a jednocześnie odpowiada na potrzeby zgłaszane przez mieszkańców.
Projekt wpisuje się w założenia Miejskiego Programu Rewitalizacji Krakowa. W „Miejskim Programie Rewitalizacji Krakowa (aktualizacja przyjęta Uchwałą NR XXXVI/929/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 r.) „stara”
Nowa Huta jest wskazana jako podobszar zdegradowany: „Stara Nowa Huta starzeje się i coraz częściej lokale mieszkalne są w drodze dziedziczenia nabywane przez ludzi młodych i aktywnych – wyzwaniem jest jednak zatrzymanie ich w podobszarze, stworzenie atrakcyjnych warunków zamieszkania, wychowania dzieci i rekreacji”. Realizacja projektu odbędzie się w porozumieniu i w drodze konsultacji z Miejskim Konserwatorem Zabytków oraz przy spełnieniu wymagań Parku Kulturowego Nowa Huta.

Jako instytucje realizujące wskazuję: klub Hutnik, KBF oraz klub Kuźnia.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie maskotki dla Akademii Hutnika kostium dla człowieka. kostium - maskotka klubowa do dopingowania na zawodach, meczach i innych wydarzeniach. 5 000,00 PLN
Przygotowanie maskotki dla Akademii Hutnika. Projekt i wykonanie 200 sztuk 5 000,00 PLN
Przygotowanie książki, grafika, treść, skład. Zapłata za wykonani ilustracji, zakup zdjęć, projekt okładki 8 000,00 PLN
Wydruk książki 1000 sztuk 8 000,00 PLN
Spot reklamowy dla Akademii Hutnika kilkunastosekundowy spot reklamujący nową maskotkę Akademii Hutnik i sam klub Hutnik oraz trasę edukacyjno-sportową. 7 000,00 PLN
Promocja kampanii w social media, lokalnej prasie lokalna prasa i radio, Facebook, wykonanie zdjęć 7 000,00 PLN
Przygotowanie mapy elektronicznej przygotowanie grafiki, oznaczeń i elektronicznej mapy 5 000,00 PLN
Przygotowanie materiałów edukacyjno-sportowych dla nauczycieli przygotowanie treści, grafik, zdjęć w formie do pobrania ze strony 8 000,00 PLN
Przygotowanie scenariuszy warsztatów dla przedszkoli i szkół przygotowanie treści, grafik, zdjęć w formie do pobrania ze strony 6 000,00 PLN
Przygotowanie materiałów na stronę internetową przygotowanie treści, grafik, zdjęć w formie do pobrania ze strony 3 000,00 PLN
Mural – odnowienie 16 metrów kwadratowych, jest to koszt materiałów i wykonanie, 130, 00 zł za metr kwadratowy plus ewentualne prace dodatkowe 3 000,00 PLN
Wykonanie figurek figurki metalowe a la krasnale we Wrocławiu 50 000,00 PLN
Wykonanie tablic tablice informacyjne 10 000,00 PLN
Płyty chodnikowe wykonanie 10 000,00 PLN
Przygotowanie pikniku scenariusz, wybór atrakcji, zaproszenie gości otwierającego ścieżkę edukacyjno-sportową i promującą nową maskotkę Akademii Hutnik. 30 000,00 PLN
Przygotowanie gadżetów typu: główki, notesiki, breloczki do wykorzystania w 2022 gadżety związane z Akademią Hutnika 20 000,00 PLN
Promocja projektu, przygotowanie materiałów graficznych i marketingowych. plakaty, ulotki itp. 7 000,00 PLN
Rozmieszczenie oznaczeń trasy ścieżki edukacyjno-sportowej. Rozmieszczenie oznaczeń trasy ścieżki edukacyjnej 7 000,00 PLN
Warsztaty warsztaty prowadzenie 12 godzin 4 000,00 PLN
Umowa zlecenie dla osoby przebierającej się w kostium KW w 2022 umowa zlecenie dla osoby przebierającej się w kostium KW w 2022 4 000,00 PLN
207 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Ścieżka edukacyjno-sportowa Wytyczenie ścieżki edukacyjno- sportowej, konsultacje z ekspertami oraz instytucjami oraz zarządcami terenów przez które ścieżka będzie przebiegać oraz z miejskim konserwatorem zabytków, plastykiem miejskim, ZZM, ZBK, ZDMK, testowanie przez wybrane grupy odbiorców. I kwartał 2022
Kostium Przygotowanie maskotki dla Akademii Hutnika kostium dla człowieka. I kwartał 2022
Maskotka klubowa Przygotowanie maskotki dla Akademii Hutnika. I kwartał 2022
Książka Przygotowanie książki, grafika, treść, skład. I kwartał 2022
Mapa Mapa – wersja elektroniczna wraz materiałami pomocniczymi do ścieżki do zamieszczania na stronach www promujących turystykę i sport w mieście, np. Kids in Krakow, klub Hutnik, Muzeum Nowej Huty, Ośrodek Kultury Norwida, Krakow.pl, kotekwlodek.pl i innych. II kwartał 2022
Figurki, tablice, płyty Przygotowanie figurek z metalu, tablic informacyjnych i płyt chodnikowych. II kwartał 2022
Mural Odnowienie muralu. II kwartał 2022
Gadżety Przygotowanie gadżetów typu: główki, notesiki, breloczki do wykorzystania w 2022. II kwartał 2022
Promocja Promocja projektu, przygotowanie materiałów graficznych i marketingowych II kwartał 2022
Oznaczenie trasy i montaż oznaczeń Oznaczenie trasy i montaż oznaczeń. II kwartał 2022
Przygotowanie scenariuszy warsztatów dla przedszkoli i szkół. Przygotowanie scenariuszy warsztatów dla przedszkoli i szkół. III kwartał 2022
Przygotowanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli w formie broszurek, kolorowanek. Przygotowanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli w formie broszurek, kolorowanek. III kwartał 2022
Piknik Przygotowanie pikniku (scenariusza, wybór atrakcji , zaproszenie gości) otwierającego ścieżkę edukacyjno-sportową. III kwartał 2022
Uroczysty piknik Uroczysty piknik na stadionie Hutnika wrzesień 2022
Spot reklamowy, kampanie w social mediach i mediach lokalnych itp. Spot reklamowy, kampanie w social mediach i mediach lokalnych itp. II i III kwartał 2022
Wydruk książki, odbiór gadżetów i kostiumu Wydruk książki, odbiór gadżetów i kostiumu II i III kwartał 2022
Przygotowanie wszelkich pozostałych form graficznych i ich wydruki, zrobienie zdjęć promocyjnych itp. Przygotowanie wszelkich pozostałych form graficznych i ich wydruki, zrobienie zdjęć promocyjnych itp. II i III kwartał 2022
Warsztaty Warsztaty – warsztaty pilotażowe – 3 wybrane przedszkole i 3 wybrane szkoły podstawowe – 12 godzin. IV kwartał 2022
powrót