Edycja Budżet Obywatelski 2021
Projekt ogólnomiejski
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: I obwodnica
Dodatkowe lokalizacje: Straszewskiego (od ul. Piłsudzkiego do ul. Podzamcze), Św. Gertrudy, Westerplatte
Opis projektu
Projekt zakłada zmiany w ruchu na ulicach Św. Gertrudy, Westerplatte oraz Straszewskiego (zaznaczone kolorem fioletowym na poniższej mapce).
Wzorowany ma być na wyremontowanym w zeszłych latach pozostałym odcinku I obwodnicy.
Nie obejmuje on remontu, przebudowy ani zmiany geometrii ulic, a jedynie reorganizację poprzez malowanie znaków poziomych i montaż znaków pionowych.
Przewidziany jest ruch jednokierunkowy dla pojazdów osobowych.
Zachowany zostanie ruch w obydwu kierunkach dla MPK, rowerów (w tym kontrapas od strony Plant) oraz pojazdów służb publicznych (tj. karetek, policji oraz straży miejskiej i pożarnej).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Główne założenia projektu to:
1. Ograniczenie tranzytu samochodowego przez ulice otaczające Planty, a tym samym jego redukcja na obszarach miasta na zewnątrz od I obwodnicy.
2. Zmniejszenie odsetka podróży samochodowych do Dzielnicy Pierwszej z innych części Krakowa na korzyść ekologicznych środków transportu.
3. Redukcja zanieczyszczenia powietrza oraz hałasu.
4. Uspokojenie ruchu zwiększające bezpieczeństwo pieszych oraz rowerzystów.
5. Przyspieszenie komunikacji zbiorowej.
Dzięki likwidacji ruchu samochodowego na pasie od strony Plant, zniknie problem blokowania tramwajów przez auta osobowe oczekujące na ulicy Westerplatte na lewoskręt w stronę Kopernika. Zmniejszy to również paraliż skrzyżowania przy Poczcie Głównej podczas szczytu komunikacyjnego.
Redukcja hałasu i zanieczyszczenia powietrza zwiększy komfort życia okolicznych mieszkańców.
Reorganizacja ruchu, doprowadzając do ograniczenia tranzytu i wjazdu samochodów do centrum z innych dzielnic, ułatwi znalezienie wolnego miejsca do parkowania okolicznym mieszkańcom.
Zaletą projektu jest jego niski koszt i łatwość wdrożenia, jak również odwracalność w przypadku konieczności jego rewizji w przyszłości. Wystarczy zmienić oznakowanie poziome i pionowe.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Dokumentacja projektowa, malowanie znaków poziomych, montaż znaków pionowych | | 200 000,00 PLN |
| | 200 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Dokumentacja, zmiana oznakowania | | 2022 |
Galeria