Edycja Budżet Obywatelski 2021
Projekt lokalny - 12
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 111 ul. Bieżanowska 204, 30-856 Kraków
Opis projektu
Projekt „Koraliki, sznurki i druciki” skierowany jest do uczniów szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dz. XII, oraz do uczniów zamieszkałych na terenie Dz. XII uczęszczających do szkół podstawowych na terenach innych dzielnic.
Propozycja warsztatów jest sprawdzoną, wypracowaną przez lata i cieszącą się dużą popularnością wśród dzieci formułą zajęć pozalekcyjnych, na których uczestnicy poznają różne techniki robótek ręcznych. Wiodącą i najbardziej lubianą jest tkactwo koralikowe. Technika polega na nawlekaniu drobnych koralików w odpowiedni sposób (wg. wydrukowanego schematu) na cienki drucik lub żyłkę, aby powstała określona forma płaska lub przestrzenna. Technika ta daje ogromne możliwości działania w bardzo szerokiej skali trudności, dlatego jest bardzo lubiana zarówno przez najmłodszych, jak i tych starszych uczestników warsztatów. Dzieci na zajęciach mają zwykle kilka propozycji schematów, z których mogą wybrać ten, który najbardziej im się podoba, który jest na takim poziomie trudności, że praca nad nim będzie sprawiała przyjemność, nie zniechęcała, lecz motywowała do podejmowania stopniowo coraz trudniejszych wyzwań. Na zajęciach każde dziecko będzie pracowało własnym tempem, nie będziemy tworzyć na wyścigi, ani oceniać. Po opanowaniu techniki dzieci podejmują próby tworzenia projektów według własnej inwencji twórczej. Dzięki półproduktom typu: bigle do kolczyków, zawieszki, zapięcia do bransoletek, spinki czy gumki, można tworzyć różne elementy biżuterii, breloczki, czy ozdoby do włosów. Dla najmłodszych tkactwo koralikowe jest doskonałą alternatywą dla szydełkowania, które często dla nich okazuje się zbyt trudne. Natomiast jeśli wśród uczestników zajęć znajdą się chętni na szydełkowanie, poznają zasady posługiwania się szydełkiem i nauczą się podstawowych splotów. Kolejną techniką wykorzystywaną przy różnych projektach będzie makrama, czyli sztuka wiązania sznurków, bez użycia igieł, drutów lub szydełka.
Oprócz głównych technik, będą pojawiały się elementy pracy z wykorzystaniem różnych materiałów takich jak: papier, tkanina, sznurek, filc, rozmaite artykuły pasmanteryjne itp. Wszystkie narzędzia i materiały potrzebne do zajęć będą zapewnione.
Zajęcia mają bardzo elastyczną formę. Jeśli ktoś tak bardzo polubi tkactwo koralikowe, że będzie chciał się realizować twórczo wyłącznie w tej technice, nie będzie zmuszany do szydełkowania, makramy lub innych projektów, lecz będzie mógł doskonalić umiejętności w tej ulubionej. Będzie natomiast zachęcany ciekawymi propozycjami do spróbowania swych sił w różnych technikach. Najważniejsze będą przyjemność i radość z tworzenia oraz satysfakcja z efektów pracy, które mogą stać się wspaniałymi drobnymi upominkami dla członków rodziny czy koleżanek i kolegów.
Warsztaty odbywać się będą jako cykl cotygodniowych zajęć pozalekcyjnych, w okresie od lutego 2022 do grudnia 2022, z przerwą w okresie wakacyjnym. Ze względu na warsztatowy charakter zajęć, dzieci będą podzielone na cztery małe, dziesięcioosobowe grupy, z których każda będzie się spotykała jeden raz w tygodniu na 1,5 godzinnych zajęciach. Dokładny plan zajęć uzależniony jest od dostępności sal lekcyjnych i będzie uzgodniony z dyrekcją SP. 111, w której zajęcia będą się odbywały.
Zapisy będą odbywały się mailowo wg kolejności zgłoszeń.
Łączna ilość godzin warsztatowych w projekcie - 204
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wszyscy wiemy jakie szkody poczyniła pandemia i związana z nią izolacja. Najmłodsze pokolenie chyba najbardziej odczuwa jej skutki. Specjaliści alarmują o złym stanie psychicznym dzieci i młodzieży, spowodowanym brakiem bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i przeniesieniem życia do świata wirtualnego. Miesiące spędzone przed ekranem komputera, tabletu czy telefonu spowodowały, że spora część dzieci i młodzieży tak mocno zapuściła korzenie w internecie, że nie czują już ochoty ani potrzeby innych zajęć. Żeby odciągnąć ich od ekranów potrzebna jest nowa, naprawdę ciekawa propozycja, która ich zainteresuje i na nowo zaktywizuje do działania. Warsztaty "Koraliki, sznurki i druciki" są odpowiedzią na to zapotrzebowanie. Robótki ręczne mają tyle zalet, że trudno je wymienić w kilku zdaniach. Wszystkie techniki zawarte w projekcie angażują obie ręce, co w doskonały sposób wpływa na koordynację obu półkul mózgowych, rozwijają wiele zdolności poznawczych, sprawność manualną, koordynację oko-ręka. Poprawiają koncentrację, zmniejszają stres i niepokój, przynosząc wyciszenie i dobre samopoczucie.
Kształtują takie cechy jak wytrwałość, zaangażowanie, cierpliwość. Uczą wyznaczania sobie celu i osiągania go, co bardzo pozytywnie wpływa na poczucie własnej wartości, a wspólne działanie w grupie umacnia więzi rówieśnicze.
Drugim, bardzo ważnym uzasadnieniem dla realizacji zadania ze środków Budżetu Obywatelskiego, jest kolejny przykry skutek pandemii - pogorszenie sytuacji materialnej wielu rodzin, a co za tym idzie brak możliwości finansowania dzieciom odpłatnych zajęć pozaszkolnych.
W tej sytuacji umożliwienie dzieciom i młodzieży udziału w bezpłatnych dla nich warsztatach wydaje się być jak najbardziej uzasadnione.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Materiały i narzędzia do zajęć oraz wyposażenie pomocnicze. | Narzędzia typu: nożyczki, szydełka, nożyczki jubilerskie, szczypce okrągłe itp.
Materiały: koraliki, włóczki, sznurki, druciki, półfabrykaty do wyrobu elementów biżuterii typu bigle, zapięcia do bransoletek itp. Spinki, gumki do włosów. Artykuły pasmanteryjne, filc itp. Segregator na schematy, papier i tusze do drukowania schematów. Podkładki na koraliki, plastikowe pudełka na koraliki. | 4 000,00 PLN |
Wynajem sali | 204h x 30zł | 6 120,00 PLN |
Wynagrodzenie instruktora | 204h x 120zł | 24 480,00 PLN |
Informacja i promocja | Projekt i wydruk plakatów i ulotek. | 700,00 PLN |
| | 35 300,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Ustalenie terminów zajęć. | Ustalenie terminów warsztatów dla poszczególnych grup - dzień tygodnia i godzina. | do 6.01.2022 |
Promocja. | Informacje o projekcie i zapisach na warsztaty - plakaty, ulotki, wiadomości
e-mail rozesłane do szkół podstawowych na terenie dzielnicy XII. Dotarcie z informacjami do rodziców poprzez system Librus, bądź informacje na stronach szkół. | 10.01.2022-12.01.2022 |
Rekrutacja. | Zapisy dzieci na warsztaty drogą elektroniczną, na podany w informacjach adres e-mail. Zapisy wg. kolejności zgłoszeń. | od 13.01.2022 do wyczerpania miejsc. |
Harmonogram warsztatów w poszczególnych miesiącach od 02.2022 do 06.2022 | Luty - 24 godz.
Marzec - 30 godz.
Kwiecień - 24 godz.
Maj - 24 godz.
Czerwiec - 18 godz.
W sumie 120 godz. | 01.02.2022 - 17.06.2022 |
Przerwa wakacyjna. | Przerwa w warsztatach ze względu na okres wakacyjny. | 18.06.2022 - 09.09.2022 |
Ustalenie terminów zajęć. | Ze względu na rozpoczęcie nowego roku szkolnego konieczne jest ponowne ustalenie terminów warsztatów. | do 02.09.2022 |
Informacja o nowych terminach zajęć. | Przesłanie wiadomości z nowymi terminami zajęć i informacją o zapisach do szkół podstawowych na terenie dzielnicy. Przekazanie wiadomości rodzicom uczniów. | 05.09.2022 - 07.09.2022 |
Ponowna rekrutacja. | Zapisy jak w pierwszej rekrutacji. | od 08.09.2022 do wyczerpania wolnych miejsc. |
Harmonogram warsztatów w poszczególnych miesiącach od 09.2022 do 11.2022 | Wrzesień - 24 godz.Październik - 30 godz.Listopad - 30 godz.W sumie 84 godz. | 12.09.2022 - 30.11.2022 |
Załączniki
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Propozycja zadania w zakresie nauki szydełkowania i tkactwa koralikowego z elementami innych technik rękodzielniczych dla uczniów szkół podstawowych. Najmłodsze pokolenie najbardziej odczuwa skutki pandemii, czas spędzony przed ekranem komputerem nasilił zaburzenia psychiczne spowodowane brakiem bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami i przeniesieniem życia do świata wirtualnego. Szydełkowanie poprawia koordynację ruchową i uczy zarządzania wieloma informacjami jednocześnie. Ponadto zajęcia proponowane w projekcie poprawiają koncentrację, zmniejszają stres i uspokajają, przyczyniają się do poprawy samopoczucia. Realizacja projektu wpłynie na rozwijanie zdolności manualnych i poznawczych dzieci.