Mobilne zestawy ratujące życie z AED dla Straży Miejskiej
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej Krakowa. Projekt zakłada zakup 10 mobilnych zestawów ratujących życie na potrzeby wyposażenia radiowozów funkcjonariuszy Straży Miejskiej Miasta Krakowa. Ogólnodostępność projektu polega na nieodpłatnej możliwości skorzystania z jego efektów szerokiemu gronu odbiorców, czyli wszystkim mieszkańcom Krakowa wymagającym natychmiastowej pomocy przed przybyciem Zespołu Ratownictwa Medycznego.
Opis projektu
Celem projektu jest zwiększenie przeżywalności nagłego zatrzymania krążenia wśród mieszkańców Krakowa. Projekt zakłada zakup 10 mobilnych zestawów ratujących życie, w skład których wchodzić będą: automatyczny defibrylator zewnętrzny AED, akcesoria do resuscytacji krążeniowo-oddechowej i zestaw do tamowania krwotoków dla funkcjonariuszy Straży Miejskiej Miasta Krakowa, którzy podczas codziennych patroli w przestrzeni ogólnodostępnej udzielają pomocy osobom w stanie bezpośredniego zagrożenia życia.
Defibrylator AED (ang. Automated External Defibrillator), czyli automatyczny zewnętrzny defibrylator to urządzenie umożliwiające analizę rytmu serca oraz wykonanie wyładowania elektrycznego u poszkodowanego. Możliwie szybkie dostarczenie wyładowania pozwala wielokrotnie zwiększyć przeżywalność osób poszkodowanych.
Projekt zakłada zakup 10 mobilnych zestawów zawierających:
· 10 urządzeń AED wraz z walizką,
· 10 pakietów do tamowania krwotoków,
· 10 zestawów akcesoriów do resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Zakładane skutki długoterminowe dotyczą zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców Krakowa poprzez zwiększenie przeżywalności oraz jakości życia osób, które doznały nagłego zatrzymania krążenia lub znajdowały się w innym stanie bezpośredniego zagrożenia życia (np. krwotok zewnętrzny).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Nagłe zatrzymanie krążenia (NZK) jest trzecią co do częstości przyczyną zgonów w Europie. Roczna zapadalność na pozaszpitalne zatrzymanie krążenia wynosi od 67 do 170 osób na 100 000 mieszkańców, z czego dla Polski jest największy z odnotowanych, czyli 170 na 100 000 mieszkańców [6]. W Krakowie (stan na 30.06.2020) mieszka 781 000 osób [7], a co za tym idzie problem NZK może dotyczyć ponad 1 300 krakowian rocznie.
Odsetek rozpoczętych resuscytacji krążeniowo-oddechowych (RKO) wśród osób postronnych (świadków zdarzenia) różni się w poszczególnych krajach i wynosi średnio 58% (zakres 13%-83% w zależności od kraju). Stosowanie automatycznych defibrylatorów zewnętrznych (AED) wciąż jest na niskim poziomie – w Europie tylko w średnio 28% przypadków pozaszpitalnych NZK (zakres 3,8%-59% w zależności od kraju) wykorzystywany jest AED. Wskaźniki przeżycia przy wypisie ze szpitala wynoszą średnio 8% i są zróżnicowane (od 0% do 18%).
Na tzw. łańcuch przeżycia składa się kilka elementów:
· Wczesne rozpoznanie i wezwanie pomocy
· Wczesne rozpoczęcie RKO
· Wczesna defibrylacja
· Opieka poresuscytacyjna [6].
Żeby zwiększyć szanse na przeżycie osób, które doznały nagłego zatrzymania krążenia należy dążyć do zwiększenia dostępności AED. Im bliżej od osoby wymagającej pomocy znajduje się to urządzenie tym szybciej będzie ono dostarczone do miejsca zdarzenia. Działania te dają szansę na przyspieszenie wykonania wyładowania, a w konsekwencji zwiększenie przeżywalności pacjentów.
Dodatkowo, obok wczesnej defibrylacji, tamowanie zagrażającego życiu masywnego krwawienia zewnętrznego stanowi działanie kluczowe w pierwszych kilku minutach zdarzenia przed przybyciem Zespołu Ratownictwa Medycznego. Hipowolemia powodowana przez masywne krwawienie należy do potencjalnie odwracalnych przyczyn nagłego zatrzymania krążenia [6], dlatego wczesne zabezpieczenie krwotoku w sposób efektywny jest jedną z priorytetowych czynności na miejscu zdarzenia.
Projekt nie stoi w sprzeczności z Uchwałą NR LXVIII/895/09 Rady Miasta Krakowa z dnia 15 kwietnia 2009 r. w sprawie ustanowienia programu zdrowotnego "Poprawa stanu bezpieczeństwa zdrowotnego mieszkańców Miasta Krakowa w zakresie dostępności pomocy przedmedycznej", którego celem jest budowa i utrzymanie sieci automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED w oparciu o kryteria wynikające z Uchwały Nr XX/264 Rady Miasta Krakowa z dnia 12 września 2007 r., lecz jest jej uzupełnieniem. W ramach funkcjonującej od 2009 roku „Krakowskiej sieci AED – Impuls Życia” zakupiono 30 urządzeń AED dostępnych w różnych lokalizacjach Krakowa, w tym 2 urządzenia mobilne znajdujące się na wyposażeniu radiowozów Straży Miejskiej Krakowa. Przy obecnej częstości interwencji Straży Miejskiej, podczas których AED mogłoby zostać wykorzystane, liczba ta jest zbyt mała. Ponadto, nowe urządzenia nie stanowiłyby części wykazu lokalizacji miejsc publicznych, które spełniają kryteria wymagane do umieszczenia zestawów AED na terenie Krakowa, lecz byłyby to dodatkowe urządzenia mobilne. W załączniku dołączone zostało oświadczenie o gotowości do współpracy od Komendanta Straży Miejskiej w Krakowie.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Automatyczny defibrylator zewnętrzny AED | 10 sztuk, norma IP56 | 60 000,00 PLN |
Walizka na AED | 10 sztuk, norma IP67 | 5 500,00 PLN |
Zestaw akcesoriów do resuscytacji krążeniowo-oddechowej | 10 sztuk, zawierający m.in.: rękawiczki jednorazowe, maskę do RKO Pocket Mask, nożyczki ratownicze | 1 500,00 PLN |
Pakiet do tamowania krwotoków | 10 sztuk, zawierający m.in.: opaskę zaciskową i materiały opatrunkowe | 3 000,00 PLN |
70 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Zakup automatycznych defibrylatorów zewnętrznych AED | Ogłoszenie zamówienia publicznego oraz zakup urządzeń | 01.2022–03.2022 |
Zakup walizek na AED, pakietów do tamowania krwotoków, zestawów akcesoriów do resuscytacji krążeniowo-oddechowej | Ogłoszenie zamówienia publicznego oraz zakup przedmiotów | 01.2022–03.2022 |
Użytkowanie zakupionych zestawów podczas patroli Straży Miejskiej | Użytkowanie podczas interwencji wymagających użycia sprzętu | Od 03.2022 |