Parklety dla krakowian
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Wrocławska 62
Dodatkowe lokalizacje: Lea 37, Urzędnicza 44, Łobzowska 17
Opis projektu
Projekt zakłada wybudowanie w czterech lokalizacjach Krakowa parkletów. Każdy z parkletów o powierzchni ok. 50-150 metrów kwadratowych składał się będzie z: nowej nawierzchni zrównującej jego poziom z poziomem chodnika, ławek, stołów i innych mebli miejskich oraz nowych roślin (bylin, krzewów i drzew) w donicach lub w gruncie. Wstępna propozycja zagospodarowania każdego z parkletów została przedstawiona na załączonych szkicach, ale dokładny ich kształt powinien zostać dopracowany przez projektanta.
Podane obiekty małej architektury stanowią przykład elementów wyposażenia i wskazówkę dla projektantów projektu budowlanego. Konkretne typy obiektów małej architektury i ich ilości zostają doprecyzowane na etapie uzgodnień branżowych (dostosowanie do przepisów prawa, m.in. odległości od budynków, dróg, strefy bezpieczeństwa, sieci infrastruktury technicznej). Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.
Autor projektu wyraża zgodę na ewentualną zmianę lokalizacji parkletów oraz zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy zagospodarowania terenu, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem obowiązujących przepisów prawa na etapie sporządzania dokumentacji projektowej wraz z uzgodnieniami. Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wiele miast, od San Francisco po Wiedeń, stosuje parklety na szeroką skalę, by zapewnić pieszym przyjazną przestrzeń nawet na terenach bardzo małych, ale równocześnie położonych tak blisko, jak to możliwe - najlepiej przy tej samej ulicy. Najwyższy czas na Kraków - zacznijmy od czterech parkletów proponowanych w tym projekcie.
- zapewnią miejsce, w którym można usiąść i odpocząć, co jest szczególnie ważne, gdy w najbliższej okolicy brakuje podobnych miejsc (wszystkie lokalizacje),
- zapewnią pasażerom MPK więcej miejsca, gdzie można wygodnie oczekiwać na autobus (ul. Wrocławska),
- uniemożliwią nielegalne parkowanie samochodów (ul. Lea i Wrocławska),
- wykorzystają miejsce obecnie zagospodarowane w sposób nie do końca racjonalny (ul. Urzędnicza - stosunkowo duża przestrzeń przeznaczona na tylko jedno miejsce parkingowe; ul. Lea - fragment jezdni wyłączony z ruchu, obecnie niewykorzystany),
- zaoferują mieszkańcom Krakowa miejsca spotkań (wszystkie lokalizacje),
- wprowadzą do zwartej zabudowy śródmieścia Krakowa więcej cennej zieleni (wszystkie lokalizacje).
Każdy z proponowanych parkletów ma nieco inny charakter, a realizację projektu można traktować jako pilotaż- to świetna okazja, by sprawdzić, które formy parkletów sprawdzą się najlepiej i będą służyć mieszkańcom Krakowa.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Projekt | Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i decyzjami. | 30 000,00 PLN |
Realizacja | Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji zadania | 800 000,00 PLN |
830 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Projekt | Opracowanie dokumentacji projektowej wraz z niezbędnymi uzgodnieniami i decyzjami. | 2022 |
Realizacja | Wykonanie robót budowlanych w ramach realizacji zadania | 2023 |