Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 11 NR 41:

Radarowy wyświetlacz prędkości przy Malborskiej

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17.1 pkt. 6 i 8 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa uzyskał opinię z Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, z której wynika, że wskazane we wniosku radarowe wyświetlacze pokazujące prędkość pojazdu można określić jako „urządzenie sygnalizacyjne do wskazywania prędkości rzeczywistej” zdefiniowane w Załączniku nr 4 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2311). Oznacza to, że jako środek organizacji ruchu, wdrażane rozwiązanie musi być zgodne z poniższymi warunkami: — zastosowanie w miejscach, w których obserwuje się rozwijanie przez kierujących prędkości większej, niż wynika to z przepisu ogólnego lub szczegółowego ograniczenia prędkości i jest to zjawisko szczególnie niepożądane, — wyświetlanie prędkości tylko tych pojazdów, które przekraczają prędkość, — wybór środka powinien zależeć od szczegółowej analizy warunków bezpieczeństwa ruchu na danym odcinku i badań zachowania kierujących, Ponadto: — rozporządzenie nie przewiduje, aby tego typu urządzenie wyświetlało inne komunikaty, jak np. „buźki”, podziękowania itp. — urządzenie takie może być sprzężone z rejestratorem zdarzeń i stanowić dowód przekroczenia przepisów, — cyfry pokazywane przez wyświetlacz nie mogą być barwy białej, — warunki zastosowania, usytuowanie, kształt tablicy, piśmiennictwo, wymiary itd. powinny być zgodne z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (t.j. Dz.U. 2019 poz. 2311 z późn. zm.) — wprowadzenie wnioskowanego rozwiązania jest czynnością organizacyjno-techniczną podejmowaną w ramach zarządzania ruchem na drogach (nie dotyczy uzgodnień branżowych instalacyjnych); zastosowanie urządzenia na drodze publicznej wymaga sporządzenia i zatwierdzenia projektu stałej organizacji ruchu zgodnie z procedurą obowiązującą w Krakowie (procedura IR-2 UMK). Zaproponowane w budżecie obywatelskim rozwiązanie jest stosunkowo rzadko stosowanym narzędziem z grupy środków organizacji ruchu, którego skuteczność nie została potwierdzona badaniami. Stanowi rozwiązanie nietypowe i jego wprowadzenie powinno być ograniczone do wyjątkowych przypadków, gdyż nadmiernie częste stosowanie będzie prowadzić do zmniejszenia jego efektywności (jeśli taka występuje). Ponadto nie można wykluczyć iż nieprawidłowo zastosowane rozwiązanie będzie skutkować obniżeniem bezpieczeństwa ruchu zarówno w miejscu występowania jak i na poziomie ogólnym poprzez deprecjację tradycyjnego oznakowania i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd). Skuteczność rozwiązań, które oddziałują na zachowanie kierujących jest m.in. pochodną częstości ich stosowania. Należy zaznaczyć, że celem nadrzędnym organizacji ruchu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu, a nie zastosowanie określonego rozwiązania (znaku, urządzenia brd) we wskazanym miejscu. Organ zarządzający ruchem zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 784) opracowuje lub zleca do opracowania projekty organizacji ruchu uwzględniające wnioski wynikające z przeprowadzonych analiz organizacji i bezpieczeństwa ruchu. Przeprowadzenie rzetelnej analizy poprzedzającej projekt organizacji ruchu, która wykaże zasadność lub brak stosowania danego rozwiązania w określonych warunkach w czasie przewidzianym harmonogramem opiniowania budżetu obywatelskiego nie jest możliwe. Ponadto obecnie brak jest odpowiednich poligonów, na których można dane rozwiązanie przeanalizować w warunkach analogicznych do wnioskowanej lokalizacji. Biorąc pod uwagę przedstawione wymagania oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i efektywności organizacji ruchu nie można pozytywnie zaopiniować budżetu obywatelskiego w przedstawionym kształcie. Instalacja środka bezpieczeństwa ruchu musi być poprzedzona analizą celowości jego zastosowania oraz wyboru rozwiązania właściwego dla danej lokalizacji. Dopiero po przeprowadzeniu stosownych analiz można określić, czy dane urządzenie jest możliwe do zastosowania jako środek organizacji ruchu, czy też nie. Wynikiem analizy może być także brak zasadności wdrożenia, co jest sprzeczne z zasadą budżetu obywatelskiego. Rozwiązaniem, które zapewnia redukcję prędkości w strefie ograniczenia prędkości i podnosi bezpieczeństwo ruchu jest spójne kształtowanie przestrzeni ulicy jednoznacznie wskazujące na jej charakter (w tym za pomocą urządzeń brd). Stosowanie dodatkowych znaków ma natomiast charakter punktowy. Niniejsza opinia nie uwzględnia kwestii technicznych związanych z utrzymaniem sprawności danego rozwiązania, a także możliwości wykorzystywania danych przez jednostki uprawnione do wystawiania mandatów, w przypadku wykrycia przekroczenia prędkości. Informujemy także, że w lokalizacji wskazanej w zadaniu budżetu obywatelskiego organ zarządzający ruchem otrzymywał już wnioski dotyczące instalacji progów i budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu lub przejściu dla pieszych, które ze względu na wymagania formalne, geometrię drogi, dostępność terenu i efektywność były opiniowane negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 11 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ulica Malborska w obu kierunkach przed skrzyżowaniem z ulicami Szkolną i Macedońską

Opis projektu

Projekt polega na instalacji dwóch radarowych wyświetlaczy prędkości przy ulicy Malborskiej w obu kierunkach przed skrzyżowaniem z ulicami Szkolną i Macedońską. Celem jest zapewnienie bezpieczeństa pieszym na przejściu umieszczonym w pobliżu wejścia do szkoły podstawowej. Wyświetlacz będą mierzyć prędkość nadjeżdżających pojazdów i wyświetlać komunikat z prędkością z jaką się poruszają. Jednocześnie nagradzać lub karcić komunikatem w zależności od prędkości.

Wyświetlacze będą wyposażone w panele fotovoltaiczne i tym samym nie wygają podłaczenia dodatkowego zasilania.
Przewidziane jest również użycie systemu archiwizującego najważniejsze statystyki dotyczące prędkości pojazdów oraz natężenia ruchu.
Odczyt statystyk oraz ich analizę dokonuje dołączona aplikacja komputerowa, a parametry działania urządzenia jak i ściąganie statystyk przeprowadza się bezprzewodowo wykorzystując przystawkę radiową lub bluetooth.
Niestety z uwagi na umiejscowienie przejścia, ukształtowanie terenu i komunikację miejską nie jest możliwe zastosowanie progów zwalniających, czy sygnalizacji świetlnej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Rzeczone przejście znajduje się naprzeciw wejścia do budynku oświatowego, w którym znajdują się Szkoła Podstawowa. Ponadto przez przejście poruszają się piesi podążający do innych placówek oświatowych, centrum kultury czy pobliskiego kościoła. Jest to skrzyżowanie przez, które porusza się codziennie wiele dzieci. Część z rodzicami ale gro z nich już samodzielnie.
Zwiększone natężenie ruchu zarówno samochodowego jak i pieszego coraz częściej powoduje niebezpieczne sytuacje z udziałem samochodów poruszających się z nadmierną prędkością. Rozwiązanie takie doprowadzi do zmniejszenia prędkości przez kierujących, podniesie bezpieczeństwo dzieci, a jednocześnie nie będzie stanowiło utrudnienia w ruchu dla autobusów komunikacji publicznej. Zapewni też statystyki dające odpowiedź, czy wymagane są dalsze działania w celu uspokojenia kierowców podróżujących ulicą Malborską.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Radar z wyświetlaniem prędkości Dwa kompletne radarowe wyświetlacze prędkości z oprogramowaniem. 18 000,00 PLN
Zestaw zasilania solarnego Dwa kompletne zestawy zasilania solarnego wraz z osprzętem 3 500,00 PLN
Słupy znaowe do instalacji wyświetlaczy 1 500,00 PLN
Montaż wyświetlaczy 3 000,00 PLN
Projekt techniczny 3 500,00 PLN
29 500,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Wykonanie projektu Projekt techniczny instalacji radarowych wyświetlaczy prędkości styczeń - marzec 2022
Uzgodnienia Wymagane uzgodnienia i opinie marzec - kwiecień 2022
Wyłonienie wykonawcy maj 2022
Instalacja wyświetlaczy czerwiec 2022

Galeria

Załączniki

powrót