Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 8 NR 34:

ZIELONY RYNECZEK NA OSIEDLU PODWAWELSKIM

Projekt odrzucony: Zgłoszony do realizacji w ramach Budżetu Obywatelskiego 2021 projekt dzielnicowy pn. „Zielony ryneczek na os. Podwawelskim” (BO.D8.34/21) nie może być zrealizowany z powodów, o których mowa w par. 17 ust. 1 pkt 6) i 7) uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa – nieruchomość, na której projekt miałby być realizowany nie znajduje się we władaniu Miasta, a jego realizacja naruszałaby prawa osób trzecich. Uzasadnienie: Projekt pn. „Zielony ryneczek na os. Podwawelskim” zakłada organizację cyklicznych (w soboty, raz w miesiącu) targów owocowo-warzywnych, w ramach których sprzedaż mieliby prowadzić producenci żywności (rolnicy, sadownicy). Projekt określa dokładnie miejsce organizacji targów (miałaby to być nieruchomość oznaczona jako działka nr 132/70 obr. 11 Podgórze) oraz podstawowe zasady jego funkcjonowania (organizatorem targów miałoby być Miasto, które zlecałoby ich organizację „operatorowi” i ponosiłoby wszelkie koszty z tym związane). Dwa utwardzone place (o nawierzchni bitumicznej), na których miałoby być realizowane zadanie znajdują się na działce nr 132/70 obr. 11 Podgórze. Nieruchomość ta stanowi własność Gminy Miejskiej Kraków, jednak została oddana (w całości) w użytkowanie wieczyste na rzecz Spółdzielni Mieszkaniowej „Podwawelska” w Krakowie. Informacja na ten temat jest zawarta zarówno w Internetowym Serwerze Danych Przestrzennych jak i w księdze wieczystej prowadzonej dla tej nieruchomości. Umowa użytkowania wieczystego została zawarta 29.01.1990 r. i obowiązuje do 29.01.2089 r. Gmina Miejska Kraków nie dysponuje więc możliwością używania powyższej nieruchomości – nie znajduje się ona we władaniu Miasta, a realizacja projektu na tym terenie naruszałaby prawa osób trzecich (użytkownika wieczystego). Na marginesie należy również dodać, że realizacja projektu stałaby też w sprzeczności z obowiązującymi w mieście politykami i zarządzeniami Prezydenta (a więc projekt nie mógłby być realizowany także z powodów wskazanych w par. 17 ust. 1 pkt 5) Regulaminu. Zgodnie z zarządzeniem nr 3438/2020 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 29.12.2020 r. w sprawie podziału na wewnętrzne komórki organizacyjne oraz szczegółowego zakresu działania Wydziału Spraw Administracyjnych do zadań wydziału należy m.in. „opracowywanie warunków dla organizacji targowisk miejskich, określanie lokalizacji i regulaminów targowisk miejskich” oraz „organizowanie przetargów na prowadzenie i dzierżawę targowisk na terenach miejskich”. Dzierżawa nieruchomości to oddanie jej do używania i pobierania pożytków w zamian za umówiony czynsz. I wedle takiego modelu funkcjonują miejskie targowiska w Krakowie. Wszystkie, a jest ich 15. Na podstawie zawartej umowy dzierżawy podmiot prywatny prowadzi targowisko, czerpie z niego pożytki (z opłat uiszczanych przez sprzedawców za możliwość prowadzenia handlu), a w zamian płaci Miastu czynsz dzierżawny. Autorka projektu proponuje natomiast, aby stworzyć w Krakowie jedno miejsce, w którym przedsiębiorca („operator” targowiska) działał będzie na zasadach zupełnie odmiennych – koszt całego przedsięwzięcia będzie ponosić Miasto (płacąc za to zewnętrznemu operatorowi). To działanie, które nie tylko nie należy do kompetencji SA (nie jest to dzierżawa targowiska), ale przede wszystkim jest niezgodne z przyjętym w Krakowie modelem funkcjonowania targowisk – stworzyłoby nierówne warunki dla podmiotów organizujących handel („operator” działki nr 132/97 obr. 11 Podgórze otrzymywałby od Miasta wynagrodzenie za realizację takiej usługi, a wszyscy inni (dzierżawcy targowisk) płaciliby Miastu czynsz za możliwość prowadzenia targowiska). Ponadto koszt projektu jest niedoszacowany. Nie uwzględnia m.in. kwestii dostępu do bieżącej wody i odprowadzenia ścieków, a także nie rozwiązuje kwestii dojazdu i parkowania samochodów dostawczych kupców (są to kwestie, których zapewnienie jest niezbędne dla prowadzenia tego rodzaju działalności). Do placów, na których miałby być realizowany projekt nie prowadzi żadna droga, nie mają one połączenia z drogą publiczną. Najbliższy parking znajduje się na sąsiedniej działce nr 132/13 (przy znajdującym się tam sklepie), a od ul. Komandosów prowadzi do niego droga wewnętrzna po działce nr 132/71. Status obydwu ww. nieruchomości jest identyczny jak działki nr 132/70 – są one własnością Gminy Miejskiej Kraków, ale użytkowane wieczyście przez Spółdzielnię Mieszkaniową „Podwawelska” w Krakowie. M.in. te kwestie nie zostały w projekcie uwzględnione. Ponieważ jednak z powodów wymienionych powyżej realizacja projektu nie jest możliwa, nie było zasadne szacowanie nowego, rzeczywistego budżetu projektu. Rozumiejąc jednak ideę projektu i wychodząc naprzeciw ewentualnym (niezweryfikowanym poprzez głosowanie, ale potencjalnie możliwym) oczekiwaniom mieszkańców os. Podwawelskiego czy Dębnik, zwracamy uwagę, że w odległości ok. 900 m od działki objętej projektem funkcjonuje miejskie targowisko „Rynek Dębnicki”. Targowisko posiada doświadczonego administratora i niezbędną infrastrukturę dla prowadzenia handlu, również okrężnego przez sprzedawców warzyw i owoców – o czym jest mowa w projekcie. Jeżeli Autorka projektu ma kontakt z konkretnymi osobami, które chciałyby prowadzić sprzedaż swoich płodów rolnych w tym rejonie Krakowa to służymy pomocą w nawiązaniu kontaktu z dzierżawcą targowiska i ewentualnych rozmowach z nim w celu wypracowania modelu współpracy zadowalającego wszystkie strony. Taka alternatywa nie wymaga ani dodatkowych nakładów finansowych na przygotowanie i prowadzenie przedsięwzięcia, ani czasu, ani wyłaniania podmiotu, który będzie to organizował, ani poddawania rozwiązania pod głosowanie mieszkańców. Sprzedawcy będą zobowiązani do uiszczania opłaty za udostępnienie miejsca (na rzecz administratora targowiska) oraz Ewentualnie dziennej opłaty targowej (jeżeli jej pobór zostanie przywrócony).

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Betonowy plac za sklepem Delikatesy Centrum, i parkingiem.

Opis projektu

 
Świeże i sezonowe warzywa i owoce na "Zielonym ryneczku" prosto od działkowca lub lokalnego
rolnika!
 
"Zielony Ryneczek" to inicjatywa, która daje możliwość zakupu świeżych, sezonowych warzyw i owoców prosto od krakowskich działkowców oraz lokalnych rolników, którzy mają swoje gospodarstwa oddalone maksymalnie do 50 km od Krakowa. Warzywa i owoce, które kupujemy i jemy, a które są także uprawiane w Polsce, wcale nie muszą być transportowane z innych krajów. Najlepsza dla nas żywność to ta sezonowa, wyprodukowana lokalnie i w tradycyjny sposób. Chcemy jeść marchewkę z Małopolski, która "wyrosła na działce Pani Kazi z Dębników", a nie sprowadzaną z Włoch.

Zielony ryneczek - gdzie i kiedy?

Zielony Ryneczek będzie zlokalizowany w samym sercu Osiedla Podwawelskiego, czyli na placyku, który znajduje się z tyłu sklepu Polo Market przy. ul. Komandosów, niedaleko pawilonów handlowych. Placyk ma świetny dostęp dla wszystkich mieszkańców dzielnicy prowadzi do niego kilka chodników z różnych miejsc osiedla, jest obok parking i drogi dojazdowe. Każdy mieszkaniec osiedla Podwawelskiego będzie mógł dotrzeć tam na piechotę w maksymalnie 10 minut. Niedaleko jest także przystanek tramwajowy „Słomiana” oraz "Szwedzka".
 
 

W sobotę do południa w określonych okoliczni działkowcy oraz lokalni rolnicy będą mogli sprzedawać swoje plony prosto z „mobilnych”  straganów. Miejsce sprzedaży będzie dostępne dla działkowców oraz lokalnych rolników za opłatą (np. 5 zł, do ustalenia) oraz za wcześniejszą
rezerwacją miejsca. 
UWAGA: Zielony ryneczek w okresie od wiosny do jesieni może działać co miesiąc, a w miesiącach "zimowych" i "jesiennych" rzadziej  - np. w pierwszą sobotę miesiąca - w zależności od zainteresowania działkowców i rolników.

W Krakowie istnieje kilka miejsc, gdzie sprzedawane są warzywa i owoce, choć niekoniecznie prosto od rolnika, takie jak Stary Kleparz, Nowy Kleparz, Hala Targowa. Czas, aby na osiedlu Podwawelskim także takie miejsce powstało.
 
Kwestie techniczne
Zielony Ryneczek powinien być obsługiwany przez Miasto, które wytypuje do tego zadania odpowiednią osobę tzw. operatora. W dni “Zielonego Ryneczka” ta osoba będzie odpowiedzialna za przygotowanie miejsca pod stoiska oraz uporządkowanie terenu po zamknięciu miejsca.

Miasto powinno zapewnić składane stoliki, krzesełka, parasole przeciwsłoneczne oraz ToiToi.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wraz z otwarciem hipermarketów oraz mniejszych sieciowych sklepów, oferujących tanią, ale niekoniecznie zdrową żywność, zniknęły z naszego osiedlowego krajobrazu małe sklepiki spożywcze, a warzywniaków jest jak na lekarstwo. Sprzedawane w “sieciówkach” owoce i warzywa są sprowadzane z najodleglejszych zakątków świata, pomimo, że te same warzywa i owoce są uprawiane w nas w Małopolsce czy ościennych województwach. W ten sposób, my, mieszkańcy, straciliśmy możliwość wyboru. Nawet jeśli chcielibyśmy kupować produkty lokalne, to nie możemy tego zrobić nigdzie blisko domu. 

Oferowanie nam przez hipermarkety produktów uniwersalnych, tanich i łatwych w uprawie powoduje, że tracimy wiele tradycyjnych, typowo polskich odmian warzyw i owoców. W hipermarkecie nie kupimy takich gatunków jabłek jak: mekintosz, kosztela, antonówka, delikates, reneta szara. A na Zielonym Ryneczku na Osiedlu Podwawelskim być może będzie na to szansa.

 
1. Zakup żywności prosto od działkowców czy lokalnych rolników to:
  • dostęp do świeżych, sezonowych warzyw i owoców
  • oszczędność pieniędzy (zakupy bez zbędnych pośredników)
  • wsparcie, małych rodzinnych gospodarstw rolnych
  • ograniczenie śladu węglowego (mniejsza emisja CO2) dzięki krótszemu transportowi i krótszemu łańcuchowi dostaw
  • zmniejszenie ilość zbędnych opakowań plastikowych
  • większa świadomość żywieniowa
Zacznijmy świadomie podejmować decyzje konsumenckie. Kupujmy świeże, sezonowe i ekologiczne produkty, które są zdrowe dla nas. Wspierajmy lokalnych przedsiębiorców, a także chrońmy nasze środowiska.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koszt całkowity obsługi Zielonego Ryneczka Obługa operatora (koordynacja, przygotowanie miejsca, wynajem stolików, krzesełek, parasoli, ToiToi, koszy na śmieci, posprzątanie) 25 000,00 PLN
Akcja informacyjna Informacja w Social Media, ulotki, artykuł + grafika 5 000,00 PLN
30 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Start Zielonego Ryneczka Pierwsza sobota kwietnia 2022-04-02

Galeria

powrót