Oswoić emocje
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 8 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: ZSP nr 7 ul. Skotnicka 86
Opis projektu
Coraz częściej wśród dzieci możemy zauważyć problem okaleczania się czy samobójstw, a niestety dostęp do specjalistów jest utrudniony. Rozpoczynając nasz projekt chcemy zarówno reagować na występujące już problemy u dzieci, ale też równocześnie wśród najmłodszych kształtować postawy otwartości na pomoc psychologiczną.
-Warsztaty zostaną przeprowadzone w ZSP nr. 7 Odbędzie się 20 warsztatów po trzy godziny z tematyki
dotyczącej emocji oraz 20 warsztatów po trzy godziny dot. komunikacji. Również właśnie dzięki warsztatom dzieci
będą miały szansę dowiedzieć się o innych formach pomocy jaką mogą otrzymać.
-W szkole każdego dnia dyżur będzie pełnił psycholog-psychoterapeuta, który będzie reagował na bieżące
potrzeby dzieci zarówno w ZSP nr 7 jak i innych dzieci z terenu danej dzielnicy. Aby jego praca była
Zakres treści merytorycznych warsztatów oraz wymagane kwalifikacje: Osoba prowadząca warsztaty musi posiadać wykształcenie psychologiczne lub pedagogiczne, minimum trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowym atutem będzie posiadanie kursu trenerskiego. W trakcie warsztatów będą realizowane cele zarówno z poziomu rozwoju wiedzy, jak i umiejętności. Główne koncepcje, które będą stały u podstaw programu, to NVC („Porozumienie bez przemocy” Marshalla Rosenberga”) oraz Mindfullnes (trening uważności – udowodniona naukowo metoda wspomagająca zdrowienie psychiczne oraz wspierająca radzenie sobie ze stresem). W oparciu o te 2 koncepcje uczniowie poznają i będą ćwiczyć: -rozpoznawanie emocji - nazywanie emocji - techniki z zakresu treningu uważności, które obniżają napięcie i niwelują skutki długotrwałego stresu - rozróżnianie faktów od opinii i ocen - wyrażanie własnego zdania z szacunkiem do drugiej strony (komunikat typu„ja”) - aktywne słuchanie (parafraza, odzwierciedlenie, zadawanie pytań otwartych) - rozpoznawanie przyczyn konfliktów - wspólne rozwiązywanie konfliktów - rozpoznawanie barier komunikacyjnych - rozpoznawanie sytuacji, w której druga osoba traktuje nas bez szacunku (manipulacja, upokarzanie, przemoc) - reagowanie w sytuacjach, w których druga osoba traktuje nas bez szacunku -rozpoznawanie najbardziej powszechnych symptomów świadczących o tym, że warto skorzystać z pomocy -dowiedzą się, w których miejscach można znaleźć pomoc w sytuacjach kryzysowych (lokalnie oraz globalnie,
bezpośrednio oraz w Internecie); jakie zawody realizują osoby, które mogą pomóc; jakie są wytyczne pozwalające odróżnić profesjonalistę od nieprofesjonalisty. Zajęcia będą prowadzone metodami dostosowanymi do wieku dzieci i młodzieży. Zajęcia będą poprzedzone rozmową prowadzącego z nauczycielami na temat: ogólnego klimatu w szkole, najczęściej powtarzających się problemów, doświadczeń dzieci z formą warsztatową zajęć, poziomu dyscypliny, wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów, na temat warunków przeprowadzania zajęć.
Narzędzia diagnostyczne, które będą wykorzystywane podczas konsultacji psychologicznych w szkołach,wymagane kwalifikacje oraz zakres pracy psychologa: Osoba prowadząca konsultacje musi posiadać wykształcenie psychologiczne, minimum trzy letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowym atutem będzie posiadanie kursu psychoterapii. Rola psychologa/psychoterapeuty w trakcie dyżurów w szkole: -konsultowanie wątpliwości i obaw związanych ze zdrowiem dzieci przez nauczycieli - obserwowanie dzieci w trakcie codziennych aktywności i zgłaszanie wychowawcy oraz rodzicom konieczności uzyskania długofalowej pomocy - prowadzenie rozmów wspierających z dziećmi - wykonywanie wstępnej diagnostyki przesiewowej w celu przyspieszenia procesu dopasowywania właściwych form pomocy dla konkretnego dziecka. Liczba godzin
konsultacji: 40h tygodniowo. Osoba korzystająca z narzędzi musi mieć wykształcenie psychologiczne, tzn. mieć magistra z psychologii. Przy zamawianiu narzędzi należy podać numer konkretnego dyplomu. Z tego względu narzędzia diagnostyczne, w które należy zaopatrzyć psychologa to: 1. Intelekt – krótkie badanie przesiewowe:
CFT20R https://www.practest.com.pl/cft-20-r-neutralny-kulturowo-testinteligencji-cattella-%E2%80%93-
wersja-2-zrewidowana-przez-r-h-weiba-we-ws cena kompletu: 304,30 brutto
2. Zestawy Kwestionariuszy umożliwiające badanie przesiewowe w sytuacjach problemów z zachowaniem,
skupianiem uwagi, wycofania z kontaktów społecznych, obniżenia wyników w nauce, itd. Umożliwiają też
opracowanie wyników w sposób czytelny dla innych specjalistów, w tym lekarza psychiatry.
3.CONNERS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD https://www.practest.com.pl/conners-3- zestawkwestionariuszy-
do-diagnozy-adhd arkusze dla dzieci, rodziców i nauczycieli, 3 typy-wersje skrócone
(będą wystarczajace): 123,99 zł brutto (41,33zł x 3 za 10 sztuk każdego typu) – trzeba kupić przynajmniej po 3
komplety na szkołę, bo 1 komplet to tylko 10 dzieci! podręcznik – 488,41zł brutto
4. ASRS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu https://www.practest.com.pl/asrszestawkwestionariuszy-
do-diagnozy-spektrum-autyzmu wersja skrócona dla dzieci dzieci 6-18 (wypełniają i nauczyciele i
rodzice – każdy swój arkusz) 51,68zł za komplet 25 arkuszy – trzeba kupić co najmniej 2 komplety, bo 1 komplet
to tylko 12 dzieci podręcznik – 298,10 zł brutto
5.CDI 2 Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży https://www.practest.com.pl/cdi--
-zestawkwestionariuszy-do-diagnozy-depresji-u-dzieci-i-mlodziezy cena za arkusze (25 sztuk w każdym komplecie)
- wersja pełna dla rodzica (51,68zł), dziecka (103,36zł), nauczyciela (51,68zł): łącznie pełny komplet: 206, 72 zł
Sposoby oszacowania rezultatów warsztatów i ich prezentacji.
-Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, która będzie zawierać pytania dot. Jakie treści poznane na warsztatach
udaje im się stosować na co dzień? Jakie zmiany zauważyli w relacjach z rówieśnikami/dorosłymi? Które z
poznanych technik na warsztatach dot. radzenia sobie ze stresem udaje im się stosować na co dzień?
- Przeprowadzenie rozmowy z nauczycielami jakie zmiany w wyniku warsztatów zauważyli w komunikacji między
uczniami, a także między nimi a uczniami. Podsumowanie tych badań zostanie przygotowane w formie prezentacji
i udostępnione wszystkim szkołom biorącym udział w projekcie.
Sposoby oszacowania rezultatów konsultacji psychologicznych w szkole:
-W tym wypadku trzeba mieć świadomość, że skutki interwencji nie będą widoczne od razu i osoba z nich
korzystająca nie będzie wstanie od razu ocenić ich przeprowadzenia. Dlatego do oceny rezultatów proponowane
jest prowadzenie dziennika dot. ile i jakiego rodzaju interwencje, konsultacje zostały przeprowadzone.
Informacji o warsztatach, konsultacjach psychologicznych nastąpi poprzez rozesłanie tej informacji w
szkole biorących udział w projekcie za pomocą edziennika i słownej informacji komunikowanej przez nauczycieli
podczas godzin wychowawczych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wielu specjalistów i nauczycieli alarmuje o wzroście problemów dot. zdrowia psychicznego wśród polskich obywateli. Badania przeprowadzone przez fundację Dajemy dzieciom siłę wyraźnie pokazują, iż w Polsce notujemy drugie miejsce w Europie pod względem samobójstw wśród dzieci. Jest to realny problem, który trzeba rozwiązywać na dwóch płaszczyznach;
-poprzez edukację i uświadamianie, że korzystanie z pomocy psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów jest
czymś naturalnym i nie należy się tego obawiać
-reagując na powstałe już problemy natury zdrowia psychicznego.
Celem projektu jest zorganizowanie rocznego wsparcia w wymiarze 120 h warsztatów prowadzonych przez psychologów dla dzieci i młodzieży na terenie ZSP nr 7, aby edukować i uświadamiać uczniów w danym temacie.
Dotyczyć będą one emocji oraz komunikacji, podczas których uczniowie dowiedzą się również o pozostałych formach pomocy. Drugim wymiarem będą konsultacje psychologiczne w wymiarze 40 h tygodniowo przez cały okres trwania projektu. Korzyściami płynącymi z tego działania, będzie rozmowa i pomoc dzieciom, które wcześniej wstydziły się swoich problemów, nie wiedziały do kogo się z nimi zgłosić.
Osoby prowadzące warsztaty maja również polecić literaturę dla rodziców dot. tematyki komunikacji oraz zarządzania emocjami. Działanie te wpływają na fakt ogólnodostępności projektu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Intelekt – krótkie badanie przesiewowe: CFT 20R | 304,30 PLN | |
CONNERS3 Podręcznik | 488,41 PLN | |
ASRS Podręcznik | 298,10 PLN | |
CDI2 Podręcznik 274,25zł | 274,25 PLN | |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej wśród uczestniczących w warsztatach oraz przygotowanie prezentacji z wynikam | 1 000,00 PLN |
Zatrudnienie psychologa | Pełny etat psychologa 40h tygodniowo przeznaczony na konsultacje psychologiczne w szkołach 5900zł brutto x 8 miesięcy | 47 200,00 PLN |
Warsztaty | Warsztaty dla dzieci z komunikacji i emocji 166,67zl/h x 120h | 20 000,40 PLN |
CONNERS 3 arkusze | 123,99zł x 5 | 619,95 PLN |
ASRS Arkusze | 51,58zl x3 | 154,74 PLN |
Koszty koordynacji projektu: | Rozmowy z dyrekcją, ustalanie grafiku | 4 000,00 PLN |
Koszty promocji projektu | Zaprojektowanie plakatu, zredagowanie irozesłanie informacji o projekcie | 1 500,00 PLN |
75 840,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Czynności organizacyjne | Przeprowadzenie rozmów z dyrekcjamiszkół, ustalenie harmonogramu warsztatów i konsultacji psychologicznych | 03.01.2022r - 20.01.2022r |
Działania marketingowe | Promocja warsztatów i konsultacji psychologicznych wśród uczniów | 20.01.2022r -31.01.2022r |
Zebranie zgód na udział w warsztatachoraz konsultacjach psychologicznych odrodziców uczniów | Zgody rodziców na udział dzieci w warsztatach i konsultacjach | 01.02.2022r - 28.02.2022r |
Zakup narzędzi diagnostycznych | Przygotowanie oferty i zakup narzędzi diagnostycznych | 01.03.2022r - 31.03.2022 |
Przeprowadzenie warsztatów | (proponowane jest, aby warsztaty byłyprowadzone np. w czasie godzinwychowawczych) | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Przeprowadzenie konsultacji psychologicznych w szkołach | Konsultacje psychologa | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ewaluacji | 01.12.2022r - 15.12.2022r |