Oswoić emocje
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 11 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Szkoła Podstawowa nr 55. ul. Dobczycka 20
Opis projektu
Coraz częściej wśród dzieci możemy zauważyć problem okaleczania się czy samobójstw, a niestety dostęp do specjalistów jest utrudniony. Rozpoczynając nasz projekt chcemy zarówno reagować na występujące już problemy u dzieci, ale też równocześnie wśród najmłodszych kształtować postawy otwartości na pomoc psychologiczną.
Projekt składa się z dwóch części dyżury psychologa oraz warsztaty z komunikacji i emocji.
-Warsztaty zostaną przeprowadzone w SP nr. 55. Odbędzie się 20 warsztatów po trzy godziny z tematyki dotyczącej emocji oraz 20 warsztatów po trzy godziny dot. komunikacji. Również właśnie dzięki warsztatom dzieci będą miały szansę dowiedzieć się o innych formach pomocy jaką mogą otrzymać.
-W szkole każdego dnia dyżur będzie pełnił psycholog-psychoterapeuta, który będzie reagował na bieżące potrzeby dzieci zarówno w SP nr 55 jak i innych dzieci z terenu danej dzielnicy. Aby jego praca była efektywniejsza zostaną zakupione profesjonalne testy diagnostyczne.
które będą stały u podstaw programu, to NVC („Porozumienie bez przemocy” Marshalla Rosenberga”) oraz Mindfullnes (trening uważności – udowodniona naukowo metoda wspomagająca zdrowienie psychiczne oraz wspierająca radzenie sobie ze stresem). W oparciu o te 2 koncepcje uczniowie poznają i będą ćwiczyć: -rozpoznawanie emocji - nazywanie emocji - techniki z zakresu treningu uważności, które obniżają napięcie i
niwelują skutki długotrwałego stresu - rozróżnianie faktów od opinii i ocen - wyrażanie własnego zdania z szacunkiem do drugiej strony (komunikat typu„ja”) - aktywne słuchanie (parafraza, odzwierciedlenie, zadawanie pytań otwartych) - rozpoznawanie przyczyn konfliktów - wspólne rozwiązywanie konfliktów - rozpoznawanie barier komunikacyjnych - rozpoznawanie sytuacji, w której druga osoba traktuje nas bez szacunku (manipulacja,
upokarzanie, przemoc) - reagowanie w sytuacjach, w których druga osoba traktuje nas bez szacunku -rozpoznawanie najbardziej powszechnych symptomów świadczących o tym, że warto skorzystać z pomocy - dowiedzą się, w których miejscach można znaleźć pomoc w sytuacjach kryzysowych (lokalnie oraz globalnie, bezpośrednio oraz w Internecie); jakie zawody realizują osoby, które mogą pomóc; jakie są wytyczne pozwalające
odróżnić profesjonalistę od nieprofesjonalisty. Zajęcia będą prowadzone metodami dostosowanymi do wieku dzieci i młodzieży. Zajęcia będą poprzedzone rozmową prowadzącego z nauczycielami na temat: ogólnego klimatu w szkole, najczęściej powtarzających się problemów, doświadczeń dzieci z formą warsztatową zajęć, poziomu dyscypliny, wiedzy dzieci z zakresu poruszanych tematów, na temat warunków przeprowadzania zajęć.
Ostateczna forma zajęć będzie dostosowana do potrzeb ich uczestników. Prowadzący przekaże listę przynajmniej 5 (łącznie) rekomendowanych pozycji książkowych dla dzieci i rodziców, których samodzielne zgłębienie będzie okazją do przedłużenia procesu edukacji w zakresie dbałości o zdrowie psychiczne.
Narzędzia diagnostyczne, które będą wykorzystywane podczas konsultacji psychologicznych w szkołach, wymagane kwalifikacje oraz zakres pracy psychologa: Osoba prowadząca konsultacje musi posiadać wykształcenie psychologiczne, minimum trzy letnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą. Dodatkowym atutem będzie posiadanie kursu psychoterapii. Rola psychologa/psychoterapeuty w trakcie dyżurów w szkole: -
konsultowanie wątpliwości i obaw związanych ze zdrowiem dzieci przez nauczycieli - obserwowanie dzieci w trakcie codziennych aktywności i zgłaszanie wychowawcy oraz rodzicom konieczności uzyskania długofalowej pomocy - prowadzenie rozmów wspierających z dziećmi - wykonywanie wstępnej diagnostyki przesiewowej w celu przyspieszenia procesu dopasowywania właściwych form pomocy dla konkretnego dziecka. Liczba godzin
konsultacji: 40h tygodniowo. Osoba korzystająca z narzędzi musi mieć wykształcenie psychologiczne, tzn. mieć magistra z psychologii. Przy zamawianiu narzędzi należy podać numer konkretnego dyplomu. Z tego względu narzędzia diagnostyczne, w które należy zaopatrzyć psychologa to: 1. Intelekt – krótkie badanie przesiewowe:
CFT20R https://www.practest.com.pl/cft-20-r-neutralny-kulturowo-testinteligencji-cattella-%E2%80%93-
wersja-2-zrewidowana-przez-r-h-weiba-we-ws cena kompletu: 304,30 brutto
2. Zestawy Kwestionariuszy umożliwiające badanie przesiewowe w sytuacjach problemów z zachowaniem,
skupianiem uwagi, wycofania z kontaktów społecznych, obniżenia wyników w nauce, itd. Umożliwiają też
opracowanie wyników w sposób czytelny dla innych specjalistów, w tym lekarza psychiatry.
3.CONNERS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy ADHD https://www.practest.com.pl/conners-3- zestawkwestionariuszy-
do-diagnozy-adhd arkusze dla dzieci, rodziców i nauczycieli, 3 typy-wersje skrócone
(będą wystarczajace): 123,99 zł brutto (41,33zł x 3 za 10 sztuk każdego typu) – trzeba kupić przynajmniej po 3
komplety na szkołę, bo 1 komplet to tylko 10 dzieci! podręcznik – 488,41zł brutto
4. ASRS Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu https://www.practest.com.pl/asrszestawkwestionariuszy-
do-diagnozy-spektrum-autyzmu wersja skrócona dla dzieci dzieci 6-18 (wypełniają i nauczyciele i
rodzice – każdy swój arkusz) 51,68zł za komplet 25 arkuszy – trzeba kupić co najmniej 2 komplety, bo 1 komplet
to tylko 12 dzieci podręcznik – 298,10 zł brutto
5.CDI 2 Zestaw Kwestionariuszy do Diagnozy Depresji u Dzieci i Młodzieży https://www.practest.com.pl/cdi--
-zestawkwestionariuszy-do-diagnozy-depresji-u-dzieci-i-mlodziezy cena za arkusze (25 sztuk w każdym komplecie)
- wersja pełna dla rodzica (51,68zł), dziecka (103,36zł), nauczyciela (51,68zł): łącznie pełny komplet: 206, 72 zł
brutto podręcznik – 274,25zł brutto 5918,1zł brutto za same arkusze.
Sposoby oszacowania rezultatów warsztatów i ich prezentacji.
-Przeprowadzenie ankiety wśród uczniów, która będzie zawierać pytania dot. Jakie treści poznane na warsztatach
udaje im się stosować na co dzień? Jakie zmiany zauważyli w relacjach z rówieśnikami/dorosłymi? Które z
poznanych technik na warsztatach dot. radzenia sobie ze stresem udaje im się stosować na co dzień?
- Przeprowadzenie rozmowy z nauczycielami jakie zmiany w wyniku warsztatów zauważyli w komunikacji między
uczniami, a także między nimi a uczniami. Podsumowanie tych badań zostanie przygotowane w formie prezentacji
i udostępnione wszystkim szkołom biorącym udział w projekcie.
Sposoby oszacowania rezultatów konsultacji psychologicznych w szkole:
-W tym wypadku trzeba mieć świadomość, że skutki interwencji nie będą widoczne od razu i osoba z nich
korzystająca nie będzie wstanie od razu ocenić ich przeprowadzenia. Dlatego do oceny rezultatów proponowane
jest prowadzenie dziennika dot. ile i jakiego rodzaju interwencje, konsultacje zostały przeprowadzone.
Podsumowanie zostanie przygotowane w formie prezentacji.
Sposoby upowszechniania informacji o danym projekcie: -Przygotowanie plakatu(pliku graficznego) informującego
o projekcie
Informacji o warsztatach, konsultacjach psychologicznych nastąpi poprzez rozesłanie tej informacji w
szkole biorących udział w projekcie za pomocą edziennika i słownej informacji komunikowanej przez nauczycieli
podczas godzin wychowawczych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wielu specjalistów i nauczycieli alarmuje o wzroście problemów dot. zdrowia psychicznego wśród polskich
obywateli. Badania przeprowadzone przez fundację Dajemy dzieciom siłę wyraźnie pokazują, iż w Polsce notujemy
drugie miejsce w Europie pod względem samobójstw wśród dzieci. Jest to realny problem, który trzeba
rozwiązywać na dwóch płaszczyznach;
-poprzez edukację i uświadamianie, że korzystanie z pomocy psychologów, psychoterapeutów, psychiatrów jest
czymś naturalnym i nie należy się tego obawiać
-reagując na powstałe już problemy natury zdrowia psychicznego.
Celem projektu jest zorganizowanie rocznego wsparcia w wymiarze 120 h warsztatów prowadzonych przez
psychologów dla dzieci i młodzieży na terenie SP nr 55, aby edukować i uświadamiać uczniów w danym temacie.
Dotyczyć będą one emocji oraz komunikacji, podczas których uczniowie dowiedzą się również o pozostałych
formach pomocy. Drugim wymiarem będą konsultacje psychologiczne w wymiarze 40 h tygodniowo przez cały
okres trwania projektu. Korzyściami płynącymi z tego działania, będzie rozmowa i pomoc dzieciom, które
wcześniej wstydziły się swoich problemów, nie wiedziały do kogo się z nimi zgłosić.
Dzieci, które będą uczyć się skutecznej komunikacji i zarządzania swoimi emocjami będą mieć pozytywny wpływ
na całe swoje rodziny i społeczności, w których funkcjonują. Codziennym funkcjonowanie będą przekazywać
swoim najbliższym wiedzę zdobytą podczas warsztatów.
Osoby prowadzące warsztaty maja również polecić literaturę dla rodziców dot. tematyki komunikacji oraz
zarządzania emocjami. Działanie te wpływają na fakt ogólnodostępności projektu.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Zatrudnienie psychologa | Pełny etat psychologa 40h tygodniowo przeznaczony na konsultacje psychologiczne w szkołach 5900zł brutto x 8 miesięcy | 47 200,00 PLN |
Warsztaty | Warsztaty dla dzieci z komunikacji i emocji 166,67zl/h x 120h | 20 000,40 PLN |
Intelekt – krótkie badanie przesiewowe: CFT 20R | 304,30 PLN | |
CONNERS 3 arkusze | 123,99zł x 5 | 619,95 PLN |
CONNERS3 Podręcznik | 488,41 PLN | |
ASRS Arkusze | 51,58zl x3 | 154,74 PLN |
ASRS Podręcznik | 298,10 PLN | |
CDI2 Podręcznik | 274,25 PLN | |
Koszty koordynacji projektu | 4 000,00 PLN | |
Koszty promocji projektu | Zaprojektowanie plakatu, zredagowanie i rozesłanie informacji o projekcie | 1 500,00 PLN |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ankiety wśród uczestniczących w warsztatach oraz przygotowanie prezentacji z wynikami | 1 000,00 PLN |
75 840,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Czynności organizacyjne | Przeprowadzenie rozmów z dyrekcjami szkół, ustalenie harmonogramu warsztatów i konsultacji psychologicznych | 03.01.2022r - 20.01.2022r |
Działania marketingowe | Promocja warsztatów i konsultacji psychologicznych wśród uczniów | 20.01.2022r - 31.01.2022r |
Zebranie zgód na udział w warsztatachoraz konsultacjach psychologicznych odrodziców uczniów | Zgody rodziców na udział dzieci w warsztatach i konsultacjach | 01.02.2022r - 28.02.2022r. |
Zakup narzędzi diagnostycznych | Przygotowanie oferty i zakup narzędzi diagnostycznych | 01.03.2022r - 31.03.2022r |
Przeprowadzenie warsztatów | (proponowane jest, aby warsztaty były prowadzone np. w czasie godzin wychowawczych) | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Przeprowadzenie konsultacji psychologicznych w szkołach | Konsultacje psychologa | 01.04.2022r - 30.11.2022r |
Ewaluacja i podsumowanie projektu | Przeprowadzenie ewaluacji | 01.12.2022r - 15.12.2022r |