Warsztaty i szkolenia nt. pozytywnej komunikacji z dziećmi
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja:
Opis projektu
Rodzice często skarżą się, że ich sposoby na współpracę z dzieckiem są nieskuteczne.
Projekt obejmuje warsztaty dla rodziców/opiekunów oraz osób pracujących w placówce opiekuńczo-wychowawczej, w trakcie których poznają oni i przećwiczą w praktyce konkretne narzędzia i metody, w oparciu o metodę Pozytywnej Dyscypliny - znaną na całym świecie metodę wychowawczą, bazującą na szacunku i empatii.
Zajęcia z zakresu metod Pozytywnej Dyscypliny były prowadzone w ramach zajęć odbywających się w 2021 r. w Klubach Rodziców prowadzonych przez Stowarzyszenie Daleko Więcej w Pracowni Piastów 22 oraz w ramach Programu Aktywności Lokalnej, os. Na Skarpie w 2020 r. i 2021 r. a także w w ramach Programu Aktywności Lokalnej w Mistrzejowicach w 2020 r.
Uczestnicy projektu nauczą się:
- skutecznie radzić sobie z codziennymi trudnościami, takimi jak ubieranie się, wychodzenie z domu, wybuchy złości, konflikty między dziećmi, sprzątanie, mycie zębów, obrabianie zadań domowych, itp.
- rozumieć, akceptować i wspierać dzieci
- wychowywać je na mądrych, pewnych siebie, odpowiedzialnych i wrażliwych dorosłych
Nabór uczestników do projektu będzie prowadzony poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na dedykowanej stronie internetowej projektu. Uczestnikiem warsztatów może zostać osoba pełnoletnia, która jest rodzicem/opiekunem dziecka lub pracuje w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Przy zgłoszeniu uczestnik deklaruje gotowość do wzięcia udziału w jednym cyklu warsztatów, wybierając miejsce i dogodny termin dostępny na stronie projektu.
Szkolenia dla rodziców/opiekunów dzieci oraz pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych będą mieć formę cotygodniowych warsztatów.
Jedna edycja (cykl) szkoleń będzie obejmować:
- 5 spotkań w tygodniu (od poniedziałku do piątku) po 3 godziny dziennie – w sumie 15 godzin,
lub
- 2 spotkania w weekend (od soboty do niedzieli) po 7,5 godziny dziennie – w sumie 15 godzin.
Uczestnicy będą mieli możliwość wyboru cyklu szkolenia, który będzie bardziej odpowiadał ich potrzebom (tygodniowy lub weekendowy). Jedna grupa składać się będzie z: od 6 do 16 osób.
Projekt zakłada organizację 28 edycji (cyklów) szkoleń dla 28 grup rodziców/opiekunów dzieci oraz pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych. Łącznie, podczas 420 godzin szkoleń. W ramach projektu przeszkolonych zostanie minimum 168 osób a maksymalnie 448 osób.
Warsztaty będą prowadzone przez 2 specjalistów - certyfikowanych edukatorów Pozytywnej Dyscypliny.
Wymagania wobec osób prowadzących warsztaty:
- niezbędne (formalne): Certyfikowani Edukatorzy Pozytywnej Dyscypliny dla Rodziców (certyfikat wydany przez Positive Discipline Association), wykształcenie wyższe humanistyczne,
- dodatkowe (będące przedmiotem oceny): ukończone szkolenia/ kursy z zakresu komunikacji psychologii, umiejętności i technik trenerskich lub uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela. Udokumentowane referencjami doświadczenie w prowadzeniu warsztatów dla rodziców. Mile widziane kursy/szkolenia z zakresu psychoterapii.
Szkolenia będą miały formę cyklu tygodniowych lub weekendowych warsztatów, które dadzą rodzicom/opiekunom dzieci oraz osobom pracującym w placówkach opiekuńczo-wychowawczych możliwość przećwiczenia w praktyce technik wychowawczych opartych o metodę Pozytywnej Dyscypliny. W trakcie warsztatów, uczestnicy otrzymają materiały podsumowujące omawiane tematy, a po ukończeniu kursu – zaświadczenie.
Projekt adresowany jest do wszystkich rodziców/opiekunów dzieci oraz osób pracujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Materiały warsztatowe, w razie zgłoszonej potrzeby, będą dostosowane do potrzeb osób niewidomych, słabowidzących, głuchoniemych, z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną itp. Materiały informacyjne o projekcie (np. plakaty, ulotki) oraz dokumenty rekrutacyjne tj. formularze zgłoszeniowe będą przygotowane w sposób dostępny i udostępniane co najmniej w wersji elektronicznej. Komunikacja na linii organizator – uczestnik/-czka projektu będzie zapewniona, przez co najmniej dwa sposoby komunikacji (np. z wykorzystaniem telefonu, e-maila, spotkania). Informacja o projekcie (w tym o dostępności budynku/miejsca), w którym realizowane będzie wsparcie będzie umieszczana na stronie internetowej. Formularze wykorzystywane w procesie rekrutacji będą zawierać, co najmniej jedno pytanie o specjalne potrzeby uczestnika/czki projektu.
Wszystkie działania stacjonarne świadczone w ramach projektu, odbędą się w budynkach (miejscach), w których:
· wejście do budynku jest na poziomie parteru, jest dostępność windy;
- jeżeli przy wejściu do budynku znajdują się schody to dostępny jest również podjazd dla wózków lub sprawna platforma przyschodowa, o ile to możliwe, zainstalowana przy wejściu głównym/schodach głównych;
- na kondygnacjach dostępnych dla osób z niepełnosprawnością będą przystosowane toalety;
- o ile to możliwe na korytarzach nie będzie wystających gablot, reklam, elementów dekoracji, które mogłyby być przeszkodą dla osób z niepełnosprawnościami.
Uczestnicy spotkań będą mieć możliwość otrzymania bezpłatnego napoju (co najmniej: herbaty, kawy, soku lub wody).
Warsztaty zostaną przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi wytycznymi sanitarnymi wynikającymi np. z pandemii. Organizator zapewni uczestnikom środki do dezynfekcji oraz maseczki. W razie zakazu organizowania szkoleń/zgromadzeń w związku z sytuacją epidemiologiczną, szkolenia zostaną przeprowadzone w formie on-line, z użyciem platformy ZOOM, zgodnie z zaplanowanym harmonogramem.
Warsztaty są dedykowane dla rodziców/opiekunów, bez udziału dzieci.
W programie warsztatów m.in.:
- Dlaczego dzieci nie słuchają i co z tym zrobić?
- Jak poradzić sobie ze złością własną i dziecka?
- Błędnie strategie, czyli dlaczego dzieci zachowują się „źle"?
- Rodzic życzliwy i stanowczy - jak wprowadzać zasady, budując jednocześnie dobre relacje z dzieckiem?
- Życiowe kompetencje dzieci a wyzwania rodzicielskie.
- Nawiąż relacje zanim naprawisz sytuację, czyli jak nakłonić dzieci do współpracy?
- Co zamiast kar i nagród?
- Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci: wzmacnianie samodzielności, stosowanie pytań, moc zachęty.
- Typowe błędy rodzicielskie i jak ich uniknąć?
- Praktyczne ćwiczenia ze stosowania 52 narzędzi Pozytywnej Dyscypliny.
- Rodzice pomagają rodzicom - rozwiązywanie konkretnych problemów i wyzwań uczestników warsztatów.
Powyższy zakres tematów zawiera bazowy program Pozytywnej Dyscypliny, rekomendowany do wykorzystania w programie szkoleń rodziców i zatwierdzony przez Positive Discipline Association. Po zrealizowanym cyklu warsztatów, każdy uczestnik otrzymuje zaświadczenie ich ukończenia, zawierające opis programu.
Dla projektu zostanie stworzona dedykowana strona internetowa, zawierająca opis metody, plan i harmonogram warsztatów oraz formularz zgłoszeniowy dla uczestników. Uruchomiony zostanie również profil na Facebooku, który będzie promowany poprzez płatną reklamę. Celem tych działań będzie uzyskanie jak największego zasięgu oraz świadomości o możliwości zgłaszania się do wzięcia udziału w projekcie.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Celem projektu jest kreowanie świadomego rodzicielstwa, budowanie długofalowej relacji między rodzicami a dziećmi oraz zmniejszenie liczby zachowań przemocowych, które zdarzają się w rodzinach. Uczestnicy szkoleń otrzymają konkretne narzędzia i metody, pozwalające wychowywać dzieci w oparciu o szacunek i empatię. Projekt pełni funkcję profilaktyczną, aby zapobiegać problemom psychicznym dzieci i nastolatków, wynikających z braku wspierających relacji z rodzicami/opiekunami oraz komunikacji opartej na przemocy psychicznej i fizycznej, skutkiem czego może być nasilająca się izolacja społeczna, depresja, zachowania autodestrukcyjne oraz zaburzenia wymagające konsultacji/leczenia terapeutycznego. W ramach projektu przeszkolonych zostanie minimum 168 osób a maksymalnie 448 osób. tj. rodziców/opiekunów dzieci oraz pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych, którzy wprowadzą nowe metody działania w swoich domach, zmieniając życie swoich rodzin na lepsze.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Koszt wynajmu sal na spotkania | Przyjęto stawkę 250 zł za 1 godzinę zegarową, tj. 420 godzin szkolenia x 250 zł/h | 105 000,00 PLN |
Wynagrodzenie dla 2 specjalistów prowadzących warsztaty | Przyjęto stawkę za prowadzenie warsztatów przez jednego specjalistę – max. 150 zł za godzinę zegarową, tj. 420 godzin szkolenia x 300 zł | 126 000,00 PLN |
Koszty związane z promocją projektu: dedykowana strona internetowa z formularzem zgłoszeniowym, projekt ulotek i plakatów, ulotki, plakaty, płatna reklama w Internecie oraz zakup licencji dostępu do platformy Zoom | Strona internetowa z formularzem zgłoszeniowym, projekt ulotek i plakatów, ulotki format A6 - druk 10 tys. sztuk, plakaty format A2 - druk 1 tys. sztuk, reklama w Internecie, licencja Zoom | 20 000,00 PLN |
Koszt zakupu materiałów potrzebnych do organizacji warsztatów m.in. materiałów biurowych, środków czystości, artykułów higienicznych, środków do dezynfekcji | Koszt za cały projekt | 3 000,00 PLN |
Zakup napojów dla uczestników spotkań | Koszt za cały projekt | 1 000,00 PLN |
Wynagrodzenie dla koordynatora projektu | Koszt za cały projekt | 5 000,00 PLN |
Koszt obsługi księgowo-prawnej projektu | Koszt za cały projekt | 2 000,00 PLN |
262 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Wyłonienie organizatora projektu | Wyłonienie organizatora projektu w drodze otwartego konkursu ofert | styczeń-marzec 2022 r |
Rekrutacja rodziców do projektu i opis działań | Zapisy będą prowadzone według kryterium kolejności zgłoszeń. W ramach projektu przeszkolonych zostanie minimum 168 osób a maksymalnie 448 osób, rodziców/opiekunów dzieci, którzy podzieleni będą na 28 grup. Każda grupa będzie uczestniczyć w 5 spotkaniach po 3 godziny zegarowe każde, tj. w jednym cyklu szkoleniowym. Podczas każdego spotkania obecnych będzie 2 specjalistów prowadzących warsztaty. | kwiecień-wrzesień 2022 r. |
Zbadanie potrzeb uczestników projektu | W momencie rekrutacji do projektu za pomocą formularza zgłoszeniowego (wiek dzieci, trudności wychowawcze, oczekiwania). Umożliwi to dobór treści w stopniu możliwie jak najbardziej odpowiadającym potrzebom uczestników | kwiecień-wrzesień 2022 r . |
Realizacja warsztatów | Organizacja warsztatów dla rodziców/opiekunów dzieci oraz osób pracujących w placówkach opiekuńczo-wychowawczych | kwiecień-październik 2022 r. |
Zakończenie projektu | Podsumowanie, sprawozdanie i zakończenie projektu. | listopad 2022 r |