Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 18 NR 48:

Piknik na parkingu

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 18 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Aleja Róż, parking między os. Centrum B1 i C1.

Opis projektu

Podczas Park(ing) Day w alei Róż zamienimy parking przyjazną strefę dla mieszkańców z wykorzystaniem kwiatów w doniczkach, trawy z rolki i różnego rodzaju siedzisk. Będą strefy: gier podwórkowych, obywatelska, artystyczna (muzyczna i malarska - sztalugi), strefa dobrej książki (będzie można się wymienić). Wszystkie zakupione na potrzeby wydarzenia przedmioty zostaną po wydarzeniu przekazane do pobliskich klubów (Jędruś, Wersalik, na potrzeby warsztatów w Zgody 7). Kwiaty w dużych donicach zabezpieczy Zarząd Zieleni Miejskiej w Krakowie. Natomiast akcesoria wypożyczymy z domów kultury.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Park(ing) Day to jedyny dzień w roku, gdy miejsce parkingowe może zamienić się dosłownie we wszystko. Grupa artystów i dizajnerów Rebar z San Francisco w 2005 roku po raz pierwszy stworzyła mini park na parkingu. Od tego czasu każdego roku coraz więcej miast z całego świata przyłącza się do tej akcji. Odbywa się ona zawsze w trzeci piątek września. Wtedy to również w polskich miastach, m.in. w Łodzi, Poznaniu czy Olsztynie.

Historia Park(ing) Day nie jest długa. Tradycja trwa zaledwie od 15 lat (w Warszawie odbyło się już 11 edycji Parki(ing) Day). Jednym z jej inicjatorów jest John Bell. Bell i jego współpracownicy urbaniści, Blaine Merker i Matthew Passmore, pragnęli bardziej miejskiego projektu. Zainspirowała ich twórczość artysty konceptualnego Gordona Matty Clarka, który stworzył instalacje na maleńkich parcelach Nowego Jorku o nieregularnych kształtach, które istniały z powodu błędów geodezyjnych. Pomysł Bela i jego współpracowników miał na celu ożywienie smutnych, pełnych budynków ulic. Kiedy pomysłodawcy Park(Ing) Day szukali odpowiedniego miejsca na swój projekt, to właśnie miejsca parkingowe pojawiły się jako niedoceniany rodzaj użytkowania terenu w tętniącym życiem mieście. Tak niewielką przestrzeń, która na co dzień jest tylko miejscem do zaparkowania auta, Bell i współpracownicy przekształcili w mini park. Wytoczyli żywą trawę, ustawili ławkę oraz drzewko w donicy. Po skończeniu dzieła przeszli na druga stronę ulicy, by obserwować reakcje ludzi na ich projekt. Miejsce stało się elementem krajobrazu, który szybko został dostrzeżony. Najpierw jakiś mężczyzna przysiadł tam, by zjeść swój lunch. Potem dosiadł się kolejny i zaczęli rozmawiać. Tak powstało miejsce do interakcji społecznej. Pomysł Park(Ing) Day szybko zyskał sprzymierzeńców i rozprzestrzenił się na całym świecie.
Sukces Park(ing) Day zainspirował niektóre rządy do stworzenia mechanizmów prawnych umożliwiających społeczeństwu angażowanie się w sferę publiczną. W San Francisco wydział planowania zainstalował prototypowy „park let” i rozpoczął program „Parklets” dla parków, który zapewnia system zezwoleń dla osób fizycznych, grup lokalnych i firm na przekształcanie płatnych miejsc parkingowych w małe „Parklety” otwarte dla społeczeństwa. Miasto Nowy Jork uruchomiło również program „pop-up cafe”, który pozwala lokalnym kawiarniom na obsługę chodników.
„To, co było naprawdę satysfakcjonujące”, mówi dyrektor Rebar, Blaine Merker, „to fakt, że PARK (ing) Day, który rozpoczął się jako partyzancki projekt artystyczny, został przyjęty przez miasta i włączony do ich oficjalnych strategii planowania. Stosunkowo skromna interwencja artystyczna zmieniła sposób, w jaki miasta pojmują, organizują i wykorzystują przestrzeń publiczną”.
 
 
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
materiały zakup 2 000,00 PLN
akcesoria wypożyczenie 1 000,00 PLN
promocja wydarzenia płatna kampania w mediach społecznościowych 500,00 PLN
gadżety zaprojektowanie i wydrukowanie przypinek z agrafką 1000 sztuk 1 200,00 PLN
honoraria honoraria dla artystów i animatorów 5 000,00 PLN
poczęstunek (jabłka, soki ekologiczne) zakup 2 000,00 PLN
film przygotowanie relacji (nagranie, montaż) 700,00 PLN
projekt czasowej organizacji ruchu zlecenie wykonania projektu oraz ustawienia znaków i barierek 3 000,00 PLN
15 400,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
napisanie scenariusza wydarzenia ustalenie szczegółów czerwiec 2022
zaproszenie ekspertów, gości, artystów, animatorów skontaktowanie się z poszczególnymi osobami czerwiec 2022
uzyskanie wymaganych zezwoleń wysłanie pism lipiec 2022
promocja wydarzenia sponsorowane posty oraz opracowanie i przygotowanie przypinek sierpień 2022
wydarzenie przygotowanie miejsca, ustawienie przedmiotów, stworzenie stref, uporządkowanie wrzesień 2022

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Na etapie weryfikacji wydaje się, że projekt jest zgodny z Regulaminem BO i możliwy do realizacji w założonym przez Wnioskodawcę kształcie. Pewną trudnością może być tylko całkowite zamknięcie parkingu dla parkujących tam na co dzień samochodów. Efekty długofalowe: Projekt będzie sprzyjał poznaniu się i integracji mieszkańców. Realizacja Pikniku na parkingu w Alei Róż może zachęcić mieszkańców innych krakowskich dzielnic do organizacji tego typu wydarzeń sąsiedzkich.
powrót