Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - 12 NR 49:

Zielona Aleja – Park Kieszonkowy przy ulicy Żniwnej

Projekt odrzucony: Zarząd Dróg Miasta Krakowa w ramach weryfikacji merytoryczno-prawnej uzyskał opinie, z których wynikają następujące wnioski: 1) Należy przyjąć rozwiązania projektowe, które nie wymuszają ingerencji w istniejącą zieleń, umożliwiające zachowanie i ochronę rosnących na tym terenie drzew (z uwzględnieniem rozmiarów koron i systemów korzeniowych). 2) Celem zachowania w dobrej kondycji jak największej liczby drzew rosnących na terenie planowanej inwestycji, przed przystąpieniem do opracowania rozwiązań projektowych w ramach dokumentacji projektowej należałoby wykonać operat dendrologiczny (inwentaryzacja i waloryzacja dendrologiczna oraz projekt gospodarki drzewostanem wraz z projektem ochrony drzew na terenie budowy) ze wskazaniem szczególnie wartościowych okazów lub obszarów zieleni i zaleceniami dotyczącymi uniknięcia kolizji z planowaną inwestycją. Proces planowania i realizacji inwestycji winien być zgodny z uchwałą Nr XXXIV/886/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 22 stycznia 2020 r. w sprawie ochrony drzew na terenie Gminy Miejskiej Kraków. 3) Na przedmiotowym terenie nie jest wskazane wprowadzanie dodatkowych nasadzeń drzew, z uwagi na dużą ilość i zagęszczenie tych istniejących. 4) Wskazany obszar podlega ustaleniom obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego pn.: "Prokocim - Obszar Parkowy" i znajduje się w obszarze oznaczonym na rysunku planu symbolem KDX.1. Jest to teren przeznaczony pod budowle do obsługi ruchu pieszego i rowerowego - wraz z przynależnymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami i instalacjami, służącymi do prowadzenia i obsługi ruchu. Przeznaczenie tego terenu uwzględnia ponadto umieszczanie w nim obiektów i urządzeń budowlanych infrastruktury technicznej. Teren KDX.1 obejmujący aleję dojazdową (ul. Żniwną) stanowi obszar ujęty w gminnej ewidencji zabytków oznaczony na rysunku planu. Mając na względzie komfort i bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu należałoby zaprojektować rozdzielone ciągi dla pieszych i rowerzystów lub w przypadku braku takiej możliwości wykonać wspólny ciąg pieszo– rowerowy zgodnie z zapisami ww. planu. Konieczne jest stosowanie przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1696) oraz uchwały nr XCI/2394/17 Rady Miasta Krakowa z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie ustalenia kierunków działania dla Prezydenta Miasta Krakowa w zakresie wspierania mobilności aktywnej realizowanej za pomocą Urządzeń Transportu Osobistego. Dodatkowo rozwiązania powinny być zgodne z wymaganiami określonymi w będącej w końcowej fazie opracowywania przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie "Standardami infrastruktury pieszej miasta Krakowa". 5) Należy przewidzieć wykonanie powiązania infrastruktury rowerowej z istniejącą infrastrukturą (Aleja Dygasińskiego z ciągiem pieszo-rowerowym wzdłuż ul. Wielickiej po jej północnej stronie), przy jednoczesnym utrzymaniu istniejącej obsługi komunikacyjnej nieruchomości zlokalizowanych w sąsiedztwie. Ponadto, należałoby zapewnić prawidłowe warunki obsługi komunikacyjnej przyległych terenów. W dokumentacji projektowej powinno się uwzględnić ewentualną przebudowę istniejących dojść/zjazdów, w celu dostosowania wysokościowego do projektowanego chodnika. Na terenie projektowanego zagospodarowania konieczna byłaby lokalizacja kilku sztuk stojaków rowerowych, których ilość powinna odpowiadać prognozowanemu zapotrzebowaniu. 6) Dokumentacja w zakresie zieleni powinna być spójna z ostatecznym projektem zagospodarowania terenu. W obszarze inwestycji powinna być zapewniona bezkolizyjność projektowanych nasadzeń względem docelowego układu drogowego oraz prawidłowe warunki widoczności i przejezdności, jak również normatywne skrajnie drogowe, co wynika z § 52 i § 53 Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U.2016.0.124) oraz Zarządzenia nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15.11.2018 r. w sprawie wprowadzenia „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa”. 7) Dodatkowo koniecznym dla przedmiotowego zadania byłoby: - rozwiązanie kolizji branżowych z istniejącą infrastrukturą techniczną na warunkach określonych przez poszczególnych dysponentów sieci; - uzyskanie wymaganych przepisami prawa budowlanego warunków i uzgodnień; - zapewnienie prawidłowych warunków odwodnienia i oświetlenia. 8) Ponadto Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie przygotowuje zadanie inwestycyjne pn.: "Budowa Trasy Nowobagrowej" i jest aktualnie na etapie przygotowania dokumentów przetargowych na opracowanie wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji budowy Trasy Nowobragrowej wraz z niezbędną infrastrukturą oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przedmiotem analizy i wariantowania koncepcji przebiegu Trasy Nowobragrowej będzie m. in. połączenie drogowe i tramwajowe z układem komunikacyjnym pętli Prokocim. W przypadku wyboru takiego wariantu proponowany wniosek budżetu obywatelskiego może być w kolizji z planowaną trasą. Ostateczna zajętość terenu pod inwestycję będzie znana po opracowaniu koncepcji oraz uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach pod koniec 2023 r. W związku z powyższym konieczne jest przed stworzeniem projektu budowlanego przeprowadzenie wielowariantowej koncepcji, w celu określenia m. in. zajętości terenu, ochrony drzew i krzewów, czy wykonania ciągu pieszo-rowerowego. Ponadto w opinii tut. Jednostki zrealizowanie zadania w cyklu jednorocznym (jak zakłada propozycja Wnioskodawcy) jest niemożliwe. Zadanie wymaga w pierwszym rzędzie przeprowadzenia koncepcji (1 rok budżetowy i wkroczenie w 2 rok). Następnie konieczne jest sporządzenie dokumentacji projektowej i uzyskania pozwolenia na budowę (okres co najmniej 1 roku budżetowego, wkroczenie w 3 rok budżetowy). Na końcu wykonanie robót budowlanych (w 3 roku budżetowym). Dla realizacji zamierzenia inwestycyjnego należałoby przewidzieć cykl 3-letni co jest niezgodne z Regulaminem Budżetu Obywatelskiego. Należy zwrócić uwagę, że po przeprowadzeniu koncepcji, uwzględnieniu wszystkich powyższych warunków technicznych, opracowaniu dokumentacji projektowej, dostosowaniu terenu do budowy, budowy ciągu pieszego całkowity koszt realizacji zadania przekroczy kwotę dostępną na jeden projekt w Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim tj. 631 128,69 zł. Szacunkowy koszt opracowania koncepcji, dokumentacji projektowej i realizacji inwestycji wynosi 765 000 zł. Jednak w przypadku budowy ciągu pieszo-rowerowego lub oddzielnych ciągów pieszych i rowerowych koszt zadania wzrósłby jeszcze bardziej.

Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt lokalny - 12 Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Fragment ul. Żniwnej znajdujący się pomiędzy ogródkami działkowymi, a pętlą tramwajową Prokocim – działka nr 1021 obręb 53 (Identyfikator działki 126104_9.0053.1021). Działka o powierzchni ponad 20 arów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego sklasyfikowana jako teren publicznie dostępnych ciągów pieszych (KDX.1)

Opis projektu

Celem projektu jest przekształcenie zaniedbanej działki znajdującej się pomiędzy ogródkami działkowymi – ROD PKP Prokocim, a pętlą tramwajową Prokocim w zieloną enklawę, o charakterze reprezentacyjnej alei pozwalającej odpocząć od miejskiego zgiełku zachowując pierwotne przeznaczenie terenu – tj. publicznego dostępnego ciągu pieszego. Na tym terenie znajdowała się droga wyjazdowa z dawnych zabudowań folwarcznych, która nie jest użytkowana od ponad 30 lat.
 
Obecnie wspomniany teren o wymiarach około 16 metrów szerokości na ponad 130 metrów długości jest mocno zaniedbany i na wpół zdziczały, co zniechęca do odwiedzin zarówno w ciągu dnia jak i wieczorem. Niewielu przechodniów zdaje sobie sprawę, że działka ta stanowi przejście do innej ulicy Prokocimia o charakterze reprezentacyjnym – alei Dygasińskiego.
Aby przekształcić teren w linearny park kieszonkowy nie potrzeba większych ingerencji. Wzdłuż nieruchomości po obu bokach rosną szpalery dorodnych drzew (20 szt.) dających latem schronienie przed nadmierną temperaturą. W ramach realizacji zadania przewiduje się następujące działania:
  • budowę ciągu pieszego wzdłuż całej długości działki (zapewniającego odpowiedni dojazd dla służb technicznych do znajdującej się na nieruchomości infrastruktury technicznej),
  • instalację latarń parkowych poprawiających bezpieczeństwo w porze nocnej,
  • wprowadzenie elementów małej architektury (ławek z oparciem, koszy na śmieci, hamaka oraz huśtawki parkowej z pergolą),
  • prace związane z zielenią: dosadzenie drzew, krzewów oraz stworzenie rabat kwiatowych, bylin oraz kompozycji traw ozdobnych,
  • instalacje budek dla ptaków.

UZASADNIENIE PROJEKTU

W sieci znajduje się ogólnodostępny dokument[1], wytyczający kierunki rozwoju zieleni w Krakowie na lata 2017-2030. Przynosi wiele ciekawych informacji na temat stanu terenów zielonych w poszczególnych dzielnicach. Założonym przez urzędników standardem jest, by na jednego mieszkańca przypadało 10 metrów kwadratowych zieleni publicznej[2]. Okazuje się, że kryterium jest spełnione tylko w pięciu dzielnicach, a w trzynastu już nie! Z dokumentu wynika że, w Krakowie mamy do czynienia z niedoborem terenów zieleni publicznej - chodzi o miejsca o funkcji rekreacyjnej. Takich obszarów jest za mało o około 126 hektarów w skali miasta. Dla Dzielnicy XII - Bieżanów-Prokocim – autorzy dokumentu określili zapotrzebowanie

na tereny zielone o funkcji rekreacyjnej na poziomie 65,1 ha (przy podawanej liczbie zameldowanych mieszkańców – 65 096 osób). Tymczasem suma powierzchni takich terenów, dla naszej dzielnicy to tylko 45,61 ha. Łatwo więc policzyć, że deficyt zieleni to prawie 20 ha (19,49 ha)[3]. Pamiętajmy, że w naszej dzielnicy powstają kolejne inwestycje deweloperskie dogęszczające zabudowę. Prokocim-Bieżanów z 7 metrami kwadratowymi na osobę plasuje się dopiero na 13 miejscu w rankingu 18 dzielnic grodu Kraka, dlatego tak ważna jest każda inicjatywa zwiększająca zielone oazy pozwalające na kontakt z naturą. Od kilku lat szczególnym uznaniem cieszą się projekty związane z zielenią. Mieszkańcy Krakowa pozytywnie oceniają tego typu działania i doceniają kolejne inicjatywy na tym polu. W okresie pandemii jeszcze wyraźniej odczuwano potrzebę przebywania w otoczeniu przyrody i na terenach zielonych.
  Wspominania działka, na której ma być zrealizowana Zielona Aleja – Park Kieszonkowy przy ulicy Żniwnej znajduje się w okolicy, która od prawie 10 lat podlega intensywnej zabudowie wielorodzinnej (ul. Wielicka, ul. Górników, ul. Facimiech, ul. Polonijna). Ciągłe dogęszczanie zabudowy skutkuje zwiększaniem populacji, za którym nie zawsze nadąża rozwój pozostałej infrastruktury i często terenów zielonych, dlatego tak ważne jest, aby każda pozostała przestrzeń służyła wspólnemu dobru mieszkańców.
 
Zielona Aleja – Park Kieszonkowy przy ulicy Żniwnej wpisuje się w ideę rozwoju tzw. „Plant Podgórskich”, czyli zielonego pierścienia południowego Krakowa składającego się kilku parków. Każda kolejna zielona inicjatywa, niezależnie czy będzie to park, skwer, łąka kwietna w okolicy wielopiętrowej zabudowy rodzinnej jest na wagę złota i niezbędna dla mieszkańców dzielnicy XII Prokocim-Bieżanów oraz całego Krakowa.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie projektu Parku Kieszonkowego i realizacja zadania Przygotowanie projektu parku, prace budowalne związane ze stworzeniem alejki parkowej, montaż latarni parkowych, elementów małej architektury (ławek, koszy na śmieci, hamaka, huśtawki z pergolą, stolików parkowych), niezbędne dosadzenia drzew, utworzenie rabat kwiatowych, kompozycji traw ozdobnych, nasadzenia krzewów i pnączy oraz odtworzenie trawnika 480 000,00 PLN
480 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Przygotowanie projektu parku Powierzenie zaprojektowania Parku Kieszonkowego - Zielona Aleja grudzień 2021 r.
Uzyskanie niezbędnych pozwoleń i przygotowanie dokumentacji Uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń i przygotowanie dokumentacji pozwalającej na rozpoczęcie prac budowlanych marzec-kwiecień 2022 r.
Rozpoczęcie prac Rozpoczęcie prac budowlanych, budowa ścieżki, montaż oświetlenia, elementów małej architektury, nasadzenia, prace z zielenią kwiecień 2022 r.
Zakończenie prac i otwarcie parku Zakończenie prac i uroczyste otwarcie Parku Kieszonkowego - Zielona Aleja wrzesień 2022 r.

Galeria

powrót