Budowa toru do speedrowera (żużla na rowerach)
Edycja Budżet Obywatelski 2021 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Skrzyżowanie ul. Księcia Józefa i ul. Wodociągowej (działka nr. 45/10)
Opis projektu
Założeniem projektu jest wybudowanie w Krakowie profesjonalnego toru do speedrowera. Speedrower popularnie
jest nazywany żużlem na rowerach, gdyż do złudzenia przypomina sport żużlowy. W wyścigu speedrowerowym,
tak jak w żużlowym, startuje 4 zawodników i ścigają się oni przez 4 okrążenia po owalnym torze. W żużlu mają
one od 300 do 400 m.; w speedrowerze od 64 do 82 m. Do uprawiania sportu speedrowerowego potrzebny jest
przede wszystkim profesjonalny tor speedrowerowy spełniający wymagania regulaminu Polskiej Federacji Klubów
Speedrowerowych. Projekt toru spełniający takie wymogi załączam w formacie PDF z podanymi dokładnymi
wymiarami. Najważniejszymi wymogami co do takiego obiektu jest m.in jego długość mierzona po wewnętrznej
krawędzi (64-82 m.), posiadanie utwardzonego pola startowego (np. z kostki brukowej), nachylenie toru do
wewnętrznej krawędzi toru, szerokość co najmniej 6 m. oraz granulacja kruszywa wierzchniego do maksymalnie 4
mm.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Speedrower (ang. Cycle Speedway) jest sportem, którego jeszcze nie ma i nigdy nie było w Krakowie, ale według
mnie w związku z dużą liczbą rowerzystów w Krakowie oraz występowaniem ośrodka żużlowego w postaci klubu
Wanda Kraków, ma on wielki potencjał w tym mieście. Speedrower mogą uprawiać kobiety oraz mężczyźni.
Ciekawostką jest, że wybitna polska młociarka Anita Włodarczyk w 1999 roku na torze w Rawiczu zdobyła tytuł
Mistrzyni Europy w tym sporcie. Najmłodsi w Polsce zawodnicy startują w kategorii żaków do 6,8,10 i 12 lat. Wiek
juniora kończy się wraz z 18 rokiem życia. Projekt budowy toru speedrowerowego oraz jednocześnie
zainteresowania tym sportem mieszkańców Krakowa jest skierowany do wszystkich mieszkańców, bez względu na
wiek i płeć.
W polskim speedrowerze jest wielu aktywnych sportowo weteranów (powyżej 39 lat), zatem i starsi
miłośnicy ekstremalnych rowerowych wrażeń mogliby w tym sporcie znaleźć coś dla siebie. Speedrower jest
ciekawa formą aktywnego spędzania wolnego czasu. Jest to sport, w którym bardzo istotna jest kondycja fizyczna
w związku z czym wpływa on korzystnie na zdrowie. Jest to także sport nieco ekstremalny, gdyż profesjonalne
rowery do speedrowera nie mają hamulców. W związku z tym często zdarzają się upadki, które z czasem są coraz
rzadsze dzięki wyszkoleniu. Speedrower uczy również jak zachowywać się podczas upadku na rowerze tak aby nie
miał on poważnych konsekwencji zdrowotnych. Tak jak napisałem wcześniej, do uprawiania speedrowera
potrzebny jest przede wszystkim profesjonalny tor do speedrowera. Bez takiego obiektu nie można nawet zacząć
amatorsko uprawiać tego sportu. Tory speedrowerowe w Polsce istnieją w prawie każdej miejscowości, w której
długoletnią tradycję ma sport żużlowy. Często były one budowane w sąsiedztwie torów żużlowych, miało to
miejsce np. w Toruniu i Lesznie. Prócz tego specjalistyczna infrastruktura związana ze speedrowerem istnieje m.in
w Bydgoszczy, Gnieźnie, Ostrowie Wlkp., Częstochowie, Świetochłowicach oraz kilku mniejszych miejscowościach
np. w Kaletach, Kaszczorku, Poczesnej czy Żołędowie.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Budowa toru do speedrowera | Głównymi kosztami będą: obsługa geodezyjna, obsługa koparko-ładowarki, usługi brukarskie, postawienie ogrodzenia wraz z bramami (oraz zakup jego elementów), zakup maszyny startowej, zakup ławek, zakup stojaków na rowery, zakup kruszywa (o frakcji powyżej 63mm, poniżej 30 mm oraz nawierzchni wierzchniej - mączki ceglanej o frakcji do 4mm), zakup kostki brukowej/ażurowej. | 150 000,00 PLN |
150 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Budowa toru do speedrowera | Budowa takiego obiektu zależnie od warunków pogodowych może potrwać od 2 do 6 tygodni. Najlepiej zakończyć pracę przez końcem lutego 2022 roku. | luty 2022r. |