Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 15:

🚋 UL. DŁUGA BEZ ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW: TAK, TO MOŻLIWE!🚋

Projekt odrzucony: Zadanie odrzucone na podstawie §17 ust. 1 pkt. 4,6 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa. Uzasadnienie: Propozycja zadania budżetu obywatelskiego zakłada eliminację zatrzymań tramwajów na ul. Długiej poprzez uniemożliwienie parkowania pojazdów w miejscach w których najczęściej dochodzi do zatrzymań. Według opinii Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, który pozostaje organem zarządzającym ruchem na ul. Długiej nie ma możliwości realizacji następujących rozwiązań: 1. Wprowadzenie na całej długości ul. Długiej strefy ograniczonego ruchu – ulica Długa łączy się z siecią ulic jednokierunkowych do których wjazd jest częściowo realizowany wyłącznie z tej ulicy. Wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na całym jej odcinku uniemożliwiłoby dojazd do części z nich. Taka sytuacja nastąpiłaby zarówno na ul. Szlak (wlot w stronę ul. Pędzichów) jak i na ul. św. Filipa, w związku z czym przedmiotowe rozwiązanie nie jest możliwe. 2. Zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach w których najczęściej dochodziło do zatrzymań w latach 2020-2022 - wprowadzona w roku 2021 organizacja ruchu nałożyła na ul. Długą strefę ograniczonego ruchu od skrzyżowania z ul. Szlak do skrzyżowania z ul. Pędzichów, a więc na odcinku, gdzie występowały największe utrudnienia w ruchu tramwajów. Wjazd do tej strefy mają obecnie m.in. mieszkańcy, w związku z czym nie ma możliwości likwidacji przedmiotowych miejsc postojowych. 3. Zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla osób niepełnosprawnych - co ma za zadanie wyeliminowanie liczby aut parkujących „na skos” - Zwiększenie liczby miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami poprzez usytuowanie ich na początku i końcu zatok postojowych (w obecnej ilości 18 szt.) wiązałoby się natomiast z likwidacją ok. 25 % miejsc postojowych ogólnodostępnych, co – biorąc pod uwagę deficyt miejsc postojowych w przedmiotowym obszarze - również nie jest możliwe do realizacji. Zakres polegający na wprowadzeniu strefy ograniczonego ruchu na całej ul. Długiej, uniemożliwi wjazd w przyległe ulice jednokierunkowe osobom nie podsiadającym identyfikatorów. Zakres zatem nie może być realizowany ze względu na §17 ust. 1 pkt. 6 Regulaminu BO z którego wynika, że nie mogą być realizowane projekty, które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa. Zakres polegający na likwidacji miejsc postojowych, jak również zwiększenie ilości miejsc postojowych dla osób niepełnosprawnych doprowadzi do zmniejszenia ilości miejsc postojowych w strefie zarówno dla mieszkańców (mających wjazd do strefy) jak i miejsc ogólnodostępnych w podanym obszarze. Podany zakres nie może być zatem realizowany ze względu §17 ust. 1 pkt. 4 Regulaminu BO z którego wynika, że nie mogą być realizowane projekty które stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami i programami. Biorąc pod uwagę stanowisko Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu, możliwa byłaby realizacja projektu jedynie w formie wprowadzenia podwójnej ciągłej linii (P-4) na ul. Długiej tj. na odcinku pomiędzy ul. Pędzichów a ul. Helców. Zaproponowano Wnioskodawcy modyfikację wniosku, która nie została zaakceptowana. W związku z powyższym projekt opiniuje się negatywnie.

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

50 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Długa

Krótki opis projektu

🚋CELEM PROJEKTU JEST CAŁKOWITA ELIMINACJA ZATRZYMAŃ TRAMWAJÓW NA UL. DŁUGIEJ POPRZEZ UNIEMOŻLIWIENIE PARKOWANIA POJAZDÓW W MIEJSCACH, W KTÓRYCH NAJCZĘŚCIEJ DOCHODZI DO ZATRZYMAŃ 🚋

Opis projektu

“6 000 lat po wynalezieniu koła, blisko 600 lat po wprowadzeniu druku i 50 lat po lądowaniu człowieka na księżycu, Kraków wciąż nie może sobie poradzić z problemem samochodów blokujących ulicę Długą”. 
Statystyki MPK za ostatnie lata są przerażające. Tylko w latach 2017-2022 doszło do 458 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej (!).


2022 - 47 zatrzymań tramwajów
2021 - 52 zatrzymania tramwajów
2020 - 52 zatrzymania tramwajów
2019 - 94 zatrzymania tramwajów
2018 - 131 zatrzymań tramwajów
2017 - 82 zatrzymań tramwajów

RAZEM: 458 zatrzymań tramwajów w latach 2017-2022

Przez  co najmniej 12 ostatnich lat różni urzędnicy z różnych jednostek próbują bezskutecznie zlikwidować problem, który przecież sami stworzyli, przebudowując ulicę Długą i tworząc ulicę o wąskim przekroju z linią tramwajową i licznymi zatokami parkingowymi, które znajdują się bardzo blisko linii tramwajowejv - jak się okazuje zbyt blisko. Doprowadziło to w już sumie – jak czytamy w statystykach krakowskiego MPK – w latach 2010-2022 do blisko 1500 (!) zatrzymań komunikacji miejskiej na arterii łączącej Nowy Kleparz z Plantami. I są to tylko przypadki odnotowane, bo nagminnie dochodzi też do niezliczonych zatrzymań krótkich, 2-3 minutowych, które nie wliczają się do statystyk, a są stałym elementem życia komunikacyjnego na Długiej. Dlatego celem tego projektu jest całkowita eliminacja zatrzymań tramwajów na ul. Długiej poprzez uniemożliwienie parkowania samochodów w miejscach konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Obecnie wzdłuż ul. Długiej parkowanie możliwe jest w 18 zatokach parkingowych, gdzie wyznaczono ok. 112 miejsc postojowych, w tym 9 zastrzeżonych. Z tych 112 miejsc część miejsc jest potencjalnie konfliktowych i w związku z tym należy je jak najszybciej zlikwidować.
 
Proponowane rozwiązania:

wprowadzenie na całej długości ul. Długiej strefy ograniczonego ruchu, a nie tylko na jej części;
wprowadzenie podwójnej ciągłej linii (P-4) na całym odcinku ulicy Długiej, a nie tylko jej części;
zlikwidowanie możliwości parkowania w zatokach, w których najczęściej dochodziło do zatrzymań w latach 2020-2022;
zwiększenie liczby miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami zwłaszcza na początku i końcu zatok parkingowych, co pozwoli wyeliminować liczbę aut parkujących “na skos” w części zatoki przeznaczonej na wjazd lub wyjazd (to też da więcej wolnej przestrzeni do wykonania manewru parkowania przy wjeździe i wyjeździe z zatoki kierowcom z ograniczoną umiejętnością parkowania, a takich jak widać niestety nie brakuje).

W roku 2022 odnotowano 47 zatrzymań na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji:
ul. Długa 3 - 3 
ul. Długa 60 - 4
ul. Długa 63 - 3
ul. Długa 70 - 3. 

W roku 2021 doszło do 52 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji: 
ul. Długa 22 - 3
ul. Długa 32 - 3
ul. Długa 39 - 4
ul. Długa 49 - 3
ul. Długa 50 - 3
ul. Długa 70 - 3

W roku 2020 doszło do 52 zatrzymań tramwajów na ul. Długiej, w tym najwięcej zatrzymań odnotowano na wysokości posesji: 
ul. Długa 1 - 3
ul. Długa 32 - 3
ul. Długa 34 - 3
ul. Długa 63 - 3
ul. Długa 70 - 3

Projekt powstał przy udziale grupy mieszkanek i mieszkańców zrzeszonych w ramach inicjatywy Aktywni w Dzielnicach, a jego autorami są Natalia Nazim i Maciej Fijak.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Wbrew licznym zapewnieniom urzędników i podjęciu przez nich szeregu działań ul. Długa nadal stoi ok. 50 razy w ciągu roku (wg statystyk za ostanie 3 lata), a czas oczekiwania na odblokowanie ruchu jest znaczny. Tylko w grudniu 2022 doszło do kilkunastu zatrzymań (!), co doprowadziło do całkowitego paraliżu transportu publicznego na tym odcinku. Dane z ostatnich lat jasno pokazują, że rozwiązania zastosowane w ciągu ulicy Długiej nadal nie przyniosły oczekiwanych efektów, a zatrzymań tramwajów nie udało się wyeliminować. O tym jak ważny jest to temat dla mieszkańców świadczy chociażby fakt, że pod petycją "Płynny przejazd tramwajem po Długiej - TAK dla likwidacji miejsc parkingowych" podpisało się już prawie 500 mieszkańców Krakowa. Mieszkańcy Krakowa mają prawo oczekiwać od władz miasta pewnego i punktualnego transportu publicznego. Mają też prawo oczekiwać, że ul. Długa będzie w końcu ulicą z faktycznym, a nie teoretycznym priorytetem dla komunikacji zbiorowej (w chwili obecnej priorytet ma de facto transport indywidualny). Mieszkańcy nie mogą też już dłużej ponosić na co dzień dotkliwych konsekwencji błędów, które popełniono przy projektowaniu i przebudowie ul. Długiej. Dlatego nadszedł czas, aby podjąć bardziej radykalne działania, które pozwolą zlikwidować możliwość zatrzymywania i parkowania pojazdów wzdłuż ul. Długiej w zatokach parkingowych konfliktowych względem przebiegu linii tramwajowej. Tym bardziej, że przez ostatnich 12 lat było naprawdę bardzo dużo czasu na skuteczne rozwiązanie tego problemu, a jednak tego nie zrobiono.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Zmiana organizacji ruchu na ul. Długiej 50 000,00 PLN
50 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Zmiana organizacji ruchu na ul. Długiej 2024

Galeria

Załączniki

powrót