Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica VII NR 30:

Przygody w Zwierzynieckiej przyrodzie

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica VII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

160 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: las łęgowy w Przegorzałach

Dodatkowe lokalizacje: Las Wolski, Sikornik

Krótki opis projektu

Poznajmy wyjątkową przyrodę w naszej dzielnicy - las łęgowy w Przegorzałach i nieznane zakątki w Lesie Wolskimi na Sikorniku. Wyprawy w naturę z edukatorami, warsztatmi i piknikami dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli.

Opis projektu

W naszej dzielnicy znajdują się wyjątkowe miejsca, w których można się poczuć jak w prawdziwej głuszy. Mamy to szczęście, że ekscytująca wyprawa nie wymaga od nas wyjazdu nigdzie daleko. W bajkowych stawach w lesie łęgowym mieszka żaba moczarowa, która wiosną w porze godowej zabarwia się na niebiesko. Cierpliwi obserwatorzy mogą tu wypatrzeć rajsko ubarwionego zimorodka. Las Wolski to nie tylko Aleja Żubrowa i Polana Lea. To mnóstwo szlaków, ścieżek, malowniczych bukowych wąwozów, skałek. Las Wolski można przemierzać wielokrotnie i cały czas odkrywać nowe miejsca i dróżki.
Wystarczy spacer lub kilka przystaneków autobusem, żeby odkrywać i zachwycać się przyrodą, którą mamy na wyciągnięcie ręki. To bezcenny zasób w czasach, w których jesteśmy przeciążeni stresem, przebodźcowani, a u dzieci diagnozowany jest syndrom deficytu natury. Kontakt z przyrodą obniża stres, pozwala się zregenerować fizycznie i psychicznie. 
Chcemy promować spędzanie czasu w wyjątkowej przyrodzie w naszej dzielnicy, zwiększyć świadomość i wiedzę o tutejszej wyjątkowej faunie i florze dzięki ogólnodostępnym wyprawom oraz współpracy ze szkołami i przedszkolami. Chcemy też promować uczenie się przez całe życie i uczenie w terenie, wedle formuły: „Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam,  pozwól mi zrobić, a zrozumiem.” 


W ramach projektu:
- każdy mieszkaniec i mieszkanka, niezależnie od wieku będzie mógł wziąć udział w wyprawie z edukatorem i warsztatach w ramach wyprawo-pikników na każdą porę roku
- cykl "4 pory roku w moim lesie" - podczas każdej pory roku będzie organizowana całodzienna wyprawa połączona z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik)
- jednorazowa wyprawa połączona z warsztatami i biwakowaniem (ognisko/przygotowywanie jedzenia/piknik) 
- nauczyciele, edukatorzy, rodzice będą mogli skorzystać ze scenariuszy lekcji i kart pracy dzięki którym będą mogli przeprowadzić ciekawą wycieczkę / realizować podstawę programową w ramach zajęć w terenie, dedykowanych zwierzynieckiej przyrodzie
- zrealizowany zostanie pilotaż lekcji przyrody w terenie, który pomoże spopularyzować tę metodę w krakowskich placówkach edukacyjnych. W przypadku wyboru i powodzenia projektu - projekt będzie składany w kolejnym roku, aby kolejne klasy i grupy przedszkolne mogły w nim wziąć udział.

Wyprawa dla klas szkolnych lub grup przedszkolnych powinna:
- trwać ok 4-5 godzin
- dawać możliwość swobodnego ruchu i zabawy dzieciom/młodzieży
- uwzględniać alternatywne metody edukacyjne np. gra leśna, podchody. 
- angażować wszystkie zmysły: wzrok, słuch, węch, dotyk
- zawierać element warsztatowy, podczas którego dzieci/młodzież wykonuje manualnie jakąś rzecz grupowo lub indywidualnie, związaną z tematem wyprawy (np wyplatanie z wikliny przy temacie gniazdowania ptaków)
- zawierać element przygodowy związany z biwakowaniem np. ognisko (tylko jeśli jest możliwe jego bezpieczne i legalne urządzenie), przygotowywanie jedzenia na kuchence polowej
Dzieci, które będą uczestniczyły w cyklu mogą prowadzić zeszyt odkrywcy związany z wyprawami/zielnik/ słoik leśnych skarbów. Fomuła powinna być dostosowana do grupy wiekowej.  

Wyprawo-piknik dla różnych grup wiekowych powinien:
- trwać ok 3-4 godziny
- odbywać się w weekend
- składać się ze spaceru z edukatorami (co najmniej dwie grupy - dla rodzin z dziećmi i dla dorosłych), trwającego 1-1,5 godziny
- pikniku połączonego z warsztatami podczas których można będzie wykonać pracę z naturalnych elementów  lub wziąć udział w zajęciach ruchowych. Uczestnicy będą zachęceni do przyniesienia własnych kocy i prowiantu. Wspólny piknik będzie okazją do integracji.

Lokalizacja:
- cykle i wyprawy będą się odbywać w dzikich i mniej znanych zakątkach Lasu Wolskiego i w lesie łęgowym w Przegorzałach - zależy nam, żeby dzieci, młodzież i dorośli mieli okazję chodzić leśnymi ścieżkami, nie tylko najbardziej uczęszczanymi wyasfaltowanymi alejami (w przypadku uczestnictwa dzieci o ograniczonej sprawności, która uniemożliwia poruszanie się leśnymi ścieżkami możliwe jest zmodyfikowanie trasy)
- weekendowe ogólnodostępne wyprawo-pikniki będą się odbywać za każdym razem w innym miejscu, żeby umożliwić poznanie różnych zielonych miejsc w naszej dzielnicy 

Dostępność:
- informacja o zgłoszeniach do cyklów i na pojedyncze wyprawy dla szkół i placówek zostanie jednocześnie wysłana do wszystkich placówek w dzielnicy
- obowiązywać będą przejrzyste kryteria zapisu - np. kolejność zgłoszeń, ograniczenia ilości grup z jednej placówki
- wyprawy będą promowane z odpowiednim wyprzedzeniem w Internecie i za pomocą tradycyjnych plakatów, będą obowiązywać przejrzyste kryteria zapisu
- przewodnicy dopasują trasę i prowadzenie do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami (możliwość zgłoszenia w formularzu) - jeśli zgłoszą się osoby, które mają możliwość poruszania się tylko na wózku - trasa jednej ogólnodostępnej wyprawy powinna zostać przygotowana tak, żeby umożliwić udział 


Scenariusze lekcji i karty pracy:
- pozwolą realizować lekcje w przyrodzie - nauczycielom, edukatorom i rodzicom, którzy realizują edukację domową, albo chcą wspierać edukację dziecka
- pozwolą skonstruować kilkugodzinną wyprawę, podczas której dzieci w terenie będą mogły nabywać i ćwiczyć umiejętności i wiedzę z różnych przedmiotów (wyprawa nie jest tylko dodatkiem do lekcji i odpoczynkiem od nauki, tylko nauką w terenie)
- powinny uwzględniać i opisywać realizację podstawy programowej (z różnych przedmiotów - przyroda; wychowanie fizyczne; matematyka -np. mierzenie odległości, liczenie, rysowanie mapy; j polski np. tworzenie opisu, listu, relacji; edukacja plastyczna)
- powinny uwzględniać metody aktywizujące, uczenie przez zabawę - np. zagadki, podchody, tropienie
- zostaną opublikowane na stronie Centrum Edukacji Ekologicznej Symbioza - do pobrania i wydrukowania
- informacja o scenariuszach, kartach i możliwościach korzystania z nich zostanie rozesłana do szkół
- powinny być czarno-białe, żeby umożliwić niskokosztowy wydruk

Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia. Wszystkie elementy, jak także konkretne lokalizacje, zostaną poddane analizie możliwości realizacji pod względem możliwości realizacji. Docelowy projekt zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego.

Projekt zostanie zrealizowany do wysokości wyznaczonych środków finansowych.

 

UZASADNIENIE PROJEKTU

- Wszyscy jesteśmy przebodźcowani, zestresowani ilością zadań, problemów. Wyjścia w naturę pozwalają się zregenerować fizycznie i mentalnie. 
- Dzieci mało czasu spędzają na zewnątrz, w kontakcie z przyrodą, co negatywnie wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne. Wyprawy w przyrodę dzielnicy to okazja do tego, żeby zażyć ruchu, spędzić czas na świeżym powietrzu, odpocząć od bodźców i elektroniki.
- Człowiek najlepiej uczy się poprzez udział i doświadczanie, poprzez emocje i pytania jakie temu doświadczaniu towarzyszą. Chcemy stworzyć dzieciom z naszej dzielnicy możliwość nauki w przyrodzie, przez doświadczanie i zabawę, która daje radość i sprawia, że zdobyta wiedza zostaje na długo w pamięci, a zachwyt nad przyrodą w sercu. Uczyć możemy się przez całe życie. Wyprawy weekendowe będą okazją do zdobycia wiedzy o przyrodzie w naszej okolicy przez osoby w różnym wieku.
- Poznawanie przyrody sprzyja budowaniu z nią więzi, a w konsekwencji sprawia, że chcemy o nią dbać i spędzać w niej czas. 
- Wspólne wycieczki sprzyjają budowaniu relacji. W przypadku klas i grup przedszkolnych - budowaniu relacji rówieśniczych, z wychowawcami, w przypadku otwartych wyprawo-pikników - relacji sąsiedzkich

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Realizacja Wykonanie zadań w ramach realizacji projektu 160 000,00 PLN
160 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja Wykonanie zadań w ramach realizacji projektu 2024
Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada zorganizowanie wypraw, pikników oraz warsztatów dla wszystkich mieszkańców dzielnicy, szkół i przedszkoli. Zadanie ma na celu poznanie wyjątkowej przyrody dzielnicy: las łęgowy w Przegorzałach, las Wolski. Realizacja zadania pozwoli na pogłębienie wiedzy na temat miejsc ważnych przyrodniczo, zachęci wszystkich mieszkańców do spędzania czasu na świeżym powietrzu oraz pozwoli na budowanie nowych relacji i więzi społecznych.
powrót