Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica XIII NR 44:

Poznaję swoją dzielnicę! Uczniowie zwiedzają Muzeum Podgórza

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica XIII Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

35 813,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Limanowskiego 51

Krótki opis projektu

Celem projektu jest poszerzenie wiedzy uczniów podgórskich samorządowych szkół podstawowych o dzielnicy, w której żyją. Uczniowie wezmą udział w lekcji tożsamościowej (kl. 7-8) lub zajęciach edukacyjnych (kl. 1-6) prowadzonych przez Muzeum Podgórza

Opis projektu

Zadanie obejmie uczniów wszystkich samorządowych szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dzielnicy Podgórze:

1.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1: Szkoła Podstawowa nr 47 im. S. Czarnieckiego

2.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15:Szkoła Podstawowa nr 8 

3.Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 21:Szkoła Podstawowa nr 65 im. Czesława Janczarskiego

4.Szkoła Podstawowa nr 26 im. Andrzeja Struga

5.Szkoła Podstawowa nr 29 im. Jana Matejki

6.Szkoła Podstawowa nr 137 im. prof. Wiktora Zina z oddziałami przedszkolnymi

Muzeum Podgórza prezentuje historię powstania i rozwoju prawobrzeżnej strony miasta od czasów prehistorycznych, legendarnych, poprzez okres świetności Wolnego Królewskiego Miasta Podgórza, połączenie miasta z Krakowem, przez drugą wojnę światową do współczesności.

Muzeum proponuje szereg zajęć edukacyjnych dostosowanych do możliwości uczniów szkół podstawowych w różnym wieku.
W ramach projektu uczniowie wszystkich samorządowych szkół podstawowych znajdujących się na terenie Dzielnicy Podgórze będą mogli uczestniczyć w jednej z lekcji muzealnych znajdujących się w ofercie muzeum:
  • Dzieci z klas 1-3 poznają podgórskie legendy podczas lekcji "Z kopca tajemnic, ze skarbca podgórskich legend"
  • Klasy 4-6 dowiedzą się, jak powstało Wolne Królewskie Miasto Podgórze, poznają jego historię i charakter, a na koniec wcielą się w rolę architektów i na wzór Podgórza zaprojektują własne miasto podczas lekcji „Operacja MIASTO”
  • Uczniowie klas 7-8 będą mogli wziąć udział w lekcji tożsamościowej „Dziedzictwo, czyli pomysł na przyszłość”, w czasie której poznają barwną historię Podgórza i na jej podstawie dowiedzą się czym jest dziedzictwo kulturowe i jak je pielęgnować.

Szacowanie klas i uczniów oparto na danych z 31.05 2023r. W związku z tym jest możliwe przesuwanie kwot w zależności od stanu liczbowego klas i uczniów w szkołach objętych projektem w latach 2024 i 2025.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Udział w projekcie umożliwi młodym mieszkańcom Dzielnicy Podgórze poznanie historii i dziedzictwa kulturowego obszaru, na którym mieszkają oraz rozumienie struktury społecznej dawnego i obecnego miasta. Uczniowie będą rozmawiać o wielokulturowości i tolerancji, które to pojęcia są integralnymi elementami historii Podgórza i jego współczesności.
 
Realizacja projektu przez szkoły umożliwi uczestnictwo w zajęciach znacznemu gronu dzieci i młodzieży mieszkających na terenie Dzielnicy Podgórze. Rezerwacja zajęć przez grupy zorganizowane, takie jak zespoły klasowe, umożliwi również efektywne wykorzystanie środków przeznaczonych na projekt. Zajęcia organizowane dla szkół charakteryzują się większą frekwencją niż darmowe zajęcia z możliwością rezerwacji terminu przez osoby indywidualne. Ponadto, wartością zajęć jest współpraca osób biorących w nich udział, co jest trudne do osiągnięcia w gronie dzieci i młodzieży, które się nie zna, a możliwe w przypadku zespołów klasowych.
 
Dzieci i młodzież, uczestniczące w ciekawych zajęciach edukacyjnych chętnie opowiadają o nich swoim bliskim i znajomym, dzieląc się zdobytą wiedzą. Często zadają pytania o kwestie, które wzbudziły ich zainteresowanie, co z kolei pobudza potrzebę poszerzania wiedzy rodziców i innych osób z ich otoczenia. Co więcej, tożsamość lokalna i identyfikacja dzieci i młodzieży z miejscem, w którym żyją, wpływa na poczucie odpowiedzialności za to miejsce i społeczność lokalną, wzmacnia patriotyzm lokalny i może pobudzać aktywność młodych członków społeczeństwa. Zdobywanie dodatkowej wiedzy i umiejętności, wpływa również na poziom edukacji uczniów, co z kolei zwiększa kapitał ludzki społeczności lokalnej. Wszystkie te kwestie potwierdzają ogólnodostępność projektu.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Koszt zadania dla uczniów SP nr 137 koszt warsztatów 1000zł oraz koszt biletów 950 zł SP nr 137 2 253,00 PLN
Koszt zadania dla uczniów SP nr 29 koszt warsztatów 2000zł oraz koszt biletów 2400 złSP nr 29 5 082,00 PLN
Koszt zadania dla uczniów SP nr 8 Koszt warsztatów 2645zł oraz koszt biletów 2950 zł 6 463,00 PLN
Koszt zadania dla uczniów SP nr 65 Koszt warsztatów 900zł oraz koszt biletów 1170zł 2 391,00 PLN
Koszt zadania dla uczniów SP nr 47 koszt warsztatów 4500 zł oraz koszt biletów 5625zł SP nr 47 12 994,00 PLN
Koszt zadania dla uczniów SP nr 26 koszt warsztatów 2800zł oraz koszt biletów 2940 zł SP nr 26 6 630,00 PLN
35 813,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Rozpoczęcie realizacji zadania Przekazanie informacji do szkół o rozpoczęciu projektu, stworzenie harmonogramu zajęć wrzesień - październik 2024
Realizacja zadania Rezerwacja terminów oraz przeprowadzenie zajęć edukacyjnych w Muzeum Podgórza wrzesień 2024 - czerwiec 2025

Załączniki

Charakterystyka długoterminowych skutków: W ramach projektu BO.D13.44/23 „Poznaje swoją dzielnicę! Uczniowie zwiedzają Muzeum Podgórza” przewidziano uczestnictwo uczniów 6 szkół podstawowych Dzielnicy XIII w warsztatach/lekcjach muzealnych. Realizacja projektu umożliwi dzieciom w różnym wieku poznanie historii i dziedzictwa kulturowego miejsca, w którym mieszkają oraz zrozumienie struktury społecznej dawnego i obecnego miasta Kraków. Uczniowie poszerzą wiedzę o tolerancji, które to pojęcia są integralnymi elementami historii Podgórza i jego współczesności
powrót