Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 61:

ZIELONA OŚWIETLONA ALEJKA ul.Pachońskiego - Os.ul.Stefanowicza

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

307 250,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Jest to działka gminna nr 4/4 obr. 43 Krowodrza. Dalszy odcinek alejki (pod wiaduktem kolejowym) zostanie utwardzony za fundusze mieszkańców Os. przy ul. Stefanowicza zgodnie ze zgodą PLK Oddział w Krakowie z dnia 25.05.2023 r., jako zarządcą tej linii kolejowej. Ten ciąg pieszy ma dalszą kontynuację po układzie dróg w Osiedlu przy ul. Stefanowicza.

Krótki opis projektu

UTWORZENIE ZIELONEJ PRZESTRZENI, W TYM ALEJKI, POPRZEZ OŚWIETLENIE I UTWARDZENIE ISTNIEJĄCEJ ŚCIEŻKI PIESZEJ od ul. PACHOŃSKIEGO do Os. przy ul. STEFANOWICZA, JAKO CIĄGU REKREACYJNEGO W TYM JEDYNEG0 DOJŚCIA DO TRAMWAJU . .

Opis projektu

Stan istniejący:

 
Obecny stan działki gminnej (4/4 obr. 43 Krowodrza) to teren nieurządzony, nieuporządkowany, zaśmiecony, porośnięty chaotyczną przypadkową zielenią (zachwaszczona trawa i krzaki). Przedmiotowa działka gminna ma powierzchnie 9 arów, 56 m długości oraz 12-19 m szerokości. Środkiem działki (zdjęcie 1) przebiega ścieżka łącząca ul. Pachońskiego z osiedlem domów jednorodzinnych przy ul. Stefanowicza, położonym po drugiej stronie nasypu kolejowego (przejście pod wiaduktem - zdjęcie 1). Połączenie to funkcjonuje od blisko 70 lat (obwodową linię kolejową nr 95 wybudowano w 1955 r.), a poprzednia droga prowadziła do pól i zabudowań dworskich, a następnie do pracowniczych ogródków działkowych.

Ścieżka w stanie obecnym jest nieoświetlona, co stwarza zagrożenie bezpieczeństwa osobistego i wypadkowego szczególnie dla dzieci udających się do szkoły przy ul. Mackiewicza i do przystanków komunikacji zbiorowej przy ul. Mackiewicza, oraz dla osób starszych chodzących nią na spacery. Ścieżka ma nawierzchnię gruntową, wstępnie utwardzoną drobnym kruszywem. W warunkach po opadach deszczu staje się błotnista, co stanowi duże utrudnienie dla jej użytkowników, szczególnie dla osób poruszających się z wózkami dziecięcymi oraz dla osób starszych (ryzyko upadku i kontuzji).
Trwałe utwardzenie ścieżki było zgłaszane jako zadanie do poprzednich BO, ale niestety zostało odrzucone z odnotowaniem, że najpierw musi być wykonana przebudowa ul. Pachońskiego w ramach inwestycji Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) na Górkę Narodową. Przebudowa ul. Pachońskiego została już zrealizowana w tym rejonie i zostało już wybudowane przejście dla pieszych z wysepką azylu, w ul. Pachońskiego, w miejscu gdzie przedmiotowa ścieżka dochodzi do chodnika tej ulicy (zdjęcie 2), Zatem zgłaszamy ponownie projekt.

 
Celem zgłaszanego obecnie projektu jest  stworzenie dogodnych warunków dla przemieszczania się mieszkańców  okolicznych osiedli , dlatego pilnym zadaniem jest  istotna poprawa warunków technicznych tego przejścia oraz bezpośrednio otaczającej ją przestrzeni.
 
Zatem proponujemy zadanie obejmujące  prace:
 
1) Trwałe utwardzenie istniejącej ścieżki z jej poszerzeniem do 2,5 m -tworząc formę alejki parkowej o dług. 56 m (na całej długości działki gminnej nr 4/4) o nawierzchni asfaltowej jako najwygodniejszej do chodzenia  dla seniorów,  

oraz oświetlenie alejki parkowymi lampami (w ilości 5 szt).

 
2) Utworzenie ZIELONEJ PRZESTRZENI na działce nr 4/4 poprzez działania dopełniające:
    - utwardzenie dwóch placyków odpoczynkowych o pow.15m2 (każdy), bardzo potrzebnych seniorom,
       tu nawierzchnia z żywicy parkowej,
    - umieszczenie 2 typowych ławek parkowych (z oparciem),
    - umieszczenie 4 koszy na śmieci,
    - urządzenie zieleni (usunięcie zbędnych krzewów, nowe nasadzenia krzewami, założenie trawnika i żywopłotu) 
Realizacja tych działań (nasadzenia) będzie uzgadniana i koordynowana z Zarządem Zieleni Miejskiej.
 
Koncepcję zagospodarowania z alejką na przedmiotowej działce gminnej przedstawiamy na zdj.3.
Wyjaśniamy, w tym miejscu, że  utwardzenie dalszego odcinka (tj. poza działką gminną) przejścia pieszego
(pod wiaduktem kolejowym ) zostanie sfinansowane przez mieszkańców Os. przy ul. Stefanowicza w porozumieniu i w uzgodnieniu z Zakładem Linii Kolejowych Oddziału PLK w Krakowie, jako Zarządcą towarowej linii kolejowej nr 95 zgodnie z pismem z dnia 25.05.2023 r. skierowanym przez PLK do Społecznego Komitetu Budowy Infrastruktury.

 

Niniejsze propozycje nie kolidują z obowiązującym  w tym rejonie  mpzp (miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego opracowanego dla KST) i  z zapisem dla tego obszaru, który oznaczono jako 3KP (komunikacja - parkingi), obejmującym działkę gminną nr 4/4, istniejące garaże SM Prądnik Biały i  prywatny parking. Zapis ten nakazuje (między innymi) w tej jednostce urbanistycznej zapewnienie powierzchni biologicznie czynnej minimum 15% całości obszaru. Wnioskowane zagospodarowanie przedmiotowego terenu może spełniać ten warunek.
 
Podane obiekty małej architektury stanowią przykład elementów wyposażenia i wskazówkę dla projektantów projektu budowlanego. Konkretne typy obiektów małej architektury i ich ilości zostają doprecyzowane na etapie uzgodnień branżowych (dostosowanie do przepisów prawa, m.in. odległości od budynków, dróg, strefy bezpieczeństwa, sieci infrastruktury technicznej). Docelowy projekt zagospodarowania terenu zostanie skonsultowany z autorem projektu Budżetu Obywatelskiego. Autor projektu wyraża zgodę na zastosowanie alternatywnych rozwiązań nieprzewidzianych w tym projekcie, które spełniłyby jego podstawowe założenia.
Projekt zostanie zrealizowany do wysokości wyznaczonych środków finansowych. Podane ceny w kosztorysie projektu są cenami orientacyjnymi, które zostaną szczegółowo określone przez Projektanta na etapie opracowywania dokumentacji projektowej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Konieczna jest pilna i istotna poprawa warunków przemieszczania się mieszkańców na odcinku pomiędzy osiedlem mieszkaniowym przy ul. Stefanowicza a ul. Pachońskiego, w aspektach funkcjonalnych, bezpieczeństwa oraz przestrzennym. Dla odciętego wysokim nasypem kolejowym osiedla ciąg ten jest jedynym, najkrótszym, bezpośrednim czyli w pełni logicznym połączeniem z różnymi aktywnościami znajdującymi się po stronie południowej tego nasypu. Osiedle przy ul. Stefanowicza - poza wąskimi ulicami pieszo-jezdnymi - nie posiada innej przestrzeni publicznej, na której mogliby w dogodnych warunkach spotykać się mieszkańcy  nie tylko tego osiedla.
Zatem utworzenie zielonej przestrzeni i pieszej alejki na tej działce:

- poprawi bezpieczeństwo oraz warunki dojścia pieszego do przystanków komunikacji miejskiej i  nabiera
  szczególnego znaczenia w sytuacji zakończenia  budowy linii tramwajowej KST do Górki Narodowej w 2023 r.

- poprawi ład przestrzenny na odcinku dojścia do ul. Pachońskiego.

- będzie sprzyjać także integracji mieszkańców,
- stworzy przestrzeń do odpoczynku, szczególnie dla seniorów w trakcie ich spacerów rekreacyjnych. 
 
Należy zaznaczyć, że z tego przejścia korzystają również mieszkańcy osiedla położonego po drugiej stronie ul. Pachońskiego (należącego do spółdzielni mieszkaniowej "Prądnik Biały"), odbywający tu krótkie spacery, a także dalsze - do Parku Leśnego Witkowice bądź do użytku ekologicznego "Dolina Prądnika". Mieszkańcy okolicznych osiedli, między innymi zabudowy szeregowej przy ul. Górnickiego także korzystają podczas spacerów z tego przejścia.
 
Zatem zadaniem najpilniejszym jest trwałe utwardzenie  i oświetlenie alejki (w obrębie działki gminnej nr 4/4) jako fragmentu dłuższego ciągu pieszo - spacerowego.
 
Utworzenie wygodnej i atrakcyjnej alejki zwiększy liczbę mieszkańców osiedla przy ul. Stefanowicza, którzy będą chętniej korzystać z nowo wybudowanej linii tramwajowej (co podniesie efektywność jej wykorzystania), a równocześnie zmniejszy presję na użytkowanie samochodu osobowego, co jest jednym z podstawowych celów polityki transportowej Krakowa, która podkreśla potrzebę  rosnącej  roli ruchu pieszego, jako proekologicznego zachowania komunikacyjnego.
 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
3. Budowa 2 placyków nawierzchnia z żywicy na pow.35 m² x na podbudowie 350 zł/m² 12 250,00 PLN
4. Zakup 2 ławek Ławki parkowe, typowe z oparciem + montaż tj.4000zł/szt 8 000,00 PLN
5. Zakup i montaż 4 koszy na śmieci 1500 zł / szt. 6 000,00 PLN
6. Uporządkowanie terenu w tym przycięcie istn. krzewów 6 000,00 PLN
7. Urządzenie trawnika pow. około 700 m² x 20 zł/ m² 14 000,00 PLN
8. Posadzenie krzewów 35 szt x 100 zł/ szt 3 500,00 PLN
9. Posadzenie żywopłotu 95 mb x 100 zł/mb 9 500,00 PLN
10. Opracowanie dokumentacji projektowej opracowanie dokumentacji projektowej 60 000,00 PLN
1. Utwardzenie alejki 2,50m x 56 mb =pow.140m² z asfaltu na podbudowie z kruszywa - 450 zł/m² 63 000,00 PLN
2. Zakup i montaż 5 lamp Lampy parkowe w cenie 25000 zł/szt 125 000,00 PLN
307 250,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Opracowanie dokumentacji projektowej i utwardzenie alejki Opracowanie dokumentacji projektowej i utwardzenie alejki 2024 r.
Roboty budowlane Roboty budowlane 2025 r.

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt zakłada zagospodarowanie terenu wraz z dojściem od ul. Pachońskiego do osiedli przy ul. Stefanowicza. W ramach zadania przewiduje się wykonanie oświetlenia, budowę alejki łączącej osiedla domów jednorodzinnych z ulicą Pachońskiego, montaż małej architektury oraz nasadzenia zieleni. Realizacja projektu usprawni poruszanie się Mieszkańców pomiędzy osiedlami, a przystankami autobusowymi i ul. Pachońskiego, na której znajduje się wiele usług. Dodatkowo poprawi wygląd estetyczny tego miejsca i przyczyni się do utworzenia przestrzeni do spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu. Montaż oświetlenia i wykonanie nawierzchni sprawią, że przedmiotowy teren będzie bardziej bezpieczny.
powrót