Udar - rozpoznaj go na czas!
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt ogólnomiejski - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków
Krótki opis projektu
Projekt ma na celu stworzenie kampanii informacyjnej na temat sposobów rozpoznawania udarów i tym samym zapobiegania ich skutkom.
Opis projektu
Proponujemy minimum trzymiesięczną kampanię informacyjną dotyczącą uświadamiania mieszkańców, w jaki sposób wykrywać i pomagać osobą dotkniętych udarem.
1. osłabienie lub niesprawność jednej kończyny, obu kończyn po tej samej stronie ciała
2. zaburzenia / utrata czucia w obrębie jednej lub obu kończynach
3. zaburzenia widzenia (podwójne widzenie, zamazany obraz)
4. trudności w rozumieniu mowy, doborze słów, artykulacji, czytaniu
5. dezorientacja czasowo-przestrzenna
6. zaburzenia pamięci
7. trudności w przyjęciu i utrzymaniu postawy pionowej
8. zaburzona asymetria twarzy (opadający kącik ust).
Ważne, aby również uwzględnić w materiałach sposób postępowania w przypadku rozpoznania udaru, a mianowicie:
• Wezwij pogotowie ratunkowe.
• Nie podawaj osobie nic do picia ani jedzenia.
• Jeśli osoba jest przytomna, ułóż ją w komfortowej pozycji.
• W przypadku utraty przytomności zastosuj ułożenie w pozycji bezpiecznej – osoba powinna leżeć na boku, mając równocześnie drożne drogi oddechowe, czyli głowę odchyloną do tyłu.
• Sprawdź czy osoba oddycha. Gdyby doszło do utraty przytomności i zatrzymania oddechu rozpocznij resuscytację krążeniowo-oddechową (RKO)
• Przed przybyciem pogotowia przygotuj, jeśli jest to możliwe dokumentację medyczną i listę przyjmowanych leków.
• Ustal możliwie najdokładniej godzinę pojawienia się pierwszych objawów udaru mózgu, utraty przytomności i przekaż ją ratownikom.
Do szczegółowych, opisanych wyżej informacji mogą również prowadzić krótkie materiały reklamowe przekierowujące zainteresowanych do obszerniejszych materiałów. Pozwoli to wykorzystać różnorodne kanały promocji, a więc np. krótkie spoty emitowane w pojazdach MPK, telewizji publicznej regionalnej, mediach samorządowych, plakatach ulicznych.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Lekarze przekonują, że czas ma kluczowe znaczenie dla leczenia udaru i zmniejszenia doznanych uszkodzeń mózgu. Przywrócenie przepływ krwi do mózgu i zmniejszenie niepełnosprawność związanej z udarem zależy od sprawnej i szybkiej akcji ratunkowej. Późne rozpoznanie udaru bezpośrednio zagrażającego życiu ma katastrofalne skutki. Koszty ekonomiczne i społeczne późno rozpoznanych udarów są ogromne, dlatego należy zwiększać świadomość ludzi odnośnie rozpoznawania objawów udaru i tym samym skutecznej pomocy osobie chorej.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
reklama w pojazdach MPK | przygotowanie reklamy i wyświetlane jewe wnętrzach tramwajów i autobusów | 40 000,00 PLN |
kampania plakatowa | przygotowanie plakatu i przeprowadzenie kampanii plakatowej | 45 000,00 PLN |
spot telewizyjny | przygotowanie spotu dla tv publicznej (TVP3 Kraków) i mediów samorządowych i wyświetlanie | 100 000,00 PLN |
185 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
przygotowanie kampanii | przygotowanie plakatów, spotów, zakontraktowanie promocji u dostawców nośników reklamowych | do 2024-03-01 |
kampania promocyjna | przeprowadzenie kampanii | do 2024-06-01 |