Projekt lokalny - Dzielnica IV
NR 13:
Ścieżka rowerowa Ojcowska-Stawowa
Projekt odrzucony:
Zgodnie z § 17. pkt. 1. ust. 6 Uchwały nr LI/1410/21 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu Budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty:
- które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności.
Wniosek zakłada wydzielenie ścieżki rowerowej (pasów ruchów dla rowerów) wzdłuż
ul. Ojcowskiej na odcinku od kościoła przy ul. Ojcowskiej 1 do Placu Omłotowego przy
ul. Ojcowskiej 55, a następnie wzdłuż ul. Stawowej w kierunku ul. Jasnogórskiej.
Zgodnie z Uchwałą Nr LXXVIII/2172/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik”
ul. Ojcowska zlokalizowana jest w korytarzu drogi KDL (Tereny dróg publicznych klasy lokalnej), natomiast ul. Stawowa jest drogą klasy KDD (Tereny dróg publicznych klasy dojazdowej).
Biorąc pod uwagę zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych szerokość pasa ruchu na jezdni, z co najmniej dwoma pasami ruchu, wynosi standardowo 2,5 m dla dróg klasy KDD, a dla dróg klasy KDL – 2,75 m. Dopuszcza się w trudnych warunkach zmniejszenie tych szerokości do odpowiednio 2,25 m oraz 2,5 m.
Zgodnie z ww. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury szerokość pasa ruchu dla rowerów powinna mieścić się w przedziale 1,5 – 2,25 m. Dopuszczalna jest szerokość nie mniejsza niż 1,25 m jeżeli pas ruchu dla rowerów nie jest ograniczony krawężnikami lub wysokość krawężnika wynosi nie więcej niż 5 cm.
Aktualnie szerokość pasa ruchu w ul. Ojcowskiej wynosi ok. 3,0 m a w ul. Stawowej ok. 2,25-2,60 m, gdzie równocześnie na długich fragmentach obu ulic zlokalizowany jest jednostronny lub obustronny chodnik.
Z uwagi na powyższe, wydzielenie pasa ruchu dla rowerów przy zachowaniu istniejących parametrów przedmiotowych ulic nie jest możliwe.
Równocześnie dla zaproponowanego wniosku należy uwzględnić zapisy Zarządzenia
nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia „Standardów technicznych
i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa”, gdzie w rozdziale 2. ujęto „Zasady tworzenia infrastruktury rowerowej i zarządzania nią”, tj. „Przy prędkościach miarodajnych do 30 km/godz. (strefy uspokojonego ruchu) optymalna jest integracja ruchu rowerowego
i samochodowego na jezdni. W przedziale prędkości 30 do 50 km/godz. stosuje się pasy dla rowerów w jezdni. Zaś przy wyższych prędkościach miarodajnych należy stosować separację ruchu rowerów i samochodów”.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz:
- obowiązującą organizację ruchu na wnioskowanym odcinku ul. Stawowej w zakresie „strefy ograniczonej prędkości TEMPO 30” oraz ul. Ojcowskiej w zakresie „strefy ograniczonej prędkości TEMPO 40” i ograniczenia prędkości znakami B-33 do 30 km/godz.,
- ograniczone warunki terenowe dróg oraz zagospodarowania terenu,
- brak przewidzianych tras rowerowych na wnioskowanych ulicach w „Studium podstawowych tras rowerowych Miasta Krakowa”,
brak jest możliwości utworzenia wnioskowanych pasów ruchu dla rowerów.
Budowa ścieżek rowerowych na wskazanych odcinkach ulic wiązałaby się z koniecznością przebudowy/rozbudowy przedmiotowego układu drogowego. W związku z czym, biorąc pod uwagę szerokość pasa drogowego, wymuszałaby uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Ponadto, dla tego rodzaju prac wskazane jest w pierwszej kolejności wykonanie koncepcji, a w dalszej kolejności opracowanie dokumentacji projektowej i finalnie realizacja prac w terenie, co w takim przypadku wydłuża proces inwestycyjny. Regulamin budżetu obywatelskiego zakłada realizacje projektów w cyklu jednorocznym lub dwuletnim, gdzie w tym przypadku należałoby założyć cykl przynajmniej trzyletni.
Edycja Budżet Obywatelski 2023
Projekt lokalny - Dzielnica IV
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
750 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Ojcowska 1, Plac Omłotowy - Ojcowska 55, Stawowa 179, Stawowa do skrzyżowania z ulicą Jasnogórską
Dodatkowe lokalizacje: Ojcowska 1, Plac Omłotowy - Ojcowska 55, Stawowa 179, Stawowa do skrzyżownaia z Jasnogórską
Krótki opis projektu
Przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej od skrzyżowania ulic Radzikowskiego-Ojcowska od kościoła przy Ojcowskiej 1 wzdłuż ulicy Ojcowskiej do Placu Omłotowego i wzdłuż ulicy Stawowej do
Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i do Jasnogórskiej.
Opis projektu
Projekt przewiduje wydzielenie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Ojcowskiej na odcinku od kościoła przy ul. Ojcowskiej 1 do Placu Omłotowego przy ul. Ojcowskiej 55 a następnie wzdłuż ulicy Stawowej do Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i dalej w kierunku ulicy Jasnogórskiej. Wydzielona ścieżka łączyłaby się z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ulicy Radzikowskiego i Pasternik oraz Jasnogórskiej.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Dlaczego ta ścieżka jest potrzebna?
1. Jest to główny szlak komunikacyjny dla dzieci, młodzieży i ich rodziców, który pozwoli im bezpiecznie przemieszczać się rowerem do pobliskiej szkoły i przedszkola, do kościoła, na Plac Omłotowy oraz w kierunku ulicy Jasnogórskiej i Galerii Bronowice.
2. Ścieżka będzie się łączyć z istniejącą już ścieżką rowerową prowadzącą od skrzyżowania ulic Radzikowskiego, Ojcowskiej i Pasternik wzdłuż ulicy Radzikowskiego w stronę Ronda Ofiar Katynia, Armii Krajowej i dalej do centrum miasta. Ścieżka będzie zatem rozwijać istniejącą infrastrukturą rowerową.
3. Będzie to alternatywa dla podróży samochodem dla rodzin z okolic ulicy Ojcowskiej.
4. Ścieżka wpisuje się w ideę miasta 15 minutowego opisaną na stronie ZTP w Krakowie.
5. Długość wydzielanej ścieżki można dopasować do możliwości budżetu obywatelskiego. W przypadku braku środków na całość planowanej inwestycji można zrealizować wariant krótszy bez odcinka od szkoły przy ul. Stawowej do ulicy Jasnogórskiej. W przypadku wolnych dodatkowych środków można przebieg ścieżki wydłużyć do końca ulicy Ojcowskiej.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Wydzielenie ścieżki rowerowej w ulicy Ojcowskiej i Stawowej, oznaczenie pasa dla rowerów. | Dokładny koszt wydzielenia ścieżki rowerowej w ulicy Ojcowskiej i Stawowej i oznaczenia pasa dla rowerów do ustalenia na etapie projektowania. Szacunkowy koszt 750.000,00. | 750 000,00 PLN |
| | 750 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Prace projektowe | Projekt przedłużenia istniejącej ścieżki rowerowej od skrzyżowania ulic Radzikowskiego, Ojcowskiej i Pasternik od kościoła przy ul. Ojcowska 1, następnie wzdłuż ulicy Ojcowskiej aż do Placu Omłotowego przy ul. Ojcowskiej 55 i do Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i dalej w kierunku ulicy Jasnogórskiej. | zima 2023/2024 |
Prace administracyjne | Wyłonienie wykonawcy prac | I kwartał 2024 |
Prace wykonawcze | Realizacja projektu w wybranym wariancie | I - II kwartał 2024, najlepiej przez rozpoczęciem sezonu rowerowego |
Galeria