Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt lokalny - Dzielnica IV NR 13:

Ścieżka rowerowa Ojcowska-Stawowa

Projekt odrzucony: Zgodnie z § 17. pkt. 1. ust. 6 Uchwały nr LI/1410/21 z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu Budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: - które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności. Wniosek zakłada wydzielenie ścieżki rowerowej (pasów ruchów dla rowerów) wzdłuż ul. Ojcowskiej na odcinku od kościoła przy ul. Ojcowskiej 1 do Placu Omłotowego przy ul. Ojcowskiej 55, a następnie wzdłuż ul. Stawowej w kierunku ul. Jasnogórskiej. Zgodnie z Uchwałą Nr LXXVIII/2172/22 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 lutego 2022 r. w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obszaru „Pasternik” ul. Ojcowska zlokalizowana jest w korytarzu drogi KDL (Tereny dróg publicznych klasy lokalnej), natomiast ul. Stawowa jest drogą klasy KDD (Tereny dróg publicznych klasy dojazdowej). Biorąc pod uwagę zapisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych szerokość pasa ruchu na jezdni, z co najmniej dwoma pasami ruchu, wynosi standardowo 2,5 m dla dróg klasy KDD, a dla dróg klasy KDL – 2,75 m. Dopuszcza się w trudnych warunkach zmniejszenie tych szerokości do odpowiednio 2,25 m oraz 2,5 m. Zgodnie z ww. Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury szerokość pasa ruchu dla rowerów powinna mieścić się w przedziale 1,5 – 2,25 m. Dopuszczalna jest szerokość nie mniejsza niż 1,25 m jeżeli pas ruchu dla rowerów nie jest ograniczony krawężnikami lub wysokość krawężnika wynosi nie więcej niż 5 cm. Aktualnie szerokość pasa ruchu w ul. Ojcowskiej wynosi ok. 3,0 m a w ul. Stawowej ok. 2,25-2,60 m, gdzie równocześnie na długich fragmentach obu ulic zlokalizowany jest jednostronny lub obustronny chodnik. Z uwagi na powyższe, wydzielenie pasa ruchu dla rowerów przy zachowaniu istniejących parametrów przedmiotowych ulic nie jest możliwe. Równocześnie dla zaproponowanego wniosku należy uwzględnić zapisy Zarządzenia nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie wprowadzenia „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa”, gdzie w rozdziale 2. ujęto „Zasady tworzenia infrastruktury rowerowej i zarządzania nią”, tj. „Przy prędkościach miarodajnych do 30 km/godz. (strefy uspokojonego ruchu) optymalna jest integracja ruchu rowerowego i samochodowego na jezdni. W przedziale prędkości 30 do 50 km/godz. stosuje się pasy dla rowerów w jezdni. Zaś przy wyższych prędkościach miarodajnych należy stosować separację ruchu rowerów i samochodów”. Biorąc pod uwagę powyższe oraz: - obowiązującą organizację ruchu na wnioskowanym odcinku ul. Stawowej w zakresie „strefy ograniczonej prędkości TEMPO 30” oraz ul. Ojcowskiej w zakresie „strefy ograniczonej prędkości TEMPO 40” i ograniczenia prędkości znakami B-33 do 30 km/godz., - ograniczone warunki terenowe dróg oraz zagospodarowania terenu, - brak przewidzianych tras rowerowych na wnioskowanych ulicach w „Studium podstawowych tras rowerowych Miasta Krakowa”, brak jest możliwości utworzenia wnioskowanych pasów ruchu dla rowerów. Budowa ścieżek rowerowych na wskazanych odcinkach ulic wiązałaby się z koniecznością przebudowy/rozbudowy przedmiotowego układu drogowego. W związku z czym, biorąc pod uwagę szerokość pasa drogowego, wymuszałaby uzyskanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Ponadto, dla tego rodzaju prac wskazane jest w pierwszej kolejności wykonanie koncepcji, a w dalszej kolejności opracowanie dokumentacji projektowej i finalnie realizacja prac w terenie, co w takim przypadku wydłuża proces inwestycyjny. Regulamin budżetu obywatelskiego zakłada realizacje projektów w cyklu jednorocznym lub dwuletnim, gdzie w tym przypadku należałoby założyć cykl przynajmniej trzyletni.

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica IV Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

750 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Ojcowska 1, Plac Omłotowy - Ojcowska 55, Stawowa 179, Stawowa do skrzyżowania z ulicą Jasnogórską

Dodatkowe lokalizacje: Ojcowska 1, Plac Omłotowy - Ojcowska 55, Stawowa 179, Stawowa do skrzyżownaia z Jasnogórską

Krótki opis projektu

Przedłużenie istniejącej ścieżki rowerowej od skrzyżowania ulic Radzikowskiego-Ojcowska od kościoła przy Ojcowskiej 1 wzdłuż ulicy Ojcowskiej do Placu Omłotowego i wzdłuż ulicy Stawowej do Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i do Jasnogórskiej.

Opis projektu

Projekt przewiduje wydzielenie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Ojcowskiej na odcinku od kościoła przy ul. Ojcowskiej 1 do Placu Omłotowego przy ul. Ojcowskiej 55 a następnie wzdłuż ulicy Stawowej do Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i dalej w kierunku ulicy Jasnogórskiej. Wydzielona ścieżka łączyłaby się z istniejącymi drogami rowerowymi wzdłuż ulicy Radzikowskiego i Pasternik oraz Jasnogórskiej.

 
 

UZASADNIENIE PROJEKTU

Dlaczego ta ścieżka jest potrzebna?
1. Jest to główny szlak komunikacyjny dla dzieci, młodzieży i ich rodziców, który pozwoli im bezpiecznie przemieszczać się rowerem do pobliskiej szkoły i przedszkola, do kościoła, na Plac Omłotowy oraz w kierunku ulicy Jasnogórskiej i Galerii Bronowice. 
2. Ścieżka będzie się łączyć z istniejącą już ścieżką rowerową prowadzącą od skrzyżowania ulic Radzikowskiego, Ojcowskiej i Pasternik wzdłuż ulicy Radzikowskiego w stronę Ronda Ofiar Katynia, Armii Krajowej i dalej do centrum miasta. Ścieżka będzie zatem rozwijać istniejącą infrastrukturą rowerową.
3. Będzie to alternatywa dla podróży samochodem dla rodzin z okolic ulicy Ojcowskiej.
4. Ścieżka wpisuje się w ideę miasta 15 minutowego opisaną na stronie ZTP w Krakowie.
5. Długość wydzielanej ścieżki można dopasować do możliwości budżetu obywatelskiego. W przypadku braku środków na całość planowanej inwestycji można zrealizować wariant krótszy bez odcinka od szkoły przy ul. Stawowej do ulicy Jasnogórskiej. W przypadku wolnych dodatkowych środków można przebieg ścieżki wydłużyć do końca ulicy Ojcowskiej.

 

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Wydzielenie ścieżki rowerowej w ulicy Ojcowskiej i Stawowej, oznaczenie pasa dla rowerów. Dokładny koszt wydzielenia ścieżki rowerowej w ulicy Ojcowskiej i Stawowej i oznaczenia pasa dla rowerów do ustalenia na etapie projektowania. Szacunkowy koszt 750.000,00. 750 000,00 PLN
750 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Prace projektowe Projekt przedłużenia istniejącej ścieżki rowerowej od skrzyżowania ulic Radzikowskiego, Ojcowskiej i Pasternik od kościoła przy ul. Ojcowska 1, następnie wzdłuż ulicy Ojcowskiej aż do Placu Omłotowego przy ul. Ojcowskiej 55 i do Zespołu Szkolnego przy ul. Stawowej 179 i dalej w kierunku ulicy Jasnogórskiej. zima 2023/2024
Prace administracyjne Wyłonienie wykonawcy prac I kwartał 2024
Prace wykonawcze Realizacja projektu w wybranym wariancie I - II kwartał 2024, najlepiej przez rozpoczęciem sezonu rowerowego

Galeria

powrót