Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Projekt ogólnomiejski NR 176:

Odkryj w sobie artystę - warsztaty musicalowe dla młodzieży

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt ogólnomiejski Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

48 600,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: ul. Zakopiańska 62

Dodatkowe lokalizacje: ul. Sokolska 13

Krótki opis projektu

Warsztaty musicalowe mają na celu pobudzanie wyobraźni młodzieży, a także poszerzanie kompetencji interpersonalnych oraz poczucia własnej wartości i pewności siebie. Dają także możliwość wyrażania emocji i pomnażania zasobów kreatywności.

Opis projektu

Warsztaty musicalowe zostaną zrealizowane w Centrum Kultury Podgórza oraz jego filii Centrum Sztuki Współczesnej Solvay, a więc w obrębie Dzielnicy XIII Podgórze oraz w Dzielnicy IX Borek Fałęcki - Łagiewniki. W okresie marzec-maj 2024, w każdą sobotę (wyłączając Wielką Sobotę ze względu na czas Świąt Wielkanocnych), odbywałyby się trzygodzinne warsztaty skierowane do dzieci i młodzieży z całego Krakowa i okolic (leżących w obrębie Gminy Miejskiej Kraków).

Jako głównego edukatora chciałabym zaproponować Piotra Armatysa, dyrektora artystycznego Studia Teatru Muzyki i Tańca w Krakowie, który jest absolwentem Państwowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. F. Chopina w Krakowie oraz Krakowskiej Szkoły Teatralnej i Filmowej przy „Teatrze Ludowym”. Uczestniczył w galach “Piwnicy pod Baranami” (np. w nadaniu tytułu Honorowego Obywatela Miasta Krakowa Piotrowi Skrzyneckiemu) oraz w Benefisach Teatru „STU” (np. Jacka Wójcickiego). Obecnie jest reżyserem, autorem scenariuszy, choreografem, autorem klipów i realizatorem dźwięku. Przykłady spektakli, które wyreżyserował to: z grupą dorosłych “Bo Starszych Panów nie musi być dwóch”; z grupą studencką “Chicago”; z grupą młodzieżową “Antygona”; “Koty”; z grupami dziecięcymi “Czary Pieczary czyli magiczny Bal Kopciuszka”. Piotr Armatys mógłby poprowadzić zajęcia wokalne. Z kolei do prowadzenia zajęć aktorskich chciałabym zaproponować Dominikę Guzek, absolwentkę Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie na Wydziale Aktorskim o specjalności wokalno-aktorskiej. Obecnie jest aktorką Teatru Groteska. Natomiast prowadzenie zajęć tanecznych proponuję powierzyć Agnieszce Kociołek, która odbywała studia taneczne na Wyższej Szkole Umiejętności w Kielcach, a później studiowała na kierunku Zarządzanie kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim.

Harmonogram każdego dnia pracy przewiduje zajęcia: wokalne, aktorskie oraz taneczne. Całość projektu zakończy się pokazem dla publiczności, na którym uczestnicy warsztatów będą prezentować przygotowywane w grupach scenki. W trakcie zajęć, młodzież zapozna się z klasyką repertuaru musicalowego i muzyki rozrywkowej. Wspomniani pedagodzy poprowadzą zajęcia z emisji głosu, ruchu scenicznego, ekspresji aktorskiej. Idealny plan przewiduje prowadzenie zajęć w blokach tematycznych w wymienionych wyżej placówkach. Praca może przebiegać równolegle.

Chciałabym, by każdy uczestnik lepiej poznał możliwości, które w nim drzemią - aby oswoił się ze swoim głosem, ruchami własnego ciała. Skutkiem czego warsztatowicz nabierze odwagi podczas wystąpień publicznych, ale przede wszystkim popracuje nad budowaniem pewności siebie w życiu codziennym. Dodatkowo każde dziecko będzie miało szansę rozwinąć strefę emocjonalną i pobudzić swoją wyobraźnię.

Pomimo tego, że chciałabym, by scenariusz opierał się na klasycznym repertuarze rozrywkowym, nie oznacza to, że w trakcie zajęć nie będzie przestrzeni na autorskie wersje i abstrakcyjne pomysły młodych artystów - przeciwnie, należy rozwijać wśród przybyłych dzieci kreatywne myślenie. W trakcie warsztatów kwestią otwartą będą zmiany w scenariuszu - czy to fabularne czy w obrębie poszczególnych postaci utworu. Oprócz poszerzenia kompetencji kulturowych, przyszli warsztatowicze rozwiną też te miękkie, interpersonalne. Dzięki pracy w grupie będą mogli zintegrować się z rówieśnikami, poszerzyć zasoby społeczne, a przede wszystkim otworzyć się emocjonalnie i wyrazić drzemiące w nich uczucia w bezpieczny, a równocześnie twórczy sposób. Forma teatru muzycznego pomaga również w przełamywaniu własnych barier, do czego również chciałabym zachęcić uczestników zajęć.

W planie są 3 cykle warsztatowe. Do jednego cyklu warsztatów będzie przypisana grupa maksymalnie trzydziestu dzieci. Limit osób podyktowany jest chęcią przeprowadzenia wysokiej jakości warsztatów, a cel ten będzie niemożliwy do zrealizowania, jeśli grupa będzie zbyt liczna. Minimalna liczba uczestników to 15 dzieci w wieku szkolnym (młodzież w przedziale od 13 do 18 lat). Ogółem w warsztatach będzie mogło wziąć udział 90 dzieci, sumując uczestników wszystkich cyklów. Rekrutację najlepiej byłoby prowadzić odpowiedni wcześniej, tak aby było wystarczająco dużo czasu na zgłoszenie się i dopełnienie formalności (formularz zgłoszeniowy + zgoda RODO + zgoda na udostępnienie wizerunku). Udział w warsztatach, tak jak wstęp na pokaz końcowy, będzie darmowy. Pokaz będzie miał formę otwartą - dla rodzin i znajomych uczestników, jak również wszystkich mieszkańców Krakowa, chętnych wzbogacić swoje życie kulturalne. W celu monitoringu oraz ewaluacji korzyści płynących z realizacji naszego pomysłu uważam, że dobrym pomysłem byłoby przeprowadzić wśród uczestników krótkie ankiety. Pierwsza byłaby ankieta wstępna, tuż przed rozpoczęciem warsztatów, która pozwoli zbadać poziom wiedzy uczestników i ich nastawienie wobec projektu. Z kolei po zakończeniu warsztatów można rozdać młodzieży kolejną ankietę, tym razem ewaluacyjną, dzięki której będzie można zmierzyć sukces projektu, poprzez konfrontację z danymi zebranymi w ankiecie wstępnej.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Całość pomysłu skupia się na tym, aby zaoferować młodym ludziom możliwość wartościowego spędzania wolnego czasu w weekend. Z racji tego, że udział w projekcie jest darmowy, będzie mogła w nim uczestniczyć młodzież pochodząca z rodzin, które na co dzień muszą oszczędzać pieniądze na priorytetowe wydatki bieżące. Rodzice nie będą musieli martwić się opłaceniem warsztatów, jak również należnością za pokaz, na którym ich pociecha będzie prezentować zdobyte umiejętności. Oczywiście dzieci z rozbitych rodzin, posiadające tylko jednego rodzica lub takie, które przebywają w domach dziecka, także zostaną zaproszone do udziału w warsztatach, jak również ich bliscy do podziwiania końcowej inscenizacji. Projekt jest otwarty na osoby ze specjalnymi potrzebami. Proponuję wartościowe spędzanie wolnego czasu, gdzie dzieci będą przebywać w bezpiecznym miejscu, zdobywać nowe umiejętności oraz doświadczenia i nawiązywać kontakt z rówieśnikami. W post pandemicznej rzeczywistości zdaje się, że jest to działanie priorytetowe - by przywracać dzieci do życia społecznego oraz zapewniać im rozwój na wielu płaszczyznach. Podsumowując, mam na celu podnieść kapitał społeczno-kulturowy młodych Krakowian. Uwrażliwiony artystycznie młody człowiek, to przyszły bywalec sal koncertowych, teatralnych i muzealnych. Otwarte na świat, kreatywne i uspołecznione dziecko, to w przyszłości roztropny i chcący kształcić się obywatel, który potrafi świadomie wyrażać emocje i prowadzić zdrowe relacje międzyludzkie. Edukacja kulturalna jest również formą inwestycji w przyszłość i przyświeca jej szczytny cel, ponieważ 90 dzieci z całego Krakowa nie będzie siedzieć w domu przed ekranem, lecz wspólnie z rówieśnikami odkryje w sobie artystę.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Przygotowanie i napisanie scenariusza cyklu warsztatów oraz pokazu kończącego Wynagrodzenie dla autora 2 500,00 PLN
Realizacja filmu oraz dokumentacja zdjęć Przygotowanie realizacji video i foto z warsztatów oraz pokazu, udostepnienie ich w mediach społecznościowych (wynagrodzenie) 7 000,00 PLN
Prowadzenie warsztatów Wynagrodzenie dla prowadzących (200 zł za godzinę zegarową) 21 600,00 PLN
Gadżety Wykonanie koszulek z nadrukiem logo warsztatów dla uczestników projektu 5 000,00 PLN
ZAIKS Opłata praw autorskich 1 500,00 PLN
Promocja wydarzenia Reklamy w internecie i mediach społecznościowych, druk, ekspozycja i kolportaż plakatu i ulotek 7 000,00 PLN
Scenografia Wykonanie scenografii wraz z materiałami realizacyjnymi 2 000,00 PLN
Artykuły spożywcze Zakup wody, herbaty, cukru 2 000,00 PLN
48 600,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Kampania informacyjno-promocyjna Promocja warsztatów w Internecie, lokalnych mediach Listopad 2023-styczeń 2024
Rekrutacja uczestników Zapisy uczestników do projektu Grudzień 2023 - styczeń 2024
Powstanie scenariusza i programu warsztatów Napisanie scenariusza, dobór utworów muzycznych Styczeń-luty 2024
Realizacja warsztatów W ciągu trzech miesięcy odbędzie się 12 spotkań warsztatowych, po 3 godziny każde. Poszczególne zajęcia będą trwać godzinę zegarową. Luty-maj 2024
Pokaz końcowy Prezentacja efektów pracy warsztatowej Maj 2024

Galeria

Charakterystyka długoterminowych skutków: Projekt w długoterminowej perspektywie będzie miał na celu zapewnienie wartościowego spędzenia czasu wolnego przez dzieci i młodzież. Poprzez warsztaty pozytywnie wpłynie na budowanie w nich pewności siebie w życiu codziennym oraz przyczyni się do przełamywania nieśmiałości, a co za tym idzie pomoże młodym ludziom w lepszej integracji pomiędzy rówieśnikami i funkcjonowaniu w społeczeństwie. Dodatkową wartością będzie możliwość rozwijania strefy emocjonalnej i pobudzanie swojej wyobraźni.
powrót