Edycja Budżet Obywatelski 2023
Projekt lokalny - Dzielnica XIII
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Most Retmański
Krótki opis projektu
Rowerzyści jadący bulwarem od strony hotelu Forum muszą trzykrotnie przeciąć jezdnię żeby kontynuować jazdę bulwarem w stronę Zabłocia. Potrzebna jest dwukierunkowa droga dla rowerów, która stanowiłaby połączenie bulwaru wołyńskiego z podolskim
Opis projektu
Proponuję wyznaczenie dwukierunkowej drogi rowerowej na moście Retmańskim i fragmencie ulicy Rollego. Rowerzysta jadący bulwarem od strony hotelu Forum musi w tej chwili przeciąć ruchliwą ulicę Ludwinowską, przejechać przez most, skręcić w lewo (co oznacza drugie przecięcie jezdni) a następnie po raz trzeci przeciąć jezdnię (tym razem Rollego), żeby zjechać na bulwar podolski i jechać dalej w stronę Zabłocia. Alternatywą jest stosowane nagminnie, niezgodne z przepisami, jechanie wąskim i zatłoczonym chodnikiem.
Drogę rowerową można by potraktować jak przedłużenie bulwaru i wyznaczyć ją po lewej stronie (patrząc od strony hotelu Forum) na ostatnim odcinku ulicy Ludwinowskiej, następnie na moście Retmańskim i na ulicy Rollego. Byłaby podobna do tej, która z powodzeniem sprawdza się na moście Grunwaldzkim.
Most Retmański jest wystarczająco szeroki, żeby droga się na nim zmieściła. Na ulicy Rollego jest mniej miejsca, ale są dwie możliwości, żeby je znaleźć. Pierwsza: likwidacja kilku miejsc postojowych wzdłuż parku, do zjazdu na bulwar. Druga możliwość to zmiana organizacji ruchu na całym placu Serkowskiego i zrobienie z niego jednokierunkowego ciągu (Długosza - pl. Serkowskiego - Warneńczyka - Rollego). Wtedy nie ma konieczności likwidacji miejsc postojowych.
Żeby droga rowerowa była bezpieczna, należałoby oddzielić ją separatorem, analogicznie do tego na moście Grunwaldzkim. Most Retmański jednakowoż jest zabytkiem i plastikowy czarny separator może nie otrzymać zgody konserwatora. Być może wystarczyłoby na samym moście lekkie wyniesienie kostki brukowej w formie łagodnego garba, podobnego do umieszczanych na ulicach "śpiących policjantów". Byłoby to rozwiązanie niedrogie i nie naruszałoby zabytkowego charakteru mostu.
Żeby droga była w pełni funkcjonalna, należałoby zrobić jeszcze dwie rzeczy.
Po pierwsze, wymalować przejazdy rowerowe na skrzyżowaniu most Retmański - Przedwiośnie - Długosza - Rollego, w każdym kierunku, równolegle do przejść dla pieszych. Wówczas rowerzyści, którzy nie chcą kontynuować jazdy wzdłuż Wisły, mogliby dzięki tym przejazdom zmienić kierunek i jechać np. Przedwiośniem lub Długosza.
Po drugie, wymalować przejazd rowerowy przecinający ul. Rollego na wysokości zjazdu z proponowanej drogi rowerowej na bulwar podolski, aby rowerzyści chcący kontynuować jazdę górą w stronę mostu Piłsudskiego mogli to bezproblemowo zrobić. Tu również nasuwa się analogia z mostem Grunwaldzkim, gdzie po przejechaniu mostu można albo kontynuować podróż ul. Dietla, albo skręcić w lewo, przeciąć jezdnię i torowisko tramwajowe i jechać bulwarem w stronę Wawelu.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Ruch rowerowy, pieszy i samochodowy na opisywanym odcinku jest bardzo intensywny. Rowerami poruszają się na nim nie tylko dorośli, ale też dzieci w każdym wieku. Szczególnie dla nich trzykrotne przekraczanie dwukierunkowej jezdni na odcinku ok 200 metrów jest bardzo trudne i stresujące. Wyznaczenie oddzielonej od ruchu samochodowego drogi dla rowerów bardzo zwiększyłoby bezpieczeństwo i komfort jazdy na tym odcinku.
W nadchodzących latach ruch zapewne jeszcze się zwiększy, ponieważ po remoncie mostu kolejowego otwarty zostanie bulwar na całym odcinku aż do Zabłocia. Badania raportu Akcja Ewaluacja pokazują, że relacja bulwar wołyński - Rollego - bulwar podolski jest na danym odcinku najważniejsza, choć po otwarciu kładki nad Kamieńskiego wzrosło znaczenie relacji" bulwar wołyński - Długosza - Krasickiego.
W obecnej sytuacji rowerzyści poruszający się w tej pierwszej relacji są skazani albo na niebezpieczne i nie komfortowe trzykrotne przecinanie jezdni, albo na niezgodną z przepisami jazdę wąskim chodnikiem wśród tłumu pieszych, co generuje konflikty i niebezpieczne sytuacje.
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Projekt | zaprojektowanie całego układu | 30.05.2023 |
Realizacja | Budowa układu | 31.07.2023 |