Edycja Budżet Obywatelski 2023
Projekt ogólnomiejski
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
324 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Dzielnice I Stare Miasto, II Grzegórzki, III Prądnik Czerwony
Krótki opis projektu
Celem jest zapewnienie bezpieczeństwa pieszym poruszającym się po chodnikach, często z dziećmi lub z psami. Zagrożeniem dla nich są rowerowi dostawcy towarów, a także inni rowerzyści lub hulajnogiści, którzy jeżdżą z duża prędkością.
Opis projektu
Jazda po chodniku, jeśli droga obok pozwala na jazdę rowerem lub hulajnogą elektryczną, jest wykroczeniem drogowym, podobnie jak zbyt szybka jazda pomiędzy pieszymi. Równie niebezpieczne jest przejeżdżanie tuż obok pieszego, jadąc bezgłośnie od tyłu. Niestety, takie sytuacje cały czas się zdarzają, zaś rowerzyści i hulajnogiści nie zwracają na przepisy uwagi i mają wrażenie, że są bezkarni, zaś mieszkańcy i piesi mają wrażenie, że służby mundurowe przymykają oko na takie wykroczenia. Na razie powoduje to dyskomfort u pieszych, ale może się on szybko zmienić się w wypadki, jeśli pilnujący porządku nadal nie będą reagować na łamanie przepisów i niebezpieczną jazdę, a ruch rowerowy będzie narastał.
Projekt przewiduje patrole strażników miejskich, którzy będą wyłapywać łamiących przepisy rowerzystów i hulajnogistów elektrycznych, pouczać ich, a jeśli problem będzie się powtarzał, to karać mandatami.
Problemy takie są szczególnie widoczne: na Plantach, gdzie występuje notoryczna zbyt szybka jazda, pod przejściem podziemnym Lubicz-Westerplatte-Pawia-Basztowa, na chodnikach przy ul. Franciszkańskiej, Dominikańskiej, Mikołajskiej, Mikołaja Kopernika, Strzeleckiej, Lubicz, Rakowickiej, Pawiej, św. Filipa, Dobrego Pasterza, al. Władysława Beliny-Prażmowskiego, po płycie Rynku Głównego, wzdłuż bulwarów wiślanych, a także w parku Reduta. W te rejony należy skierować patrole strażników miejskich, aby wyłapywali łamiących przepisy. Przy okazji strażnicy mogą sprawdzać, czy rowery mają obowiązkowe światła, których brak naraża rowerzystów na niebezpieczeństwo podczas nocnej jazdy, gdy bez świateł są niewidoczni dla kierowców. Ich zakup i montaż to nie jest duży koszt, ale zadziwiająco wielu rowerzystów na tym elemencie wyposażenia "oszczędza".
Jednocześnie należy dodać, że takie wyłapywanie piratów chodnikowych i ich nawracanie na właściwą ścieżkę zachowania się podczas jazdy pozwoli usunąć "czarne owce", które psują opinię rowerzystom i hulajnogistom poruszającym się bezpiecznie, zgodnie z przepisami i w sposób bez narażania pieszych na dyskomfort. Autor projektu nie występuje więc z propozycją karania wszystkich jeżdżących jednośladami, a jedynie tych, którzy swoim zachowaniem zagrażają pieszym i psują opinię rowerzystom i hulajnogistom.
Miejsca patrolowania powinny być uzgodnione z autorem wniosku, a comiesięczne raporty z miejsc działania, efektów i liczby ujawnionych przewinień powinny być przekazywane przez Straż Miejską Miasta Krakowa do Rad Dzielnic I, II i III.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Bezpieczeństwo pieszych jest bardzo ważne, bo są to obecnie najmniej chronieni uczestnicy ruchu. Choć przepisy kodeksu drogowego są jasne, nie wszyscy poruszający się jednośladami je przestrzegają, a skutki zderzenia, czy najechania na pieszego mogą być bardzo poważne i skończyć się na poważnych uszkodzeniach ciała. Obowiązkiem samorządu jest zapewnienie pieszym bezpieczeństwa w miejscach, gdzie mają prawo poruszać się i czuć się bezpiecznie.
Przy okazji można pomóc w przekonaniu niektórych uczestników ruchu drogowego poruszających się jednośladami, że światło z tyłu i światło z przodu jest ważne i dzięki temu uchronić ich przed zderzeniem z pojazdem, gdy kierujący po prostu nie zauważy poruszającego się nieoświetlonego roweru, a takie w Krakowie są niestety smutną regułą.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
8-godzinne patrole we wskazanych miejscach | 8-godzinne patrole strażników miejskich przez 9 miesięcy (270 dni) "szczególnie rowerowych" od marca do października | 324 000,00 PLN |
| | 324 000,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
patrole | organizacja jednego dwuosobowego patrolu dziennie, który będzie patrolował w ciągu tygodnia przez łącznie 3 dni Dzielnicę I, przez 2 dni Dzielnicę II i przez 2 dni Dzielnicę III | od marca do listopada 2024 |
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Podniesienie świadomości prawnej użytkowników hulajnóg, rowerów, użytkowników transportu osobistego oraz samych pieszych. Dodatkowe patrole funkcjonariuszy będą pełnić funkcję prewencyjną. Spowodują ograniczenie zdarzeń z udziałem pieszych i innych uczestników ruchu.