Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica III
NR 52:
Śladami krakowskich legend i zwyczajów
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica III Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
56 500,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Teren całego miasta - zarówno na terenie przedszkoli i szkół, jak i w oddziałach Muzeum Krakowa
Krótki opis projektu
Organizacja darmowych spotkań - warsztatów, zwiedzania, spacerów - w Muzeum Krakowa, poświęconych historii, tradycjom i legendom Krakowa, które będą przeznaczone dla grup z przedszkoli samorządowych oraz placówek edukacyjnych z terenu Dzielnicy III.
Opis projektu
Projekt zakłada organizację oprowadzań po wystawach, warsztatów, spacerów oraz lekcji muzealnych, lekcji interaktywnych, które będą przystosowane do potrzeb dzieci ze starszych grup przedszkolnych lub młodszych klas szkoły podstawowej. Muzeum przygotuje propozycje takich lekcji, które zostaną przedstawione samorządowym placówkom przedszkolnym i szkolnym z terenu Dzielnicy III. Nauczyciele lub wychowawcy będą mogli samodzielnie umówić się na takie zajęcia z przedstawicielami Muzeum, określając, gdzie mogą się one odbyć. Koszty organizacji lekcji pokryte będą z projektu, zatem dla finalnego odbiorcy - grupy szkolnej lub przedszkolnej będą one darmowe.
Tematami będą: legendy o królu Kraku, Wandzie, smoku wawelskim, Lajkoniku, hejnale krakowskim, Panu Twardowskim, skarbach krzysztoforskich, szopki krakowskie, a także zajęcia o Wieży Ratuszowej, Murach Obronnych z Barbakanem i samym Pałacu Krzysztofory.
Zajęcia są przeznaczone dla grup z następujących Przedszkoli Samorządowych: 12, 14, 20, 65, 122, 123, 162, 178
następujących Szkół Podstawowych: 2, 60, 64, 95, 114, 128
oraz Młodzieżowego Domu Kultury przy al. 29 Listopada 102.
Na każdą z placówek przeznaczone będzie po 3 bezpłatne zajęcia dla dzieci do wykorzystania zgodnie z ich potrzebami i pomysłami (po uzgodnieniu z Muzeum) oraz 3 przedstawienia dla rodzin z dziećmi dotyczące tradycji i legend krakowskich, które odbędą się w sali Miedzianej w Pałacu Krzysztofory, których organizatorem będzie Muzeum.
Miejscem realizacji będzie przede wszystkim oddział Krzysztofory przy Rynku Głównym w Krakowie, w tym Wieża Ratuszowa, oraz Barbakan i Mury Miejskie z racji miejsca.
Dla uczestników będą przewidziane gadżety pamiątkowe np. magnesy, notesy, zeszyty, kartki pocztowe, torby bawełniane, etui na okulary itp.
Uczniowie dzielnicowych szkół podstawowy będą mogli również skorzystać z programu Muzeum na wynos, w ramach którego każda szkoła otrzyma możliwość wypożyczenia kufrów z materiałami edukacyjnymi do realizacji zajęć dot. legend i historii Krakowa (po 4 wypożyczenia na każdą szkołę).
UZASADNIENIE PROJEKTU
Poznawanie historii, tradycji i legend związanych z własnym miastem może być ciekawym doświadczeniem dla młodych ludzi. Dla wielu przedszkolaków może to być pierwsze zetknięcie z Muzeum zajmującym się historią Krakowa.
Liczne krakowskie legendy, historie lub tradycje są nie tylko ważne z uwagi na miejsce, w którym żyjemy, ale także są częścią historii Polski, czy polskiego dziedzictwa i przez to znajdują się w programach nauczania.
Wizyty w muzeum, czy zajęcia warsztatowe lub spacery nie tylko przyczynią się do realizacji programu nauczania i lepszego wyobrażenia sobie przedmiotu, czy opisywanego w podręczniku wydarzenia, miejsca lub legendy, ale także pozwolą na bezpośrednie odwiedziny miejsc opisywanych. Pozwolą także na oderwanie się od obowiązków szkolnych w budynku oraz integracji grupy szkolnej. Mogą być ciekawym urozmaiceniem nauki i pozwolą na wyjścia do muzeum bez obciążania budżetu domowego.
Gadżety będą miłą i przydatną pamiątką dla uczestników.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Realizacja zajęć interaktywnych na terenie szkół podstawowych („Muzeum na wynos” – czyli kufry pełne wrażeń) | Przygotowanie kufra do wypożyczeń wraz z drukiem kart pracy dla uczniów oraz udostępnienie kufrów do realizacji 24 zajęć w 6 szkołach podstawowych dzielnicy (po 4 wypożyczenia na szkołę) | 12 500,00 PLN |
Zakup usługi: zajęcia dla dzieci | 15 placówek (8 przedszkoli, 6 szkół, 1 MDK), po 3 wydarzenia dla każdej z placówek, po średnio 400 zł za 1 wydarzenie | 18 000,00 PLN |
Organizacja przedstawień dla rodziców z dziećmi | 3 przedstawienia po 2000 zł | 6 000,00 PLN |
Gadżety | Gadżety np. magnesy, notesy, zeszyty, kartki pocztowe, torby bawełniane, etui itp. | 20 000,00 PLN |
56 500,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Organizacja spotkań i ich realizacja | Zaproszenie do udziału, umówienie spotkań i realizacja | semestr letni, wakacje, semestr jesienny2024 |
Charakterystyka długoterminowych
skutków: Projekt zakłada organizację darmowych dla uczestników oprowadzań po wystawach, warsztatów, spacerów, lekcji muzealnych, interaktywnych spotkań – realizowanych przez i w Muzeum Krakowa, poświęconych historii, tradycjom i legendom Krakowa, które będą przeznaczone dla grup z przedszkoli samorządowych oraz placówek edukacyjnych z terenu Dzielnicy III, w szczególności grup z przedszkoli samorządowych: 12, 14, 20, 65, 122, 123, 162, 178, szkół podstawowych: 2, 60, 64, 95, 114, 128 oraz Młodzieżowego Domu Kultury z siedzibą przy al. 29 Listopada 102. Tematami będą: legendy o królu Kraku, Wandzie, smoku wawelskim, Lajkoniku, hejnale krakowskim, Panu Twardowskim, skarbach krzysztoforskich, szopki krakowskie, a także zajęcia o Wieży Ratuszowej, Murach Obronnych z Barbakanem i samym Pałacu Krzysztofory. Uczestnicy otrzymywać będą gadżety pamiątkowe np. magnesy, notesy, zeszyty, kartki pocztowe, torby bawełniane, etui na okulary itp. Projekt ma charakter edukacyjny, jego wartością jest rozwijanie wśród młodego odbiorcy zainteresowań przeszłością i dziedzictwem kulturowym ze szczególnym uwzględnieniem problematyki regionalnej, w tym dziejów, tradycji i zwyczajów krakowskich. Ponadto wpisuje się on w działania proobywatelskie, mające na celu popularyzowanie wartości uniwersalnych, takich jak: wolność, patriotyzm, sprawiedliwość, równość oraz poszanowanie praw człowieka, szczególnie istotnych dla rozwoju młodych osób; jest także wartościowym uzupełnieniem podstawy programowej realizowanej przez placówki edukacyjne, szansą na wartościową pozaszkolną integrację uczniów i wychowanków bez angażowania domowych budżetów.