Brud na dojściu do pętli Bronowice Nowe, nowela przepisów
Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica VI - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Adaptacja przepisów miejskich warunkujących realizację zadań na dojściu do pętli Bronowice Nowe
Krótki opis projektu
Projekt zakłada adaptację przepisów miejskich celem umożliwienia zlecenia służbom miejskim utrzymania czystości i likwidacji brudu na znajdujących się w obiekcie zespołu handlowego 2 przejściach, do pętli tramwajowej Bronowice Nowe.
Opis projektu
Projekt zakłada adaptację przepisów miejskich celem umożliwienia zlecenia służbom miejskim utrzymania czystości i likwidacji brudu na 2 przejściach do pętli tramwajowej Bronowice Nowe.
Przejścia te znajdują się w obiekcie zespołu handlowego, usytuowanego na, należących do osób prywatnych, działkach: przejście środkowe działki nr 418/9, 418/10 obr. K-6 Krowodrza przejście boczne działka 418/15
Przeszkodą w zleceniu służbom miejskim utrzymania porządku i likwidacji brudu w 2 przejściach do pętli tramwajowej Bronowice Nowe są obowiązujące przepisy miejskie:
1. Dot. braku możliwości realizacji tego zadania w ramach zadań własnych gminy:
art. 3 pkt 4 uchwały Nr XLV/1200/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 września 2020 r.
w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej
Kraków: „właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na
terenie nieruchomości poprzez: dbanie o czystość i porządek na terenie nieruchomości ze
szczególnym uwzględnieniem miejsc gromadzenia odpadów”.
Komentarz: utrzymanie czystości i porządku na terenie prywatnym nie należy do
kompetencji Gminy Miejskiej Kraków.
2. Dot. braku możliwości realizacji tego zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego
MKrakowa:
§ 17 ust. 1 pkt 7 uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r.
w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa: „w ramach procedury
budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które są planowane do
realizacji na gruntach nie należących i pozostających we władaniu Miasta”.
Komentarz: Przedmiotowe przejścia usytuowane są wewnątrz budynku, w którym
znajdują się obiekty handlowe stanowiące dwupiętrowy kompleks i położone są
na działkach nr 418/9, 418/10 obr. K-6 Krowodrza należących do osób prywatnych..
W regulacjach tych założono, że posiadanie działek na których mogą być realizowane projekty w pełni odpowiada co do zakresu ich użytkowaniu. W takich typowych sytuacjach można potwierdzić pełną zgodność korzyści z posiadania i odpowiedzialności za użytkowanie tych prywatnych nieruchomości, a więc również obowiązek ich sprzątania przez właściciela. .
W tym omawianym absolutnie wyjątkowym i unikalnym przypadku którego finalnie dotyczy projekt, sytuacja wygląda diametralnie odmiennie:
- Miejsce: 2 ogólnodostępne dla mieszkańców Krakowa przejścia przez prywatny zespół
handlowy (tzw. sukienniczki), przejścia z sąsiednich terenów osiedlowych miejskich w
tym również terenów miejskich na również miejski teren pętli tramwajowej gdzie
zlokalizowany jest początkowy, dla odjeżdżających, przystanek linii 4,8 i 24,
- prywatny zespół handlowy w którym znajdują się przedmiotowe przejścia ulokowany jest
na prywatnym gruncie , a więc nominalnie i znajdujące się w nim przejścia pozostają na
tym prywatnym gruncie.
- od ponad 30 lat przejścia te praktycznie nie są użytkowane przez ich właścicieli a niemal
wyłącznie przez ogół mieszkańców Krakowa w tym codziennie przez mieszkańców
okolicznych osiedli oraz innych dojeżdżających do położonych na tych osiedlach szkół,
sklepów, banku, przychodni zdrowia, kościoła parafialnego itd.
- codziennie z początkowego przystanku linii 4, 8 i 24 odjeżdża 276 tramwajów w nich
średnio po ok. 20 osób. Pasażerowie ci w liczbie ok 5500 dziennie w większości przed
odjazdem przeszli przez te przejścia, a więc byli ich użytkownikami w imieniu Miasta.
- w takiej sytuacji i przy takim użytkowaniu przez mieszkańców miasta tych 2 niewielkich
fragmentów tej budowli, wyłącznym użytkownikiem tych przejść jest Miasto i jako
wyłączny użytkownik winno zapewnić czystość tych przejść.
- wykorzystywany przez Urząd znajdujący się w jego własnych przepisach zapis, że miasto
nie może realizować żadnych zadań na gruntach nie będących własnością Miasta, w tym
wyjątkowym przypadku ze względu na absolutny dysonans obowiązków z tytułu
własności i braku pożytków z tytułu jakiegokolwiek użytkowania, nie powinien
obowiązywać i być wykorzystywany.
- problem konieczności utrzymania czystości na tych przejściach jako temat wielokrotnie
i bezskutecznie podnoszony był w okresie ubiegłych 30 lat w wystąpieniach i monitach do
Urzędu jak również w równie bezskutecznych licznych inicjatywach obywatelskich w tym
w projektach zgłaszanych i odrzucanych w kolejnych edycjach BO,
- problem ten po 30 latach bezskutecznych zabiegów stał się problemem
OBYWATELSKIM. Rozwiązanie tego problemu tkwi w uwzględnieniu zgłaszanej
sytuacji jako wyjątku w obowiązujących, stanowionych przez Urząd jego własnych
przepisach,
- zmiana ta stanowi cel tego projektu zgłaszanego w ramach inicjatyw obywatelskich BO.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Projekt ma wymiar społeczny, wprowadza możliwość nieodpłatnej realizacji zadań niezbędnych dla mieszkańców miasta nawet na gruntach prywatnych w przypadku pełnej akceptacji właściciela gruntu. Oznacza to , że w każdym z przytoczonych przepisów miejskich konieczne jest, przy uwzględnieniu stosownych zastrzeżeń, dopuścić w ramach wyjątku możliwość realizacji na gruntach niemiejskich, tak jak to ma miejsce w tym przypadku, niezbędnych dla Miasta, celowych i oczywistych zadań przy pełnej, nawet zaocznej akceptacji właściciela tego gruntu faktu braku choćby umownych korzyści z jego posiadania i dysponowania swoją własnością oraz wynikającego z praktyki braku potrzeby jej użytkowania.
Nazwa | Opis | Koszt |
---|---|---|
Analiza funkcjonalna i prawna | Opracowanie opinii przez co najmniej 4 merytoryczne wydziały Urzędu oraz przez Wydział Prawny | 20 000,00 PLN |
Opracowanie wniosków do Zarządu i Rady Miasta | Ustalenie treści, przyjęcie i zatwierdzenie projektów | 10 000,00 PLN |
Publikacja zatwierdzonych znowelizowanych przepisów | Publikacja | 5 000,00 PLN |
35 000,00 PLN |
Nazwa | Opis | Data |
---|---|---|
Realizacja całości zadania | Opracowanie opinii, ustalenie treści projektów i ich zatwierdzenia, publikacje | 2024 |