Archiwum projektów rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Strona archiwalna
Aktualna lista projektów budżetu obywatelskiego znajduje się na stronie:
Projekt lokalny - Dzielnica VI NR 17:

Brud na dojściu do pętli Bronowice Nowe, nowela przepisów

Projekt odrzucony: Podstawę odrzucenia stanowią: 1) § 17 ust. 1 pkt 9 uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa „w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które wymagają podjęcia przez Radę uchwały, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, chyba że na realizację takiego zadania została już podjęta taka uchwała” Ad. 1. Zespół Radców Prawnych UMK pismem z dnia 5 maja 2023 przedstawił opinię dot. zgłoszonego projektu. Zgodnie z § 17 ust. 1 pkt. 9) uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty z budżetu Miasta Krakowa, które wymagają podjęcia przez Radę uchwały, o której mowa w art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, chyba że na realizację takiego zadania została już podjęta taka uchwała. Przepis art. 18 ust. 2 o samorządzie gminnym wymienia katalog spraw należących do wyłącznej właściwości rady gminy. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt. 19) ustawy o samorządzie gminnym do wyłącznej właściwości rady gminy należy: stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 16.04.1993 r. „do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy (art. 18 ust. 2 pkt 15). Oznacza to, że jeżeli w innej ustawie stanowienie w określonej sprawie zostało zastrzeżone do kompetencji rady gminy, to sprawa ta należy do wyłącznej właściwości rady gminy” Nie odnosząc się do merytorycznej zasadności wniosku (nie odnosząc się do zagadnienia, jakie środki mogą prowadzić do finalnego efektu opisanego we wniosku oraz adekwatności proponowanych działań do oczekiwanego efektu), należy wskazać, iż wnioskodawca oczekiwałby podjęcia działań w ramach Budżetu Obywatelskiego w celu zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej Kraków oraz zmiany uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego. Zgodnie z art. 5a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym zasady i tryb przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy określa uchwała rady gminy, z zastrzeżeniem ust. 7. Z art. 5a ust. 7 ustawy wynika, że rada gminy określa w drodze uchwały wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego, w szczególności: 1) wymogi formalne, jakim powinny odpowiadać zgłaszane projekty z uwzględnieniem - o ile jest to możliwe - uniwersalnego projektowania, o którym mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062); 2) wymaganą liczbę podpisów mieszkańców popierających projekt, przy czym nie może być ona większa niż 0,1% mieszkańców terenu objętego pulą budżetu obywatelskiego, w którym zgłaszany jest projekt; 3) zasady oceny zgłoszonych projektów co do ich zgodności z prawem, wykonalności technicznej, spełniania przez nie wymogów formalnych oraz tryb odwołania od decyzji o niedopuszczeniu projektu do głosowania; 4) zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników i podawania ich do publicznej wiadomości, biorąc pod uwagę, że zasady przeprowadzania głosowania muszą zapewniać równość i bezpośredniość głosowania. Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego powiatowego inspektora sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, zwany dalej "regulaminem"; regulamin jest aktem prawa miejscowego. Uchwała określająca wymagania, jakie powinien spełniać projekt budżetu obywatelskiego jest aktem prawa miejscowego, podobnie jak regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Sprawy te należą do wyłącznej właściwości rady gminy. A zatem działania polegające na zmianie aktów prawa miejscowego nie mogą być realizowane w ramach procedury budżetu obywatelskiego na podstawie § 17 ust. 1 pkt. 9) uchwały nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r. w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego. Ponadto zgodnie z opinią Wydziału Skarbu Miasta Urzędu Miasta Krakowa z dnia 2 maja 2023 r. „… przedmiotowe schody nie stanowią samodzielnej budowli, lecz element składowy budynku położonego na ww. działce i brak jest możliwości dokonania podziału geodezyjnego w celu wydzielenia części gruntu, na którym zlokalizowane byłyby wyłącznie schody.”

Edycja Budżet Obywatelski 2023 Projekt lokalny - Dzielnica VI - dotyczy całego obszaru Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.

35 000,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji

Lokalizacja

Główna lokalizacja: Adaptacja przepisów miejskich warunkujących realizację zadań na dojściu do pętli Bronowice Nowe

Krótki opis projektu

Projekt zakłada adaptację przepisów miejskich celem umożliwienia zlecenia służbom miejskim utrzymania czystości i likwidacji brudu na znajdujących się w obiekcie zespołu handlowego 2 przejściach, do pętli tramwajowej Bronowice Nowe.

Opis projektu

Projekt zakłada adaptację przepisów miejskich celem umożliwienia zlecenia służbom miejskim utrzymania czystości i likwidacji brudu na 2 przejściach do pętli tramwajowej Bronowice Nowe.
Przejścia te znajdują się w obiekcie zespołu handlowego, usytuowanego na, należących do osób prywatnych, działkach: przejście środkowe działki nr 418/9, 418/10 obr. K-6 Krowodrza przejście boczne działka 418/15
Przeszkodą w zleceniu służbom miejskim utrzymania porządku i likwidacji brudu w 2 przejściach do pętli tramwajowej Bronowice Nowe są obowiązujące przepisy miejskie:  
1. Dot. braku możliwości realizacji tego zadania w ramach zadań własnych gminy: 
        art. 3 pkt 4 uchwały Nr XLV/1200/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 16 września 2020 r.
        w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Miejskiej
        Kraków: „właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na
        terenie nieruchomości poprzez: dbanie o czystość i porządek na terenie nieruchomości ze
        szczególnym uwzględnieniem miejsc gromadzenia odpadów”.
        Komentarz: utrzymanie czystości i porządku na terenie prywatnym nie należy do
        kompetencji Gminy Miejskiej Kraków.

2. Dot. braku możliwości realizacji tego zadania w ramach Budżetu Obywatelskiego
   MKrakowa:
      § 17 ust. 1 pkt 7 uchwały Nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13 stycznia 2021 r.
      w sprawie Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa: „w ramach procedury
      budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty, które są planowane do
      realizacji na gruntach nie należących i pozostających we władaniu Miasta”.
      Komentarz: Przedmiotowe przejścia usytuowane są wewnątrz budynku, w którym
      znajdują się obiekty handlowe stanowiące dwupiętrowy kompleks i położone są
      na działkach nr 418/9, 418/10 obr. K-6 Krowodrza należących do osób prywatnych..
W regulacjach tych założono, że posiadanie działek na których mogą być realizowane projekty w pełni odpowiada co do zakresu ich użytkowaniu. W takich typowych sytuacjach można potwierdzić pełną zgodność korzyści z posiadania i odpowiedzialności za użytkowanie tych prywatnych nieruchomości, a więc również obowiązek ich sprzątania przez właściciela. .
W tym omawianym absolutnie wyjątkowym i unikalnym przypadku którego finalnie dotyczy projekt,  sytuacja wygląda diametralnie odmiennie:
    - Miejsce: 2 ogólnodostępne dla mieszkańców Krakowa przejścia przez prywatny zespół
      handlowy (tzw. sukienniczki), przejścia  z sąsiednich terenów osiedlowych miejskich w
      tym również terenów miejskich na również miejski teren pętli tramwajowej gdzie
      zlokalizowany jest początkowy, dla odjeżdżających, przystanek linii 4,8 i 24,  
    - prywatny zespół handlowy w którym znajdują się przedmiotowe przejścia ulokowany jest
      na prywatnym gruncie , a więc nominalnie i znajdujące się w nim przejścia pozostają na
      tym prywatnym gruncie.
    - od ponad 30 lat przejścia te praktycznie nie są użytkowane przez ich właścicieli a niemal
      wyłącznie przez ogół mieszkańców Krakowa w tym codziennie przez mieszkańców
      okolicznych osiedli oraz innych dojeżdżających do położonych na tych osiedlach szkół,
      sklepów, banku, przychodni zdrowia, kościoła parafialnego itd.  
    - codziennie z początkowego przystanku linii 4, 8 i 24 odjeżdża 276 tramwajów w nich
      średnio po ok. 20 osób. Pasażerowie ci w liczbie ok 5500 dziennie w większości przed
      odjazdem przeszli przez te przejścia, a więc byli ich użytkownikami w imieniu Miasta.  
    - w takiej sytuacji i przy takim użytkowaniu przez mieszkańców miasta tych 2 niewielkich
      fragmentów tej budowli, wyłącznym użytkownikiem tych przejść jest Miasto i jako
      wyłączny użytkownik winno zapewnić czystość tych przejść.
    - wykorzystywany przez Urząd znajdujący się w jego własnych przepisach zapis, że miasto
      nie może realizować żadnych zadań na gruntach nie będących własnością Miasta, w tym
      wyjątkowym przypadku ze względu na absolutny dysonans obowiązków z tytułu
      własności i braku pożytków z tytułu jakiegokolwiek użytkowania, nie powinien
      obowiązywać i być wykorzystywany.
    - problem konieczności utrzymania czystości na tych przejściach jako temat wielokrotnie
      i bezskutecznie podnoszony był w okresie ubiegłych 30 lat w wystąpieniach i monitach do
      Urzędu jak również w równie bezskutecznych licznych inicjatywach obywatelskich w tym
      w projektach zgłaszanych i odrzucanych w kolejnych edycjach BO,
    - problem ten po 30 latach bezskutecznych zabiegów stał się problemem
      OBYWATELSKIM.  Rozwiązanie tego problemu tkwi w uwzględnieniu zgłaszanej
      sytuacji jako wyjątku w obowiązujących, stanowionych przez Urząd jego własnych
      przepisach,
    - zmiana ta stanowi cel tego projektu zgłaszanego w ramach inicjatyw obywatelskich BO.

UZASADNIENIE PROJEKTU

Projekt ma wymiar społeczny, wprowadza możliwość nieodpłatnej realizacji zadań niezbędnych dla mieszkańców miasta nawet na gruntach prywatnych w przypadku pełnej akceptacji właściciela gruntu. Oznacza to , że w każdym z przytoczonych przepisów miejskich konieczne jest, przy uwzględnieniu stosownych zastrzeżeń, dopuścić w ramach wyjątku możliwość realizacji na gruntach niemiejskich, tak jak to ma miejsce w tym przypadku, niezbędnych dla Miasta, celowych i oczywistych zadań przy pełnej, nawet zaocznej akceptacji właściciela tego gruntu faktu braku choćby umownych korzyści z jego posiadania i dysponowania swoją własnością oraz wynikającego z praktyki braku potrzeby jej użytkowania.

Kosztorys
Nazwa Opis Koszt
Analiza funkcjonalna i prawna Opracowanie opinii przez co najmniej 4 merytoryczne wydziały Urzędu oraz przez Wydział Prawny 20 000,00 PLN
Opracowanie wniosków do Zarządu i Rady Miasta Ustalenie treści, przyjęcie i zatwierdzenie projektów 10 000,00 PLN
Publikacja zatwierdzonych znowelizowanych przepisów Publikacja 5 000,00 PLN
35 000,00 PLN
Harmonogram działań
Nazwa Opis Data
Realizacja całości zadania Opracowanie opinii, ustalenie treści projektów i ich zatwierdzenia, publikacje 2024
powrót