Projekt ogólnomiejski
NR 237:
Camp Defence
Projekt odrzucony:
W pierwszej kolejności należy odnieść się do podstawowego wymogu wynikającego z § 1 ust. 2 Regulaminu, wedle którego ze środków budżetu obywatelskiego finansowane są projekty zgłaszane przez mieszkańców, należące do zadań własnych gminy lub zadań własnych powiatu, z zastrzeżeniem § 17 ust. 1. Art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.) przewiduje, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, zaś w szczególności zadania własne obejmują sprawy wyliczone przykładowo w tym ustępie, przy czym co prawda pkt 14 wskazuje na sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli, ale co odbiega znaczeniowo od zadań z przedmiotowego projektu. Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1526 z późn. zm.) wskazuje natomiast w art. 4 ust. 1, iż powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie wyliczonym w poszczególnych punktach (ewentualnie nałożone przez inne ustawy), w tym w zakresie obronności (pkt 20). Wynika z tego bezpośrednio, iż ustawy szczególne powinny określać już formę realizacji zadania powiatu w zakresie obronności. Kwestii obronności dotyczy bezpośrednio ustawa z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz. U. z 2022 r. poz. 2305 z późn. zm.), przy czym zgodnie z art. 30 ust. 1 i ust. 2 pkt 7 tej ustawy, kierowanie sprawami obronności w województwie należy do wojewody, który w ramach takiego kierowania, wykonuje zadania w zakresie i na zasadach określonych w ustawach, a w szczególności organizuje edukację społeczeństwa dotyczącą przygotowania obronnego oraz prowadzi szkolenia i ćwiczenia obronne. Wymieniona ustawa w art. 114 - 118 reguluje ponadto kwestie współpracy z organizacjami proobronnymi, w tym przewidując w art. 117, iż dowódcy jednostek wojskowych w ramach realizacji swoich zadań mogą współpracować z organizacjami proobronnymi w zakresie działalności dydaktyczno-instruktorskiej, kształtowania postaw patriotycznych i kapitału społecznego oraz wzmocnienia potencjału Sił Zbrojnych na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa. Rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie wsparcia organizacji proobronnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 977) w § 2 przewiduje, iż członkowie lub wolontariusze organizacji proobronnych mogą uzyskać uprawnienie do prowadzenia działalności instruktorskiej na rzecz osób trzecich w wymienionych tam obszarach szkoleniowych, w tym w obszarze strzeleckim i medycznym (pkt 2 i 3). Oznacza to, że adresatami takiej działalności instruktorskiej w zakresie m. in. strzeleckim i medycznym są osoby trzecie, a więc szkolenie takich osób może się odbywać w formie stosownych szkoleń, prowadzonych w oderwaniu od organów powiatu.
W tym miejscu należy zauważyć, że art. 42 ust. 2 pkt 5c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2267) przewiduje, że jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu państwa na dofinansowanie zadań własnych związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego, w szczególności wśród dzieci i młodzieży oraz organizacji proobronnych. Co znamienne, choć zadania tego rodzaju nie zostały uprzednio przydzielone w sposób wyraźny któremuś ze szczebli samorządu terytorialnego na mocy innej ustawy, nie zostały wskazane też w wyraźny sposób w ustawach samorządowych, to pojawiły się tu jedynie w kontekście możliwości otrzymania dotacji z budżetu państwa. Wprowadzenie takiej regulacji nastąpiło na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2017 r. o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 2260), przy czym w uzasadnieniu projektu tej ustawy (VIII.1919) nadmieniono m. in., że: „Proponowana regulacja prawna wiąże się z koniecznością rozbudowy infrastruktury niezbędnej do uprawiania strzelectwa przez możliwie szerokie rzesze Polaków oraz prowadzenia szkolenia przez organizacje proobronne, formacje uzbrojone nie wchodzące w skład Sił Zbrojnych oraz pododdziały Sił Zbrojnych. W tym celu proponuje się stworzenie podstawy prawnej dla Ministra Obrony Narodowej do wspomagania jednostek samorządu terytorialnego, zainteresowanych budową lub remontem strzelnic. Przedmiotowe rozwiązanie wpisuje się w prowadzone w resorcie obrony narodowej działania zmierzające do możliwie szerokiego upowszechnienia wiedzy i umiejętności z zakresu bezpiecznego i skutecznego posługiwania się bronią palną wśród obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Celem omawianej zmiany jest także możliwie duże rozszerzenie bazy szkoleniowej dla członków organizacji proobronnych, funkcjonariuszy oraz żołnierzy pododdziałów Wojsk Obrony Terytorialnej i innych rodzajów Sił Zbrojnych, którzy będą mogli korzystać z tych strzelnic.”.
W ramach delegacji wynikającej z art. 42 ust. 12 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, Minister Obrony Narodowej wydał w dniu 6 lipca 2018 r. rozporządzenie w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1335), które zakłada, iż dofinansowanie wymienionych zadań następuje na podstawie umowy zawartej przez Ministra Obrony Narodowej z jednostką samorządu terytorialnego wyłonioną w drodze konkursu, która to umowa zawierać powinna wymienione elementy, w tym warunki nieodpłatnego korzystania ze strzelnicy przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, organizacje proobronne oraz uczniów szkół, które prowadzą działalność dydaktyczno-wychowawczą w dziedzinie obronności państwa, jak również wymogi w zakresie odpłatnego korzystania ze strzelnicy.
Analizując kompleksowo wspomniany art. 42 ust. 2 pkt 5c ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w połączeniu z treścią rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 6 lipca 2018 r., należy uznać zatem, że dana jednostka samorządu terytorialnego (a więc również gmina lub powiat) może zdecydować się na prowadzenie własnej strzelnicy (co zakłada też zatrudnienie tam wykwalifikowanych instruktorów), ubiegając się o stosowne dofinansowanie ze środków budżetu państwa w postaci dotacji celowej, podlegającej rozliczeniu po wykonaniu zadania. Jednakże, nie oznacza to, aby każda jednostka samorządu terytorialnego była zobowiązana do utworzenia strzelnicy, a tym bardziej, że aby miała ją prowadzić w oderwaniu od procedury ubiegania się o dotację celową, a więc w całości ze środków własnych (np. w ramach Budżetu Obywatelskiego), albo też miała wykonywać zadania związane z rozwijaniem sportu strzeleckiego na obiektach należących do zewnętrznych podmiotów. W tym stanie rzeczy nie można przesądzić, aby zadanie przewidziane przedmiotowym Projektem spełniało wskazany na wstępie wymóg wynikający z § 1 ust. 2 Regulaminu.
Warto zauważyć, że nawet w wypadku uzyskania takiej dotacji celowej umowa zawarta z Ministrem Obrony Narodowej zakłada, że ze strzelnicy nieodpłatnie korzystać mogą jedynie Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, organizacje proobronne oraz uczniowie szkół, które prowadzą działalność dydaktyczno-wychowawczą w dziedzinie obronności państwa, natomiast korzystanie ze strzelnicy przez inne osoby odbywa się już odpłatnie. Takie rozwiązanie stoi zatem w jawnej sprzeczności z wymogiem ogólnodostępności projektu, przewidzianym w § 17 ust. 1 pkt 1 Regulaminu, co zgodnie z definicją wyrażoną w Słowniku pojęć (pkt 10), należy rozumieć: „umożliwienie wszystkim albo ogółowi mieszkańców nieodpłatną możliwość korzystania z efektów realizacji projektu wybranego w ramach budżetu obywatelskiego. W przypadku projektów infrastrukturalnych, remontowych lub polegających na zakupie sprzętu lub urządzeń – w wymiarze co najmniej 25 godzin tygodniowo, pomiędzy godz. 6:00-22:00, z uwzględnieniem w miarę możliwości soboty lub niedzieli. W przypadku projektów innych niż inwestycyjne – realizacja powinna odbywać się w przestrzeni publicznej, umożliwiając wszystkim zainteresowanym mieszkańcom możliwość korzystania w pełnym zakresie z efektów realizacji zadania.”.
Dodatkowo należy podnieść, że wobec braku prowadzenia własnych strzelnic przez Gminę Miejską Kraków, analizowany Projekt zakłada prowadzenie szkolenia strzeleckiego na obiektach należących do osób trzecich, co narusza tym samym zasadę wyrażoną w § 17 ust. 1 pkt 7 Regulaminu, zgodnie z którą w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty które są planowane do realizacji na gruntach nie należących i nie pozostających we władaniu Miasta.
Ponadto, zgodnie z § 17 ust. 2 Regulaminu w zgłoszonych projektach nie mogą być wskazane podmioty lub dostawcy usług mający być wykonawcami zadań.
Edycja Budżet Obywatelski 2023
Projekt ogólnomiejski
- dotyczy całego obszaru
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
334 800,00 PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Kraków
Dodatkowe lokalizacje: Miejscem przewidzianym na realizacje projektu będzie jedna z kilku Krakowskich lub podkrakowskich strzelnic.
W zależności od dokładnego terminu mogą to być strzelnice już otwarte lub te które niebawem zostaną ukończone.
Strzelnica Pasternik Kraków - Pasternik 128, 31-354 Kraków
Strzelnica Shooting Range Krakow - Jana Surzyckiego 16, 30-721 Kraków
Małopolskie Centrum Strzelectwa, Strzelnica LOK Bochnia - Strzelecka 87, 32-700 Bochnia
Krótki opis projektu
Założeniem przygotowanego projektu jest zorganizowanie cyklu szkoleń strzelecko - medycznych, skierowanych do młodzieży z szkół średnich wiek 17-19lat.
Prowadzonych przez doświadczonych Instruktorów z bogatą wiedzą, praktyczno-teoretyczną.
Opis projektu
Niniejszy projekt jest współtworzony z podkrakowską fundacją "Defensio Patriae", a dokładniej przy udziale jej dwóch fundatorów założycieli, Pawła Dziurzyńskiego oraz Przemysława Marcela.
Fundacja "Defensio Patriae" powstała głównie po to by przekazywać i rozwijać wiedzę w zakresie sportów strzeleckich oraz szeroko rozumianej obronności jak największej grupie osób ze szczególnym uwzględnieniem młodzieży.
Założeniem przygotowanego projektu jest zorganizowanie cyklu szkoleń strzelecko - medycznych, skierowanych do młodzieży z Krakowskich szkół średnich wiek 17-19lat.
Prowadzonych przez doświadczonych Instruktorów z bogatą wiedzą, zarówno praktyczną jak i teoretyczną, przy wykorzystaniu specjalistycznego sprzętu.
Szkolenia będą składały się z dwóch paneli:
1) Panel strzelecki - mający na celu rozpowszechnianie bezpiecznego i odpowiedzialnego posługiwania się bronią palną, zapoznanie się z zasadami jej działania oraz obsługi. Prowadzącymi będą Instruktorzy Strzelectwa zrzeszeni w PZSS ( Polski Związek Strzelectwa Sportowego), Ludzie z bogatym doświadczeniem praktycznym i osiągnięciami w sportach strzeleckich, oraz mający obszerną wiedzę teoretyczną w dziedzinie strzelectwa obsługi broni i bezpieczeństwa.
2) Panel Medyczny - Szkolenie z udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej, i szerszych zagadnień z tym związanych, prowadzony przez profesjonalistów, instruktorów ratownictwa medycznego, czynnych ratowników medycznych. Dodatkowo nauka poprawnego zakładania opatrunków, działania w stresie itp.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Cel jaki mają przynieść szkolenia wśród danej grupy młodzieży to: podniesienie wiedzy na temat bezpiecznej obsługi broni palnej, a często zainicjowanie pierwszego poprawnego i świadomego z nią kontaktu, promowanie sportów strzeleckich jako alternatywy do innych aktywności fizycznych, utrwalanie i poszerzenie wiedzy na temat pierwszej pomocy przed medycznej, czyli z perspektywy osoby poszkodowanej, najważniejszego momentu który decyduje o życiu i zdrowiu.
Kosztorys Nazwa | Opis | Koszt |
Instruktor Strzelectwa 1 | Instruktor Strzelectwa sportowego Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego i Polskiego Związku Instruktorów Służb Mundurowych,
Prowadzący Strzelanie po kursie organizowanym przez Ligę Obrony Kraju, posiadacz broni palnej od prawie 10lat, czynny strzelec sportów dynamicznych PZSS i IPSC Uznany na świecie zawodnik IPSC, nr 3 światowym rankingu. ( koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500zł) X 6 Szkoleń 15''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 15 000,00 PLN |
Instruktor Strzelectwa 2 | Instruktor Strzelectwa sportowego Polskiego Związku Strzelectwa Sportowego i Polskiego Związku Instruktorów Służb Mundurowych,
Prowadzący Strzelanie po kursie organizowanym przez Ligę Obrony Kraju, od ponad 5 lat posiadacz broni palnej i czynny strzelec sportowów dynamicznych PZSS i IPSC ( koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500zł) X 6 Szkoleń 15''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 15 000,00 PLN |
Instruktor strzelectwa 3 | Instruktor Strzelectwa sportów dynamicznych z wieloletnim doświadczeniem, biegły sądowy w przypadkach użycia broni palnej, Dr. Nauk o Bezpieczeństwie, posiadacz broni palnej z ponad 30letnim doświadczeniem. ( koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500zł) X 6 Szkoleń 15''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 15 000,00 PLN |
Amunicja Karabinowa | (100szt x 50osób x 4złszt(bezpieczna cena jednostkowa z ważywszy na wachania ceneowe amunicji związane z wojną na Ukrainie) ( koszt za 1 szkolenie 20''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł) X 6 Szkoleń 120''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 120 000,00 PLN |
Amunicja Pistoletowa | (50szt x 50osób x 2złszt(Bezpieczna cena jednostkowa z ważywszy na wachania ceneowe amunicji związane z wojną na Ukrainie) ( koszt za 1 szkolenie 5''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł) X 6 Szkoleń 30''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 30 000,00 PLN |
Cele Strzeleckie | Koszt tarcz, zaklejek strzeleckich, zszywek do montażu tarcz. ( koszt za 1 szkolenie 500zł) X 6 Szkoleń 3''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 3 000,00 PLN |
Wynajem Broni | Koszt wynajęcia broni do celu szkoleniowego, jest to wliczane potencjalne zużycie broni podczas intensywnego całodniowego strzelania, oraz serwis czyszczenie po użyciu. ( koszt za 1 szkolenie 5500) X 6 Szkoleń 33''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000 | 33 000,00 PLN |
Ochronników Oczu i Ochronników Słuchu | Koszt Ochronników Oczu (okulary Balistyczne) i Ochronników Słuchu (słuchawek) dla dyspozycji Uczestników 30zł osoba. ( koszt za 1 szkolenie 1''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500) X 6 Szkoleń 9''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000 | 9 000,00 PLN |
Wynajęcia strzelnicy | Koszt Wynajęcia strzelnicy (na cały dzień dla grupy 50 uczestników, uśredniając i biorąc pod uwagę różne formy naliczania stawek osobowych na strzelnicach) ( koszt za 1 szkolenie 3''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł) X 6 Szkoleń 18''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 18 000,00 PLN |
Instruktor Ratownictwa
Medycznego 1 | Świetnie wykwalifikowany szkoleniowiec w dziedzinie szkoleń medycznych na najwyższym poziomie, czynny lub były ratownik medyczny pogotowia ratunkowego i lub były ratownik medyczny misji wojskowych, (koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500zł) X6 Szkoleń 15''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł
| 15 000,00 PLN |
Instruktor Ratownictwa Medycznego 2 | Świetnie wykwalifikowany szkoleniowiec w dziedzinie szkoleń medycznych na najwyższym poziomie, czynny lub były ratownik medyczny pogotowia ratunkowego i lub były ratownik medyczny misji wojskowych, (koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''500zł) X6 Szkoleń 15''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł
| 15 000,00 PLN |
Sprzęt Medyczny | Sprzęt medyczny używany przy szkoleniu -
Fantomy medyczne, opatrunki, sztuczna krew, stazy medyczne, itp. (koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł) X6 Szkoleń 12''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł | 12 000,00 PLN |
operator techniczny | osoba odpowiedzialna za nagrywanie filmików ze szkolenia które mogą być wykorzystane jako materiały pomocnicze lub promocyjne, posiadająca profesjonalny sprzęt do rejestracji szkolenia w formie cyfrowej
(koszt za 1 szkolenie 2''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł) X6 Szkoleń 12''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''000zł
| 12 000,00 PLN |
Katering | (60x30) Katering 30zł osoba ( objad + 1,5l butelka wody) ma to być takie trochę szkolenie z przetrwania bez luksusów ;) zakładam 60szt +
tzn 50 kursantów, 2 opiekunów, 5 szkoleniowców, operator techniczny, osoba nadzorująca
(koszt za 1 szkolenie 1''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''800zł) X6 Szkoleń 10''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''800zł | 10 800,00 PLN |
Transport | Transport Uczniów na strzelnice, wynajem autokaru wraz z kierowcą - (koszt za 1 szkolenie 2000zł) X 6 Szkoleń 12000
| 12 000,00 PLN |
| | 334 800,00 PLN |
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Cykl 6 szkoleń, | wykonanie wszystkich 6 cykli szkoleniowych, każdy dla grupy 50 uczniów, przewidziane pierwsza połowa 2024r ( kwiecień - czerwiec) | pierwsza połowa 2024r |