Projekt lokalny - Dzielnica V
NR 19:
Śluzy Rowerowe na Krowodrzy
Projekt odrzucony:
W ramach złożonej propozycji zadania zaproponowano wyznaczenie śluz rowerowych na n/w skrzyżowaniach: Ul. Mazowiecka / Aleje, Ul. Oboźna / ul. Wrocławska, al. Kijowska / ul. Wrocławska, al. Kijowska / ul. Czarnowiejska oraz wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. Należy podkreślić, że realizacja śluz rowerowych winna spełniać wymagania bezpieczeństwa i efektywności, zgodnie z [1] Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. z 2017 r. poz. 784) oraz być zgodna ze standardami projektowymi, zgodnie z [2] Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311 z późn. zm.), w przypadku działań o charakterze budowlanym oraz spełniać wymagania [3] Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1518), w każdym przypadku uwzględniając standardy techniczne przyjęte przez Gminę Miejską Kraków zgodnie z [4] Zarządzeniem nr 3113/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15 listopada 2018 r. w sprawie wprowadzenia „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa. Na etapie weryfikacji merytoryczno – prawnej pozyskano opinię m.in. Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, odpowiedzialnego za organizację ruchu na drogach publicznych, który poddał analizie możliwość wykonania śluz rowerowych we wskazanych lokalizacjach - wyniki oceny możliwości ich wykonania przedstawiają się następująco: ul. Mazowiecka – al. Słowackiego – wlot ul. Mazowieckiej. Brak możliwości wyznaczenia pasa ruchu dla rowerów doprowadzającego bezpiecznie ruch rowerowy do śluzy rowerowej zgodnie z [4] przy zapewnieniu wymaganych szerokości pasa ruchu lub występuje konieczność likwidacji pasa ruchu na wlocie skrzyżowania (projekt organizacji ruchu nie będzie mógł być zatwierdzony z uwagi na nieefektywność [1]). al. Kijowska – ul. Wrocławska. Brak możliwości wyznaczenia pasa ruchu dla rowerów doprowadzającego bezpiecznie ruch rowerowy do śluzy rowerowej zgodnie z [4] przy zapewnieniu wymaganych szerokości pasa ruchu lub występuje konieczność likwidacji pasa ruchu na wlocie skrzyżowania (projekt organizacji ruchu nie będzie mógł być zatwierdzony z uwagi na nieefektywność [1]). al. Kijowska - Czarnowiejska. Brak możliwości realizacji z uwagi na kolizję z innymi projektami w obszarze skrzyżowania. Śluza rowerowa jest projektowana w ramach inwestycji wzdłuż al. Kijowskiej. Na tym skrzyżowaniu został zatwierdzony projekt organizacji ruchu IR-01.7221.77.2022 z 25 kwietnia 2023 r., który obejmuje m.in. realizację śluzy dla rowerów (zmiana organizacji ruchu związana jest z zadaniem inwestycyjnym – przebudową al. Kijowskiej). ul. Wrocławska – ul. Oboźna. Skrzyżowanie funkcjonuje bez sygnalizacji świetlnej – śluza funkcjonująca bez sygnalizacji typu 2 nie znajduje zastosowania z uwagi na brak wydzielonej infrastruktury rowerowej oraz brak potrzeby wykonywania pośredniego skrętu w lewo rowerem. Rozwiązanie jest nieuzasadnione i sprzeczne ze standardami projektowymi [4]. ul. Kazimierza Wielkiego. Brak wskazania konkretnych lokalizacji – śluzy rowerowe lokalizowane są punktowo. W przypadku wlotów skrzyżowań z sygnalizacją świetlną brak możliwości wyznaczenia pasa ruchu dla rowerów doprowadzającego bezpiecznie ruch rowerowy do śluzy rowerowej zgodnie z [4] przy zapewnieniu wymaganych szerokości pasa ruchu lub konieczność likwidacji pasa ruchu na wlocie skrzyżowania (projekt organizacji ruchu nie będzie mógł być zatwierdzony z uwagi na nieefektywność [1]). Mając powyższe na uwadze, opiniuje się negatywnie złożoną propozycję zadania na podstawie § 17 ust. 1 Regulaminu budżetu obywatelskiego Miasta Krakowa, zatwierdzonego Uchwałą nr LI/1410/21 Rady Miasta Krakowa z dnia 13.01.2021 r., który stanowi, że w ramach procedury budżetu obywatelskiego nie mogą być realizowane projekty: Pkt. 4 – które w dniu zgłoszenia stoją w sprzeczności z obowiązującymi w mieście planami, politykami, strategiami, programami i innymi uchwałami Rady i zarządzeniami Prezydenta. Pkt. 6 – które naruszałyby obowiązujące przepisy prawa, w szczególności przepisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, prawa osób trzecich, w tym prawa własności.
Edycja Budżet Obywatelski 2023
Projekt lokalny - Dzielnica V
Realizacja projektu odbywać się będzie w przestrzeni ogólnodostępnej.
PLN
kwota potrzebna do realizacji
Lokalizacja
Główna lokalizacja: Skrzyżowania z oświetleniem
Krótki opis projektu
Oznakowanie możliwe największej ilości skrzyżowań ze światłami. Przed pasami na takich skrzyżowaniach maluje się czerwony pas będący miejscem postojowym dla rowerzystów.
Opis projektu
Wymalowanie na czerwono pasów na jezdni, przed pasami dla pieszych, wyznacza miejsce postoju dla rowerzystów oczekujących na zmianę oświetlenia na skrzyżowaniach. Dzięki nim rowerzysta (gdy świętach się czerwone światła) może ominąć ścieżką rowerową zakorkowane samochody i ustawić się przed nimi czekając na zmianę świateł.
UZASADNIENIE PROJEKTU
Wymalowanie czerwonych pasów to rzecz prosta i łatwa w wykonaniu a dla rowerzystów bardzo ułatwiająca poruszanie się i odejmująca stresu zwłaszcza w tak newralgicznych jak chociażby dojazdy do skrzyżowań z alejami.
Harmonogram działań Nazwa | Opis | Data |
Utworzenie nowych śluz | Wymalowanie czerwoną farbą pasów na jezdni przed pasami na skrzyżowaniach z oświetleniem na terenie Krowodrzy | Pierwsza połowa 2024 |